Friday, June 8, 2012

ZAMAN DAH BERUBAH..YE KE.

Assalamualaikum


Acik ni mungkin dah ketinggalan zaman
anak sendiri pun lelaki semua
belum pulak ada angin2 nak berdua.

cuma acik nak tau..aturan orang nak mendirikan masjid
nak kawen la tu kan.

Peringkat peringkat yang mesti dilalui.
mula2 merisik,bertunang dan akad nikah betul tak.
tak bertunang pun ada jugak kan
 disekalikan dihari nikah tu..dah biasa dah orang buat macam tu kan.

tak tau lah acik kot zaman moden ni tak perlu tu semua
bincang dua orang je..sampai ke peringkat nak kawen
tanpa melalui proses tu semua..
dan tanpa berbincang dengan sedara mara.
ada ke macam tu.
kalau acik la sedaranya...
dijemput betul2 dihari nak nikahnya
confirm acik tak mau datang he he

cuma acik nak tanya..ada tak orang buat macam tu.
perkara biasa ke macam tu dizaman sekarang ni.

oklah jumpa lagi,Insyallah.

47 comments:

  1. Assalam Acik Erna,
    Mama pn tak mahir hal ehwal nih. Tapi kalu dia jemput last minit insya allah mama tiada aral, pergi juga melenggang bawak perut dgn 'ang pau ' utk salam dgn mak pengantin. Tapi lebih enak dan lagi indah andai dikabarkan sebulan dua lebih awal dapatlah turut serta ringan tangan dan tulang tolong buat bunga tolor ka.. menyibuk2 ngekor shopping, and buat gubahan ker.. kan lagi best. lagi meriah rasanya, merisik, bertunang dan majlis walimah nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsllam mamawana..memang dah moden sekarang ni he he.tu2 berita pun difb je..mama terima ksih menjemput sama ke PD tapi maaf ye..tak dapat nak ikut sama..ada kenduri

      Delete
  2. eh xkn buat berdua jer...rasanya perlu dibincang ngan sedara mara juga..baru la terasa meriah majlisnya nanti..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. iiza..acik tau pun difb.dah siap tempah mak andm pelamin bagai tu..

      Delete
  3. angah kawen 9 tahun dulu pun bincang sesama sendiri je, baik dari segi jumlah hantaran, tempoh bertunnang, barang hantaran, kami bincang berdua je, setelah kami berdua setuju, baru lah inform keluarga masing masing. tapi hal-hal kenduri abah yang urus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Angah..ada tak pe bincng berdua semua tu..tapi keluarga sebelah suami datang jugak untuk meminangkan..

      Delete
  4. Kalau sedara Mara masih ada dan hubungan kekeluargaan masih baik elok la bgtau.
    Bakal pengantin kena jaga air muka org tua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hitam Keris Emas..itulah yng acik maksudkan..ni semua tu tau melaui FB je..tak bagi tau pun

      Delete
  5. rasanya elok berbincang kan..js dulu mmg melibatkan parent sblm keputusan utk bertunang dan kawin..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. JS..kalau nak berbincang berdua dulu pun boleh..kemudian keputusan dibawak berbincng bersama keluarga kan.ni dah siap tempah semua pun adik beradik pun tau melalui FB je.

      Delete
  6. yang pasti zaman ayu...
    dr merisik-bertunang-menikah ayu lalui

    sebulan saudara mara dh mula tolong, 2 mggu rumah penuh dengan saudara mara bmalam.. 1 mggu rumah ala2 kedai runcit..

    bestttt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Citarasa Rinduan..tu le yang betul kan ayu..

      Delete
  7. Hal nikah kahwin sensitif. kalu saudara tak tahu , panggil makan kenduri saja nanti ada yg kecik hati. Walaupun zaman dah moden, manis kalau ikut adat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nieda..terima ksih acik setuju sangat.kalau mak2 sedara pun tak tau..memang merajuk..tak mau campur dah.

      Delete
  8. zaman skrg kak
    zaman saya dulu kami bertunang dulu , nak kawin sebulan x jumpe .. x kuar rumah
    bercinta dlm telefon aje ..
    kalau jumpe saya bawa kawan saya .. dan dia bawa sepupu dia ..
    alhamdulillah jodoh kami kuat walau ditentang mak dan ayah awalnya .. sbb kami kawin dua pupu ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ieda..zaman acik dulupun macam tu..kecik2 hal pun bincang..

      Delete
  9. Saya takdak pengalaman sendiri dalam hal ni, maklumlah orang bujang, hehe. Tapi masa adik saya kawen dulu, gitulah. Kena pi merisik dulu. Peh tu pi lagi, bertunang pulak, lepas tu baru nikah. Mak saya bagitau habeh semua aktiviti kat ayah/mak sedara sepupu sepapam, semualah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dinas..betul la tu..memang macam tu la kan..yang acik tau pun macam tu..cuma belum ada pengalaman untuk anak sendiri je..sebab anak cik hero2 ni muda lagi..tapi yng sulung tu boleh dah...tapi beum kumpul duit lagi tu..bukan senang nak pinang anak orang kan..he he

      Delete
  10. Boleh je acik...
    tapi, x sedapla....kita hidup bersaudara...

    lain la kalo sebatang kara...
    ramai kecik ati nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aine Ainun..betul tu..ramai yang kecik hati..tak tau apa kan..hati mak2 dan pak2 sedara nak kena jaga.

      Delete
  11. kito hidup berpaksi an adat kak..

    bak kato org dulu2,biar mati anak jgn mati adat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak long..kito kek nismilan ni..kalau dibuek an macam tu..maun tak do sedaro yang datang nanti kan.

      Delete
  12. Nak berbincang berdua boleh...tapi selepas tu serahkan urusan tu kepada keluarga...barulah semua rasa gembirakan akak....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azi..betul..tu l maksud akak..kemudian tu..bagi tau sedara yang rapat..bukn tau melalui fb je.

      Delete
  13. ehem AE..lain org lain pandangannya..bagi mama pandangan ibubapa perlu juga walau zaman dah moden !!!..he2x..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mama aini..cik memng setuju sngt..ibu bapadidulukan..takkiralah lelaki ke perempuan kan

      Delete
  14. kita dulu..semua serah kat mak bapak..sedia badan jer....sekarang semua pengantin yang atur sendiri..mak bapa pula yg kena ikut cara anak...zaman dah maju agaknya...citarasa org lama mana mau mereka guna pakai lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. izan mama mia..
      sebagai tanda menghormati orng yang lebih tua..elok dibagi tau dulu bil dah capai berbincang setelh berbincang kan

      Delete
  15. mana boleh macam tu. kita bukan nak kahwin dengan pasangan tu semata-mata tapi dengan keluarga kedua belah pihak juga. susah nanti keluarga dan sedara-mara juga yang dicari. tak gitu? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nadiah..acik setuju sangat..jangn la buat macam tak de sedara mara kan..

      Delete
  16. Macam kurang manis pulak kalau tak ikut urutan tradisi kita. Lainlah kalau nikah di overseas masa belajar biasa memang terus nikah selepas dapat restu org tua di tanahair... majlis dibuat sebaik balik M'sia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakzakie..memang tersangat la tak manisnya bila mak/pak sedara tau melalui fb je..mak dan anak sama2 tak buka mulut..semua dah siap ditempah..

      Delete
  17. Salam Acik Erna,

    Sekarang memang banyak perkara yg buat perut kita senak bila mendengarnya, apa lagi kalau kena saudara mara sendiri.

    3 bulan lepas kak ani terkena anak saudara sendiri. Masa meminang janjinya 2 tahun. Masa beritahu duit hantaran semua yg hadir terkejut beruk, tak tercapai dek akal.

    Tup tup, tak sampai setahun, anak saudara balik beritahu nak kawin pada sekian date. Tak sampai 2 bulan tarikh beritahu. Pihak perempuan dah tentukan semuanya. Yang paling sedih duit hantaran dah diberi oleh anak saudara saya sendiri pd pihak perempuan. Hampir2 merajuk adik saya. Langsung tak berbincang. Keluarga pihak perempuan bincang dgn anak saudara saya saja apa nak dibuat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsllm kk ani.itulah yang terjadi..tapi yang peliknya tu..semua dah siap ditempah..tapi tak pulak datang berbincang dan merisik dulu ke..pandai2 berdua je..
      memang rasa acam tak percaya..jadi ke..tak ke..jangan mcam dh terdesak sangat nak kawen kan kak ani.

      Delete
  18. Assalamualaikum AE..

    Saya ni org lama AE. Taktau la pulak kalau Ada yang pakat2 berdua jer.
    Kakya tinggal sorang lagi tu, bujang akak yang belum berkahwin.tiba masa, panjang umur, tetap mengamalkan adat nenek moyang. Insyaallah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsllm kaky..acik belum ada pengalaman sendiri..tapi ank2 sedara/anak abang dah ramai jugak yang kawen..elok je..ikut tradisi..
      yang ni macam terdesak sangat nak kawen..tak perlu datang merisik dan meminang terus buat persediaan..tempah andm..tempah kek bagai..tu yang pelik sangat.

      Delete
  19. salam Kak AE
    Kak,sekarang selalu juga saya ketemu situasi seprti ini. Tapi bagi saya, biarlah family tahu kan,sebab nanti kalau jadi susah2 belakang hari, biasanya keluarga juga yang kita cari,kanp/s; kak blog wordpress saya dah diserang jadi saya guna plartform blogspot je kak.tq ye sudi datang ke blog BCI saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsllma ummu..acik baru jumpa semula blog ummu..lama tak muncul diblog list acik..baru2 ni je ada..

      Delete
  20. mano ado kak oi..kurang2 ee kono bincang dulu dgn mak sedaro.pak sedaro yg topat2..kalau di tingga kan mau sedaro maro boikot majlis kito tu nanti.kono ado adat merisik,meminang bagai,busuk2 pun buek cincin tali seluar..hehe..(polik tul bunyi ee kak kan?)

    kito ni ado adat..kalau kito tinggalkan tu semuo dan bincang2 dua org dgn bopren yo..murah na hargo diri tu nampak kek org..boto tak kak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. anymz..boto na bona tu nym..tapi tu lah..apo nak dikato..orang tak mandang kito.bahaso aluih he..dah tedosak bona nak belaki..sampai jumpo2 yo terus bincang nak nikah..tah sapo umat e..tah dari bumi mano muncul e..kito ni tau pun kek fb..masing2 tak bukak mulut lansung..sok kok akak tak muncul..jangan salah han yo nim..he he

      Delete
  21. apo2 pun yang paling utamo kene la mintak pandangan orang2 tuo...tak boleh la nak main taram jer kan...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Papa Mifz..betul tu.orang tua didulukan

      Delete
  22. setuju tu tanya pendapat orang tua dlm ahli keluarga kita, dah ada bunga bunga nak bermenantu ke kak? ;p

    ReplyDelete
  23. zaman skang mcm2 acik..sptutnya utamakan keluarga.bincang betul2 then baru decide.ni x decide dulu pas2 baru gtau mak ayah.x kecik ati dorang..

    sy dulu betul2 ikut adat dari merisik,bertunang nikah n sanding

    ReplyDelete
  24. semekom acik rena,ok sy nk tnye,mcm mane plak kalau kes nye situasi mcm niy,andainya psangan yg acik ckp td lah kn,mak pompuan 2 dh ajak sedara mara pompuan belah mak nye,tp sorg pon x dtg time majlis tok meminang,merisik n btunang,bagaimana acik ase perasaan mak pompuan 2 td??? sdgkan mak pompuan 2 dh ajak cara elok,kalau knduri adik2 nye mak pompuan pegi menolong tp ble smpai turn ank pompuan makcik niy,sedara mara bpakat x nk pergi dgn alasan x bbincang ngn mereka dlu,macam mane 2..

    ReplyDelete