Sunday, June 24, 2012

CARA MASAK INTI KELAPA

Assalamualaikum
Acik kongsikan disini camana cara nak buat inti kelapa
ada yang bertanya
masa acik tulis camana nak buat lepat hari tukan
 boleh la jadikan panduan
pada yang belum tau..dan ini cara acik la
cara orang lama kan..

Kalau dah inti kelapa
mesti la ada kelapa kan.
gambar kelapa yang muda dan sesuai nak buat inti 
tak de pulak
lupa nak ambik
kalau buat inti yang paling sedap
pada tekak acik le..elok dikukur
kalau tak ada..mesin pun tak pe
tapi isi putih aje.
kukur kelapa..acik beli dipasar payang dulu ni..tahun 2007 rasanya
 Kelapa yang dah siap dikukur
kalau 3 biji kelapa
acik masukkan gula kabung ni 2 keping.
inti kena maniskan
dan lebih kurang 300gm gula putih biasa.
tak sukat pun main agaknya..
lebur je dalam kuali
kelapa, gula pasir dan gula kabung serta 
2 helai daun pandan.
jangan campur air biasa..tapi guna air kelapa tadi tu
tu petua arwah mak acik untuk dapatkan inti yang sedap.
masak le sampai kering

dah sejuk simpan dalam tupperware dan masukkan 
dalam peti ais.
inti yang letak air kelapa ni tahan lama.
kalau kita simpan je tak guna lansung 
lagiii tahan lama..he he.

hari ni acik buat inti sebab nak buat lepat
tu yang boleh cerita camana nak buat inti ni.

 dah siap buat inti dan bungkus lepat..baru la
acik masak untuk makan tengahari
lauk telur itik campur pucuk ubi dan goreng ayam je
alhamdulillah..

ok la jumpa lagi,Insyaallah.

57 comments:

Farid said...

terimakasih acik berkongsi resepi...saya kalau
bab buat inti ni memang fail...tu sebabnya lebih suka beli dari buat sendiri.

Nur-nba said...

Tq kak sebab sudi ajar kami.. Tak pernah buat sendiri.. Lepas ni bolehlah belajar.

zila norazila said...

salam syg acik..tq sbb kongsi cara lama,..tp yg lama tu ler yg mahal harganya..telur itik tu acik guna telur masin kew..nampak sedap la:P

Acik Erna said...

Farid..tima kasih kembali..inti kelpa memng acik buat sendiri dari muda lagi..masa sekolah2 lagi pun arwah mak dah suruh buat inti

Dinas Aldi said...

Lama tak tengok kukoq nyoq tu, dulu masa saya kecik2 mak saya memang guna kukoq nyoq tu la :)

Acik Erna said...

NUr..boleh la cuba dan selamat mencuba

Acik Erna said...

wkmsallam zila..telur masin di buat masak lomak memang sedap zila..tpi jangan ang dah lama..yang baru seminggu tu..lemak dan masinya pun kurang..sedap sangat kan

Acik Erna said...

Dinas..he he..dulu2 tak gitu rupanya kan..sekarang dah tak dek..guna je la yang ini..

EmbunRosaliza said...

Assalam kak, saya kuih apa2 pun mmg suka yg ada inti kelapa sedap je makan. Saya tak pernah cuba pulak letak air kelapa, insyallah lepas ni boleh la cuba cara kak erna ni, saya mesin je kelapa heheh, dulu rajin juga kukur, la ni nak cepat mesin je, kalo santan tu beli siap2 simpan peti ais hehe

eita said...

kak...
sedapnyer telor itik tu...

ieda said...

TQ achik ..
sedapnyaa dpt makan lepat tuu
kalau berjiran ngan achik kan best ! ;)

Queenie said...

timekasih acik kongsi resepi. Kelapa kukur mmg sedap wat inti sebab nampak mcm berulas2 apalagi kelapa muda, tp saya mmg tak reti camner nak kukur tu hihihi...kebanyakan org johor guna parut yg selalu makan jari tu...

acik bab tahan lama tu mmg betul, nak2 kalau kita tutup rapat2 dan simpan tinggi2 toksah dimakan, mmg boleh tahan seumur hidup gamaknya...

haha...guwau jer acik...

Maiyah said...

trm ksh.. bleh kongsi ngan adik kita

Acik Erna said...

Wkmsallam rosa.sama lah kita suka makan kuih ada inti.anak2 akak pun suka.
Hero bongsu akak tu suka nak kukur kelapa.budak baru jumpa kukur he he

Acik Erna said...

Eita pun suka telur itik ye.telur itik masin lagi sedap kalau buat masak lemak

Acik Erna said...

Ieda mana tau kan suatu hari nanti tak berjiran pun ieda dapat merasa

Acik Erna said...

Q ha ha ha terima kasih menceriakan hari acik ari ni

Acik Erna said...

Salam maiyah.boleh maiyah.mintak la adik buatkan

~ Cik Azz ~ said...

Kalau simpan je tapi taknak guna, lagi tahan lamo.. hehe..

Nak simpan sampai bilo gak ehh tu...

YATZAKIE said...

dulu mak yat ade menda ni acik..tp yat buat main kuda2,trus patah...dah xleh gune dah..terpaksala mak g parut kat kedai runcit..hehe

Acik Erna said...

Azz ha ha..simpan sampai nak guno he he

Acik Erna said...

Yat.. He he buat main kuda2 ye.anak acik mula2 ada ni pun. Macam tu.cepat2 acik simpan

kaklong said...

samolah caro ea cm no mak kaklong ajar...yg kaklong heran ado org buek buang air kelapo tu,peh tu masak dgn air biaso,tak sodap kak kan?

Ujie said...

Baru tau..ada guna air kelapa tu ya.
Mesti sedap inti buatan Acik ni.

Teringin pulak bila tengok lauk telor itik tu..sgt lama dh tak mkn. sejak tinggalkan kuala pilah 4thn lps.

Ms.Lilies said...

Adoiiiii feveret tu gulai itik...time ngandungkan Ayra merata carik..ntah apsal time tu payah na plak nak jumpa....

Acik Erna said...

kak long..samo yo..sodapkan kok boh aie kelapo tu..raso lain..lombut yo inti e

Acik Erna said...

Ujie..dah tau nanti jangan dibuang air kelapa tu ye..he he
lauk telur tu senang je..ujie boleh cuba masak sendiri tu

azi said...

Salam Akak..
lepas ni kalau nak buat inti, saya nak ikut cara akak..gunakan air kelapa...mesti sedapkan...

Saya tak makan telur itik akak...tapi rasa teringin bila tengok amsakan akak...:)

Acik Erna said...

Ms.lilies..boleh masak sendiri kok tak do orang jual mimi..sonang yo masak e kan he he

Acik Erna said...

azi..buat masak lemak cili api telur itik tu sedap azi..kalau tak nak ada bau hnyir tu..azi masak je telur masin tu..lagi sedap..

ummiarissa said...

terima kasih share resepi ni,saya buat cara lain,tapi rasanya ini mesti sedap sebab buh air kelapa dia sekali...

Ibuhani said...

K.erna sama ngan mak saya! Kukur kelapa n guna air kelapa.....mmg tu rahsia inti kelapa sedap!

Kakzakie said...

Seumur hidup kakak acik tak pernah guna kukur. Kakak guna parut kelapa aje...

Ohhh... masukkan air kelapa baru kakak tahu petua ni - mesti sedap sebab air kelapa yg tak tua memang manis dan bergas lagi..

Angah said...

ohw...agak senang nak buat inti ni...tq tq acik..

Acik Erna said...

ummiarissa..boleh cuba kalau kena ngan selera,,

Acik Erna said...

ibuhani..tu la caranya mak2 kita masak sedapkan..

Acik Erna said...

kakzakie,,memang ramai yang tak pernah guna dan tak tau nak guna he he

Acik Erna said...

Angah..cuba la buat..memang senang nak buatnya

gadisBunga™ said...

acik mmg kukur sendiri kelapa tu? cayalah!!

LadyBird said...

salam akak.. kukur tu kat umah mak lady msh ade.. yg zaman dulu2 punyer..

wahida said...

perghhhhh!! terangkat!!

Tihara said...

asal masuk blog akak je mesti lapo kak ;)

kakngah said...

lapar lak ai nengok gulai akk ni....

Ucu Faridah said...

ooohhhh mcm tu rupenya petua supaya sedap n tahan lama...tochei...tocheii

~::Chenta::~ said...

THANKS cik share cara buat inti ...
berkenan lak ngan kukur tu ...

Pinjam bleh ??


:P

azila zill said...

salam acik...
sedap telur itik tuu..teringin la pulak...

** saya dah pindah 'rumah' baru jemput datang yee..

jemarisuri said...

mmg sedap ni...bila nk rasa lepat acik tu...hihi

m.u.l.a.n said...

oohh... tqs acik sbb bagi tips campur air kelapa tu.. mesti sedap ni..

Irfa said...

oh gitu..pakai air kelapa petuanya

Ati Masrif said...

bagus akak bagi resepi ni

tapi ati tak fhm sgt tu air kelapa?
maknanya kelapa sebiji tu airnya kita
minta simpan ke?

sedap lomak telur itik tu kak :)

Zaitun said...

Salam Erna...sedapnya gulai telur itik,lama tak makan.

Nanti nak cuba buat inti macam yang Erna buat.

lieynanilaz said...

nostalgik kukur kelapa tu acik..sekarang susah nak jumpa..

masak lemak tu buat saya terliur sebab dah lama tak makan...uhukss.

Papa Mifz said...

rajin acik nih...pasti sedap tuh kan...:)

mama aini said...

assalam..rajin AE masak ya..ehem sedapnya telur itik lemak..nak sikit bolih?..hikk2x..

Teratak Hami said...

Acik, camne pulak nak guna kukur tu ye??? Zaman saya kecik2 dulu guna parut kelapa, yg tajam2 tu.

Melati Qistyna's Mummy said...

Terus Nk bookmark n3 acik ni, heheheh

Kerabu Jantung said...

telur itik campur pucuk ubi tu yang tak tahan tengok....terliur habis!