Friday, July 13, 2012

PENYAPU MODEN PUN TAK BOLEH LAWAN..

Assalamualaikum

maafkan acik sebab letak gambar penyapu
bukan acik nak belasah orang dengan penyapu ye
tak berani acik.he he

acik masih lagi suka dengan penyapu  lidi
dulu2 lidi kelapa
lembut dan tahan lama
sekarang ni lidi sawit katanya
tak sampai  sebulan dah tinggal yang keras
yang halus dan lembut dihujung tu dah putus. 
dua bulan sekali acik beli dua.
maknanya sebulan satu penyapu ni musnah ditangan acik
tadi beli lagi.
mak ai..penyapu lidi pun dah naik harga?
(nak murah buat sendiri la ye tak)
mula2 beli dua RM2,lepas tu RM3,
kemudian jadi RM4,naik sikit lagi RM5
tadi acik beli RM6..tapi sikit je..pegang pun tak sedap.

ish3 apa lah mak cik ni..bebel hal penyapu pulak kan
tak pe la..janji ada.
kalau tak de lagi orang jual penyapu lidi ni..susah hati acik
rasa menyapu tak bersih je.
penyapu moden(vacum) pun tak boleh lawan ni.he he

ok lah jumpa lagi,Insyaallah

58 comments:

  1. ...rupanya acik serupa dengan saya suka penyapu lidi...senang nak kibas abuk tapi tak suka beli sebab tak puas hati...ciput sangat bila balik kampung MIL mesti kecek yang dia buat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farid.untung la..ada mil yang buat..puas hati kan..kalu beli memng kecik sangat sekarang ni

      Delete
  2. Teringat masa thn. 90an..jiran saya buat & jual penyapu lidi 50sen je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ujie..betul..dulu2 masa dok tnjung karang..memng murah sangat..leps tu kalau beli 3..acik boleh buat jadi 3 penyapu..punya banyak lidinya.

      Delete
  3. dah mahal ek penyapu lidi skarang ni.. wah, walaupun dah moden, acik stil guna penyapu lidi, bagus2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ros-reeza..cik dah terbiasa..kalau tak de rasa tak bersih je menyapu

      Delete
  4. macam mak kite pulak. beli penyapu canggih2 tak mau dia guna. nak yang lidi jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. nani..penyapu canggih tak mau bersih he he..bila kita sapu..habuk nya melekat kat penyapu tu yang malas tu..bila dah hilang habuknya

      Delete
  5. Salam Kak...penyapu lidi tetap pilihan hati anie... sekali sapu...dgn karpet2 pun boleh kebas sekali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. anie..sama lah kita..tetap jadi pojaan hati..he he

      Delete
  6. Sey tak pandai nak sapu ruang tamu guno penyapu lidi ni kak.. Salu guno penyapu jerami tu.. Jauh datang ehh penyapu sey tu.. Kirim kek jiran boli kek Penang.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. azz..pilihan akak totp ponyapu lidi he he

      Delete
  7. hehe..haah kan acik..guna vakum mcm xbersih je...yat kalo nak ketuk n bersihkan karpet pakai penyapu lidi la..baru hlg semua habuk tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu yat..penyapu lidi jugak yang acik cari

      Delete
  8. Akak, saya pun suka penyapu lidi. Senang nak sapu terutamanya kat halamankan yang banyak daun kering...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. azi betulkan..kalau nak sapu laman masa dikampung dulu kk selalu sambung kayu dibhagian atas..jadi tak perlu bongkok

      Delete
  9. kaklong ingat an,kaklong sorang yo goma guno penyapu lidi..ghupo ea ado geng la...kok balik kampung,siap boli laie kek sanun..hahahah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak long..kita serupa..kalau akak boli kek pilah murah sikit boli kek pasar tani mahal

      Delete
  10. betul la acik...penyapu lidi gak best terutama kalau nk sapu habuk yg degil...^^

    mmg mahal penyapu ni maybe susah kot nk dpt daun nyior kot...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. JS..sekrng ni dah tak dek daun kelapa..semuanya guna daun sawit je

      Delete
  11. kok kek kampung buek hambat ayam masuk dapo yo.. hihihi!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak ngah..sumo e boleh dihambat kak ngah kan nyo ayam yo he he

      Delete
  12. Comel ja penyapu lidi tu, hehe!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dinas..memang comel..pojaan hati acik tu he he

      Delete
  13. penyapu pun dah mahal yee..
    belum cerita benda lain...
    nak raya ni..mcm2 benda dah naik harga..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sal betul sal..rasa mcam tak mau beli apa2 dah kan.
      sal sy masih tak dapat masuk blog sal..ada malware lagi

      Delete
  14. sampai rm6 penyapu lidi sekarang ye kak..kalau dulu,,duk petang2 pakat kisik daun nyor,,,percuma jekan...suami suripun selalu katakalau guna penyapu lidi mesti lebih bersih terutama atas kapet

    ReplyDelete
    Replies
    1. surisolehah..sekrng ni je dah naik harga l pulak..tapi dah suka cik beli jugak

      Delete
  15. susah hati kalau tak ada penyapu nih....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Qhaifa Nur..betul3 acik susah hati kalau tk dak penyapu ni

      Delete
  16. kalau dulu sapu laman yg best pakai penyapu lidi ni..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. iizza..laman tak de..dok rumah teres ni yang ada jlan raya je depan rumah

      Delete
  17. sekarang dh pernah beli sebab x tahu nk sapu kat mana pakai penyapu ni..;) mahal juga ya sampai 6hinggit

    ReplyDelete
    Replies
    1. izz iizza..acik tak boleh tak de penypu lidi ni..acik kena beli banyak..untuk dapur lain..ruang tamu lin..bilik pun lain he he..

      Delete
  18. kalau lidi kelapa bese mmg liat n susah nk putus kan kak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tihara..sejak pindah dari tanjung karang..tak dapat dah lidi kelapa

      Delete
  19. Mahalnya harga sampai RM6... memang Acik, sekarang ni semua benda naik saham, ubi kayu pun beli bertimbang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amie..dulu mas dok tanjung karang murah je..lidi daun kelapa lagi..tahan lama lak tu

      Delete
  20. kalu nak sapu habuk kat karpet penyapu lidilah terbaik . Semua habuk boleh hilang , rambut ke, benang .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nieda..kalau lantai pun cik rasa lebih bersih gula sapu lidi..

      Delete
  21. Samalah macam mak saya. Suka na dgn penyapu lidi asli yang ikat pakai tali atau getah tu. Sekarang ni kalau beli kat kedai dah ada handle pulak. Lopeh tu sogonggam pun tak lopeh. Sikit na lidi eh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aidah..kalau guno penyapu lidi ni raso berosih yo he he

      Delete
  22. sama je kak cik dengan kakak ipar..
    umah dia langsung takde penyapu moden..
    yang ada penyapu lidi..
    bukan 1 tapi 4...
    belok pinggang terbongkok guna penyapu lidi ni hah

    ReplyDelete
    Replies
    1. eita,,acik ada lebih dari 4 he he..yang baru beli 2..
      beli yang panjang atk sakit pinggng..kalau dah pendek beli lagi yang panjang

      Delete
  23. penyapu lidi kalau kena air pun tak apa kan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. al-lavendri..tak pe..tpi jnagn rendam..reput jugak he he

      Delete
  24. Mak zar kat kg rajin buat penyapu lidi.. Tapi zar jarang guna penyapu lidi dah.. Tapi nostalgia kan penyapu lidi.. Culu buat sapu karpet..

    ReplyDelete
  25. Masa zaman anak dara dulu, saya selalu kena buat penyapu lidi dari daun kelapa di kampung.
    Kami memang guna penyapu lidi sepenuhnya.

    Skang ni di bandar dah susah nak guna.
    Kerana saya tak suka guna karpet, jadi tak ler guna penyapu lidi lagi.

    ReplyDelete
  26. dulu2 buat sendiri... tapi skrg kena beli.. mesti ada ni dlm rumah.. tapi saya punya dah hilang.. ada orang kebas..

    ReplyDelete
  27. sya suka guna penyapu lidi sebab puas je rasanya bila kita menyapu kan kak? terutamanya rambut ;p

    ReplyDelete
  28. ohh penyapu lidi...lama doh tak tengok! Surelah harga makin mahal barang antik tu....he,he!

    ReplyDelete
  29. pyapu zaman berzaman... tingat masa kecik2 mak suruh raut lidi.. mmg azab gak la nak abiskan satu pelepah kelapa tuu..hihi

    ReplyDelete
  30. salam..
    mmg slalu beli
    yg bebudak pun di ambilnya
    lidi satu satu buat main
    aduii asyik kene beli je

    ReplyDelete
  31. kecik2 dulu selalu tolong arawah mak raut lidi hihihi free jer...

    ReplyDelete
  32. igt zaman kecik..meraut lidi pelepah kelapa.sampai luka2 jari tangan :).selalu beli ngan india naik motor pusing taman tu rm2 je

    ReplyDelete
  33. ehem penyapu lidi lbh tahan dr yg jerami..hikk2x..

    ReplyDelete