Thursday, March 15, 2012

cuti cuti malaysia 2

Assalamualaikum


Alhamdulillah..walaupun sebelum ni suami 
 belum pernah memandu sendiri  sampai keKelantan.
(Biasanya menaiki kereta jabatan kerana berkursus
atau ada tugas lain)
kami selamat pergi dan balik.Alhamdulillah
walaupun  menempuh sebelas jam perjalanan pergi
dan berhenti sebanyak lima kali
kami semua sampai jugak ke Kampung Pangkal Meleret
Machang Kelantan.
Percutian kali ni tak dapat nak lama
hero kedua ada temuduga pada hari Rabu 14hb.
12hb.kami bertolak ke kuala Terengganu,
tidur satu malam
dan 13hb.baru bertolak balik.

walaupun cuma dua malam diKelantan
tapi sempat jugak
(tengok la budak ika tu..tak padan tangan patah dua dua belah boleh mengadap lagi api lemang tu)
 Buat lemang.Besan abang sekeluarga
 suka sangat makan lemang
yang biasa dijual tak sedap katanya.
 Sempat jugak acik buatkan rendang itik,
3 ekor itik tuan rumah sembelih.
mulanya dia nak sembelih kambing sekor
tapi acik cepat2 menolak.
acik tak makan..macam mana acik nak masakan.
Sambil kacau rendang boleh lagi mengelek cucu
Tapi rendang dan lemang  tetap masak on time

Sampai disini dulu..nak masak kejap
abang datang pulak
jumpa lagi,Insyaallah.


38 comments:

Kamsiah said...

mcm time raya pulak,ada rendang dan lemang...

cheqna said...

x biasa mkn rendang itik...biasa makan rendang ayam...sedapnyer....

Kunang-Kunang said...

Salam Acik Erna,

Seronoknya di Kota Bharu. Kak Ani pun kalau sampai Kota Bharu memang seronok.

kasihredha said...

bestnya kak...
akak buat rendang negeri 9 ke kak?

zati embong said...

hihi,ni time x raya pn meriah cmni bt lemang,kalau time raya xtahulah cmne suasananya.hihi

mama aini said...

slm acik..esuk mama akan ke t`ganu 16/3..17/3 majlis menyambut menantu sebelah lelaki pulak..majlis resepsi sebelah mama pada 12 mei 2012..emailkan kat mama address acik..mama nak anta kad nanti..seremban 2 jam je utk kemajlis mama..he2x..
aniyunus@yahoo.com

YATZAKIE said...

rendang itik...wah2,kalo asben yat tengok ni mesti dia suke,sbb dia sorg je yg minat itik...yat xsuka itik kak..hehe

SeputihSalju said...

tak pernah lagi mkn rendang itik...huhu..

slm kenal..follow sini

Acik Erna said...

kamsiah..kalau nak masak lemang kena ada rendang kan..baru sesuai.

Acik Erna said...

cheqna..acik suka rendang itik..rasanuya lagi sedap dari ayam.

Acik Erna said...

kunang2..memang seronok..tapi tu le jauh sangat kan..letih dalam perjalanan je.

Acik Erna said...

kasih..memang sah2 le rendang hitam N9..he he.tapi semua suka makan..

Acik Erna said...

zati..memang macam nak raya..meriah..

Acik Erna said...

mamaaini..insyaallah kalau tak de hal..nanti acik email alamat ye.

Acik Erna said...

yat..acik dan anak2 seua suka makan daging itik..rasanya lagi sedap dari ayam

Acik Erna said...

seputihsalju..terima kasih sudi kesini..
memang ramai yang tak makan daging itik ni

Tihara said...

hehe..saya baru blk dari kuala kerai..depan sikit jumpa machang.. :)

eita said...

ita pun baru balik dari kelantan jugak ni.....

Cik Ina Do Do Cheng said...

acik baru seminggu cik ina tak ke sini dah ada perubahan blog ni.cantik.terus cik ina lapar bila nampak lemang ngan rendag itik tu. seumur hidup cik ina belum pernah makan daging itik. sedap ke acik?. alo alo mata cucu tu cam nak ralit je.comel

Acik Erna said...

Tihara..betul tu..acik ada lalu kuala krai tu.siap ingat nama kampung manik urai lagi..

Acik Erna said...

eita..ramai yang baru balik dari kelantan cuti sekolah ni kan

Acik Erna said...

cik ina do do cheng
dah malam..siang tu sakan berjalan..mana la cucu tak ralit ..mengantuk dah dia nak tidur tu.
cik ina..acik memang suka daging itik..semua ahli rumah acik ni suka.

Melati Qistyna's Mummy said...

Dah mcm raya yek Kak, sonok kalau berkumpul reramai... :)

Maya Mayana said...

cucu akak sgt comel..yana rasa mcm nk kidnap je :)

fieda said...

ye la acik..mcm raya plk...

wow..pink kaler la umah acik ni...

Acik Erna said...

Melati Qistina..memang meriah betul dan betul2 rasa macm nak sambut raya.

Acik Erna said...

assalam Maya..acik pun dapat sesekali je kidnap dari mak dia..he he

Acik Erna said...

assalam fieda..memang betul2 macam nak raya..anak acik ada dirumah..tu yang bertukar langsir baru tu..he he

AdaM Hawa said...

rendang itik tu kalau ank jiran sebelah rumah kawin ada la..

Acik Erna said...

AdamHawa..acik memang beli itik untuk dimasak..sebab seisi keluarga suka makan..

KhaiRin : anies said...

rendang itik? kalu roasted duck mmg sy penah mkn..

EmbunRosaliza said...

Bestnya dapat mkn lemang dan rendang air tangan akk . Tak sempat ke shoping2 ke kak, kejap je akk pergi tak puas jalan la, lama dok atas kereta. Kalo pg klate time cuti, tak kira cuti apa sekali pun jalan mesti sesak sikit kak, mmg byk kereta. Semoga anak akk berjaya dlm temuduganya

Kasih Salina said...

sedapnya lemang tu acik..terliur la..

lelamaisara said...

Salam kenal....sedap nye lemang...macam raya plak....

Acik Erna said...

assalam anies..itik kalau yang dah tua sikit..acik buat rendang..kalau yang muda..lembut lagi ..masak kari..sedap..

Acik Erna said...

Assalam rosa..nak buat camana kan..dia pulak tak mau tinggal nak ikut jugak..
Insyaallah rosa..terima kasoih.

Acik Erna said...

kasih salina..lemang masa panas memang sedap..ramai peminat lemang disana.

Acik Erna said...

lelamaisara..salam kenal jugak dari acik..terima kasih sudi kesini..