Followers

Thursday, December 8, 2011

JAWAPAN WW

Assalamualaikum

Terima kasih pada yang sudi tinggal komen 
pada WW semalam.
Jawapannya pokok SALAK.

Ada sebab kenapa pokok tu jadi macam tu
Minggu lepas pejabat dapat panggilan dari 
tuan tanah/tuan punya pokok
melalui talipun dia kata pokok salaknya semua betina 
dan tak berbuah
minta datang tengok

masa pergi tengok pokok tu acik pergi sama
 kami yang datang terkejut tengok pokok salak
apa sudah jadi.
rupanya bila kami berjanji nak datang tengok
tuan punya pokok dah cantas pokok sampai jadi macam tu.
katanya malu nanti kalau orang dari pejabat pertanian datang
pokok rimbun macam tak berjaga.
Tak pe lah kan..belum tahu..macam tu la jadinya..
insyaallah lepas ni  dah  tentu tak jadi macam tu lagikan
dah diajar dan dibagi tau cara2 yang betul.

dan pokok salak tu pun bukan semuanya betina.
ada pokok jantannya.
gambar yang acik letak tu bunga jantan pokok salak.
dan kami juga dah jumpa buah salak 
cuma buahnya tak besar.
kalau di jaga dan dibaja,Insyaalh.

kakzakie
lieynilaz
kak asma
tirana
junaina
ucufaridah
kak ngah
ms.lilies
ieda
alien
yunus badawi
tihara
nazayiena
kunang kunang
cikk azz abu bakar
sal
zaitun
mama aini
ieta
azatiesayang
embunrosaliza
nieda
ladybird
yati
mulan
azi
anymz
zareda
ratusiput
maya mayana
kasihredha
yan
mulut payau
anie
papa mifz
kasih ibu
rai
Fatin Mraz

Terima kasih pada semua
Insyaallah jumpa lagi



34 comments:

  1. yeay pokok salak..salak nangka kan kak.. :)

    ReplyDelete
  2. pokok salak rupanya...depan rumah saya ni pun ada pokok salak..macam mana boleh tak perasan...hehehe

    ReplyDelete
  3. oh....cam tu rupanya pokok buah salak. Saya x makan buahnya tu yg x ambik tahu....hehehe....

    ReplyDelete
  4. Acik...rumah mak saya kat kg mmng bnyak pokok salak...abah suka tanam....buahnya besar2 dan manis..

    ReplyDelete
  5. yna sangat suka buah salak tapi baru harini tahu ada jantan betinanya..hehe

    ReplyDelete
  6. pasar malam tanjung selalu ada org jual buah salak..
    manis2 kelat.

    ReplyDelete
  7. kak erna......... Sabtu lepas pergi kenduri kawin kawan husband dpat petik sendiri buah salak. pokok nya baru so buahnya mmg besar2. yg bestnya dpt juga buah tangan.....

    ReplyDelete
  8. selalunya saya makan buah dia jer..tak pernah tengok pokoknya...baru tau ada jantan dan betinanya yee..

    ReplyDelete
  9. pokok salak rupanya....maklumlah... dela duduk rumah tinggi x brpa nk kenai sgt..hee

    ReplyDelete
  10. oooo pokok salak rupanya..saya ni tk berapa kenal pokok..hik2..macam kelapa sawit tapi kurus..

    ReplyDelete
  11. ooo, ada pokok salak jantan dan ada pokok salak betina ya acik?
    tak pernah tengok pokok salak sebenarnya.

    Sempat jengah di entri ww acik ni sebentar tadi. Yus mmg tak dapat teka pokok apa, ingat pokok sawit kecik je...hehe

    ReplyDelete
  12. Assalam kak, oh org pertanian akan datang ke rumah/ladang ya bila ada masalah sebegini, bagusnya

    ReplyDelete
  13. ooo pokok salak ker?salah tekaan saya..hehe

    ReplyDelete
  14. Tihara..memang pokok salak..tapi tak pasti salak nangka ke meda..sebab dah potong togel macam tu..he he

    ReplyDelete
  15. Tirana..tak perasan sebab dah gondol agaknya..he he

    ReplyDelete
  16. ibuhani..lebih kurang pokok kurmakan..tapi pokok salak tak tinggi.

    ReplyDelete
  17. MP.kalau dah betul2 masak memang sedap..maniskan..kalau tak rasa kelat sikit.

    ReplyDelete
  18. prettywrite..memang sedap dan manis kan.

    ReplyDelete
  19. kak ngah..yang tak kelat yang nama salam 'pondo' dari indonesia tu sodap..

    ReplyDelete
  20. ibu guru..akak pernah juga merasa petik sendiri masa diterengganu..tapi masa tu pokok dan besar..banyak duri yang tajam2.

    ReplyDelete
  21. ainnoraini..kalau kita terbeli pokok yang betina semua..atau jantan semua tak campur..memang pokok salak tak kan berbuah.

    ReplyDelete
  22. Dalila..memang ramai jugak yang tak kenal..di pantai timur je rasanya ramai orang tanam.

    ReplyDelete
  23. sal..ye sal..pokok salak....memang ada macam kelapa sawit..tapi pokok salak rendah je.

    ReplyDelete
  24. yus..he he..memang macam pokok kelapa sawit..tapi tak kan tinggi walaupun dah lama tanam.

    ReplyDelete
  25. Toti@Tomy..tak pe..sekarang dah tau kan..

    ReplyDelete
  26. assalam rosaliza..dah kerja rosa..bila ada yang datang atau talipun bagi tau ada masaalah kita kena la pi tengok dan cuba bantu.

    ReplyDelete
  27. Fatin.marz..ye la..habis kena cantas.

    ReplyDelete
  28. Tu rupanya buah salak,selama nie tahu mkn aje tp pernah tgk pokoknya.

    ReplyDelete
  29. Nzayiena.dah taukan rupa pokoknya.

    ReplyDelete
  30. owh, pokok salak ade jantan & betina rupanya.. hahhaa.. yg pernah saya tgk , pokok salak yg sedang berbuah dgn lebatnya..

    ReplyDelete
  31. oh salak rupanya..terus terang mama tak pernah jumpa & tgk lagi pokok salak tu..he2x..

    ReplyDelete
  32. Yong..memang ada yong..kot tak tak berubuah pokok salak tu..

    ReplyDelete
  33. mama aini..ye mama..dah tau la rupa pokok salak kan.he he

    ReplyDelete