Tuesday, November 6, 2012

BUKAN MUDAH NAK MEMBESARKAN ANAK2

Assalamualaikum

Cabaran menjaga/membesarkan anak
tak kira lah lelaki atau perempuan
kisahnya..
setiap malam dari isnin sampai khamis malam
acik pi kelas mengaji
ada la yuran yang dikenakan
sebab ustaz/ustazah tu pun nak bayar sewa 
rumah kedai kan

malam tadi..sebelum sampai giliran acik
ada sorang budak masuk
sebelum ketempat kanak kanak..dia lalu 
di tempat perempuan
sambil lalu..terus dengan tangan kiri letak duit
 atas meja ustazah
ustazah pun tanya..lama tak ngaji..pi mana
sambil lalu jugak dia jawab..demam...
kalau tengok badannya..tahun 3 atau 4 je acik rasa.
tak lama lepas tu naik pulak sorang perempuan
(mak budak tu acik rasa)
tanpa pedulikan ustazah yang sedang mengajar
dia terus bercakap..sambil cekak pinggang lagi
sah la dia sedang marah.
bukan la acik nak ambil tahu..tapi terpaksa
 ambik tahu sebab dia
dah mengganggu orang yang mengaji tanpa
 sempat nak menunggu kelas habis
rupanya dah sebulan anak dia tak naik mengaji
bila dah hantar anak..dia balik
sianak pulak terus melencong ketempat lain..
khabarnya pi cc.
mak tu pulak boleh menuduh ustazah asek minta yuran
tu sebab anak dia tak mengaji..pi masuk ke cc.
dengan lembut ustazah tu bagi tau..saya tak minta..
tapi bila dah beberapa bulan tak bayar..
saya cuma pesan dengan dia suruh bagi tau mak
kata ustazah.
lepas tu dia minta nak tengok kedatangan..ada tak dicatitkan anak dia ada datang ke tidak
ustazah pun tunjukkan...tak puas hati..mak tu turun lagi
kemudian naik semula masa acik sedang mengaji
acik tak berhenti pun..walaupun dia datang sebelah..bercakap dengan ustazah tu. 
sepatutnya tunggu la kan
ni tak sabar2.

sebagai ibu.acik pun faham perasaannya 
bila anak sendiri menipu.
tapi tetap juga kena sabar dan cari masa
yang sesuai untuk berbincang dan selesaikan masaalah
bukan main terjah tak kira masa/tempat.
ish..panjang pulak dah
berenti dulu ye

Jumpa lagi,Insyaallah

40 comments:

  1. mmg payah kalau tengok sikap anak2 zaman ni... tp lagi payah bila adakalnya yg mulakan segala yg payah tu ialah emak bapak sendiri...tanpa disedari...

    saya mmg letih kalau ada sesetengah ibubapa yg harapkan cikgu atau sekolah memperbaiki anak2 mereka...mana peranan mereka,?

    dr segi dia ber communicate ngan ustazah tu pun dah boleh tau perangai dia camner, abeh camner nak anak jadi betul kan?

    hmmm..............

    ReplyDelete
  2. satu cabaran yang hebat buat yang bergelar ibu dan bapa

    ReplyDelete
  3. Takpe lah kak, cerita lah lagi..
    Sebagai panduan saya di masa depan jugak :)
    Memang terasa berat tanggungjawab ibubapa zaman sekarang ni..

    ReplyDelete
  4. As salam wbt..

    Pengalaman lynn menjadi guru selama 6 tahun banyak lynn aplikasikan dalam tugas mendidik anak2..anak2 ni ada 2 wajah..wajah di rumah dan wajah di luar rumah..Bila mak ayah nak sangat anak2 tu perfect, tu yang anak2 pandai berlakon.. Paling lynn tak suka kalau mak ayah nie suka sangat sanjung tinggi kat anak2 tanpa manyiasat anak2 terlebih dahulu..Nauzubillah..belajarlah untuk bersabar dalam menjadi seorang ibubapa..kenal anak2 dulu sebelum marah seorang guru..sebab tu lah anak tak hormat guru sebab mak ayah dia pon tak reti nak hormat..Eh, emosional pulak lynn nie acik..hehe

    ReplyDelete
  5. Sendiri malu bila tahu anak dia yg menipu. Kakak pun ajar mengaji acik so bila ada budak yg 2-3 hari tak datang kakak tanya pada kawan-kawan mereka. Kadang suruh hubby tanya mak atau ayah mereka takut macam inilah cakap mak pergi mengaji padahal tak ada pun...

    ReplyDelete
  6. Ada manusia kan Acik, suka tuding jari pd org len walau salah tu, salah diri sendiri.

    Sy tau tu....

    ReplyDelete
  7. kalu mak dia pun tak reti nk hormat n jaga tata susila ngn org lain, mcm nelah anak nyer nk ikut contoh yg baik acik oi... sepatutnya bincang ber2 ngn ustazah tu lps org2 dh abis mengaji atau ke tempat lain yg tak ganggu yg sedang mengaji...

    ReplyDelete
  8. kakak Ainaa masih mengaji lagi..hujung tahun musim cuti persekolahan, wpun dia kerap tak datang mengaji sebab pegi jalan2, yuran bulanan tetap saya bayar macam biasa....

    ReplyDelete
  9. makin hari makinmencabar membesarkan anak2.. seram kak! bebudak skrg bukan cam kita dedolu.... advance diorg 5 langkah dpn kite. nak tak nak mak pak ni kene gak advance 10 langkah lebih....

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum acik..
    sabar ye acik.. macam2 karenah.. budak2 skrg dah pandai menipu ibu/bapa sendiri.. kena la paham anak sendiri before nak tanya org len..

    ReplyDelete
  11. sedihkan bila anak sekecil itu sudah pandai menipu! moga siibu belajar dari kesilapan sendiri..
    sy pasti ustazah yg mgajar adalah dikalangan org2 yg byk bersabar..

    ReplyDelete
  12. sebab itu kita sbgai mak/ayah kena kenal betul2 perangai anak2...kadang2 kt depan kita lain kt belakang lain.....

    ReplyDelete
  13. jelas..mak budak tu pun ada masalah.

    ReplyDelete
  14. la.. macam tu pulak.. patutnya kene la anta dah ambik.. baru tau ank tu kemana.. jgn la serang ustazah cam tu.. haishh!! budi bahasa budaya kita.. malu rasanya.. dah ada ank perangai cam tu.. menyerang..

    ReplyDelete
  15. tu la cara dia tak kena....pttnya tunggu kelas abeh dulu ke....la anaknya ke cc rupanya..

    ReplyDelete
  16. slalu mcm tu..lpskan anak2 pergi ngaji tapi tak ikut perkembangan...pengaruh rakan2 nak ke cc pun iya juga acik...

    ReplyDelete
  17. as salam

    tak menyabor betol la orang tu kan kak..kesian ustazah

    ReplyDelete
  18. Macam mana emaknya, begitulah anaknya. Boleh saya simpulkan begitu ?

    ReplyDelete
  19. tak pasal2 ustazah tu yg kene pulak..
    laian kali tanya la anak tu dulu...tak pun jumpe elok2 kat ustazah tu..kan dah malu sendiri...

    ReplyDelete
  20. Memang ada ibubapa menyalahkan orang lain ,mengaku anak2 baik dan taat tapi sebaliknya.

    Ada sorang jiran saya sibuk mengadu pada jiran lain kalau nampak anak orang lain merokok tapi dia tak sedar anak dia juga merokok dan yang perempuan pula pergi surau tapi berborak dibelakang jemaah.

    ReplyDelete
  21. ye achik ..
    besar dugaan
    macam2 .. lebih kesian bila mak yg nak didik anak tapi anak boleh menipu mak ayah mereka huhuh .. x dpt bayangkan
    sbb saya jenis pantang anak2 menipu , saya dpt tahu saya balunn !

    ReplyDelete
  22. isyh.. memang tak mudah yerk nak besarkan anakni.. tu sebab kita kena didik diaorang dari dalam kandungan lagi.. bila bacani jadi ngeri lak yerk..
    tapi mun dah maknyer perangai lagutu tak heran anaknyer lagutu gak kot.. isyh tak baikkan tapi amek iktibar untuk diri sendiri.. ingatkan diri sendiri gakni... jangan nak main terjahjer...

    ReplyDelete
  23. Ontah la.. Tak tau nak kato apo.. Kisah omak2 ni sey kono duduk kek topi la yo kak.. hehe...

    ReplyDelete
  24. Allahuakbar, macam2 perangai manusia kan Acik. Kalau nak anak2 baik perangai, kita pun kena tunjuk contoh tauladan yang baik juga kan. Kesian pula rasanya kat ustazah, dia pula yang disalahkan...

    ReplyDelete
  25. Saya pun pernah dulu ada bapak pelajar kelas saya datang sekolah marah2 bila dapat surat amaran anak dia tak datang sekolah. Dia kata anak dia hari2 pakai baju sekolah keluar rumah. Bila saya tunjuk jadual kedatangan, baru dia terkedu. Peh tu dia termalu & start kutuk2 rakan sekelas anak dia pulak, dia tu hisap dadah, dia ni hisap rokok, padahal bebudak yg dia kutuk tu semua datang sekolah elok ja. Adehhh..

    ReplyDelete
  26. Assalam kak , mcm2 karenah manusia ni kan, anak sendiri salah pun masih nak serang org lain, itu setengah2 la, ada yg baik dan cool ok je

    ReplyDelete
  27. Assalam acik,main serang je kan tanpa usul periksa.Lain kali kalau suruh anak bayar yuran atau apa2 minta resit dari anak tu.Saya praktikkan macam tu.Jadi anak pun tadak chance nk guna duit tu.Bukan tak percayakan anak2, tp untuk mendidik.

    ReplyDelete
  28. Anak2 jugk adalh dugaan yg Allah bg pd kita.......smoga kita smua tabah menghadapi dugaan yg sedikit sebyk akn mencabar hdp kita.....

    ReplyDelete
  29. Cabaran anak lelaki dan perempuan kepada orang tua. Sangat berbeza, tapi kunci kita, kena sabar banyak-banyak!

    ReplyDelete
  30. Membesarkan anak2 zaman skrg makin mcabar.
    Takut Sgt...cuma pada Nya kita mohon agar melindungi anak2 kita Dan jauhi dari kemungkaran.

    ReplyDelete
  31. Ya Rabbi Yassir Wala Tu'assir Rabbi Tammim Bi Khair.. hanya kepada Allah tempat kita bermohon... memang sungguh mencabar mendidik anak zaman ini :D

    ReplyDelete
  32. Dulu anak² Yati ngaji kat rumah kedai juga. Bapaknya tunggu sampai habis ngaji. Sekarang senang skit, ustazah dah pindah sebelah rumah Yati je. Risau juga, sebab budak² ni pengaruh kawan², ajak ke CC. Moga dijauhkan la.

    ReplyDelete
  33. juga cabaran yang hebat bagi cikgu cikgu berdepan dengan parents yang terlampau.... :-(

    ReplyDelete
  34. lain orang lain le ragamnya kan acik..
    yang penting kita ni semua perlu ada sikap timbang rasa.. harmonilha jadinya.. humm

    ReplyDelete
  35. hmm...kalau nak marah pun tgk tempat n masa jugak kan acik...

    ReplyDelete
  36. Sey cukup takut kalau jadi camni acik. Anak tu lah duo. Mintak Allah jauh an lah daghi bondo2 tak elok.

    ReplyDelete
  37. ehem anak & mak sama2 bermasalah.. :(

    ReplyDelete