Followers

Tuesday, July 24, 2012

DUGAAAAAANNNN

Assalamualaikum

Semalam hari pertama bekerja dalam bulan Ramadhan
Dugaan bagi acik dan en.suami
kereta rosak la pulak
tah apa yang bocor tak tau la
bila isi air terus mencurah curah keluarnya
talipun bengkel yang selalu hantar servis
tak ada pulak pi Kuala Lumpur katanya

akhirnya..balik tumpang kawan
Alhamdulillah sampai jugak kerumah
tapi tak sempat nak masak2 apa pun..beli je
beli ikan goreng sumbat sambal 2 ekor..RM 12 tu
tapi dua2 ekor tu sambalnya dah basi
tak jadi makan..goreng telur je sudahnya..alhamdulillah ada juga rezeki.

ok lah..jumpa lagi.Insyaallah

41 comments:

  1. sebab tu cheqna kurang suka membeli kat bazar ramadhan...
    ada hikmahnya tu =)
    selamat berpuasa

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum Acik,

    sedihkan? Sudahlah mahal tak boleh dimakan pula. :(

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum achik,
    astaghfirullah alazim..tak rasa malu ke penjual yg jual ikan sambal basi tu ye..kurang2 pun malu la pada Allah..sudah la berpuasa..

    ReplyDelete
  4. alahaiii basi pulak. org meniaga ni bulan2 pose la nak tambah dosa plak. meniaga tu ikhlas la sket. kita bayar, bukan tak bayar. dorang tau nak untung je. yang semalam tak habis, di jualnya hari ni. mana tak basi

    ReplyDelete
  5. Dugaan berpuasa tu acik,kenapa cepat sgt sambalnya tu basikan!

    ReplyDelete
  6. insyaAllah akan berbalas setiap kesabaran kita dgn dugaan yg diberi !..

    ReplyDelete
  7. kaklong tak ponah boli lauk ke bazar ramdhan kak,
    biar lah tak sompek nk masak..makan yg ringan2 dulu pun tak po...

    ReplyDelete
  8. dugaan dibulan puasakan..
    memang kalau membelini der jer tak puas hatikan.. ituler yang tak bestnyer...

    ReplyDelete
  9. Salam Kak... camanerlah boleh basi sambal tu... takpelah kak...takde rezeki tu... alhamdulillah ada rezeki lain...

    ReplyDelete
  10. sbb jarang membeli terus terbeli yg basi.masak jela senang..simple pun takpe janji puas hati

    ReplyDelete
  11. Alahai kesihannya Acik... betul-betul kena uji. Tapi betullah acik banyak kes yg dijual bila tiba rumah basi. 12 ringgit itu Acik sorang lagi org lain kena... Bermakna penjual itu dapat duit tidaklah barokah...

    ReplyDelete
  12. Assalam Acik...
    Dugaan Ramadan betul kan..? sabar yer Acik...kalau kereta sakit, kita pun boleh sakit...

    ReplyDelete
  13. sedihnya kak....
    sedih kt ikan sambal yg dah basi tu. tukang jual tu betul2 aniaya org je..

    ReplyDelete
  14. Ni betul2 dugaan..keta rosak ok lg. Mknn beli+mahal pulak tu dh basi..ni betul2 bikin panas. Apa boleh buat..bkn rezeki. Insya allah nnti Acik dpt rezeki lain.

    ReplyDelete
  15. uiks basi??? camne meniaga tu..buat naya org ja..

    ReplyDelete
  16. erm...ada masanya semua benda yang kita buat dalam satu hari tu jadi serba tak kena

    ReplyDelete
  17. dugaan awal ramadhan ye acik... sabar jelah, itu yg kadang2 mls nk beli, ada je basi lah masin lah

    ReplyDelete
  18. Memang achik. Ramadhan dtg lengkap dgn pakej dugaan. Dia nak menguji hamba yang Dia sayang. Kita redha je lah kan. Nak buat camana lagi.
    Sey kat ghumah ni pulak, tangki jamban buat hal. Tak mahu diisi pulak airnya. Somalam saya godam2 tocabut pulak kopala paip eh, macam ghupo patah yo ni. Nak mintak duitlah tu.

    ReplyDelete
  19. dugaan ramadhan lah tu
    selamat berpuasa kak...

    ReplyDelete
  20. ish.. lauk basi?
    ape la perasaan org yg meniaga tu kan..

    ReplyDelete
  21. apa basi?...tu dia dh la blm posa wat naya plak kt org.....hurmm takpe lah acik maybe ada hikmahnya yg tak kita tahu...insyaallah...

    ReplyDelete
  22. Harap-harap Cik Erna tak marah-marah semalam ya.. hari ni masak bes2..

    ReplyDelete
  23. Kak Erna pekabo?
    Susah le, bila kete rosak.
    Orang niaga ni, masak awal yek, tu bila kita beli, dah basi. Naya orang je.
    Selamat berpuasa, kak! :)

    ReplyDelete
  24. memang dugaan betul bila membeli di pasar ramadhan kan? tapi kalau tak beli pun susah jugak sebab untuk ibu2 yang bekerja mungkin tak sempat nak masak atau terlalu penat untuk masak (macam saya lah). saya pun pernah berpengalaman beli makanan berbuka yang basi. tu pasal saya akan pilih peniaga yang memang dah biasa meniaga setiap hari samada masa bulan puasa atau tidak, baru rasa konfiden.

    ReplyDelete
  25. huhu..sungguh keciwa kan..takpe, cepat2 redhakan hati kan acik... bulan posa tak leh marah2.. huhuu..

    ReplyDelete
  26. Assalam kak itu yg paling saya tak suka dgn mkanan yg di beli masa bulan posa, lain citer yg tak sedap, yg basi lagi dasyat..rugi duit je.

    Dugaan bila kereta buat hal time2 posa mcm ni

    ReplyDelete
  27. salam..

    sy tkut klau kte rsak, dah le xleh
    jalan.. klau rsak tgh jln aduhaiiii
    xmo pikirkan.. hrp acik sabar

    ReplyDelete
  28. naya tul kak erna beli ikan tu..x patut tul diorg jual camtu kan..

    ReplyDelete
  29. Ya Allah, dugaan..Tak baik betoi depa buat meniaga macam tu. Tak beli pun, udah keadaan memaksa, kecemasan kan. Biar Allah SWT saja yg membalas perbuatan peniaga yg macam tu.

    ReplyDelete
  30. salam ramadhan dan selamat berpuasa acik, maaflah jarang bw sekrng ni. bln puasa ni lagi ler bz.sabar jer la dgn dugaan mcm ni kan acik. saya dulu pernah juga beli mkn kat pasar ramadhan mcm tu pastu ada yg mkn sampai sakit perut.rasa mcm serik jer nk beli. tapi dok sini alhamdulillah tak ada pasar ramadhan semua kena buat sendiri kalau nk makan:)

    ReplyDelete
  31. salam K.Erna.Mmg dugaan betul la ya,syian akak.Dah la penat2 balik kerja..beli lauk kat pasar Ramadhan,basi la pulak!
    Atie pon trkena gak tp cuma beli air lar.Beli air tebu..masa brbuka minum..airnya masam!
    Geramnyaaa..sabo! sabo!

    ReplyDelete
  32. sayangnye ikan....


    kete acik cemana skarg? dah ok ke?

    ReplyDelete
  33. Sabar ye Kak Acik.. Allah nak uji akak tu.. Nur pun beli taufufa dah basi tadi.. First time beli di pasar Ramadhan pulak tu..

    Moga semua urusan akak dipermudahkan olehNya..

    ReplyDelete
  34. kesiannya acik,sabar yer acik..sayang ikan tue..mahal plk tu kan dh x der rezeki acik nmpaknya kan..

    ReplyDelete
  35. Siannya akak
    tapi kalau beli macam tu lah kan...kdg2 dah basi

    ReplyDelete
  36. huhuhu dugaan kan akk
    sib baikk ada kawan leh tumpang balik ;)
    x perlah kak x dpt masak , janji selamat balik , beli pun bukan selalu kan ;)

    ReplyDelete
  37. Dugaan bulan puasa, kena sabor banyak-banyak....

    ReplyDelete
  38. sabar jerlh....walaupun lapar! Senyum k.erna.... :)))))

    ReplyDelete
  39. duabelas hinggit..?
    gulp..
    huhu..dugaan AE..

    ReplyDelete
  40. ehem..dugaan dibulan ramadhan..ada juga peniaga yg ambil kesempatan..menjual makanan & lauk basi..hu2x..

    ReplyDelete