Followers

Saturday, November 24, 2012

MUZIUM DAN KENANGAN..

Assalamualaikum

Hari ni ada kenduri dikampung
sebelum ketempat kenduri
singgah rumah abang
nak tengok cucu baru
tak de dirumah pulak
dah dibawak ke hospital sebab kuning
kemudian ambik kesempatan kesini
sebab hero acik belum pernah datang kesini
walaupun dekat je dengan rumah kampung.
 Banyak kenangan disini
alat mengangin padi ni
acik pernah guna masa sekolah2 dulu
tolong mak
 jenuh dulu..menggiling cili
tapi guna yang kecik je
kalau yang besar tu tak larat acik
antik kukur kelapa ni
arwah mak punya dulu macam ni jugak
cuma tak de ekornya.

 Mesin getah ni..dulu selalu tolong arwah bapak..
terjengkit2 la memusingnya
maklum la kita sekolah lagi..bukan tinggi mana pun

 Yang lucunya..hero bungsu acik ingat mula2 tu meriam
mana la dia nak kenal kan
tak pernah tengok he he
ni batu kasur
yang tertulis disini
dulu2 sebelum ditabalkan menjadi raja
kena jalani ujian tidur atas batu kasur ni dulu.
pokok dalam pasu ni..kalau tersentuh
boleh jadi gatal2
pokok jelatang
kalau tak percaya boleh cuba..
kalau rajin nak menggaru le..he he
banyak benda dipamerkan 
yang biasa acik tengok kecik2 dulu
semua arwah mak ada..
bila tengok baru la terfikir
kemana la semua tu.
mungkin masih ada 
didalam rumah tinggal tu..
dalam muzium ni lagi banyak yang dipamerkan
kalau yang berminat dengan barang lama2 tu
jangan la lepas peluang kesini
untuk melihatnya

oklah jumpa lagi,In shaa allah


19 comments:

  1. Nostalgia betul tengok batu giling dengan kukur kelapa tu, mak ummi pun ada dulu,kukur kelapa mak ummi pun takde ekor jg Acik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ummi tu la yang acik rasa..bila tengok semua tu terus teringat kenangan masa arwah mak bapak ada lagi

      Delete
  2. Oh kak sini rupanya jumpa...kukur tu...hehe...tp mmg kukur tu mengingatkan kenangan silam kan kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la suri.akak jumpa di muzium tadi he he

      Delete
  3. batu giling n kukur tu mmg ada kampung.. mmg antik n nostalgia betul.. ^_~

    ReplyDelete
  4. Kukur nyior tu buat saya teringat masa kecik dulu. Lebih kurang gitu la juga. Duduk macam nunggang kuda!

    ReplyDelete
  5. wah banyaknya barang2 Acik tu berharga tu sbb ramai yg dah tkde semua tu kan, hebat lah Acik masih simpan semua nya..

    ReplyDelete
  6. muzium rembau ni kat rembau ke Acik? kampung wan saya kat rembau..tapi tak pernah saya ke sini..hihihihihih..

    ayah saya cerita, dulu zaman dia kecik kecik,dia & kawan2 gunakan mesin getah tu, utk lenyek tebu---nak buat air tebu! eerkkkk!

    ReplyDelete
  7. den lalu situ setiap kali balik kg belum tergerak nak singgah hehe

    ReplyDelete
  8. budak sekarang tak berpeluang tengok benda2 lama mcm tu. sedar2 semua dah canggih manggih dah.

    ReplyDelete
  9. Kalau ada peluang ke sana, M teringin la nak masuk muzium ni..

    ReplyDelete
  10. Akak...
    bila tengok kukur nyior tu teringat dulu-dulu..saya paling tak suka disuruh kukur nyior....:)

    ReplyDelete
  11. rm1/pc upt pregnancy dan opk kesuburan
    email; lovidoobidoo@gmail.com
    blogshop; http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. ada ya pokok camtu? sentuh sikit pun gatal?

    ReplyDelete
  13. saya tak pernah sampai lagi kat muzium negeri 9...
    teringin nk ke sini satu ketika nanti..

    ReplyDelete
  14. yg dayah png tgk giling cili tu je..

    hehe..

    ReplyDelete
  15. bestnya..batu giling, kukur kelapa, mesin lenyek getah semuanya saya pernah guna hehehe maklum la dulu masa kecik2 duduk kat kampung atok

    ReplyDelete
  16. ehem selalu ke N9..tapi mama tak pernah sampai kesitu lagi..hu2x..

    ReplyDelete