JellyPages.com

Sunday, June 24, 2012

CARA MASAK INTI KELAPA

Assalamualaikum
Acik kongsikan disini camana cara nak buat inti kelapa
ada yang bertanya
masa acik tulis camana nak buat lepat hari tukan
 boleh la jadikan panduan
pada yang belum tau..dan ini cara acik la
cara orang lama kan..

Kalau dah inti kelapa
mesti la ada kelapa kan.
gambar kelapa yang muda dan sesuai nak buat inti 
tak de pulak
lupa nak ambik
kalau buat inti yang paling sedap
pada tekak acik le..elok dikukur
kalau tak ada..mesin pun tak pe
tapi isi putih aje.
kukur kelapa..acik beli dipasar payang dulu ni..tahun 2007 rasanya
 Kelapa yang dah siap dikukur
kalau 3 biji kelapa
acik masukkan gula kabung ni 2 keping.
inti kena maniskan
dan lebih kurang 300gm gula putih biasa.
tak sukat pun main agaknya..
lebur je dalam kuali
kelapa, gula pasir dan gula kabung serta 
2 helai daun pandan.
jangan campur air biasa..tapi guna air kelapa tadi tu
tu petua arwah mak acik untuk dapatkan inti yang sedap.
masak le sampai kering

dah sejuk simpan dalam tupperware dan masukkan 
dalam peti ais.
inti yang letak air kelapa ni tahan lama.
kalau kita simpan je tak guna lansung 
lagiii tahan lama..he he.

hari ni acik buat inti sebab nak buat lepat
tu yang boleh cerita camana nak buat inti ni.

 dah siap buat inti dan bungkus lepat..baru la
acik masak untuk makan tengahari
lauk telur itik campur pucuk ubi dan goreng ayam je
alhamdulillah..

ok la jumpa lagi,Insyaallah.

57 comments:

  1. terimakasih acik berkongsi resepi...saya kalau
    bab buat inti ni memang fail...tu sebabnya lebih suka beli dari buat sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farid..tima kasih kembali..inti kelpa memng acik buat sendiri dari muda lagi..masa sekolah2 lagi pun arwah mak dah suruh buat inti

      Delete
  2. Tq kak sebab sudi ajar kami.. Tak pernah buat sendiri.. Lepas ni bolehlah belajar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. NUr..boleh la cuba dan selamat mencuba

      Delete
  3. salam syg acik..tq sbb kongsi cara lama,..tp yg lama tu ler yg mahal harganya..telur itik tu acik guna telur masin kew..nampak sedap la:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmsallam zila..telur masin di buat masak lomak memang sedap zila..tpi jangan ang dah lama..yang baru seminggu tu..lemak dan masinya pun kurang..sedap sangat kan

      Delete
  4. Lama tak tengok kukoq nyoq tu, dulu masa saya kecik2 mak saya memang guna kukoq nyoq tu la :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dinas..he he..dulu2 tak gitu rupanya kan..sekarang dah tak dek..guna je la yang ini..

      Delete
  5. Assalam kak, saya kuih apa2 pun mmg suka yg ada inti kelapa sedap je makan. Saya tak pernah cuba pulak letak air kelapa, insyallah lepas ni boleh la cuba cara kak erna ni, saya mesin je kelapa heheh, dulu rajin juga kukur, la ni nak cepat mesin je, kalo santan tu beli siap2 simpan peti ais hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsallam rosa.sama lah kita suka makan kuih ada inti.anak2 akak pun suka.
      Hero bongsu akak tu suka nak kukur kelapa.budak baru jumpa kukur he he

      Delete
  6. kak...
    sedapnyer telor itik tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eita pun suka telur itik ye.telur itik masin lagi sedap kalau buat masak lemak

      Delete
  7. TQ achik ..
    sedapnyaa dpt makan lepat tuu
    kalau berjiran ngan achik kan best ! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ieda mana tau kan suatu hari nanti tak berjiran pun ieda dapat merasa

      Delete
  8. timekasih acik kongsi resepi. Kelapa kukur mmg sedap wat inti sebab nampak mcm berulas2 apalagi kelapa muda, tp saya mmg tak reti camner nak kukur tu hihihi...kebanyakan org johor guna parut yg selalu makan jari tu...

    acik bab tahan lama tu mmg betul, nak2 kalau kita tutup rapat2 dan simpan tinggi2 toksah dimakan, mmg boleh tahan seumur hidup gamaknya...

    haha...guwau jer acik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Q ha ha ha terima kasih menceriakan hari acik ari ni

      Delete
  9. trm ksh.. bleh kongsi ngan adik kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam maiyah.boleh maiyah.mintak la adik buatkan

      Delete
  10. Kalau simpan je tapi taknak guna, lagi tahan lamo.. hehe..

    Nak simpan sampai bilo gak ehh tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azz ha ha..simpan sampai nak guno he he

      Delete
  11. dulu mak yat ade menda ni acik..tp yat buat main kuda2,trus patah...dah xleh gune dah..terpaksala mak g parut kat kedai runcit..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yat.. He he buat main kuda2 ye.anak acik mula2 ada ni pun. Macam tu.cepat2 acik simpan

      Delete
  12. samolah caro ea cm no mak kaklong ajar...yg kaklong heran ado org buek buang air kelapo tu,peh tu masak dgn air biaso,tak sodap kak kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak long..samo yo..sodapkan kok boh aie kelapo tu..raso lain..lombut yo inti e

      Delete
  13. Baru tau..ada guna air kelapa tu ya.
    Mesti sedap inti buatan Acik ni.

    Teringin pulak bila tengok lauk telor itik tu..sgt lama dh tak mkn. sejak tinggalkan kuala pilah 4thn lps.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ujie..dah tau nanti jangan dibuang air kelapa tu ye..he he
      lauk telur tu senang je..ujie boleh cuba masak sendiri tu

      Delete
  14. Adoiiiii feveret tu gulai itik...time ngandungkan Ayra merata carik..ntah apsal time tu payah na plak nak jumpa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ms.lilies..boleh masak sendiri kok tak do orang jual mimi..sonang yo masak e kan he he

      Delete
  15. Salam Akak..
    lepas ni kalau nak buat inti, saya nak ikut cara akak..gunakan air kelapa...mesti sedapkan...

    Saya tak makan telur itik akak...tapi rasa teringin bila tengok amsakan akak...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. azi..buat masak lemak cili api telur itik tu sedap azi..kalau tak nak ada bau hnyir tu..azi masak je telur masin tu..lagi sedap..

      Delete
  16. terima kasih share resepi ni,saya buat cara lain,tapi rasanya ini mesti sedap sebab buh air kelapa dia sekali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ummiarissa..boleh cuba kalau kena ngan selera,,

      Delete
  17. K.erna sama ngan mak saya! Kukur kelapa n guna air kelapa.....mmg tu rahsia inti kelapa sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibuhani..tu la caranya mak2 kita masak sedapkan..

      Delete
  18. Seumur hidup kakak acik tak pernah guna kukur. Kakak guna parut kelapa aje...

    Ohhh... masukkan air kelapa baru kakak tahu petua ni - mesti sedap sebab air kelapa yg tak tua memang manis dan bergas lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakzakie,,memang ramai yang tak pernah guna dan tak tau nak guna he he

      Delete
  19. ohw...agak senang nak buat inti ni...tq tq acik..

    ReplyDelete
  20. Angah..cuba la buat..memang senang nak buatnya

    ReplyDelete
  21. acik mmg kukur sendiri kelapa tu? cayalah!!

    ReplyDelete
  22. salam akak.. kukur tu kat umah mak lady msh ade.. yg zaman dulu2 punyer..

    ReplyDelete
  23. asal masuk blog akak je mesti lapo kak ;)

    ReplyDelete
  24. lapar lak ai nengok gulai akk ni....

    ReplyDelete
  25. ooohhhh mcm tu rupenya petua supaya sedap n tahan lama...tochei...tocheii

    ReplyDelete
  26. THANKS cik share cara buat inti ...
    berkenan lak ngan kukur tu ...

    Pinjam bleh ??


    :P

    ReplyDelete
  27. salam acik...
    sedap telur itik tuu..teringin la pulak...

    ** saya dah pindah 'rumah' baru jemput datang yee..

    ReplyDelete
  28. mmg sedap ni...bila nk rasa lepat acik tu...hihi

    ReplyDelete
  29. oohh... tqs acik sbb bagi tips campur air kelapa tu.. mesti sedap ni..

    ReplyDelete
  30. oh gitu..pakai air kelapa petuanya

    ReplyDelete
  31. bagus akak bagi resepi ni

    tapi ati tak fhm sgt tu air kelapa?
    maknanya kelapa sebiji tu airnya kita
    minta simpan ke?

    sedap lomak telur itik tu kak :)

    ReplyDelete
  32. Salam Erna...sedapnya gulai telur itik,lama tak makan.

    Nanti nak cuba buat inti macam yang Erna buat.

    ReplyDelete
  33. nostalgik kukur kelapa tu acik..sekarang susah nak jumpa..

    masak lemak tu buat saya terliur sebab dah lama tak makan...uhukss.

    ReplyDelete
  34. rajin acik nih...pasti sedap tuh kan...:)

    ReplyDelete
  35. assalam..rajin AE masak ya..ehem sedapnya telur itik lemak..nak sikit bolih?..hikk2x..

    ReplyDelete
  36. Acik, camne pulak nak guna kukur tu ye??? Zaman saya kecik2 dulu guna parut kelapa, yg tajam2 tu.

    ReplyDelete
  37. telur itik campur pucuk ubi tu yang tak tahan tengok....terliur habis!

    ReplyDelete