Friday, March 23, 2012

BATUK OO BATUK CEPAT LA KAU PERGI

Assalamualaikum
ubat batuk dah habis sebotol
ubat batuk yang pil pun dah makan
madu pun dah hampir separuh botol
gula batu pun dah hisap

tapi batuk sikit pun tak berkurangan
nak makan apa lagi ye.. susah bernafas jadinya
tidur malam pun tak lena.batuk je sampai sakit dada.
dah seminggu dah ni.

oklah jumpa lagi ye..Insyaallah
batuk lagi dah ni ha
rasa nak putus nafas acik dibuatnya.

37 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Erna..syiannya lar.Klu batuk,mmy pyh nk tido mlm2.
akak jgn makan makana yg berminyak,bersantan & pedas2 buat masa ni,lg teruk jadinya nanti.
Atie doakn semoga batuk akak beransur baik...Aminnn

kaklong said...

kalau kaklong lah kak,payah na nak baik batuk..kaklong biar an yooo..lelamo baik deh sdri....huhuhu!

Cik Ina Do Do Cheng said...

samalah cik ina pun tengah batuk, batuk memang susah nak hilanglah acik, tak tau nak wat cam mana. acik cuba hurix gamat.minum air panas lebih sikit, semoga acik cepat sembuh ye.

pB said...

batuk 100 hari

Ibuhani said...

Saya hr tu batuk dr Sept last yr sampai Feb this yr, k. erna. Sehari lepas saya makan Catalyst VCO terus baik.....sbb lendir byk kuar. Tp x tahulah kalau mgkn mmg nak baik sbb dh lama.....hehehe....tp boleh jer cuba kan...mana tahu. Lemon + air panas tanpa gula pun saya cuba. Smoga cpt sembuh ye....anggap jer penghilang dosa kita bila sakit ni..... :))))

Kakzakie said...

Betullah aacik batuk nie kalau nak baik memang makan masa betul...

Rai said...

ramai batuk tak baik2 skang ni kan kak..kadang2 sejuk pun penyebab batuk susah nak baik..make sure tdo malam pakai selimut.. minum air suam kerap2..

Amie said...

Kadang-kadang dah makan macam2 ubat pun, batuk tak mau pergi jugak... agaknya kena guna cara lain, seorang kawan kata dah berbulan tak baik batuk, akhirnya dia makan aiskrim ..elok pula walaupun yang dimakan tu sejuk! Wallahuaklam...

aNIe said...

Kak... yang ada orang kata... ambil kicap manis sesudu...perahkan air limau nipis... Insyaallah akan elok...

AdaM Hawa said...

betul kata aNle tu.. sy pnh dgr petua tu..

cheqna said...

x try mkn kicap yang diperah ngan asam limau satu sudu
insyaallah baik..
kita ni mampu berusaha
Allah jugak yang berkuasa =)
moga cepat sembuh

Aine Ainun said...

Acik...kalo da lama sgt elok p jumpa doc..

Kalo batuk, AA suka mnum cap ibu dan anak;)

Kamsiah said...

salam
makan aiskrim....serius...doc pernah nasihatkan saya mcm tu...batuk smp sakit tekak,luka tekak...perit...doc suruh mkn benda2 yg sejuk dan lembut mcm aiskrim,jelly...

fieda said...

saya pun pernah alami..lama betul nak ilang..ubat dh berbotol botol habis..

kasihibu said...

semoga akak cepat sembuh, kalau batuk memang tak selesa, minum air banyak ye...

Ati Masrif said...

lama sangat tu kak..

tak jumpa pakar ke?

ieja amieja said...

assalam acik..
seksa tu acik klu dah seminggu x baik..klu x mkn ubat lain lah cite nye..maunye lama br nak baik tu cik..org tua kata suh rendamkan kerak nasi, embunkan dan minum..MIL ieja kdg buat cam mujarab..insyallah..kadang2 ikut rasi org jgk kot..kena kurangkan mknan yg berlemak & berminyak tu..

Acik said...

alolorh ... hmmm, hokey, ubat seterusnya yg perlu dicuba ialah ...

sabo aje lah! heheee

semoga lekas baik!

kasihredha said...

saya pun takut kalau batuk
sebab kalau batuk susah nak sembuh.

cepat sembuh ye kak

Mak Wardah said...

Salam. Sekarang musim batuk sabar ajelah

Ucu Faridah said...

samalah ucu ...badan pun mcm2 nk deman je lagi....

Tihara said...

buat air teh suam n rendam halia dalam tu..try je kak, Insya Allah..tp kalo tak tahan mnum teh jadi angin tak leh jugak kan ..just sharing :)

Zaitun said...

Salam Erna...semoga cepat sembuh.

Kadang2 kalau terlalu kuat batuk buang air kecik pun tak sedar,itu yang menyusahkan.

Mak-Imma said...

mak pernah kene batuk berbulan lama. hazab smpi terkencing dlm suar, doktor gomen, doktor bayar, kedai ubt cina semua dh try. nk jdkn cite, satu mlm dh agak lewat bru teringat ubt batuk dh habis. gi lah kedai kecil dkt rmh. kedai lain smua dh ttup dkt nk masuk tgh mlm katakan. taukey kedai lak kata ubt batuk dh abis, yg ada cuma bracol kanak2 jer. sbb takot batuk xrenti mlm karang, mak redah beli jer...ubt batuk kanak2 pun jd lah, janji ada ubt. dgn kuasa Allah, sehari mkn trus baik batuk yg dh berbulan2 tuh... hahahahaha... mcm lawak tp kisah benar nih...

Deru Ombak said...

Moga cepat sembuh ye..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

cub jumpa doc balik.bagitau dah berbulan batuk

izan mama mia said...

mungkin belum jumpa ubat yg serasi...mg cepat lega batuknya
...izan singgah sini..

Asmara said...

Salam kak, boleh cuba madu campur lemon. lg satu boleh jugak wap dengan air lemon, panaskan air dengna perahan lemon lepas tu tutup kepala dengan tuala atau kain, wapkan muka guna air yg masih berasap tu. InsyaAllah kita cuba je kan. mudah2an berhasil, saya selalu guna petua ni kalau batuk dan selsema, 2 hari Alhamdulillah mmg berkesan.

ieda said...

Salam acik, cer try madu dan limau nipis, ieda biasa buat macm tuuu cuma bila x berapa nak berkesan, kena jmp doc, sure kena amik antibiotik sbb dah ada virus dan virus tuu menyebabkan tonsil, insyaaalah acik :-)

azi said...

Salam rindu akak..
Akak..saya cukup susah hati kalau bab batuk ni..satu..sebab saya kalau batuk, memang susah nak hilang...kedua...kakak saya sekarang pun sedang batuk...
ketiga..baca bila akak tulis, macam2 dah minum, tapi tak hilang jugak...:(

Akak..cuba ambik sedikit kapur sirih dan air limau nipis...akak sapukan pada dada...mudah-mudahan berkurang..

Nieda said...

Alamak batuk pulak ...Kalau dah kena batuk susahnya nak hilang.

eita said...

kalu batuk ni susah sangat nak hilang....

Lynn said...

Salam..Lynn jumpa blog nie kat blog cik ina do do cheng..salam kenal..

MulutPayau said...

semoga Acik cepat sembuh.....

Zefa NorAsmara said...

Saya pun pernah batuk lama. Sebulan tak baik2. Sampai g hospital dan xray paru2. Alhamdulillah, dgn izin Allah baik lepas makan ubat yg hospital bg..

EmbunRosaliza said...

Assalam kak semoga cepat pulih dari batuk ya kak. mmg sakit dada bila batuk lama2kan, saya pernah batuk selama 3 bulan, ada org kata batuk 100 hari huhu. sampai sekarang ni masih segar lagi dlm ingatan saya kak

mama aini said...

acik..mama tertinggal keretapi lagi..hu2x..sbb tu lambat lawat entry acik..semuga acik dah pulih dr batuk ni..mama pun kalau batuk kena makan ubat batuk pil..hu2x..sabar ya acik..