JellyPages.com

Wednesday, June 13, 2012

ROTI TEMPAYAN???

Assalamualaikum

Balik dari kerja
hero kedua acik bercerita

'mak ..tadi bangah makan 'roti tempayan'
sedap mak..katanya..
mula2 bangah mintak satu..sedap..bangah mintak lagi dua
orang kedai tu bagi free lagi satu keping,
malu la pulak katanya.
macam kuat makan ..sangat..
sedar pun he he.

siap  tauke kedai tu tanya..'tak pernah makan ke.'

mak tau ke roti tempayan..katanya..
acik jawab le..acik tau..dan pernah jugak makan.

Yang tak boleh tahan hero kedua ni
'mak buat la roti tempayan..cari la resepi kat internet'.
boleh..makan dengan kari mak masak.

terjerit acik..BANGAAAAHHHH!!!!!
bukan semua mak boleh buat tau..
mak tak tau lansung macam mana nak buat.
haaa kan daaahhh.
hero kedua paling cerewet bab makan luar.
mula2 dok asrama masa sekolah dulu
tak de satu pun dia kata sedap
ada je salah silap nya..
ada kayu la..ada lipas la..ada ulat la..ada pasir la..adui.penat acik dengar komplen dia.

bila tunggu spm..pi kerja sementara
kena makan dikedai
dia boleh kata..tah apa2 rasa mee orang tu masak
tak macam mak masak.

bila sambung belajar 
dia kata..dia makan kuah sayur dan telur goreng je.
dah orang cerewet kan..macam tu la.

alahai anak omak yang sorang ni
yang peliknya dia ni la yang paling susah nak kata
 maknya masak sedap.tapi kalau makan
nak jugak yang mak masak.

ok lah..jumpa lagi,Insyaallah

53 comments:

  1. anak2 yg sudah dibiasakan ngan air tangan ibunya dari kecil, mmg susah nak makan kt luar

    ReplyDelete
  2. mkn roti tempayan dgn daging keema sodap nih....

    ReplyDelete
  3. kono la bangah sedio an tempayan tuk omak eh masak ghuti tempayan kehkehkeh!!

    ReplyDelete
  4. kena belikan emaknya tempayan besar lah ni baru emaknya boleh buat roti tempayan kan..kan...kan...

    hihi, acik seronok pulak baca ragam angah ni...

    ReplyDelete
  5. wah2 baru tau sedap yek roti tempayan tu... pastu senang2 nk suh mak dia msk yek... heheheh pandai2
    abis tu kalu takde tempayan nk msk camne... heheheh acik tak tanya kt dia camtu?

    ReplyDelete
  6. Baca kisah Acik ni teringat saya minggu lepas anak saya mintak buat roti tisu..hehehe. Depa ingat kita ni tau semua kot :)

    ReplyDelete
  7. EMM tak igt penah makan ke tidak roti tempayan ni

    ReplyDelete
  8. guthi tempayan...dulu2 kaklong selalu makan..dah disobab an selalu mkn..smp skrg klu nmpk..naik jomu...suh bang ngah makan selalu kek kodai mamak tu,biar deh jomu...hahahah!

    ReplyDelete
  9. Salal Kak Acik Erna
    sedapnya roti tempayan...

    ReplyDelete
  10. Kakak rasalah Acik masa dia makan roti tempayan tu kuah kari dia tak sama dgn yg Acik masak. Itu yg dia nak mak dia buat roti tempayan dan tahu acik punya kuah kari sedap...

    Lain kali beli roti tempayan tapi acik buatkan pencecah karinya mesti angah suka...

    ReplyDelete
  11. rasanya penah dengar pasal roti tempayan.. dia masak dalam tempayan ke?

    sedap sungguh la tu kalau dah yg susah nak kata sedap pun kata sedap tu kak..

    harap2 anak2 bila besar nanti pun suka dengan masakan saya mcm anak2 akak..hihi..

    ReplyDelete
  12. heheh. comel je acik mengomel pasal bangah. :D

    tapi saya tgh bayangkan ni. roti tempayan tu ada sama mcm roti nan ke? nan pun masak dlm tempayan gak kan?

    ReplyDelete
  13. Lepas ni kena le acik beli tempayan, dah anmanya roti tempayan...

    ReplyDelete
  14. hihih...lucu la bangah ni. ala acik...acik kan rajin masak, mesti boleh nye buat roti tempayan tu. nani pun pernah makan kat pasar malam. terus jatuh centa dengan roti tempayan ni. tapi tak pernah jumpa dah kat tempat lain melainkan kat pasar malam dii kampung sana.

    ReplyDelete
  15. memang sedap kak
    kalau kena ngan kuah cicah yg sedap lagilah terangkat , makan satu kenyang sampai sehari ;)

    ReplyDelete
  16. haa apa lagi kak..hero2 nak makan roti tempayan tu..lucu jugak baca kerenah anak2 akak ni.. :)

    ReplyDelete
  17. Pernah makan roti tempayan dekat gerai mamak kat Warta tu hehehe..boleh tahan makan dgn ayam tandoori..

    kelakar la hero akak nie hehehe

    ReplyDelete
  18. Ahahahaha, lawak la bangah ni, anak omak... :)

    ReplyDelete
  19. hihi nak makan masakan omaknya aje..tapi sy terpikir satu ni..bakal isteri dia nanti kena tuntut ilmu memasak dari acik bebetul hihi

    ReplyDelete
  20. Anak emak ..nanti kena cari isteri pandai masak.

    ReplyDelete
  21. air tangan ibu, memang sedap. cam sama ni balik keja, mesti ngadap masakan mak saya, kalo tak makan nanti dia kecik ati, dalam keta asik dok cium bau kari yg mak masak...sedap hingga tak terkata

    ReplyDelete
  22. Roti tempayan tu roti nan ke achik? Sudah. Parah nak cari tempayan besar nak masak roti tu pulak. Hahaha.

    ReplyDelete
  23. Air tangan omak tuh yg sodap.. Jgn esok2 cerewet cari bakal isteri nak lauk pauk cam omak ehh yg masak.. adoiyai parah gitu.. :)

    ReplyDelete
  24. kalau masakan mak yang sedap pun susah nak dipuji, ini la pulak makanan kat luar acik..sah ler memang banyak komplen. .hehe...

    ReplyDelete
  25. Roti tempayan tu bukan 'peknga' ke kak..? Kalau kat belah utara, mmg dorang buek ghuti mcm lempeng tu, pehtu dorang tepek kek dalam bahagian tempayan atau belanga.. Jiran sey ponah gak buek.. Mmg sodap sebab takdo minyak sangat...

    ReplyDelete
  26. Acik kena berguru dgn resoren mamak tu..ekekekke..lepas tu belajar sekali buat ayam tandoori! :)

    ReplyDelete
  27. salam..

    nak buat macam mana, mmg sah masakan mak dia mmg sedap kan ;)

    ReplyDelete
  28. Assalam kak erna, saya pun suka juga mkn roti tempayan ni, selalu blk kampung mak mertua ajak pg kedai mkn roti tempayan, yg best kuah kari dia je, roti tebal sama je mana2 tempat. heheh mmg cerewet bangngah tu kan kak, mesti suka mkn masakan maknya saje

    ReplyDelete
  29. Salam Akak..
    Kan masakan ibu ni tiada tolak bandingnya...
    Saja aje Abang Ngah tak pernah puji akak...sebab dia tahu, memang sedap pun...he..he..

    ReplyDelete
  30. biasalah anak omak...
    lelaki ni tak suka cakap..
    kalau minta selalu tu makna sedaplah :)

    ReplyDelete
  31. tu la acik anak saya yang masih kecik ni pun sama rela lapar kalau bukan mama yang masak, kalau gi rumah orang tak kan kita plak yang memandai nak masak2 hee... jenuh tau nak pujuk suruh makan.

    ReplyDelete
  32. Roti Tempayan.?? tak penah dgr lakk.. heheheheh. anak Cik mama lakk pantang nmpak mknana, memg main bedall jerr..

    ReplyDelete
  33. masakan mak memang sedap kak
    walau pun kita tengok macam mudah je resepi dan bahan2nya

    ReplyDelete
  34. kena cari tempayan la nampaknya..^__^
    saya tak penah mkn, tapi mmg ada org jual..nampak dia bakar tepek kat dlm tempayan.

    ReplyDelete
  35. Salam Yong,
    Dia tak tolong beli tempayan tu? Senang omak masak roti tempayan!

    ReplyDelete
  36. dia malu nak ngaku tu.. hehe

    roti tempayan = roti nan ker?

    ReplyDelete
  37. Amboi, cerewet betul Bangah ye? Mcm ne bakal menantu Acik tu t?

    =p

    ReplyDelete
  38. Kak erna

    Jawablah nak buat roti tempayan nanti mak beli tempayan dulu.. Hehehe

    ReplyDelete
  39. terpaksa lah kak acik order tempayan naga..
    hehehehe....

    ReplyDelete
  40. Alamak..ni first time saya dengaq nama roti tempayan..ketinggalan sungguh saya ni..

    ReplyDelete
  41. acik...

    jom... belajar buat roti tempayan.. karang bangngah leh makan sampai puasss

    ReplyDelete
  42. Kak Erna, roti tempayan tu sama tak dengan roti nan yang makan dengan tandoori tu?

    ReplyDelete
  43. roti tempayan..mcmne lak rupenye?saya xpenah tengok pon..hehe

    ReplyDelete
  44. haha..malu nk puji mak masak tp suka betul kalau mak yg masak yer...

    senang tk acik buatnya? kalau senang nanti tmbah ilmu di dada,boleh ajar kwn2 :)

    ReplyDelete
  45. Assalam acik, roti tempayan tu besar kan.. rasanya pernah juga mkn masa saya pergi Dubai dulu. memang masakan mak juga yg terbaik kalau kemana saja kita pergi dan kita mkn memang kita akan ckp mak msk lagi sedap..hehe

    ReplyDelete
  46. sedap ke x sedap ke masakan mak jgk la yg terbaik:)
    x penah mkn roti tempayan n xtau pun mcmana rupanya hehehe nk search kt tenet la

    ReplyDelete
  47. ehem kat klg ni ada satu kedai roti tempayan..meh dtg klg mama belanjua.. :)

    ReplyDelete
  48. camna rupanya ya, rasa cam pernah tgk masa kat KL dulu

    ReplyDelete
  49. cam mana rupanya roti tempayan tu? Lain kali suruhlah angah ambik gambar ye

    ReplyDelete
  50. tlong bagi resepi roti tempayan

    ReplyDelete