Monday, June 18, 2012

ADA LAGI RUPANYA

Assalamualaikum


Semalam di Taman acik tinggal ni ada 
gotong royong Perdana.
sebenarnya acik pun kurang faham maksud Perdana
bukan ditaman acik je..sebelum tu.... lalu tempat lain pun
ada juga gotong royong perdana.he he

acik bukan nak cerita tu
tapi semalam..ada la sorang hamba Allah
dah marah dan memaki hamun 
orang yang bergotong royong tu
semua terkejut..
puncanya..ada yang dah tercantas pokok 
mangga ditepi jalan tu.baru sikit je
agaknya dia memang dah perati dari dalam rumah
(dia tak datang sama2 gotong royong)
rupanya pokok mangga tu dia yang tanam.

tak tercapai dek akal acik..dizaman sekarang ni..
ada orang tua yang masih lagi suka mengeluarkan perkataan2 teruk macam tu.

acik pun tua jugak..tu sebab acik kata tak tercapai dek akal..
malu patutnya nak memaki tu.
lagi pun kita ni .makin tua.
sepatutnya semakin pandai mengawal emosi..

kemudian barulah jiran jiran terdekat
dia bagi tau.
memang dah biasa tu..katanya
silap sikit maki2 orang.
oo alahai
ada lagi rupanya.

oklah jumpa lagi,Insyaallah.


38 comments:

  1. hurm...langsung tak boleh toleransi..

    ReplyDelete
  2. takut dgn org yg suka bercakap kasar.. sbb takut nnt hati kita terluka dan risau susah untuk kita lupakan dan memaafkannya.. kita sama2 doakan agar dia berubah hendaknya..

    ReplyDelete
  3. aduhla acik... agaknyer pokok mangga tu dia beli nun kt obersea tu, udah la mahal,baru nk berbuah dh dicantas, mahal la dia heheheh...

    tp kan, kalu dia join sekali gotong royong tu tak jd lah gitu kn, tak pun ckp lah secara diplomasi, jgn la maki2, kang malu... tp dlm dunia msti ada nyer yg perangai lain skit kan acik...

    ReplyDelete
  4. Terkenang kak zai yg sunyi sepi sejak hari tu...

    ReplyDelete
  5. ada je acik, baran ni bukan kira tua ke muda kan...

    ReplyDelete
  6. haii..da tua tua tu bawak bawak la bersabar.. asyik nak maki hamun orang..siapa tahu tengah maki hamun Allah rentap nyawa..tak sempat nak mengucap..

    ReplyDelete
  7. amboi pakcik tu x syg mulut la tu

    ReplyDelete
  8. ada lg insan2 yg mcm tu kan..mesti dia ikut kata hati jew tue..:)..geram sangat gamaknya:)

    ReplyDelete
  9. sian dia kan?mesti tak tenang jiwa tu sbb tu suka maki orang.hehe

    kasi tebang terus pokok mangga dia tu.

    ReplyDelete
  10. mcm2 perangai manusia. nasib la ramai dah tau perangai mcm tu, terubat sikit hati bila kene maki. uhuhu..

    ReplyDelete
  11. Semoga dia sempat berubah. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  12. assalam AE..macam2 perangai pelik manusia ni..dah tua masih tak berubah, nak cakap apa !!..hu2x..

    ReplyDelete
  13. Maunya tak ada Achik. Makin tua makin iblis tu kerah anak2nya pergi hasut orang ni agar habis segala amalan selama hayatnya. Nauzubillah.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum my dear Kak Erna:)

    bila dengar org maki2 ni....memang menakutkan kak..aduhaii..

    ReplyDelete
  15. assalam kak, org mcm tu kena dok kat hutan sorang2 baru ok

    ReplyDelete
  16. yg tua patut menjadi teladan pado yg mudo acik kan...:)

    ReplyDelete
  17. makin berumur patutnya makin tahan sabarnya ye Acik... Amie pun alhamdulillah, agaknya dah makin berumur, kena sellau muhasabah dirikan...

    ReplyDelete
  18. huhu..paling xsuka dgr org maki2..bg lya..org y suka maki2 mmg x beradab

    ReplyDelete
  19. Samo la kek sini kak.. Ado orang tu kambing ehh makan pokok pisang ehh, abeh di maki ehh kambing tu.. Dgn tuan kambing sokali kono.. Sey ckp la, jangan marah, tu kigho sodokah tu, dapek pahalo.. Apo teh dio.. pahalo apo, balo ado laa.. huhuhu..

    Orang tu dah lobih sokali poie umrah dgn haji.. Dah bocucu dah tu.. Cmno nak hormat dgn orang camtu gak ehh..

    Cakap la kek dio, lain kali tanam la pokok tu dalam kawasan rumah dio.. Kok takdo tanah, tak payah tanam.. haha..

    ReplyDelete
  20. aduhai takut nye kalau kena maki camtu...hiihi

    ReplyDelete
  21. Salam K.Erna...asyik maki org jer mmg xder kesabaran langsung agaknya.
    Apa la salahnya tegur elok2...pokok mangga tu kan blh membsr lagik!
    Mcm2 perangai org ni kan...

    ReplyDelete
  22. Salam Yong,

    Kureng sihatlah tuuu...

    ReplyDelete
  23. ssah jugak kalau dapat jiran macam ni...

    ReplyDelete
  24. di kawasan kejiranan kite pun ada jugak pesen2 gitu. buat malu je tengok. dah le tua, ckp mencarut pulak.

    ReplyDelete
  25. Saya lagi la tak tau nak komen cemana...

    ReplyDelete
  26. manusia ni macam-macam jenis.. yang pelik-pelik pun ada... Moga orang tu berubah ..

    ReplyDelete
  27. Assalam Acik,

    Manusia perangai macam2...rambut sama itam, hati lain2...berdoa semoga kita tak jadi macam dia...

    ReplyDelete
  28. erm....sedih la kalu orang tua keluarkan kata2 mcm tu..malu kat budak2...ape la...kan boleh jadi contoh...isk....

    ReplyDelete
  29. mmm...patut masa dia maki maki tu kite sumbatkan buat kurma sebijik. isk isk...

    ReplyDelete
  30. Kesiannya dah tua-tua tak sedar lagi. Mesti keluarga dia malu..

    ReplyDelete
  31. takutnya, ada lagi rupanya org camtu, jenis mulut takde insuran

    ReplyDelete
  32. yang tak terjangkau dan tercapai dek akal tu boleh membuatkan kita terduduk kan kak?

    ReplyDelete
  33. kesian pada si polan tu...mungkin hidayah belum sampai ke hati kot...

    ReplyDelete
  34. kesian dia....org bergaul mesra bergotong royong dgn jiran tetangga, dia berkurung diri pulak smbl mengeluar kata2 kesat. Jdkn pengajaran n ikhtibar tu...

    ReplyDelete
  35. dah la tak join gotong-royong, lepas tu marah marah plak... :(

    ReplyDelete