Sunday, July 15, 2012

SIKAP..PERLU DIATASI

Assalamualaikum


walaupun ramai yang kata biasa berlaku bila
tinggal diasrama
tapi acik tulis jugak disini

Biasanya setiap hari jumaat petang acik hantar 
makanan untuk stok seminggu..
hari sabtu tengahari..hero bungsu acik telefon bagi tau
locker kena pecah dan makanan yang acik hantar 
dah habis kena curi.
Pagi sabtu semua murid tingktan 4 ada seminar
tu yang dorm tinggal kosong.
acik pesan suruh jumpa warden
kemudian hero telefon lagi..dia kata warden kata salah budak2 ni sebab tak kunci dorm
mak ai..dah kunci locker nak kena kunci dorm pulak..
bukan sorang, ke  dua..14 orang satu dorm

memang la orang boleh cakap..makanan je kan.
tapi bagi acik..sikap.tu perlu diatasi..
tak kan nak biar kan budak2 sekolah mencuri.
acik minta dia pergi mengadu  ngan ketua warden..

pagi tadi ketua warden dah kumpulkan semua budak2..katanya ..cik gu buat perhimpunan ..
memang cik gu marah sungguh2 katanya
kalau tak nak mengaku masa tu
esok cik gu tu minta datang ke bilik dia
untuk mengaku sendiri dan mintak maaf.

sekarang ni acik pulak rasa risau..acik harap hero acik dan kawan2nya dilindungi yang maha esa.
takut jugak..budak2 yang mencuri tu balas dendam dengan hero acik dan kawan2nya
kawan dia hilang duit..dan makanan.hero acik..duit tak tinggal dalam locker..cuma makanan aje yang hilang.

oklah..panjang bebel acik
sebab kerisauan la ni.
jumpa lagi,Insyaallah

35 comments:

  1. betul acik,
    tak oleh dibiarkan, itu pasal moral bebudak asrama....
    bukan pasal makanan je...

    kalo dibiarkan, makin menjadi la...

    ReplyDelete
  2. Tak boleh biarkan, kono gak bagitau.. Maso kocik ni la kito kono ajar lobih sikit kek budak2 yg suko mencuri tu..

    Macam mano nak jadi pomimpin kalau kojo ehh asek mencuri yoo.. Tak berkat nanti...

    Kok dah molampau sok, bagi yo tau apo namo skolah tu kak.. Biar cikgu kek situ atau warden tu kojo lobih sikit.. huhu...

    ReplyDelete
  3. akak jangan risau sangat ye, nanti stress..insya Allah kami kat sini mendoakan keselamatan anak akak kat hostel...kalau dapat budak2 tu memang kena brainwash cukup2 bagi sedar..kat sekolah tu satu hal kak, naik Universiti nanti pun ada...perempuan lak tu, saya pun tak reti nak cakap apa..nak salah kan sekolah, parents diorang pun patut disalahkan jugak...take care ye akak, jangan risau sangat..moga dimudahkan urusan

    ReplyDelete
  4. betul tu acik..takot gak bebudak sekarang nie berdendammm apa pon semoga anak acik selamat semuanya...

    aiiihh,,,makanan pon nak curi..jadi darah daging tu...ermmm

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Acik...
    Betul tu acik....tak boleh dibiarkan....lama2 makin naik lemak dia orang tu...

    ReplyDelete
  6. benda macam ni mmg adat bila duduk di asrama..zaman saya dulu pun macam tu..tapi adat yg tak betul inilah yg perlu kita perbaiki, kan Acik?

    ReplyDelete
  7. ish,budak2 sekarang ni dah xtau halal dan haram ke..kesian mak bapak dorang hantar g blajar rupanya jd pencuri...astaghfirullah..

    ReplyDelete
  8. Kesian hero achik...duduk asrama memang cam gitu...dalam ramai2 ada yg panjang tangan...Tak boleh di biarkan...

    ReplyDelete
  9. Aduii risau plak mendengarnya.. Bebudak skrg perangai pelik pelik.makanan pun jadiutk dicuri. Klu nak mintaklah...

    ReplyDelete
  10. salam K.Erna.Macam2 perangai budak2 ni kan?Alhamdulilah,anak2 atie xder lak masalah camni..cuma sekolah lama ada gak,kes2 hilang duit.

    ReplyDelete
  11. salam acik,
    ya Allah sedih baca ...
    kes2 mencuri ni kecik ke besar ke barang curian tetap HARAM ...

    oh ya, acik...tahniah acik terpilih jd pengomen bertuah kat blog saya... nnt acik email butiran pos ke cik_sz@yahoo.com ... mekasih! :)

    ReplyDelete
  12. Salam kak. . Betul kata akak..perkara tu memang sentiasa berlaku dan dah mcm perkara biasa..tapi ianya tetap kira mencuri..dan budak2 tu perlu tau yg perbuatan tu salah...semoha hero bongsu akak dilindungi

    ReplyDelete
  13. tak boleh dibiarkan acik.ketua warden kena bertegas.cari siapa pelakunya..
    ibu bapa n guru sepatutnya terapkan nilai2 murni dalam diri setiap anak/murid sejak di sekolah rendah lagi..

    ReplyDelete
  14. Zaman saya dok asrama sekolah dulu pun ada la jugak kes kecurian tapi takla sampai pecah2 loker, masyaallah..Teruk sungguh. Dari zaman sekolah lagi dah dok mencuri, kalau tak dibendung nanti dewasa macam mana pulak rupanya, Allahu akbar..

    Semoga hero bongsu Acik dilindungi Allah SWT, amin.

    ReplyDelete
  15. Kalu ada yang dah sakit hati, sebut makanan tu tak dihalalkannya? Cemana tuh?

    Aduhai... serba tak kena.

    ReplyDelete
  16. haaa tu yg risau lak kan
    adoiiyai kak .. macam2 lahh duk asarama nie huhuh susah hati macam nie

    harap2 anak akk dan kawan2 dia x diapa2kan
    risau tuu lah budak2 tuu balas dendam ke aduhaiii

    ReplyDelete
  17. seingat kite dulu, makanan kami semua dikumpulkan di bilik pantry di bawah. memang terbuka dan sape2 pun boleh ambil makanan kite. tapi alhamdulillah takde kes mencuri. mungkin sebab semua pelajar perempuan kot. lagipun, kalau makan harta benda yang haram ni akan jadi darah daging yang haram jugak.

    ReplyDelete
  18. Assalam kak... macam2 hal kan kak, memang tak boleh dibiarkan macam tu... tp rasanya warden pun pening kpala jugak tu, tp kalau tak dibendung perkara yg tak elok camtu pasti akan berterusan jadinya

    ReplyDelete
  19. Eii...mcm2 perangai budak skrg ni kan...harap2 hero Acik dilindungi Yang Maha Esa.

    ReplyDelete
  20. dulu zaman PM duduk asrama pun mmg ado kes2 mcm nih Acik...kes pelajar lelaki ceroboh asrama puteri pun ado Acik...huhu

    ReplyDelete
  21. alaaa..kekadang warden ambil sikap sambil lewo..tu lah pasal ea...

    ReplyDelete
  22. zila pun ada pgalam tinggal di asrama..mmg macamtu lah keadaanya:)

    ReplyDelete
  23. risaunya Acik..harap2 semuanya selamat.. takut plak nak kasi anak dok di asrama..hurmmmm...

    ReplyDelete
  24. SEmoga Allah melindungi mereka. tetapi sudah pasti la kita risau mereka akan melakukan sesuatu yang lebih buruk kerana akan lahir rasa tidak puas hati dan dendam.

    ReplyDelete
  25. yela kak kalau dah dok asrama mmg dugaan2 yg camni la selalu kena tempuh kan...hrp smenya ok nanti :)

    ReplyDelete
  26. alahai..kebulurnya anak orang sampai sanggup pecahkan locker kawan curi duit dengan makanan.. kesian pada mak bapak..

    ReplyDelete
  27. Akak,
    Selalu sangatkan berlaku kecurian kat dorm Adik...mesti tak ada tindakan tegas yang diambik, sebab tu diorang berani mencuri lagi...

    ReplyDelete
  28. Macam2 ye acik.Kes kecurian ni mmg selalu berlaku kat asrama.

    ReplyDelete
  29. betul tu terjadi dimana2 asarama pown! dari dulu hingga skang ni ttp ada kes yg sama

    ReplyDelete
  30. betul tu
    akak sama ngan saya
    bukan barang hilang yg saya risau
    tpi sikap mencuri masa kecik tu takut membawak sampai kebesar..nak keras sgt pun takut di balas pada anak2 kita..itu lagi menakutkan.anak sedara kawan,kena tolak oleh rakan sekelas kena hampir 20 jahitan dan koma 2 hari/mintak jauh dr anak2 kita semua

    ReplyDelete
  31. loorrr kesiannya... takpe kira rezeki si pencuri tu.. moga rezeki acik bertambah2 lagi..

    ReplyDelete
  32. assalam AE..macam2 perangai budak2 skrg ni..memang tak habis perangai tgn panjang mereka kan..lepas ni hero AE kena berhati2..

    ReplyDelete
  33. dorm lelaki yg biasa kena camni ni nih..anak sy perempuan bila tanya dia kata jarang jadi..tapi kalau dorm lelaki memang selalu hilang brg dn loker kena pecah..
    pakcik sy pn masalahnya camni kak erna gak..brg anak kt asrama habis semua kena curi..terasuk jam tangan..ngadu kt cikgu dh x larat nk ngadu..

    ReplyDelete
  34. Kalau dah nama mak...anak pulak berjauhan, risau tu memang selalu bersarang atas kepala. Macam2 yang kita pikirkan. Saya doakan semua okey, achik. Dan yang penting warden2 tu jalankan tugas dgn ikhlas dan anggap anak2 tu seperti anak2 dia juga.

    ReplyDelete
  35. ada juga yg jenis mcm tu ye acik..apalah agaknya yg ada difikiran ank2 yang mencuri tu..nak kata tak belajar, berada di asrama sekolah dan nak kata cikgu tak ajar, belajar di sekolah..mintak simpang la ank2 kita jadi perangai camtu.

    ReplyDelete