Followers

Wednesday, December 28, 2011

DURIAN BELANDA/DURIAN MALAYSIA

Assalamualaikum

Masa tengok diblog Amie..
smoothie Durian Belanda
dah teringin sangat nak buat
tapi susah nak dapat Durian belanda
Baru baru ni terjumpa la
ada orang jual



Tapi kan..punya la mahalnya..teringin punya pasal
beli sebiji kecik tu harganya RM8.50 
Sekilo RM12.00
Tapi dah 5 hari tak masak2
dah berubah warna pun jadi hitam
mengidam lagi la anak tekak ni(ikut kata (Ati)
 nak minum smoothie
durian belanda.
(gambar ehsan google)

Durian Malaysia ni pun tak semahal itu kan
Agaknya sebab datangnya dari Belanda
menyeberangi lautan
naik kapal terbang lagi
tu sebab mahal.

Jumpa lagi,Insyaallah

p/s terima kasih pada semua yang 
       meninggalkan komen disini


70 comments:

  1. kat Indonesia dipanggil sirsak .
    Agaknya belanda suka makan kot :))

    ReplyDelete
  2. salam kak, apesal mahal sgt tu kak..kt tpt saya baru rm5 sebijik tp jarang2 la ade nye..kalo ade pn kat pasar tani..kena bli yg masak..kalo muda kena goreng je mcm sukun kalo tk dia lebam dan takkan masak sempurna sbb buah ni sensitif

    ReplyDelete
  3. Saya suka sangat makan durian belanda. Jusnya pun saya suka. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  4. Assalamualaikum my dear sis:)

    dah lama tak jumpa durian belanda ni...memang feveret !

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  5. Durian belanda la ni memang dah mahal harganya kan..sedangkan dulu buat2 tak nampak jer buah ni..

    cik abe azwa memang suka bebenor dgn buah ni dan sanggup membeli biarpun mahal hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  6. acik..
    ayu ada tanam pokoknya.. tapikan. dah hampir berbuah tiba2 ada ulat yang banyak makan dedaunnya.
    sedih tau

    ReplyDelete
  7. sedapkan durian belanda.. susah nak jumpa zaman sekarang ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  8. dulu kat kampung pokok ni ada kat blakang umah.mak sy suka sgt buah ni..tapi sy ni asal nama durian je, automatik tak lalu...huhuuh

    ReplyDelete
  9. Assalam kak, lamanya tak makan durian belanda ni, saya sellau panggil durian selat. Tak pernah pula beli durian ni, tak sangka semahal tu harganya. Durian mesia dpt lagi rm 10 3 biji heheh. Apa nak buat dh nk mkn kena lah beli, agaknya buah ni susah dpt tu pasal harga melambung tinggi

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  10. huiii...fav saya tuh! selalu wat ice blended...dulu umah akt S'por dikelilingi pokok ni...makan tk pernah jemu ssb tak bermusim...arwah mak wat aiskrim malaysia...

    kalau lom masak dah kaler itam kulitnya tu maknanya kengkadang dia dipetik lom cukup masa matangnya...kalau masak pun rasa tawar masam...

    kalau umah ada kawasan, acik pilah mintak benih kat mardi ker apa...tanam sepokok dua..nanti dah bebuah saya dtg petik, boleh? hehehe

    ReplyDelete
  11. dolu2 masa kecik2 nk mkn durian belanda ni malu sesangat..sbb msa tu org kpg eksen x mkn..katanya macam xde makanan lain...
    tapi skrang hah..tengok harga..kalah harga sepeket strawberi kt tesco..betul tak acik..?

    ReplyDelete
  12. Rahel klu bab durian belanda ni..memang suka mkn macam tu je..sedap isi dia..masam2 manis gitu..kata org dulu2..isi buah durian belanda ni sangat baik utk kaum hawa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  13. lamo tak mkn durian belanda...mcm susah nak jumpo jer..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  14. yelah, mmg mahal.
    baru2 ni ada nak beli, bila tengok harga terus tak jadi.

    ReplyDelete
  15. kat opis ada pokok durian belanda...kalau berbuah staff suka buat jus..sedap!!

    ReplyDelete
  16. jus durian belanda memang sedap.

    Acik kalau dah buat smoothie tu jangan lupa tunjuk di blog tau...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  17. lama tul tak makan durian belanda ni tapi jusnya ada kat rumah...kira orait juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  18. ahaha..datang dari belanda?ya ker ni?keliru jap..hehe..tapi memang best minum smoothie durian belanda kat kedai lah selalunya..dulu time belajar kat terengganu selalu juga cuba..kat tganu banyak juice sedap2..kat kelantan tak jumpa lagi jus buah tepati piawai..heeee..

    ReplyDelete
  19. Salam Acik Erna

    Dulu masa zaman budak2...buah ni tak dipandang orang pun...sekarang harganya melambung naik mungkin sebab orang dah tau khasiatnya boleh menyembuhkan kanser...

    ReplyDelete
  20. Acik...buah ni dulu2 kat kampung Aina tak laku. Masing2 lawan tengok je, kekadang buruk je kat bawah pokok bila gugur. Sekarang sampaikan sekilo Rm12...ishkkk...

    ReplyDelete
  21. Masa kat kampung dulu durian belanda cuma makanan burung2 atau unggas2 yang singgah.

    Teringat jus durian belanda kat Bandung yang dipanggil sirsak, sedap sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  22. Jus durian belanda sodAp..klausmoothie lg sodap la kan..kek blkg umah mak saya ade buah ni..trgolek macam tu jo xdo org mkn..

    ReplyDelete
  23. Kak...durian belanda tu jadi mahal sebab susah nak cari kot... durian malaysia sana sini kita boleh dapat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  24. mmg mahal betul buah durian belanda ni skrg k.erna kan.. nor pun antu gak dgn jus durian belanda.. aritu beli la sebiji, pejam mata jer time bayar harga. tanya makcik penjual tu, dia kata balut dgn surat khabar yg dilembabkan pastu lepas 3 -4 hari buah akan masak dgn elok.. try la kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  25. Memalam baru semapt ziarah. Itu ada yg memanggil nak guna lppy mak dia ni haa.

    ReplyDelete
  26. lamanya tak makan durian belanda,kecik2 dulu selalu petik kat umah nenek je

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  27. Masa kecik di kampung dulu, petik makan yg masak ranum lembik. Kadang2 sepah2 kat tanah jer.

    ReplyDelete
  28. skg ni susah nak cari buah durian belanda. Saya pun tgh cari anak pokok durian belanda ni.......my girls suka buah ni. Rasa cam nak tanam. Skrg ni cuma minum juice jer kalau teringat sgt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  29. sedap kak smoothie durian belanda tu.. kalau smoothie durian pun sedap gak... terliur saya.. nak kena buat ni nanti, tak boleh jadi ni

    ReplyDelete
  30. dah lama tak makan durian belanda......kecik2 dulu selalu makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  31. Salam Acik Erna,

    Dulu2 buah durian belanda ni tak dak rega langsung,dok masak atas pokok pun orang tengok tak tengok ja....la ni pasai nak pupus dah kut...tu yang mahai sangat tu....

    ReplyDelete
  32. Ish..sampai 12rm rega dia ye...kt kg ada mak tanam..tp suri jrg makan sbb bau daunnya yg gitu buat takmau makan buahnya hehe

    ReplyDelete
  33. memang mahal ya kak durian belanda,2 hari lepas nurul beli kak R&R Pagoh RM15 sekilo dan sebijik tu RM18,katanya 2 hari boleh masak,tp pg tadi masih keras lg.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  34. mahalnyer kak buah tu..sy x pernah beli sbb kat umah kg ada pkknyer, umah adk pun ada..selalu jgk dia bg..suka blend wat jus..msk dlm esbok..hurmm

    ReplyDelete
  35. mahal sbb susah nak dapat,ia tak ditanam secara komersial...kalau ada pun kat kg2...saya pun suka buah ni...daunnya tu boleh buat halau tikus

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  36. acik..durian belanda mahal harganya kerana dia dikatakan blh menawarkan penyakit cancer..hu2x..mama selalu makan buah ni & beli kat giant..sedap !!

    ReplyDelete
  37. lameeee btul xjpa durian belanda. masa kecik2 selalu mkn. Pokok durian belanda ni btul2 tepi sebelah tangga rumah opah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  38. durian belanda skrg mhlkan. dulu2 kt kg sampai xtermakan hihihihi...

    ReplyDelete
  39. kat tempat eita jarang dapat jupe durian belanda..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  40. kAT UMAH MAK KAT KG ADA PKK DURIAN BELANDA NI DAN KERAPLAH BERBUAH TAPI SBB SY TAK GEMAR BUAHNYA TAK DELAH PEDULIKAN SGT DAH TAKDO PKK EA SOK ATAU DH TAK BERBUAH LAIE BARULAH TERHEGEH2 POGI BOLI PULAK..HUHU..

    ReplyDelete
  41. sedapnya lah kak..lama tak mkn, sbb susah nak jumpa, saya minum jus dia je kak..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  42. sedapnyer jus durian belanda. Suker suker suker durian belanda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  43. Ya Allah acik mahalnya, betul ke dari Belanda? cik ina suka durian belanda, buat air minuman pun sodap : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  44. saya ada jual durian belanda, anda bole dapat bekalan sepanjang tahun, buah asli 100%, maklumat lanjut di www.puriasli.com

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum w.b.t

    Saya ada menjual pes durian belanda. Sekiranya berminat boleh dapatkannya.

    Email ke mhbpower@yahoo.com atau tel 0197074660

    Layari http://www.meletopbiz.blogspot.com/ untuk maklumat lanjut

    ReplyDelete
  46. Dah lama M tak makan durian belanda ni..lembut masam manis tu yg best..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

      Delete
  47. PENGELUAR DAN PEMBEKAL PRODUK BERASASKAN DURIAN BELANDA. LAYARI www.annonaherbs.myspecialwebsite.com ATAU call/sms 012-6636135/ 012-6636163

    ReplyDelete