JellyPages.com

Friday, March 30, 2012

BILA RINDU

Assalamualaikum
Gambar abang acik yang tinggal diPucong..
awal tahun baru baru ni
abang acik ni bersara @ pencen  pada usia 55 tahun.

sekarang ni sedang membersihkan rumah.,mengecat dan macam2 lagi la dia nak buat kan
rumahnya diseremban jugak.

yang buatkan acik bercerita tentang abang ni,sebab rasa kesian pulak acik ngan dia
ye la kan..selama ni anak abang yang dah kawin ada sorang yang tinggal ngan dia dipucong tu
maknanya ada 3 orang cucu yang dok sama.
bila dah 3 hari tak balik pucong mesti dia sebut2 cucunya tu..kesian acik dengar
mesti rindukan cucu2nya tu.acik  yang sesekali jumpa pun boleh rindu..apa lagi la
 abang yang dok serumah ngan cucu.
tapi kata abang..biarlah anak dia belajar hidup sendiri.
.dah kawin..dah ada anak.katanya.kena la suami anaknya belajar menguruskan perbelanjaan rumahtangga sendiri
selama ni dok ngan pak mertua..makan.minum,,sewa rumah semua pak mertua yang tanggung
sekarang ni pak mertua dah pencen kan..dah tak de punca pendapatan(bukan pencen gomen).

masa arwah kakak ipar sehat dulu..sebelum meninggal
arwah pernah bagi tau acik..abang acik dah pencen nanti nak dok seremban..dekat dengan adik2 katanya.
tu la juga antara sebab agaknya abang acik ni 
nak dok diseremban.
teringatkan kata kata arwah isteri  dia.
dak icha ni cucu abang le..dan kakaknya ika yang patah dua belah tangan tu.

petang ni acik nak pi tengok rumah abang tu..
dah siap cat ke belum.Nanti dah siap semua abang akan tinggal dengan dua anak dia yang masih bersekolah.
tapi tak tau lah kan..kot dah pencen ni bertemu jodoh pulak ada la orang rumah nya nanti.

ok lah..bertemu lagi, Insyaallah.


35 comments:

  1. Harap abg acik tu boleh menjalani kehidupan spt biasa tanpa cucu2 di sisinya kat seremban.

    ReplyDelete
  2. kata orang, sayangnya datuk/nenek pada cucu lebih dari sayang kpd anak..hehehehe....

    abang acik tu mmg minat memancing ya..

    ReplyDelete
  3. Erm...biarlah dia berehat kan..
    Ada ms jumpa la cucu..

    ReplyDelete
  4. rumah kalau tiada suara budak2 mmg agak sunyi.. nenek atau atok mmg rindu berganda kat cucu2nya..

    ReplyDelete
  5. ehem..acik kesian kan kat abang acik tu..mesti rindu kat cucu dia..mcm tu juga mama..rindu kat ank mama yg dah jadi milik org..hu2x..mereka tinggal sendiri..

    ReplyDelete
  6. kesian jugak saya baca...bila dah ada cucu ni mmg akan rindu2 kat cucu punye kan~

    ReplyDelete
  7. salam kak,

    samalah dgn ayah ati bersara
    tak berpencen sampai lani masih
    kerja sekali sekala bila di panggil

    biarlah anak2 tu merasa sudah senang
    pulak hidup berumah tanggakan

    ReplyDelete
  8. siapo la tak sayang cucu kan...apatah lagi rindu...:)

    ReplyDelete
  9. Oh... masih ada anak sekolah lagi walau dah pencen itu yg kena pakai duit banyak kan Acik... tapi mungkin anak yg dah kerja mesti bantu..

    Memang org tua kalau lama tak jumpa mesti rindu... sama macam bapak kakak juga.

    ReplyDelete
  10. comel cucu dia kak..Insya Allah kalau ada jdoh ada orang jagakan dia nanti :)

    ReplyDelete
  11. Org kata bila jauh lagi kuat rasa rindu.....

    ReplyDelete
  12. apabila dah pencen..memang kena buat perancangan sendiri yee...life pun tentu berbeza ketika bekerja..so moga abangnya happy-happy selalu..

    ReplyDelete
  13. emm..kalau dh kawin mmg baik belajar hidup sendiri kan..


    moga abg acik bertemu jodoh baru utk meneman hari-hari tuanya :)

    ReplyDelete
  14. abang sulung ucu dh meninggal..kalau tidak sama umur dgn abang acik tu..

    disebabkn kami tinggal 6 beradik..selalu calling2 melepas rindu...dn mlm ni abang ucu nk dtg rumah...

    semoga abang n acik selalu dlm kesejahteraan...

    ReplyDelete
  15. alahai kesian juga ya..takper masih ada anak2 yang masih tinggal dengan dia sebagai peneman..betul juga kata dia tu..biar anak2 yang dah kahwin mengatur kehidupan dorang sendiri..

    ReplyDelete
  16. Salam Akak..
    Seronoklah akak dapat dekat dengan abang akak sekarang ni...duduk dekat-dekat ni..senang sikitkan nak "jenguk" selalu...

    ReplyDelete
  17. peritnya masa awal-awal tu lah... insyaAllah alah bisa tegal biasa

    ReplyDelete
  18. sy percaya setiap kerinduan itu pasti terubat jua...insyaallah

    ReplyDelete
  19. teringat pulak dengan mak ayah di kampung...tapi, nasib baik depa duk berdua kat rumah tu...takdelah sunyi sangat...

    ReplyDelete
  20. kdg2 kita sebab sygkan cucu sanggup jaga cucu walhal bdn tk sesihat mana...

    anak2 pun dimanja kan sedangkan itu tangungjwab diorang(maksudnya duduk jauh dgn org tua)

    yana pernah dgr ustaz kata kalau anak punca mak ayah tk boleh nak gi kelas2 agama dan sebagainya hukumnya berdosa

    ReplyDelete
  21. mmg patut anak dah kawin dibiarkan hidup asing agar lebih matang tempuh pancaroba hidup.
    moga abg chik tu dapat bertemu jodoh lagi...ada juga teman berbual tika anak2 tak ada kan...

    ReplyDelete
  22. assalam kak , mesti abg akk tu rindukan cucu2nya, tapi lebih baik anak menatunya dok berdikari, kalo tak sampai bila2 tak tahu tangungjawab sendiri, kekdandang tu terlupa lak heheh. semoga abg akk tu dpt menjalani hidup bersama anak2 yg masih sekolah tu

    ReplyDelete
  23. kehidupan orang tua memang macam tu..
    sering kali merindui cucu2 ...

    ReplyDelete
  24. Acik , lelaki lagi tua lagi saham naik. a jodohnya nanti.
    Semoga ad

    ReplyDelete
  25. bertambah sunyi la hatinya tu, jauh dari gelak tawa cucu-cucu..harapnya bila dah duk seremban ni, ada cara utk menyibukkan diri..

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum kak... harap adik akak akan dpt pengganti untuk menjadi teman berbicara dan menghilangkan kesunyiannya

    ReplyDelete
  27. comelnya cucu abang acik. cik ina setuju ngan abanag acik tu anak yg dah kahwin kenalah belajar menguruskan perbelanjaan sendiri.Dah bersara ni abang acik boleh isi masa lapang ngan memancing.

    ReplyDelete
  28. haah acik,anak yat dah dok ngan mak n abah yat,dia dah xnak blk rumah yat dah...bila bwa blk je mesti dia nangis panggil 'mane atuk,mane nenek'...tu la kdg2 abah asyik tanya je bla nak hantar si tecik tu balik..hehe

    ReplyDelete
  29. Anak-anak kecil sebenarnya boleh jadi terapi minda kepada kita... kita terhibur dengan keletahnya, agaknya gitulag yang abang acik tu rasa... memang rindu tu. Harap2 adalah 'teman' abang acik tu nanti...

    ReplyDelete
  30. atuk nenek biasanya sayangkan cucu dia lebih dari sayangkan ank sendiri..biasalah tu kan..

    ReplyDelete
  31. sedih bunyinya tu..tapi elok jugak, bagi anak dia bljr hidup berkeluarga yg sebenar.

    ReplyDelete
  32. Salam Erna...semoga abang Erna dapat menjalani kehidupan dengan gembira walaupun tanpa cucu disisi.

    ReplyDelete
  33. k.erna, eluk adik beradik dk dekat2...kalau apa2 boleh tlg tgk2kn.

    ReplyDelete
  34. somban tu kek mano?kek situ juga ko?

    ReplyDelete
  35. kalau ada orang rumah senang sikit kan ada orang jagakan makan minum..
    ala comelnya ichaaaa!putih bulat mata..

    ReplyDelete