Saturday, December 3, 2011

JOM MASAK SAMBAL TEMPOYAK

Assalamualaikum


Mari kita masak sambal tempoyak daun kayu.

Bahan Bahannya
Pucuk ubi
Pucuk kunyit
 Pucuk lampin(kalau tak tau jangan tanya acik)
Acik pun tak tau nak cerita macam mana..he he)
 Pucuk Labu
 Petai(tak de pucuk ye)
Serai
 Cili api(mesin dengan kunyit hidup
Tempoyak

Daun2 dihiris semua..halus macam nak buat bunga rampai.
selain tu..santan kelapa
dan ikan bilis(ada jugak yang tak letak)

masakkan santan dengan cili mesin dan tempoyak
dah mendidih
masukkan daun yang dah dihiris dan ikan bilis
kemudin masukkan petai.
kaco kaco kaco  sampai masak dan pekat

dah pun masak.

cepat dimasak sedap dimakan.

Masa acik kerja diklia..ada kawan tanya 
macam mana nak buat.
acik dah cerita semua.
kemudian dia kata tak menjadi..tak ada rasa.
acik tanya
letak tempoyak banyak mana..
dia jawab 2 sudu.

Ooo alahai..mana nak cukup
kalau pucuk ubi seikat macam yang acik buat ni pun tempoyaknya acik letak 
4 senduk nasi  tu.
Baru le jadi sambal tempoyak.
ada tak yang tak pandai makan sambal ni.
kalau pandai nanti acik buat
dan bawak masa 18hb.tu
kalau tak tau makan
malas acik nak bawak
nanti tak de sape nak makan.

Ok..jumpa lagi Insyaallah.


p/s.acik simpan tempoyak..memang dah siap2 letak garam dan gula.
sebab itu tempoyak tak masam sangat..kalau yang guna 
tempoyak yang dah lama dan dah masam..sambal ni kena letak gula 
untuk mengurangkan masam tempoyak.kalau sambal tempoyak ni 
masam sangat pun tak sedap.

59 comments:

  1. saya mengaku tersangatlah pandai memakannya !

    ReplyDelete
  2. salam acik..tadi mama pergi kenduri kahwin ank jiran mama ..dier masak sambal tempoyak ni..berebut2 org ambil masakan ni..he2x..sedap sgt rasanya..

    ReplyDelete
  3. Kak Erna,
    Makanan sgt sihat nie..
    Bagus..bagus..bagus..
    Terbaik :)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Kak Erna:)

    Aduhaii..banyak pucuk itu dan ini..mesti leh awet muda nihhh..;)

    ReplyDelete
  5. Sedapnya acik.. sy pernah mkn 3 kali. Semua bos yg bawa.. tp sy tak tahan, mesti sakit perut berangin. Sedap punya pasal, makan jugak.. hihi..

    ReplyDelete
  6. tadi yu dah nak of pc, nak cepat ke citarasa rinduan.. sekali jer nampak entry nie.. terpaku sekejap..
    hahhahahaha


    acik, nak sikit.. ayu ratah gitu jer ya..
    tamo nasik..
    hehehe

    ReplyDelete
  7. eeee.. kita suka ni..now dah tau cam ne nak masak. tp kat mane nak carik pucuk lampin tuuu..

    ReplyDelete
  8. nak..nak,ida suka ni kak..lama tak mkn sambal tempoyak style gini...

    ReplyDelete
  9. sedap dan berkhasiatnya!!!

    saya suke! suke sgt.. pernah buat tp ulamannya x sebanyak ini..

    kat kuantan ni org pggl masak rampai... sy bubuh daun kaduk gak..

    =}

    ReplyDelete
  10. TQ Acik Erna resepi ni memberi Ilham yg lain utk membuat sambal tempoyak...angah nak cuba!

    ReplyDelete
  11. kak erna......... saya memang suka tempoyak. mask apa pun saya suka. tadi gi kenduri ada sambal tempoyak cicah dgan ulam2an dan ada kerabu umbut kelapa... baru puas gi kenduri ada menu cam tu .... ni asyik2 ayam goreng rempah, ayam mask merah....

    ReplyDelete
  12. Sedapnya. Saya kalau masak, tak jumpa pucuk-pucuk tu

    ReplyDelete
  13. saya tak pernah makan sambal tmpoyak buat macam ni....kolot jugak..heheheh....tentu sedapkan....

    ReplyDelete
  14. kita sangaaaat pandai makan...naaaaakkk!!

    ReplyDelete
  15. sedapnya....sedap sangat tu Acik! kawan Anie pernah bawa menu begini tapi segala pucuk masuk... tak tahu pucuk apa, katanya nenek moyangnya pernah masak sampai 99 jenis pucuk...apa benda pucuk2 tu ye, orang dulu2 memang arif sangat pasal ulam2, orang sekarang sebut pucuk lampin pun tahu...Amie pun tak tahu gak... he hehehh..api tetap tak boleh bayangkan 99 jenis puck ulam2 tu

    ReplyDelete
  16. kak 18 hb tu ada apa? sy penah makan masak ni, mak sedara buat perghh...sodapp..dia belajo kt org n9 jugak kut..n ada versi kelantan tu dia buh budu n pucuk2 kayu gak..perghhh sedap gak..semuanya sedap saya ni kak..hik3

    ReplyDelete
  17. Masa ada aruah opah, di rumah kami byk tempoyak sampai boleh bagi kat org.
    Sekarang ada lah satu tupperware aiskrim tu saja.

    ReplyDelete
  18. mama aini..memang sedap bagi yang suka tempoyak dan tahan pedas.

    ReplyDelete
  19. missgee..pandai ke makan tempoyak..

    ReplyDelete
  20. wkmsallam tini..alhamdulillah kalau yang memakan nya boleh awet muda.
    dulu2 arwah mak kata..ada 44 jenis pucuk daun kayu yang digunakan..sekarang dah tinggal 2.3 jenis je..

    ReplyDelete
  21. ZefaNorAsmara ..ye ke..kalau kawan2 acik dulu tak tahan sebab pedas..

    ReplyDelete
  22. kak long..akak memang tak ponah lotak daun kaduk..kalau ado pun pucuk mangun yo akak tambah..

    ReplyDelete
  23. Ayu..meh datang sini ambik..kali ni pedas tau..acik pun tak tahan..he he..

    ReplyDelete
  24. Yan..kalau dikampung acik..senang dapat..

    ReplyDelete
  25. Ida,japan..ida pandai masak..aklau ada tempoyak dijepun tu cuba ida buat sendiri..

    ReplyDelete
  26. Fatin Mraz..acik memang tak letak daun kaduk..tapi ramai je yang letak kalau buat lauk ni..

    ReplyDelete
  27. Sngah..cuba la angah..insyaallah..cuma kalau tempoyak macam....mesti tambah gula sikit nak bagi sedap..

    ReplyDelete
  28. Ibu guru..sama lah kita..kalau buat sambal ikan bilis cili api pun nak letak tempoyak.

    ReplyDelete
  29. Mak su..itu lah namanya mak su..ada je dikampung..

    ReplyDelete
  30. Aida Sli..terima kasih sudi tinggal komen..
    pucuk2 tu semua dapat dikampung..pagi tadi balik kampung..cari..

    ReplyDelete
  31. MP..kalau boleh makan tempoyak..boleh la makan lauk ni..

    ReplyDelete
  32. mokwo..esok mai datang rumah ambik ye..ada akak tinggalkan..

    ReplyDelete
  33. Acik, kalau saya buat, pucuk ubi tu lepas hiris rampai saya celur dulu, pastu bilas dan perah kering, pastu ada daun semangun, punyalah kesedapan sampai makan payah nak bangun...tapi saya tak buh petai...

    ReplyDelete
  34. Amie..arwah mak acik kata..dulu zaman dia buat 44 jenis pucuk je..

    ReplyDelete
  35. Tihara..memang betul sedap kan..
    18hb.tu kan ada gathering blogger di bangi..potluck..insyaallah acik nak pergi..jom lah tihara..boleh jumpa disana.

    ReplyDelete
  36. Nieda..ye ke banyak tempoyak..acik sampai mintak ngan abang yang dok segamat tempoyak tu..he he

    ReplyDelete
  37. Aciiiiiiikkkk...

    nak resepi sambal ikan bilis yang banyak bawang tu, boleh tak? yg selalu org nismilan makan ngan pulut bila ada kenduri kendara..

    kalau boleh didulukan ngan ucapan timekasih..kalau takleh takper... timekasih juga...hehe

    ReplyDelete
  38. Queenie..acik panggil pucuk mangun je..tadi masa balik kampung tadi..pucuk tu dah ter racun..tu yang tak dapat letak pucuk mangun..
    oo..kalau buat ini pun Q celur jugak dulu ye..acik cuma celur dan buang airnya kalau nak masak gulai je..terima kasih bagi tau.

    ReplyDelete
  39. sedapnya.. kalo makan dgn nasi panas2.. Masya Allah, mabeles..

    ReplyDelete
  40. omak ai sodap e. Tempoyak ado tu ha. Sok pagi ado pasar tani. Nak poi carik daunlah. Moleleh dah air ni ha..

    ReplyDelete
  41. Queenie..
    sambal tu cuma guna bawang banyak..caranya Q buat macam biasa..tapi goreng dulu bilis tu asingkan..masak cili sampai betul2 masak..masuk kan bawang
    letak air asam jawa sikit..dan pati santan kemudian baru masukkan ikan bilis yang dah digoreng tadi.
    biasanya masa kenduri mesti masak sambal banyak bawang besar ni.kalau Q suka letak belacan sikit..
    kalau tak suka belacan boleh ganti dengan kiub pati ikan bilis meggi tu pun rasa macam belacan kan.
    ini cara acik Q..cuba la..tapi kalau buat masa kenduri tu memang berkilo2 bawangnya..kalau acik masak sikit pun 4 biji bawang besar tu acik guna

    ReplyDelete
  42. yong..memang sedap makan dengan nasi panas dan ikan masin..

    ReplyDelete
  43. ibundo..kalau ado tempoyak memang jadik kak pah..
    tadi saya balik kampung poi cari daun2 tu kak pah.

    ReplyDelete
  44. sedapnye kak, tok umi penah buat gak masak camni, mmg best

    ReplyDelete
  45. assalam kak , comelnya ros pink akk yg baru ni. saya pernah makan sekali sambal tempoyak gini teramat sedap. Itu pun kawan beli kat pasar ramadan masa puasa lalu, masih lagi terasa kesedapannya kak, pas ni kalo jumpa sambal tempoyak gini kat kedai mesti saya beli..pecuk lampin tu yg tak kenal, mcm pucuk serai daun je

    ReplyDelete
  46. mamasyaza..best pada yang pandai makan tempoyak je kan..he he

    ReplyDelete
  47. asslam rosaliza..kalau la boleh diposkan..ni dah tentu akak poskan ke rosa..he he
    ada kawan akak kata..mak dia suka..tu yang kalau mak dia datang..akak selalu buatkan..pernah dia belikan..mak dia kata..dah makan yang akak buat..yang beli tak sama rasa katanya..

    ReplyDelete
  48. Sedapnyerrrr....suka suka sukaaaa....

    ReplyDelete
  49. peberet cik ina foreverrrrrrrrr. dulu masa duk gadong, time puasa memang hari -hari beli kuah tempoyak ni kat pasar ramadhan rembau.

    ReplyDelete
  50. Aduhai terus teringin nak makan.. Lama benar tak makan tempoyak. Ngencesss dibuatnya hehe..

    ReplyDelete
  51. mamawana..suka ye....memang sedap makan dengan nasi panas2 dan ada ikan masin goreng.

    ReplyDelete
  52. cik ina..kalau din9 ni dimana2 pun memang ada je orang jual..walaupun bukan bulan puasa..dipasar tani rembau setiap hari sabtu ada orang jual.

    ReplyDelete
  53. ngences ye nur..alahai siannya..kalau dok dekat..acik anto je sepiring..

    ReplyDelete
  54. ni yg boleh tambah selera smpai 2, 3 kali tambah ni! hahayyy

    ReplyDelete
  55. Mak, sy kalo jmpa neh sure rasa happy nk pingsann psl suker sgt2...arituh yg last kopek, sy tapau balik...siap ratah2 lg..nyum3!! tqvm ,Mak!!

    ReplyDelete
  56. Ayohaiii, mlm2 ni buat lapo jek... Mkn ngn ns panas, sedap tu...

    ReplyDelete