Followers

Thursday, July 26, 2012

TERINGIN BERBUKA MAKAN PUTU MAYAM

Assalamualaikum

(Gambar ehsan google)

Teringinnya nak berbuka makan putu mayam
Tapi belum dapat lagi

Kalau masa sekolah2 dulu
bila nampak arwah mak dah rendam beras
rasa nak menangis
tau dah..mesti acik yang akan kena tumbuk
jadikan tepung dan kemudian kena tekan acuan putu mayam
acik dulu dari sekolah rendah
dah buat semua kerja
dah perempuannya acik dan adik je
yang atas2 semua lelaki.

sekarang bila nak makan beli..kalau tak de orang jual
tak merasa lah.
dah tak boleh nak buat sendiri
dah lupa.

kalau tak dapat diSeremban..
hari sabtu nak kepasar  ramadhan Rembau la jawabnya
tak jauh mana pun janji dapat beli.

ok lah..jumpa lagi,Insyaallah

53 comments:

  1. nak cari yang sedap pun bukan mudah achik.. kadang2 indah khabar dari rupa..tapi saya pun suka putu mayam ni..da beberapa kali nampak dijual kat pasar ramadhan..cuma tau dah yg tu tak sesedap harganya..rasa rugi je beli..

    ReplyDelete
  2. lama dah tak jumpa makanan ni...kat kampung angah dulu ada mamak muslim yang jual guna motosikal...

    ReplyDelete
  3. Acik macam kakak juga kalau teringin macam nak cari juga sampai dapat apa lagi tahu dah mana nak tuju tempatnya.

    Moga dapatlah putu mayam tu acik. Kakak pun lama tak makan.

    ReplyDelete
  4. acik..cheqna ingatkan menangis sebab suka dapat makan kuih hehehe
    semua tu kenangan kan??

    ReplyDelete
  5. kat kulim ni tiap kali pasar malam,ada jual putu mayam...yg perisa panan tu sedap,kan...

    ReplyDelete
  6. sama la acik, kalau nak makan putu mayam beli je sebab nak buatnya tak reti. kat kawasan rumah saya ni selalu je ada mamak yang jual putu mayam naik moto senang nak beli. kalau acik masih ingat camane nak buat kan bagus heee...

    ReplyDelete
  7. xpandai plak nk mkn putu mayam tu...hehe..

    ReplyDelete
  8. assalam acik..
    bulan pose ni mmg payah ckit nak jumpa putu mayam ni..tp klu ari bese ada je org jual nek moto lalu dpn umah..peberet jgk tu

    ReplyDelete
  9. Akak...sayapun suka makan putu mayam...tapi tak pernah buat sendiri..emak pun tak pandai buat...

    ReplyDelete
  10. Assalamu'alaikum Acik...

    bagusnya kalau dapat makan buatan tangan sendiri. :)

    ReplyDelete
  11. yus pun suka putu mayam, kat sini kalau nak makan boleh beli setiap Sabtu di pasar Sabtu... sedap!

    ReplyDelete
  12. emmm.. sekrg mesti windukan dengan buatan emak... huhuhu :)

    ReplyDelete
  13. kat sana putu mayam makan dengan gula perang ke? kalau di kelantan putu mayam ni ada kuahnya sendiri...

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum AE..
    Pertama sekali kakya nak ucapkan selamat berpuasa. ** den lmbat sobab tinggal kotapi**

    Putu mayam? Waaaa! tetingin jugak ni. AE gi rembau, saya nak cari mana eik. Mesjid india jauh la pulak. :)

    ReplyDelete
  15. Samo yoo buek putu mayam ni mcm buek laksa sendiri.. Curah air paneh ateh topung boreh, kacau guno sonduk maso paneh tu.. Lopeh tu masukkan dalam acuan tombago laksa tu.. guno tapak acuan yg lubang kocik.. putar acuan tu dalam pengukus, pehtu kukus la sampai masak..

    adunan topung tu jangan cair, jangan kogheh bona.. dio molokek-molokek kek tangan...

    ghaso ehh cmtu cagho buek ehh... omak sey pun dah lamo tak buek semuo ni..

    ReplyDelete
  16. tengok putu mayam tu..terasa pulak nak makan..

    ReplyDelete
  17. Makchaq pun suka putu mayam ni.. yg jual kat sini tak berapa sedap....

    ReplyDelete
  18. alamak..sedapnya...nak cikit..

    ReplyDelete
  19. As salam Acik,

    Putu mayam... Bagusnye mak acik buat sendri... dulu2 selalu beli dgn org naik moto yg jual... cicah kari pun sedap ni kan ;))

    Marya dah berbuka lebih kurang 4 jam td... Taklah terliur sgt...hehhee... maaf ye cik kalau entry Marya menyinggung... Selamat berpuasa! :))

    ReplyDelete
  20. ha..buat sendiri..hehe..
    tak pernah terpikir kat otak dayah nih ha..
    tahu nak makan aje..

    alalalala..ini dah tgk kat entry AE nih..
    mula la dyh pun teringin nak nih..
    mana nak carik nih..
    tak pnh nampak bazar kat umah dayah jualnye..
    huhu..

    ReplyDelete
  21. Sekarang ni susah nak cari orang jual putu mayam kan.. bila acik erna cakap arwah mak buat, teringatlah saya arwah mak mertua saya buat putu mayam ni utk saya, masa mengidam anak yang sulong, teringin putu mayam tapi orang melayu yang buat ehe... sebab di shah alam ni ada tapi orang india yang jual naik motor, tu yang tak lalu nak makan :D

    ReplyDelete
  22. dulu2 ada mamak jual naik moto sekarang kena cari kat pasar malam......

    ReplyDelete
  23. salam perkenalan...
    wahhh bestnya pandai buat sendiri...saya pun 2 beradik je pompuan..5 lelaki..tp tersangat laa malasnya nak jejak kaki ke dapur...skg ni, dah kawin..nak tak nak..kena la mencemar duli gak.. hehehe...

    putu mayam kt puchong ni ada satu yang best.. dia naik motor jual..mmg sedap n slalu gak beli..mai le sini.. ^_^

    **follow sini ya**

    ReplyDelete
  24. nak buat tak reti , beli saja lah.

    ReplyDelete
  25. Acik cite psl putu mayam, sy pun jdk teringin. Adeh...

    ReplyDelete
  26. huu. dah lama L xmakan putu nih... kalau kat kg mak selalu beli la... huu

    ReplyDelete
  27. mana nk carik putu mayam kt jepun nih...huhuhu... dah saya pun teringat2 putu mayam pasar malam... hmmmm

    ReplyDelete
  28. dulu peti putu mayam dgn org india. hehe..

    ReplyDelete
  29. Lama dah mkn putu mayam yg nie,putu mayam bambo dan piring tu selalulah.

    ReplyDelete
  30. salam acik.. mak saya pun selalu ada cerita yg sama masa zaman kecik2 dulu sbb adik beradik ramai lelaki.. mmg sedap putu mayam.. saya pun klu ternampak mesti nak membeli sbb anak2 pun dah pandai makan putu mayam..

    ReplyDelete
  31. Memang botullah achik. Saya dari hari tu moncari putu mayam kat bazar ramadhan. Putu piring pun tak nampak bayang. Wiken ni nak balik PD, nak cari gak putu mayam kat batu 4.

    ReplyDelete
  32. ini putu mayam eyh..yana tak kenal sangat kuih sebab tak berapa gemar..susah mengidam time puasa ni..takut dok teringat selagi tak dapat makan..hehe

    ReplyDelete
  33. baru telefon mak kt kg tadi kak,mak duk buat putu mayam tu..moga acik pun dapat merasanya waktu berbuka nanti..mana tahu tak jumpa kt kedai,,tiba2 ada jiran hantar,,

    ReplyDelete
  34. salam akak..wow bestnye..susahkan skrg nak cri putu mayam tu sekarang ni..:)

    ReplyDelete
  35. PM pun dah lama tak mkn putu mayam...teringin la pulak lepas baca entry acik nih...:)

    ReplyDelete
  36. ooo putu mayam! berpuluh tahu tak makan ni Acik... masa kecik2 dulu ada India jual keliling kampung naik basikal, harganya 15 sen satu...

    ReplyDelete
  37. kak,kaklong semalam baru berbuko putu mayam..8 koping kaklong sorang yo...hahahahh

    ReplyDelete
  38. Mak saya suka putu mayam tapi kat sini dipanggil putu mayong rasanya..nak tanya mak saya pun dia dah tidoq, kehkeh..

    ReplyDelete
  39. salam ramadhan AE..baru arini dpt lawat AE..mama down lagi..hu2x..

    ReplyDelete
  40. oh lupa..petang tadi penjual putu mayam lalu kat depan rumah..kalau dekat mama anta sepring kat rumah AE..hu2x..

    ReplyDelete
  41. Susah nak cari.. jarang jumpa. Memang Nur pun lama tak makan..

    ReplyDelete
  42. salam syg acik,
    aritu ank pun ada sebut nk makan putu mayam..tp mcm x nmpak org jual kt area nie..klu dh teringin mmg nk kena cari tue:)

    ReplyDelete
  43. wah..buat sendiri tu.
    saya masa kecik selalu mkn, tapi beli la. dah lama sgt tak makan..tak jumpa org jual lah.

    ReplyDelete
  44. Acik Erna, boleh lah belanjan KakNi sebungkus ye... sodap tu...

    ReplyDelete
  45. sedap ni..saya ske, tp tpt saya ada kaler putih je kak :)

    ReplyDelete
  46. assalam kak, a,a la kalo kt klate mkn ngan kuah, mcm nani kata tuu, saya x pernah mkn lg yg mcm ni

    ReplyDelete
  47. rugi lah acik tak mewarisi resepi tu, kalau tidak boleh jadi menu istimewa dari acik

    ReplyDelete
  48. sedap kuih ni..kalau pasar malam tempat sy ada jual..:)

    ReplyDelete
  49. lama tak makan ni....mula terliur..hehe..

    ReplyDelete
  50. Kalau nk makan putumayam dtg tangkak,,,jalan payamas nk kegunung ledang k,,,,nampk t berdekatan masjid,,,putu mayam,,,kioz merah putih,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akan dtg ni d tmpt putu mym akn ad cendol,,,,,,,,yum3,,,,,,harga rm1 hnga rm 1.80 je,,,,insyaallh,,,,,

      Delete