JellyPages.com

Wednesday, July 25, 2012

NASI GORENG UNTUK SAHUR..

Assalamualaikum

Cerita hero acik lagi
sambut puasa dia ada balik
bersahur dan berbuka dirumah

Bang ngah bercerita ngan adiknya
kalau sahur diasrama ni tak best dik
asek2 nasi goreng
tukang masak tu malas
(amboi sedapnya mulut anak acik kan)
nasi tak habis masa berbuka dia goreng masa sahur katanya

Pagi tadi hero acik talipun
sedih je suara dia
"mak..betul kata bang ngah
dah berapa hari dah sahur asek nasi goreng je" katanya.
sian pulak acik ngan hero bungsu acik ni
acik tau dia ni memang tak boleh tinggal sahur..
dapat makan nasi panas dengan goreng telur pun dah berselera.

apa la dia orang buat macam tu ngan budak2 kan..
sian jenuh nak makan nasi goreng je 
untuk bersahur 
sampai sebulan puasa.

oklah,jumpa lagi,Insyaallah

39 comments:

  1. aik, saya dulu masa duduk asrama, masa sahur makan nasik lauk, tak pernah pun nasi goreng..maybe betul lah, tukang masak dewan makan anak acik tu malas! ekekeke

    ReplyDelete
  2. Saya pg tadi sahur ngan nasi goreng je atas permintaan tapi Kalau hari-hari bersahur ngan nasi goreng je memang haru...

    ReplyDelete
  3. Maybek ena kreatif la klu takut membazir. Hari ni nasi goreng kampung. Eso nasi goreng paprik. Lusa nasi goreng cina. Bla-bla-bla...

    Hehehehe...

    ReplyDelete
  4. cheqna dulu duk asrama gak..sahur makan nasi putih lauk macam2..er..x la macam2 sangat..2 jenis lauk la...x de la nasi goreng je manjang

    ReplyDelete
  5. saya dulu dok hostel sahur makan biskut/roti je cicah teh o ke milo ke. biasa la dok hostel. mana rajin nak p tapau lauk ke apa ke. hihi. janji dpt makan

    ReplyDelete
  6. salam K.Erna..kat asrama anak llaki atie..mkn bubur nasi hari2(syian gak dgr..walhal klu blk kat umah..mewah ngan pelabgai mknan)

    Atie sediakn sambal tumis pedas...tuk tambhkn lam bubur,selera sikit dia mkn.Dia pon kuat mkn pedas..cam ibunya gak ni.

    Tp suami atie lak ckp..xpe la mkn bubur hari2,nanti tau la ERTI SUSAH,camna org miskin yg xdpt nk mkn.Betul gak tp..cam xsanggup lak anak kita sendiri mkn bubur nasi jerrrr

    ReplyDelete
  7. Kesiannya Acik.. nasib baik asrama anak-anak kakak ok pulaklah siap dia kata daging masak kicap dia sama macam mama masak. Maknanya dia seleralah makan..

    Kakak cadangkan acik buat serunding daging boleh tahan seminggu dapatlah dia makan dgn roti atau nasi goreng tu. Kesianlah..

    ReplyDelete
  8. Saya pulak teringin nak masak dan makan nasi goreng cili kering, tapi kesian dengan ahli2 rumah yang lain tu... :)

    ReplyDelete
  9. saya kesian kat aimi dan kesiannnnnnnnnnnn sgt kat akak.mesti x lalu makan bila sahur sbb teringat kat aimi makan sahur nasi goreng

    semalam berbuka dgn nasi goreng
    sahur tadi maggi goreng
    hehe..abam suka nasi goreng.hari2 pun takpe
    sbb nasi goreng umie sedap sangat katanya ;)

    ReplyDelete
  10. biasalah duduk asrma pilihan makan tuh kurang, apa yang dimasak kenalah makan tuh yg bila umah semua nak order.....

    ReplyDelete
  11. Tu lah kan. Mak2 ni mesti ingat kat anak lebih2 time bulan puasa ni. Anak se si Farah sahur dgn roti cecah air Vico je kadang2. Cafe dah tutup. Lopeh tu nak boli time bukak poso, takut basi. Nak bawak poriuk nasik tak buleh. Sian ngan anak2 ni, achik.

    ReplyDelete
  12. awal lg puasa....mgkn minggu dpn menu lain plak tu. Insyaallah!

    ReplyDelete
  13. acik bekalkan dia serunding daging buat makan dgn nasi.

    ReplyDelete
  14. salam kak..ni mesti masak nasi goreng yg tak shedap!..hihi...mokwo suka gak kalau makan nasi goreng utk sahur tapi mesti yg sedap nye..kalau tak sedap...baik makan nasi kosong dgn kicap je lah!
    kak buat sambal tumis kering2 tuk aimi..bolehlah buat penambat selera dgn nasi goreng tuh!!

    ReplyDelete
  15. bukan ke pihak kementerian dah ada sedikan menu kan? sebab di asrama anak anak dara sya memang ada
    tapi mungkin jugak pihak kantin tu malas kot?

    ReplyDelete
  16. hhmm.. nk kene cek ngn adam gak la sahur mkn apa. hrtu dai ckp mkn nasi.. tak tny pulak nasi berlauk ke nasik goreng....

    ReplyDelete
  17. Kak erna

    Alahai kesiannya si bongsu.. Tak apalah dik.. Sementara aje tu

    ReplyDelete
  18. dua hari lepas en. abah request nak mkn nasi goreng waktu bersahur. saya goreng ikan masin letak bwg n cili kering...berselera le pulak makan

    ReplyDelete
  19. Assalam kal, zaman saya dok asrama dulu xdak menu nasi goreng waktu sahur, nasi putih n lauk biasa je.

    Tapi kat rumah la ni selalu msk nasi goreng, ank2 lg suka mkn nasi goreng

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Erna...saya pernah masak nasi goreng untuk bersahur tapi lagi leceh, hubby dan anak2 nak macam2 sebagai tambahan.

      Delete
  20. aik..bior betul. sekolah apa tu?
    asrama saya dulu sahur mcm biasala..nasi, lauk, buah.
    nasi goreng utk sarapan&supper je (selain ramadhan).

    ReplyDelete
  21. La, kesiannya. Kalau nasi goreng lain-lain jenis setiap hari boleh terima juga. Hari ni, nasi goreng kampung, esok nasi goreng cina, pastu nasi goreng ikan masin...

    ReplyDelete
  22. kalau dah hari2 sahur nasi goreng tentu budak2 tu jemu....kesian

    ReplyDelete
  23. saya masa kat kolej, selalu miss sahur..sbb mmg malas bangun..tapi dulu hari2 nasi + lauk yg best2...tak pernah lagi dgn nasi goreng...

    ReplyDelete
  24. alahai siannya kalau mkn nasi goreng jer mestilah jemu..dah la waktu bersahur tu biasanya susah nak berselera mkn kan.

    ReplyDelete
  25. mana boleh macam tu. tender nak ambil untung lebih la tu. padahal diorang dibayar untuk buat menu 5 kali makan. masalahnya makan tengah hari dah takde, boleh pulak nak masak nasi goreng je untuk budak2. boleh report ke kementerian ni biar saman tender tu (ayat seorang cikgu yang tak puas hati betul). yela, kesian budak2 tau. kalau anak dia kena macam ni pun mesti dia marah.

    ReplyDelete
  26. Salam Kak... anie ni tiap2 sahur buat nasi goreng kampung untuk Farhan... adoiyai..tak jemu pulak dia...kalau kat rumah mertua tu...30 hari sahur nasi goreng je...

    ReplyDelete
  27. paham sangat dengan keluhan acik ni sebab saya pun tengah tak sedap hati mengenangkan anak pertama kali duk rumah sewa...katanya bersahur dengan mee maggi...sedihkan!

    ReplyDelete
  28. kesian anak2 yg duduk asrama kena makan nasi goreng hari2..kita kat rumah makan sedap.mau menitis airmata bila terkenang..

    ReplyDelete
  29. kesiannya buat kat budak2 camtu..teruk jugak camtu..suka hati jer diorang buat dengan bebudak..

    ReplyDelete
  30. Sedap juga sahur makan nsi goreng,

    tp kalo hari2 xpatutla...
    Kan ke mereka dibayar utk msak, tiada istilah malas tau, kalo malas xperlu jd tukang masak, kesian pd anak2 asrama mcmtu...

    ReplyDelete
  31. Awat teruk sangat asrama tu? Dulu saya pun dok asrama jugak masa sekolah menengah tapi macam2 menu disediakan untuk sahur, takla nasik goreng semata. Teruk sangat la, tak patut buat budak2 macam tu.

    ReplyDelete
  32. teruk jgk camtu,dulu time zila kt asrama x der pulak camtu..makanan semuanya ok ..hari2 bertukar lauk..cuma kami jew pelajar2 wanita yg kurg mkn..sbb pepagi msing2 x selera..he hhee acik wt report jew..bior diorg leh perbaiki:)

    ReplyDelete
  33. hari2 makan nasi goreng..
    teringat masa dok asrama dulu..
    nak sahur ngn ikan jeket aje..huhuhu..

    ReplyDelete
  34. menu makanan masa tinggal kat asrama dulu best.. sbb menu dah ditentukan oleh pihak sekolah..lepas tu tukang masak tu punya masakan pun boleh tahan..ayah saya yg agak cerewet tu pun puji sedap..

    ReplyDelete
  35. betul lah tu kata bang ngah tu... tukang msk nyer mls acik

    tp dulu2 masa dana study kt uitm thn 2000-2003 kt jengka pahang, masa tu makanan disediakan kt dining, time sahur takdelah ns goreng je mcm2 gk ada tp paling suke kumpul tlr rebus

    ReplyDelete
  36. hehe..
    dayah kalau tak sempat , terlewat bangun.. mmg buat nasi goreng la, tapi kalau hari2 mmg tak la..
    (tak sanggup kena cop M) hehe..

    ReplyDelete
  37. ehem..mama pun sedih..bersahur berdua dgn en.hb je..hu2x..

    ReplyDelete
  38. owhh camtu ker..anak sy xde lak citer..nnti nk tanya..hihi

    ReplyDelete