Friday, July 13, 2012

PENYAPU MODEN PUN TAK BOLEH LAWAN..

Assalamualaikum

maafkan acik sebab letak gambar penyapu
bukan acik nak belasah orang dengan penyapu ye
tak berani acik.he he

acik masih lagi suka dengan penyapu  lidi
dulu2 lidi kelapa
lembut dan tahan lama
sekarang ni lidi sawit katanya
tak sampai  sebulan dah tinggal yang keras
yang halus dan lembut dihujung tu dah putus. 
dua bulan sekali acik beli dua.
maknanya sebulan satu penyapu ni musnah ditangan acik
tadi beli lagi.
mak ai..penyapu lidi pun dah naik harga?
(nak murah buat sendiri la ye tak)
mula2 beli dua RM2,lepas tu RM3,
kemudian jadi RM4,naik sikit lagi RM5
tadi acik beli RM6..tapi sikit je..pegang pun tak sedap.

ish3 apa lah mak cik ni..bebel hal penyapu pulak kan
tak pe la..janji ada.
kalau tak de lagi orang jual penyapu lidi ni..susah hati acik
rasa menyapu tak bersih je.
penyapu moden(vacum) pun tak boleh lawan ni.he he

ok lah jumpa lagi,Insyaallah

58 comments:

Farid said...

...rupanya acik serupa dengan saya suka penyapu lidi...senang nak kibas abuk tapi tak suka beli sebab tak puas hati...ciput sangat bila balik kampung MIL mesti kecek yang dia buat...

Ujie said...

Teringat masa thn. 90an..jiran saya buat & jual penyapu lidi 50sen je.

Acik Erna said...

Farid.untung la..ada mil yang buat..puas hati kan..kalu beli memng kecik sangat sekarang ni

Acik Erna said...

Ujie..betul..dulu2 masa dok tnjung karang..memng murah sangat..leps tu kalau beli 3..acik boleh buat jadi 3 penyapu..punya banyak lidinya.

mamawana said...

i Like penyapu lidi.. :-)

Acik Erna said...

mamawna..yes..ramai geng..

ros_reeza said...

dah mahal ek penyapu lidi skarang ni.. wah, walaupun dah moden, acik stil guna penyapu lidi, bagus2...

Nuwairani Ismail said...

macam mak kite pulak. beli penyapu canggih2 tak mau dia guna. nak yang lidi jugak

aNIe said...

Salam Kak...penyapu lidi tetap pilihan hati anie... sekali sapu...dgn karpet2 pun boleh kebas sekali...

~ Cik Azz ~ said...

Sey tak pandai nak sapu ruang tamu guno penyapu lidi ni kak.. Salu guno penyapu jerami tu.. Jauh datang ehh penyapu sey tu.. Kirim kek jiran boli kek Penang.. hehe..

YATZAKIE said...

hehe..haah kan acik..guna vakum mcm xbersih je...yat kalo nak ketuk n bersihkan karpet pakai penyapu lidi la..baru hlg semua habuk tu..

azi said...

Akak, saya pun suka penyapu lidi. Senang nak sapu terutamanya kat halamankan yang banyak daun kering...:)

kaklong said...

kaklong ingat an,kaklong sorang yo goma guno penyapu lidi..ghupo ea ado geng la...kok balik kampung,siap boli laie kek sanun..hahahah!

jemarisuri said...

betul la acik...penyapu lidi gak best terutama kalau nk sapu habuk yg degil...^^

mmg mahal penyapu ni maybe susah kot nk dpt daun nyior kot...hihi

kakngah said...

kok kek kampung buek hambat ayam masuk dapo yo.. hihihi!!

Dinas Aldi said...

Comel ja penyapu lidi tu, hehe!

sal said...

penyapu pun dah mahal yee..
belum cerita benda lain...
nak raya ni..mcm2 benda dah naik harga..hehe..

suri solehah said...

sampai rm6 penyapu lidi sekarang ye kak..kalau dulu,,duk petang2 pakat kisik daun nyor,,,percuma jekan...suami suripun selalu katakalau guna penyapu lidi mesti lebih bersih terutama atas kapet

Qhaifa Nur said...

susah hati kalau tak ada penyapu nih....

izz iizza said...

kalau dulu sapu laman yg best pakai penyapu lidi ni..:)

izz iizza said...

sekarang dh pernah beli sebab x tahu nk sapu kat mana pakai penyapu ni..;) mahal juga ya sampai 6hinggit

Tihara said...

kalau lidi kelapa bese mmg liat n susah nk putus kan kak :)

Amie said...

Mahalnya harga sampai RM6... memang Acik, sekarang ni semua benda naik saham, ubi kayu pun beli bertimbang...

Nieda said...

kalu nak sapu habuk kat karpet penyapu lidilah terbaik . Semua habuk boleh hilang , rambut ke, benang .

Aidah said...

Samalah macam mak saya. Suka na dgn penyapu lidi asli yang ikat pakai tali atau getah tu. Sekarang ni kalau beli kat kedai dah ada handle pulak. Lopeh tu sogonggam pun tak lopeh. Sikit na lidi eh.

eita said...

sama je kak cik dengan kakak ipar..
umah dia langsung takde penyapu moden..
yang ada penyapu lidi..
bukan 1 tapi 4...
belok pinggang terbongkok guna penyapu lidi ni hah

Acik Erna said...

Aidah..kalau guno penyapu lidi ni raso berosih yo he he

Acik Erna said...

eita,,acik ada lebih dari 4 he he..yang baru beli 2..
beli yang panjang atk sakit pinggng..kalau dah pendek beli lagi yang panjang

Acik Erna said...

Nieda..kalau lantai pun cik rasa lebih bersih gula sapu lidi..

Acik Erna said...

Amie..dulu mas dok tanjung karang murah je..lidi daun kelapa lagi..tahan lama lak tu

Acik Erna said...

Tihara..sejak pindah dari tanjung karang..tak dapat dah lidi kelapa

Acik Erna said...

izz iizza..acik tak boleh tak de penypu lidi ni..acik kena beli banyak..untuk dapur lain..ruang tamu lin..bilik pun lain he he..

Acik Erna said...

iizza..laman tak de..dok rumah teres ni yang ada jlan raya je depan rumah

Acik Erna said...

Qhaifa Nur..betul3 acik susah hati kalau tk dak penyapu ni

Acik Erna said...

surisolehah..sekrng ni je dah naik harga l pulak..tapi dah suka cik beli jugak

Acik Erna said...

sal betul sal..rasa mcam tak mau beli apa2 dah kan.
sal sy masih tak dapat masuk blog sal..ada malware lagi

Acik Erna said...

Dinas..memang comel..pojaan hati acik tu he he

Acik Erna said...

kak ngah..sumo e boleh dihambat kak ngah kan nyo ayam yo he he

Acik Erna said...

JS..sekrng ni dah tak dek daun kelapa..semuanya guna daun sawit je

Acik Erna said...

ros-reeza..cik dah terbiasa..kalau tak de rasa tak bersih je menyapu

al-lavendari said...

penyapu lidi kalau kena air pun tak apa kan ?

Acik Erna said...

nani..penyapu canggih tak mau bersih he he..bila kita sapu..habuk nya melekat kat penyapu tu yang malas tu..bila dah hilang habuknya

Acik Erna said...

anie..sama lah kita..tetap jadi pojaan hati..he he

Acik Erna said...

azz..pilihan akak totp ponyapu lidi he he

Acik Erna said...

betul tu yat..penyapu lidi jugak yang acik cari

Acik Erna said...

azi betulkan..kalau nak sapu laman masa dikampung dulu kk selalu sambung kayu dibhagian atas..jadi tak perlu bongkok

Acik Erna said...

kak long..kita serupa..kalau akak boli kek pilah murah sikit boli kek pasar tani mahal

Acik Erna said...

al-lavendri..tak pe..tpi jnagn rendam..reput jugak he he

Zareda Norman said...

Mak zar kat kg rajin buat penyapu lidi.. Tapi zar jarang guna penyapu lidi dah.. Tapi nostalgia kan penyapu lidi.. Culu buat sapu karpet..

azieazah said...

Masa zaman anak dara dulu, saya selalu kena buat penyapu lidi dari daun kelapa di kampung.
Kami memang guna penyapu lidi sepenuhnya.

Skang ni di bandar dah susah nak guna.
Kerana saya tak suka guna karpet, jadi tak ler guna penyapu lidi lagi.

m.u.l.a.n said...

dulu2 buat sendiri... tapi skrg kena beli.. mesti ada ni dlm rumah.. tapi saya punya dah hilang.. ada orang kebas..

kasihibu said...

sya suka guna penyapu lidi sebab puas je rasanya bila kita menyapu kan kak? terutamanya rambut ;p

teratai said...

ohh penyapu lidi...lama doh tak tengok! Surelah harga makin mahal barang antik tu....he,he!

Suhana Shuib said...

pyapu zaman berzaman... tingat masa kecik2 mak suruh raut lidi.. mmg azab gak la nak abiskan satu pelepah kelapa tuu..hihi

Maiyah said...

salam..
mmg slalu beli
yg bebudak pun di ambilnya
lidi satu satu buat main
aduii asyik kene beli je

Che Rosliza Che mat said...

kecik2 dulu selalu tolong arawah mak raut lidi hihihi free jer...

Irfa said...

igt zaman kecik..meraut lidi pelepah kelapa.sampai luka2 jari tangan :).selalu beli ngan india naik motor pusing taman tu rm2 je

mama aini said...

ehem penyapu lidi lbh tahan dr yg jerami..hikk2x..