Saturday, December 17, 2011

TELUR PINDANG

Assalamualaikum


Telur Pindang
sedap..acik suka betul makan
dapat masa pi kenduri di Muar tadi.
dapat 4 biji
sebiji dah selesai dalam kete je.

Letih ni..nak tidur awal dan esok bangun awal.
nak masak sikit untuk dibawa ke BBB.

tak sempat nak buat macam macam
acik nak bawak nasi,
goreng ayam,sambal tempoyak dan goreng ikan masin je.
Orang kampung..kena la bawak masakan kampung aje kan..
Tambahan nasi impit goreng
dan kuihnya bahulu,kuih bombai(nak tau camana rupanya 
tengok esok aje ye... dan bubur jagung.

Buah kundang manis ni pun acik bawak
jugak .kot ada yang suka makan kundang.

Insyaallah.
panjang umur kita jumpa disana.

37 comments:

Amie said...

jom masak telur pindang,
Acikada resepinya tak?

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my dear Kak Erna:)

Elok juga kak..tidur awal malam ni..kena cukup rest..esok ada agenda ptg pula tuu:)

Moga akak happy2 yaa;)

mama aini said...

acik..kat johor memang ada telor pindang kalau pengantin !! mama pun suka telor tu !!..hb mama org johor, tapi ank mama tak makan telor pindang,busuk katanya..he2x..

Tihara said...

Salam kak,

kalo g kduri belah johor mesti dpt telo pindang kan..best, saya ske :)

azi said...

Akak..
saya pernah makan..dapat masa pegi kenduri kat Muar dan Batu Pahat dulu...

Akak..
rajinnya akak masak macam2 untuk perjumpaan besok...selamat bergembira akak...saya tak de rezeki lagi nak jumpa akak...kalau diizinkan allah..isyaallah..kita akan berjumpa juga...nanti akak email alamat rumah ye...
:)

Ibuhani said...

ini adalah slh satu makanan yg saya x reti makan.....tp org kata sedap ye?

Tie said...

Dah lama betul tak makan telur pindang ni, sejak merantau di Ganu. Teringin nak buat cuma nak cari bahan2nya tu yang leceh. Biasa juga mak Tie buat... guna telur itik lagi elok sebab tak mudah pecah dan lagi besar.

azieazah said...

Banyaknya ACIK nak masak. Adehhh kesian pula baca.

Tapi kalu sempat tu, saya nak makan semua!

al-lavendari said...

semoga pertemuan esok hari berjalan dengan meriah dan diberkatiNya.

Kunang-Kunang said...

Salam Acik Erna,

Wah banyak masakan tu. Semoga meriah perjumpaan esok.

Kak Ani pun gemar telor pindang ni.

aNIe said...

Kak...cik abang anie pun suka telur pindang...boleh makan 2-3 biji...hehehe

teratai said...

tak pernah makan lagi telur pindang. Area sini (pantai timur), telur rebus je beri kpd jemputan semasa kenduri kahwin!

mamawana said...

Telur pindang, sambal tempoyok, teman suka bebenor... jumpa esok Acik Erna. Ins'allah...

Zaitun said...

Telor pindang ni kebiasaanya orang Johor yang buat,sedap.

Tentu meriah diperjumpaan tu nanti kan.

Dalila Hamid said...

org johor selalu buat telur ni.. pernah makan sekali dulu2 masa dapat mak menakan org johor..hhee

Fatin Mraz said...

acik erna pun join esok..
wa syioknya...

best nya kalo sy pun leh join sama..tp minggu ni x turun kl la..
turun kl next week..

apapun, sampaikan salam ya pada semua.. semoga semuanya berjalan lancar..

=]

Nazayiena said...

Byk tu akak nak masak.....sedap telur pindang tu....

Zareda Norman said...

Zar pun suka telur pindang ni...sesekali klu teringin beli juga...:-)

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

BBB tu apo kak..?

Perjumpaan apo tu..? Kek mano..?

Tolo pindang ni kalau kono caro buek ehh mmg sodap.

Kamsiah said...

dulu masa pergi kenduri kat johor...tercari2 telur pindang ni..tp hampa..tak jumpa

Cik Ina Do Do Cheng said...

acik , cik ina sekali pun tak pernah merasa lagi telur pindang.tringin gak nak rasa : )

kakngah said...

malam tadi abem g kenduri kawen bawak balik tolo pindang.. kakngah ngap sebutir hihihi!!!

lieynanilaz said...

lama x makan telur pindang...sekarang ni susah nak dapat!1...huhu.

mak encik | SZ said...

telur pindang mmg remeh proses pembuatannya...tu tambah sedap!

Prettywrite said...

dulu kawan kat johor selalu dok femeskan pasal telur pindang ni..kita kat pantai timur ni tak tahu macamanalah rupanya..hehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Erna..tgk buah kundang tu yg xtahan..poberet atieee

Citarasa Rinduan said...

acikkkkkkkkkkkkkkk
cepat update gathering.. tak sabarnya daku
lagi menu acik nampak sangat menjadi satu.
kalau ayu ada tadi, pasti ayu yang terkam dulu.
hahahhaa

ieda said...

dulu acik .. ieda suke makan ..
skrg nie dah lama x makan .. x tahu nak makan mcm mana , rasa x sedappp je :)

eita said...

kak ada resepi telor pindang tak..
teringin benor nak makan...
banyak kali cuba takleh buat jugak..

cik cek said...

suka makan telur pindang...tapi tak pandai nak buat...memang selalu kalau sebelah MUar..kalau kenduri khawin mesti ada telur pindang...

kakyong said...

lama sudah tak makan telur pindang...

nak berkelah ke mana tu kak????

Yan said...

hanya org Johor yg rajin nak buat telur cam ni..

kundang manis??? bestnya..

MulutPayau said...

Acik, saya dah lama tak makan telur pindang ni...adoiiii..terliur pulak ni...

akuzle ayu said...

kiter x penah rasa telur pindang, mak.... nnti mak mskkan kasi kita mkn nooo? sambal sayur tempoyak mak tuh sy mkn ngn nasik berempah tuh then bakinya sy ratah. alhamdulillah! dpt merasa semua air tgn mak n tak kempunan lagik. tenggssss bebyk, mak!! kundang tuh sungguh ohsemmmm!! manis sgt2!!...

[PCL] said...

owh buah kundang ...tahu nama je tapi baru kali pertama makn kat umh LF...tq sangat!

LadyBird said...

lady pernah makan.. beli kat psr malam di johor baru.. :D..

Acik Erna said...

Terima kasih pada semua yang meninggalkan komen..maaf banyak2 sebab tidak dapat menjawab satu2..