Wednesday, June 13, 2012

ROTI TEMPAYAN???

Assalamualaikum

Balik dari kerja
hero kedua acik bercerita

'mak ..tadi bangah makan 'roti tempayan'
sedap mak..katanya..
mula2 bangah mintak satu..sedap..bangah mintak lagi dua
orang kedai tu bagi free lagi satu keping,
malu la pulak katanya.
macam kuat makan ..sangat..
sedar pun he he.

siap  tauke kedai tu tanya..'tak pernah makan ke.'

mak tau ke roti tempayan..katanya..
acik jawab le..acik tau..dan pernah jugak makan.

Yang tak boleh tahan hero kedua ni
'mak buat la roti tempayan..cari la resepi kat internet'.
boleh..makan dengan kari mak masak.

terjerit acik..BANGAAAAHHHH!!!!!
bukan semua mak boleh buat tau..
mak tak tau lansung macam mana nak buat.
haaa kan daaahhh.
hero kedua paling cerewet bab makan luar.
mula2 dok asrama masa sekolah dulu
tak de satu pun dia kata sedap
ada je salah silap nya..
ada kayu la..ada lipas la..ada ulat la..ada pasir la..adui.penat acik dengar komplen dia.

bila tunggu spm..pi kerja sementara
kena makan dikedai
dia boleh kata..tah apa2 rasa mee orang tu masak
tak macam mak masak.

bila sambung belajar 
dia kata..dia makan kuah sayur dan telur goreng je.
dah orang cerewet kan..macam tu la.

alahai anak omak yang sorang ni
yang peliknya dia ni la yang paling susah nak kata
 maknya masak sedap.tapi kalau makan
nak jugak yang mak masak.

ok lah..jumpa lagi,Insyaallah

53 comments:

umialya/k.tini said...

anak2 yg sudah dibiasakan ngan air tangan ibunya dari kecil, mmg susah nak makan kt luar

pena rozie said...

sedapnyer roti tempayan...

Mak-Imma said...

mkn roti tempayan dgn daging keema sodap nih....

kakngah said...

kono la bangah sedio an tempayan tuk omak eh masak ghuti tempayan kehkehkeh!!

kakcik said...

Betul2 anak omak tu. :)

~ yus ~ said...

kena belikan emaknya tempayan besar lah ni baru emaknya boleh buat roti tempayan kan..kan...kan...

hihi, acik seronok pulak baca ragam angah ni...

norhidana said...

wah2 baru tau sedap yek roti tempayan tu... pastu senang2 nk suh mak dia msk yek... heheheh pandai2
abis tu kalu takde tempayan nk msk camne... heheheh acik tak tanya kt dia camtu?

Saya Disini said...

TOPI APA TU..xpenah plak mkn

Nida said...

Baca kisah Acik ni teringat saya minggu lepas anak saya mintak buat roti tisu..hehehe. Depa ingat kita ni tau semua kot :)

Irfa said...

EMM tak igt penah makan ke tidak roti tempayan ni

kaklong said...

guthi tempayan...dulu2 kaklong selalu makan..dah disobab an selalu mkn..smp skrg klu nmpk..naik jomu...suh bang ngah makan selalu kek kodai mamak tu,biar deh jomu...hahahah!

Intan SRM said...

Salal Kak Acik Erna
sedapnya roti tempayan...

Kakzakie said...

Kakak rasalah Acik masa dia makan roti tempayan tu kuah kari dia tak sama dgn yg Acik masak. Itu yg dia nak mak dia buat roti tempayan dan tahu acik punya kuah kari sedap...

Lain kali beli roti tempayan tapi acik buatkan pencecah karinya mesti angah suka...

Rai said...

rasanya penah dengar pasal roti tempayan.. dia masak dalam tempayan ke?

sedap sungguh la tu kalau dah yg susah nak kata sedap pun kata sedap tu kak..

harap2 anak2 bila besar nanti pun suka dengan masakan saya mcm anak2 akak..hihi..

gadisBunga said...

heheh. comel je acik mengomel pasal bangah. :D

tapi saya tgh bayangkan ni. roti tempayan tu ada sama mcm roti nan ke? nan pun masak dlm tempayan gak kan?

JunAina said...

Lepas ni kena le acik beli tempayan, dah anmanya roti tempayan...

Nuwairani Ismail said...

hihih...lucu la bangah ni. ala acik...acik kan rajin masak, mesti boleh nye buat roti tempayan tu. nani pun pernah makan kat pasar malam. terus jatuh centa dengan roti tempayan ni. tapi tak pernah jumpa dah kat tempat lain melainkan kat pasar malam dii kampung sana.

ieda said...

memang sedap kak
kalau kena ngan kuah cicah yg sedap lagilah terangkat , makan satu kenyang sampai sehari ;)

Tihara said...

haa apa lagi kak..hero2 nak makan roti tempayan tu..lucu jugak baca kerenah anak2 akak ni.. :)

MOKCIK AZWA said...

Pernah makan roti tempayan dekat gerai mamak kat Warta tu hehehe..boleh tahan makan dgn ayam tandoori..

kelakar la hero akak nie hehehe

Melati Qistyna's Mummy said...

Ahahahaha, lawak la bangah ni, anak omak... :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

hihi nak makan masakan omaknya aje..tapi sy terpikir satu ni..bakal isteri dia nanti kena tuntut ilmu memasak dari acik bebetul hihi

Nieda said...

Anak emak ..nanti kena cari isteri pandai masak.

♥MAMASYAZA♥ said...

air tangan ibu, memang sedap. cam sama ni balik keja, mesti ngadap masakan mak saya, kalo tak makan nanti dia kecik ati, dalam keta asik dok cium bau kari yg mak masak...sedap hingga tak terkata

Aidah said...

Roti tempayan tu roti nan ke achik? Sudah. Parah nak cari tempayan besar nak masak roti tu pulak. Hahaha.

Rinna said...

Air tangan omak tuh yg sodap.. Jgn esok2 cerewet cari bakal isteri nak lauk pauk cam omak ehh yg masak.. adoiyai parah gitu.. :)

anaa said...

kalau masakan mak yang sedap pun susah nak dipuji, ini la pulak makanan kat luar acik..sah ler memang banyak komplen. .hehe...

~ Cik Azz ~ said...

Roti tempayan tu bukan 'peknga' ke kak..? Kalau kat belah utara, mmg dorang buek ghuti mcm lempeng tu, pehtu dorang tepek kek dalam bahagian tempayan atau belanga.. Jiran sey ponah gak buek.. Mmg sodap sebab takdo minyak sangat...

Daddy Ziyyad said...

Acik kena berguru dgn resoren mamak tu..ekekekke..lepas tu belajar sekali buat ayam tandoori! :)

Syira said...

salam..

nak buat macam mana, mmg sah masakan mak dia mmg sedap kan ;)

EmbunRosaliza said...

Assalam kak erna, saya pun suka juga mkn roti tempayan ni, selalu blk kampung mak mertua ajak pg kedai mkn roti tempayan, yg best kuah kari dia je, roti tebal sama je mana2 tempat. heheh mmg cerewet bangngah tu kan kak, mesti suka mkn masakan maknya saje

azi said...

Salam Akak..
Kan masakan ibu ni tiada tolak bandingnya...
Saja aje Abang Ngah tak pernah puji akak...sebab dia tahu, memang sedap pun...he..he..

Ati Masrif said...

biasalah anak omak...
lelaki ni tak suka cakap..
kalau minta selalu tu makna sedaplah :)

gerhana luka said...

tu la acik anak saya yang masih kecik ni pun sama rela lapar kalau bukan mama yang masak, kalau gi rumah orang tak kan kita plak yang memandai nak masak2 hee... jenuh tau nak pujuk suruh makan.

Cik mama said...

Roti Tempayan.?? tak penah dgr lakk.. heheheheh. anak Cik mama lakk pantang nmpak mknana, memg main bedall jerr..

kasihibu said...

masakan mak memang sedap kak
walau pun kita tengok macam mudah je resepi dan bahan2nya

Ujie said...

kena cari tempayan la nampaknya..^__^
saya tak penah mkn, tapi mmg ada org jual..nampak dia bakar tepek kat dlm tempayan.

MOH KEMBARA said...

Salam Yong,
Dia tak tolong beli tempayan tu? Senang omak masak roti tempayan!

h4ni3 said...

dia malu nak ngaku tu.. hehe

roti tempayan = roti nan ker?

pok amai-amai said...

Amboi, cerewet betul Bangah ye? Mcm ne bakal menantu Acik tu t?

=p

Zareda Norman said...

Kak erna

Jawablah nak buat roti tempayan nanti mak beli tempayan dulu.. Hehehe

eita said...

terpaksa lah kak acik order tempayan naga..
hehehehe....

Dinas Aldi said...

Alamak..ni first time saya dengaq nama roti tempayan..ketinggalan sungguh saya ni..

Citarasa Rinduan said...

acik...

jom... belajar buat roti tempayan.. karang bangngah leh makan sampai puasss

Puteri Nurhayati said...

Kak Erna, roti tempayan tu sama tak dengan roti nan yang makan dengan tandoori tu?

YATZAKIE said...

roti tempayan..mcmne lak rupenye?saya xpenah tengok pon..hehe

Maya Mayana said...

haha..malu nk puji mak masak tp suka betul kalau mak yg masak yer...

senang tk acik buatnya? kalau senang nanti tmbah ilmu di dada,boleh ajar kwn2 :)

Nieza said...

Assalam acik, roti tempayan tu besar kan.. rasanya pernah juga mkn masa saya pergi Dubai dulu. memang masakan mak juga yg terbaik kalau kemana saja kita pergi dan kita mkn memang kita akan ckp mak msk lagi sedap..hehe

SHAHZEE said...

sedap ke x sedap ke masakan mak jgk la yg terbaik:)
x penah mkn roti tempayan n xtau pun mcmana rupanya hehehe nk search kt tenet la

mama aini said...

ehem kat klg ni ada satu kedai roti tempayan..meh dtg klg mama belanjua.. :)

Anamarza said...

camna rupanya ya, rasa cam pernah tgk masa kat KL dulu

Ibuhani said...

cam mana rupanya roti tempayan tu? Lain kali suruhlah angah ambik gambar ye

Hamba ALLAH said...

tlong bagi resepi roti tempayan