JellyPages.com

Friday, August 10, 2012

'MISTERI BULAN'

Assalamualaikum..

mulanya acik malu nak cerita disini
nampak macam soalan 'bodoh'
tapi nak tulis jugak
selepas bertanya ngan kawan kawan di opis
tak dapat jawapan
tanya jugak ngan bos yang pompuan
masih tak dapat jawapan.
kemudian acik tanya dengan yang lelaki
baru lah acik dapat jawapan
ada kak..katanya
tapi 'dia' lambat munculkan diri
cuba bila bangun sahur
akak keluar mesti nampak.
Alhamdulillah baru acik berpuas hati
dan benarlah bagai dikata.

kisahnya..tahun ni acik kemasjid naik motor
sebab anak tak guna motor
setiap kali balik dari terawikh..
masa atas moto tu..acik suka dongak kelangit
memerhatikan BULAN
suka tengok..dari bulan sabit sampai penuh
selepas 15hb, bila acik kemasjid semula
macam biasa bila balik acik dongak
eh..tak nampak..mana bulan
2..3..malam lepas tu pun tak muncul jugak
tu yang acik sibuk bertanya..he he
kawan2 pun pelik..
semalam baru lah acik puas hati.

kawan2 yang tau acik ada blog kata..akak tulis la kat blog
acik kata malu la..dah tua2 nak tanya soalan macam tu.
bila dah dapat jawapan pasti baru la 
acik berani kongsikan disini.

jangan la ketawakan acik ye.
tah ape2 je kan. 

oklah jumpa lagi,Insyaallah. 

p/s maaf ye kalau ramai yang kurang faham
senang aje sebenarnya soalan acik..
kenapa bulan tak kelihatan dilangit selepas 15hb.
jawapan yang acik dapat
bulan lambat kelihatan selepas 15hb. 
tu yang disuruh acik keluar rumah
masa sahur kalau nak tengok bulan

36 comments:

  1. Assalam...

    Kenapa Acik...? sya pun tak tahu (tutup muka...malu)...cerita lah...

    ReplyDelete
  2. salam acik,

    apa soalannya tu?

    ReplyDelete
  3. nape tu acik?.. ROs tak berapa nak faham la ...

    ReplyDelete
  4. eh ehh... saya blurr ni acik... lambat tangkap... nak tau jugak ni..

    ReplyDelete
  5. misteri tul cito akak nih...heheheh!

    ReplyDelete
  6. Apo yang bolaku sobonar eh, achik? Se ghaso kan, bulan tu dah sampai hari nak bosalin. Kan tak lamo lagi nak boghanakkan si syawal. Tu lah dia duduk dondiam kek ghumah yo. Tak koluar2. Kihkihkih.

    ReplyDelete
  7. Dah jadi macam pungguk pulak acik nie... Sebab lepas bulan penuh biasa memanglah macam tu...

    ReplyDelete
  8. Pasal bulan ya acik? tak biasa perhati bulan memang tak tahu juga nak menjawabnya

    ReplyDelete
  9. saya tak berapa paham cerita ini..heheheh..

    ReplyDelete
  10. Salam kunjungan...

    Agak ketidakfahaman cerita yang disampaikan, may be boleh di nyatakan dengan lebih jelas =D

    www.shahrulhairy.com

    ReplyDelete
  11. bile dh akhir2 pose nih tak nampak bln lg ek acik? tp kalu dana bukak langsir time msk shur mmg selalu nampak... dia dh mule nk jd anak kot acik heheheh

    ReplyDelete
  12. tengah tunggu penerangan selanjutnya dr acik

    ReplyDelete
  13. heheh sy pun mcm yang lain x faham la acik hehehe

    ReplyDelete
  14. kenapa bulan tak kuar...
    pening juga nak jawab ni.....

    ReplyDelete
  15. Tetiba teringat lagu Di Bawah Bulan Purnama yang R. Azmi nyanyi tu...hehehee...

    *Di bawah bulan purnama
    Dipagar bintang beribu
    Hatiku terasa ria
    Kekanda di samping daku

    **Di bawah bulan purnama
    Di waktu malam yang sunyi
    Sungguh terasa nikmatnya
    Dibuai cinta berahi

    ReplyDelete
  16. he he.. samalah dgn en hubby KA dok perati bulan je kerje dia

    ReplyDelete
  17. punya lah lambat kan acik bulan tu keluar...dah tie sahur baru kita nampak! haha

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum my dear Kak Erna:)

    Ingat dulu2..masa kecik seronok duk kat beranda umah bersama arwah wan yang suka sgt bercerita sambil2 tgk bulan...:):)
    Tinggal kenangan..:(

    ReplyDelete
  19. Salam acik..

    Hehhehe..sebenarnya lynn pun baru je tanya mak semalam..selalu kat balkoni nampak bulan tapi semalam tak nampak..heeee

    ReplyDelete
  20. pernah jugak abah inform pasal ni hari tu :)

    ReplyDelete
  21. Ohh..sbnrnya saya pun tertanya2 gak tau!
    Kalau terawih kat surau, mesti tengok langit..ada sekali tu bln besar sgt..cntik!
    Tiap subuh hntr suami nk kerja..pun tengok bln. kdg ada kdg takde.

    rupanya dia bergerak..jdnya tak sama kedudukan & masa. Lebih kurang gitulah..

    ReplyDelete
  22. saya pun selalu tertanya2 solan yg serupa sbb saya pun suka tgk bulan tiap kali keluar rmh bila waktu malam.. terima kasih sbb acik kongsikan jawapannya.. barulah tahu knp..

    ReplyDelete
  23. Saya suka gak tengok bulan penuh dan bulan sabit, cantik betul fenomena alam, anugerah Allah.

    ReplyDelete
  24. Salam kenal.
    Sayapun dulu tertanya2 soalan yang sama., hehehe.

    ReplyDelete
  25. Saya suka jugak tengok bulan, kadang2 siang hari pun nampak jugak. Tapi masa tak nampak, saya tak cari pulak, hehehe :D

    ReplyDelete
  26. memang bes tengok bulan..tercari2lah jika tak jumpa, tengok bulan rasa tenang dan mengingatkan diri akan penciptaNya..

    ReplyDelete
  27. tak perasan pula bulan tak namapk. naik kereta mana nak namapk. sampai rmh terus masuk kunci pintu, tak smpt tengok bulan dah.

    ReplyDelete
  28. Saya pun tgk jugak bulan...tp x penah la pulak memikirkan bila dia ada ke x de hehehee

    ReplyDelete
  29. Bulan tu keluar pelan-pelan Acik... pandai nyorok, ada anak bulan, bulan sabit, bula purnama ...bulan penuh he he he ehh

    ReplyDelete
  30. oh gitu ke achik... kita pun baru tahu nih...

    ReplyDelete
  31. bulan ni kadang2...pukul 8 pagi pun masih ada, saya pernah snap waktu pukul8-9 am :)

    ReplyDelete
  32. sya pun suka dongak ke langit kalau keluar rumah malam malam tengok bulan dan bintang indah sangat.

    kak raya ni sya di seremban, agak agak akak ada di rumah ke raya pertama boleh lah sya serbu kalau tiada halangan

    ReplyDelete
  33. Assalam kak erna, agaknya masa akk tgk tu buan kecil lps 15hb bulanmengambang, pas tu dia kecil blk n tak nampak kut, tu yg akk fikirkan kut heheh

    ReplyDelete
  34. salam acik..tak perasan plak malam tadi takde bulan muncul..biasanya anak saya selalu cakap ada bulan..dia cukup suka tengok bulan..

    ReplyDelete
  35. AE..mama masih blur..hu2x..lambat tangkap..

    ReplyDelete