JellyPages.com

Friday, March 23, 2012

BATUK OO BATUK CEPAT LA KAU PERGI

Assalamualaikum
ubat batuk dah habis sebotol
ubat batuk yang pil pun dah makan
madu pun dah hampir separuh botol
gula batu pun dah hisap

tapi batuk sikit pun tak berkurangan
nak makan apa lagi ye.. susah bernafas jadinya
tidur malam pun tak lena.batuk je sampai sakit dada.
dah seminggu dah ni.

oklah jumpa lagi ye..Insyaallah
batuk lagi dah ni ha
rasa nak putus nafas acik dibuatnya.

37 comments:

  1. salam K.Erna..syiannya lar.Klu batuk,mmy pyh nk tido mlm2.
    akak jgn makan makana yg berminyak,bersantan & pedas2 buat masa ni,lg teruk jadinya nanti.
    Atie doakn semoga batuk akak beransur baik...Aminnn

    ReplyDelete
  2. kalau kaklong lah kak,payah na nak baik batuk..kaklong biar an yooo..lelamo baik deh sdri....huhuhu!

    ReplyDelete
  3. samalah cik ina pun tengah batuk, batuk memang susah nak hilanglah acik, tak tau nak wat cam mana. acik cuba hurix gamat.minum air panas lebih sikit, semoga acik cepat sembuh ye.

    ReplyDelete
  4. Saya hr tu batuk dr Sept last yr sampai Feb this yr, k. erna. Sehari lepas saya makan Catalyst VCO terus baik.....sbb lendir byk kuar. Tp x tahulah kalau mgkn mmg nak baik sbb dh lama.....hehehe....tp boleh jer cuba kan...mana tahu. Lemon + air panas tanpa gula pun saya cuba. Smoga cpt sembuh ye....anggap jer penghilang dosa kita bila sakit ni..... :))))

    ReplyDelete
  5. Betullah aacik batuk nie kalau nak baik memang makan masa betul...

    ReplyDelete
  6. ramai batuk tak baik2 skang ni kan kak..kadang2 sejuk pun penyebab batuk susah nak baik..make sure tdo malam pakai selimut.. minum air suam kerap2..

    ReplyDelete
  7. Kadang-kadang dah makan macam2 ubat pun, batuk tak mau pergi jugak... agaknya kena guna cara lain, seorang kawan kata dah berbulan tak baik batuk, akhirnya dia makan aiskrim ..elok pula walaupun yang dimakan tu sejuk! Wallahuaklam...

    ReplyDelete
  8. Kak... yang ada orang kata... ambil kicap manis sesudu...perahkan air limau nipis... Insyaallah akan elok...

    ReplyDelete
  9. betul kata aNle tu.. sy pnh dgr petua tu..

    ReplyDelete
  10. x try mkn kicap yang diperah ngan asam limau satu sudu
    insyaallah baik..
    kita ni mampu berusaha
    Allah jugak yang berkuasa =)
    moga cepat sembuh

    ReplyDelete
  11. Acik...kalo da lama sgt elok p jumpa doc..

    Kalo batuk, AA suka mnum cap ibu dan anak;)

    ReplyDelete
  12. salam
    makan aiskrim....serius...doc pernah nasihatkan saya mcm tu...batuk smp sakit tekak,luka tekak...perit...doc suruh mkn benda2 yg sejuk dan lembut mcm aiskrim,jelly...

    ReplyDelete
  13. saya pun pernah alami..lama betul nak ilang..ubat dh berbotol botol habis..

    ReplyDelete
  14. semoga akak cepat sembuh, kalau batuk memang tak selesa, minum air banyak ye...

    ReplyDelete
  15. lama sangat tu kak..

    tak jumpa pakar ke?

    ReplyDelete
  16. assalam acik..
    seksa tu acik klu dah seminggu x baik..klu x mkn ubat lain lah cite nye..maunye lama br nak baik tu cik..org tua kata suh rendamkan kerak nasi, embunkan dan minum..MIL ieja kdg buat cam mujarab..insyallah..kadang2 ikut rasi org jgk kot..kena kurangkan mknan yg berlemak & berminyak tu..

    ReplyDelete
  17. alolorh ... hmmm, hokey, ubat seterusnya yg perlu dicuba ialah ...

    sabo aje lah! heheee

    semoga lekas baik!

    ReplyDelete
  18. saya pun takut kalau batuk
    sebab kalau batuk susah nak sembuh.

    cepat sembuh ye kak

    ReplyDelete
  19. Salam. Sekarang musim batuk sabar ajelah

    ReplyDelete
  20. samalah ucu ...badan pun mcm2 nk deman je lagi....

    ReplyDelete
  21. buat air teh suam n rendam halia dalam tu..try je kak, Insya Allah..tp kalo tak tahan mnum teh jadi angin tak leh jugak kan ..just sharing :)

    ReplyDelete
  22. Salam Erna...semoga cepat sembuh.

    Kadang2 kalau terlalu kuat batuk buang air kecik pun tak sedar,itu yang menyusahkan.

    ReplyDelete
  23. mak pernah kene batuk berbulan lama. hazab smpi terkencing dlm suar, doktor gomen, doktor bayar, kedai ubt cina semua dh try. nk jdkn cite, satu mlm dh agak lewat bru teringat ubt batuk dh habis. gi lah kedai kecil dkt rmh. kedai lain smua dh ttup dkt nk masuk tgh mlm katakan. taukey kedai lak kata ubt batuk dh abis, yg ada cuma bracol kanak2 jer. sbb takot batuk xrenti mlm karang, mak redah beli jer...ubt batuk kanak2 pun jd lah, janji ada ubt. dgn kuasa Allah, sehari mkn trus baik batuk yg dh berbulan2 tuh... hahahahaha... mcm lawak tp kisah benar nih...

    ReplyDelete
  24. cub jumpa doc balik.bagitau dah berbulan batuk

    ReplyDelete
  25. mungkin belum jumpa ubat yg serasi...mg cepat lega batuknya
    ...izan singgah sini..

    ReplyDelete
  26. Salam kak, boleh cuba madu campur lemon. lg satu boleh jugak wap dengan air lemon, panaskan air dengna perahan lemon lepas tu tutup kepala dengan tuala atau kain, wapkan muka guna air yg masih berasap tu. InsyaAllah kita cuba je kan. mudah2an berhasil, saya selalu guna petua ni kalau batuk dan selsema, 2 hari Alhamdulillah mmg berkesan.

    ReplyDelete
  27. Salam acik, cer try madu dan limau nipis, ieda biasa buat macm tuuu cuma bila x berapa nak berkesan, kena jmp doc, sure kena amik antibiotik sbb dah ada virus dan virus tuu menyebabkan tonsil, insyaaalah acik :-)

    ReplyDelete
  28. Salam rindu akak..
    Akak..saya cukup susah hati kalau bab batuk ni..satu..sebab saya kalau batuk, memang susah nak hilang...kedua...kakak saya sekarang pun sedang batuk...
    ketiga..baca bila akak tulis, macam2 dah minum, tapi tak hilang jugak...:(

    Akak..cuba ambik sedikit kapur sirih dan air limau nipis...akak sapukan pada dada...mudah-mudahan berkurang..

    ReplyDelete
  29. Alamak batuk pulak ...Kalau dah kena batuk susahnya nak hilang.

    ReplyDelete
  30. kalu batuk ni susah sangat nak hilang....

    ReplyDelete
  31. Salam..Lynn jumpa blog nie kat blog cik ina do do cheng..salam kenal..

    ReplyDelete
  32. Saya pun pernah batuk lama. Sebulan tak baik2. Sampai g hospital dan xray paru2. Alhamdulillah, dgn izin Allah baik lepas makan ubat yg hospital bg..

    ReplyDelete
  33. Assalam kak semoga cepat pulih dari batuk ya kak. mmg sakit dada bila batuk lama2kan, saya pernah batuk selama 3 bulan, ada org kata batuk 100 hari huhu. sampai sekarang ni masih segar lagi dlm ingatan saya kak

    ReplyDelete
  34. acik..mama tertinggal keretapi lagi..hu2x..sbb tu lambat lawat entry acik..semuga acik dah pulih dr batuk ni..mama pun kalau batuk kena makan ubat batuk pil..hu2x..sabar ya acik..

    ReplyDelete