Sunday, July 29, 2012

SAMPAI ESOK PUN TAK KELUAR...

Assalamualaikum

Alhamdulillah dah 9 hari kita berpuasa
dan dah dua hari meriah dirumah acik..masa berbuka..ramai 
(gambar ehsan google)

Masa nak masak acik mintak hero acik ambik kan 
daun pandan
kalau bulan puasa ni..sebut daun pandan je
mula la hero acik buka cerita lama.
acik pernah cerita disini dulu.

kisah en.suami ngan anak2 dirumah masa acik kerja shif petang diklia dulu
masa nak buat kuih buah melaka.anak2 suka letak 
air daun pandan
untuk mendapatkan warna hijau.

en.suami minta anak yang sulung untuk meramas(perah) 
daun pandan tu
siap  marah2 lagi.kuat sikit..katanya
badan je besar..perah daun tu pun tak boleh
bila dengar bising bising hero kedua terus
masuk  kedapur ..dan  bagi tau
bukan ke mak selalu blend daun pandan tu dengan air untuk dapatkan warna hijau.
baru lah en.suami teringat dan suruh hero sulung untuk blend daun tu.
tu le rupanya kalau mak tak de dirumah kan
kesian hero acik
kalau diperah daun tu macam perah kelapa..sampai esok pun tak keluar warnanya.

oklah..nak masak awal..hari ni..
nak hantar hero bungsu balik asrama dan dia
minta buatkan kuih kegemarannya
dah tentu guna air daun pandan

jumpa lagi,Insyaallah

28 comments:

  1. Kesian hero Acik, tak pasal2 kena marah... :)

    ReplyDelete
  2. Kueh onde-onde ke Acik? rumah saya x tanam pokok pandan, selalu lah kena beli... :-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. KakNi.sama ye onde onde ngan buah melaka

      Delete
  3. gelak je saya baca story diatas...saya pun ada story juga...minta anak sulung ambik daun pandan (waktu tu umur dia 6 thn) ...lepas tu dia bawakan saya sepokok pandan....saya suruh ambik sehelai dua je :D

    ReplyDelete
  4. Anak saya pula tak kenal mana satu daun pandan ....hai budak2 sekarang . nasib baik sekarg dah kenal.

    ReplyDelete
  5. haha..saya dapat imagine mmg lucu la kak..kih3 :)

    ReplyDelete
  6. hahahahaa..lucunya..perah sampai bulan depan pon x de hasilnya kot!! lucu betul la..( taip sambil sengih2 depan PC) :D

    ReplyDelete
  7. ahaha..perah daun pandan gitu jer memang tak kelau la warnanya kan..hhihi comel jer..

    ReplyDelete
  8. hihi..sian hero kaka erna tu..dia pun ingkut jer yer..xde bantahan..:)

    ReplyDelete
  9. macam2 telatah anak2 jika maknya takde kat rumah kan...tapi pengalaman2 yg tak tau menyebabkan mereka nanti belajar berdikari..

    kadang2 saya guna pewarna hijau je masa buat onde-onde...tpi pakai daun pandan wangi, kan..

    ReplyDelete
  10. hahah! ada aje cerita lucu dari acik ni...

    ReplyDelete
  11. hehehe kesian dia... citer lawak di bulan puasa ye acik.

    ReplyDelete
  12. Saya dah tak rajin nak perah air daun pandan, ACIK. Saya guna pewarna hijau jer. Maklum, pokok pandan pun takda.
    Tapi kalu guna ori air daun pandan, memang wangi dan sedap la kan?

    ReplyDelete
  13. hehehe.. perah daun pandan..
    betul2 kene blend baru ok..
    sian kat hero... :-)
    sabar berpuasa..

    ReplyDelete
  14. Tak pasal2 kena marah,kesiannyalah si hero acik tu! Tapi akan jadi kenangan indah bila mereka dah besar nanti....

    ReplyDelete
  15. Ni kes hero achik kena buli dgn bapak hero. Hehehe. Saya pun baru balik dari hantar lauk kat anak saya di Puncak Alam. Kesian makan tak menentu time puasa ni. Sahur lagi haru, roti cecah air je. Makanan kat cafe byk yang dah tak elok, macam nak basi, katanya.

    ReplyDelete
  16. assalam & slm ramadhan AE..maaf mama tewas lagi..wah rajinnya suami AE kedapur..

    ReplyDelete
  17. Kihkihkih gelak saya baca kisah ni, kesian pun ada jugak kat anak sulung Acik.

    ReplyDelete
  18. salam K.Erna..atie pon gelak baca kisah 'dok perah daun pandan tu...sibbaek la si hero kedua tu rajen negok maknya kat dapo memsk...tau la serba sdkt

    hikhik..lom habih gelak lg!

    ReplyDelete
  19. haha..pasal daun pandan ni memang banyak cito. Maso anak kakpah kocik dulu suruh ambek daun pandan di ambek e daun lalang..

    ReplyDelete
  20. saya blend je air dgn daun pandan. xde perah2. lepas tu baru tapis. malas. hehe

    ReplyDelete
  21. Salam Kak...hehehe... nak tergelak baca gelagat hero2 akak di dapur... mau sampai esok pun tak dpt air pandan tu...

    ReplyDelete
  22. budak lelaki kakk
    ekeke memang payahhh ;)

    ReplyDelete
  23. ahahaha..perah camtu sampai yang perah jadi hijau pun tak keluar..hehe..

    ReplyDelete
  24. kekeke..silap2 perit tapak tangan dok perah daun pandan yang kasar2 tu..

    ReplyDelete
  25. Kehkehkeh, sib baik hero ke2 menjadi penyelamat :D

    ReplyDelete
  26. Rajin anak bujang n suami k.erna tlg kt dapur ye. Bertuahlah dia!

    ReplyDelete