Followers

Tuesday, June 12, 2012

HANCUR BERKECAI PUDING KARAMEL KU

Assalamualaikum

Aduhai la puding karamel
hero kedua suka makan.acik pun buat la
dah lama tak buat.
pertama kali buat semula.rupa dah ada
sekali makan..terasa air gulanya pahit la pulak
 Buat lagi sekali..air gula  tak berapa nak menjadi jugak
bila masukkan air....terus jadi berketul..ketul..
ooo alahai
cuba lagi  sekali.
tak masukkan air dah..bila gula dah cair
cepat2 masukkan dalam acuan,
tuang adunan puding dan kukus
kemudian acik pesan ngan en.suami..
nanti jam 8.30 tutupkan api ye.
acik masuk kebilik  tunggu solat isyak.
sekali acik keluar dari bilik.
pi kedapur acik tengok..waaaaa.apasal ni.
ada  ke patut panas panas lagi dah diterbalikkan 
dalam bekas
lepas tu guna sudip besi..
habis lah hancur berkecai puding karamel
yang dah 2 hari acik mencubanya..

Aduhai..sabo je la..
padahalnya yang hancur ni memang dah sedap
kena sangat dengan piawaian tekak acik ngan hero kedua.

bayangkan aje rupa puding karamel yang hancur tu
macam gambar yang mula2 tu ye.

PUDING KARAMEL
10 biji telur
1/2 tin susu pekat
1 tin air
2 sudu marjerin.

1 cawan gula di jadikan karamel

tak perlu dipukul telur.dah bercampur 
putih dan kuning
tambah susu,kacau lagi kemudia tambah air.
dan masukkan marjerin.
marjerin biarkan macm tu aje..
nanti dah kukus dia cair sendiri kan.

resepi ni dari kakak yang dikampung.

Jumpa lagi.Insyaallah.

55 comments:

  1. hehe..kelakar pulak..
    tp tak pe..senang nak makan..tak perlu potong dah..

    ReplyDelete
  2. x cantik rupa tp cantik rasa pun ok jer k.erna....hehehe... :))))

    ReplyDelete
  3. hehe..gigih kak erna buat..saya guna puding segera je kak.. biar hancur asal rasanya sedap.. masuk dalam perut hancur gak..hihi

    ReplyDelete
  4. ni resepi omak se ni kak..hehe
    takpo berkecai pun,janji sodap dan boleh makan.kan kak kan?.

    ReplyDelete
  5. Tak po acik berdorai.. masuk dalam mulut pon berkocai gak.. sonang nak di tolan .. janji sodap :D

    ReplyDelete
  6. Assalamu'alaikum Acik.

    Makan guna straw yang besar pun boleh juga tu. Janji sedap. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kekekeke.. Gud idea tu kakcik. Tengok Dari resepi , kalau x sedap xtau nak kata ape. :)

      Delete
  7. Geram...geram tapi tak apa sodap.

    ReplyDelete
  8. saya pun peminat puding karamel gak.. time boring2 confirm menu nie la yang dibuat.. biar x cantik janji sedap kak..

    ReplyDelete
  9. ala acik...simpan kt peti ais sejam 2 pastu ape lagi lagi kaut guna sudu lah....biar x cantik tapi sedapppppp.....

    ReplyDelete
  10. klu saya pun frust acik wp yg lebih penting rasanya.. tp kita org perempuan ni nak juga tgk hasilnya yg perfectkan acik..

    ReplyDelete
  11. walaupon hancur, tetap nampak kemanisannya...slurpp

    ReplyDelete
  12. takpe acik, yang penting rasanya memenui piawaian tekak acik kan, Sedap dah nampaknya tu...

    ReplyDelete
  13. kalo makan anak beranak takde hal tu sbb selalu jadi kat rumah ni camtu... habis licin jgk.. semua tak sabar..

    ReplyDelete
  14. alamak.....tp boleh mkn lagi kan..sedap tu..

    ReplyDelete
  15. alahai sygnya acik....tp xper aslkan rasa yg sedap tuhh :)

    ReplyDelete
  16. saya x suka sgt karamel. terasa teloq beno. hehe. saya suka puding jagung. mihmihmih

    ReplyDelete
  17. Sey pulak tak boleh nak makan kalau tengok hancur mcm tu kak.. Hari tu omak sey ado la siap potong kocik2 masuk dalam bokeh, tak lalu lak sey nak monolan ehh.. Kombang somacam yoo tokak ni menengok ehh... huhuhu...

    Sey kurang suko puding ni.. Tapi omak sey suko...

    akak lotak majerin yoo.... resepi sey takdo lak lotak..

    ReplyDelete
  18. Rasanya yg hancur inilah yg tersedap sekali. Cuba sebab dituang masa panas. Tak apalah acik yg penting sedap. Kakak suka puding ceramel...

    ReplyDelete
  19. hehe. dah jadik cam bubur karamel lak ye acik... rupa tak penting, yang penting sedap.. keke..

    ReplyDelete
  20. tetap nampak sedap kak...rajin la akak ni :)

    sorry kak lambat bw..

    ReplyDelete
  21. xpo kak..
    goman xdo, janji raso ado..
    hihihi!!

    ReplyDelete
  22. Akak..
    Tak pe rupanya hancur..janji sedappp...betul tak?...sayapun suka puding ni...letak dalam peti sejuk...alangkah sedapnya....:)

    ReplyDelete
  23. Assalam kak, saya tengah syok2 baca, eh tetiba je nape la hancur berkocai puding tu. tergelak tiba2 je dlm suspen tu heheh. Tak apo lah kak lenkali boleh buat lagi. Abg akk ke yg terbalikkan puding tu kekek

    ReplyDelete
  24. hehehe..takpe, bkn akak pun yg buat hancur tu.

    saya pun dah lama tak buat..skrg tgh suka buat kek gula hangus.

    ReplyDelete
  25. hehehehee...comel pulak rupa puding tu walau dah berkechai.

    to boleh dimodify cara menhidangnya tu acik...

    taruk dalam mangkuk pastu drizzle choco/caramel syrup. silap2 jadik trend nanti. ngeeee~

    ReplyDelete
  26. acik takpe rupanya buruk tp sedap utk dimakan...hehe..

    ReplyDelete
  27. salam cik erna,rupa x cantik x apa, yg penting rasa sedap,siapa punya angkara tuuuu?en suami ka hero no. 2 ?hihi

    ReplyDelete
  28. ini edisi nak cepat tu yg panas dituang!!.

    ReplyDelete
  29. lama betul x buat puding karamel ni.. nampak ni terliur la plak..

    ReplyDelete
  30. resepi acik guna susu pekat, saya guna susu cair 1 tin dan 1 gelas gula pastu masuk 1 skop susu tepung yang lain2 sama ngan resepi acik. famili saya semua suka makan puding karemel kalau buat mmg abis tak tinggal baki hee..

    ReplyDelete
  31. kak..kalau makan sendiri ..tak pe lah..kalau nak jual kat orang mau nangis den!!
    sedap puding karamel...juadah wajid masa bulan ramadhan!!

    ReplyDelete
  32. cuba jaya sampai berjaya... tapi apa nak dikatakan... suruh buat lagilertu...
    memang sedap kalau m akan masa puasa... sejukjer..

    ReplyDelete
  33. Tak po lah achik. Kigho halal lah tu. Janji sodap. Masuk lam mulut pun hancur gak jadi eh. Lagi sonang, tak yah kunyah. Hihihi.

    ReplyDelete
  34. aduhai..nasib badan kak erna
    nak gelak pun ada ati ni..huhu

    thanks share resepi :)

    ReplyDelete
  35. alahai..
    tak pe erna..
    jgn berputus asa ye..
    esok lusa kalau buat sekali lagi..
    baru betul2 jadi..

    kata orang kaedah cuba jaya..

    ReplyDelete
  36. alala acik,takpola..yang ponting raso ea sodapkan.

    ReplyDelete
  37. alahai.. takpe acik
    hancur pun, boleh makan lagi tu :)
    minggu depan buat lagi.. hehe

    ReplyDelete
  38. Layan je la acik! habih nak wat camno?

    ReplyDelete
  39. Hancoq pun takpa, boleh makan jugak tu :)

    ReplyDelete
  40. masih boleh di makan lagi kan..

    ReplyDelete
  41. Alahai kesian acik bila tengok puding sedap dah hancur....

    Memang puding ni cereweT sikitkan .

    ReplyDelete
  42. Hancur pun hancur la,papa mifz nak raso sikit!!

    ReplyDelete
  43. kalau gula hangus tu selalunya nani goreng terus dalam acuan besinya tu.tak masukkan air dah. biar keras kat dalam acuan je. pastu boleh terus tuangkan adunan telurnya.

    ReplyDelete
  44. Amie pun dah terlalu lama tak buat puding karamel, memang kena hati2lah nanti kalu nak buat takut terpahit pula...

    ReplyDelete
  45. Kak Acik, terima kasih atas ucapan dan komen diblog..

    Puding karamel tu nampak rumit juga kan.. Memang tak pernah cuba lagi untuk membuatnya.. Jangan give up ye kak.. Cuba lagi, tentu menjadi lepas ni.. Chayok!!!

    ReplyDelete
  46. rupa paras x penting kak
    yg ponting sodapp

    ReplyDelete
  47. assalam AE..rupa hancur..kadang2 lebih sedap rasanya..jangan pandang pada rupa tau !!..

    ReplyDelete
  48. As salam acik,

    Kalau Marya, lama dah bertukar jd 'raksasa'... mmg nak kena babab sapa yg pepandai tu...hik3 (Ckp je lebih) hehee... Setuju dgn kak cik, makan guna straw besar! kekekekek... mcm cendOl! :))

    Sabar na Acik :))

    ReplyDelete
  49. sedap..sy pun dah lama x buat

    ReplyDelete
  50. hehehe..
    terbayang kalau dayah nye karamel yg dihancurkan cam gitu..
    dua minggu la dayah membebel..hehe..

    :D

    ReplyDelete