Followers

Tuesday, August 28, 2012

CAKAP BIASA VS CAKAP NEGORI

Assalamualaikum.

 Ada masanya bila kawan kawan 
atau sedara datang berkunjung kerumah 
anak anak acik tak tau siapa(tak kenal) 
biasanya anak2 yang ada diluar rumah 
 kalau yang dia kenal..masuk kedalam
 bagi tau mak..dan sebut nama sesiapa yang datang. 
 kalau yang tak kenal..dia akan dengar dulu
macam mana tetamu tu bertanya..
 kalau tetamu tanya 
"dik..omak kau ado ghumah?" 
dia masuk dan bagi tau..mak orang kampung datang..
 kalau tetamu tanya
 "dik..mak ada rumah?'
 dia akan bagi tau mak kawan mak datang..
 Boleh gitu? hehe..
tu la yang selalu buat acik gelak..
raya baru ni berlaku lagi macam tu.
 
 ada yang faham tak apa yang acik cuba sampaikan. 
anak2 acik bila dengar bahaso negori
terus kata orang kampung maknya
walaupun yang datang tu kawan2 acik.
kalau yang bertanya tu.
cakap biasa je..yang biasa dia dengar
terus anggap tu kawan2 maknya..walaupun
yang datang tu sedara mara acik ..

tu la pengaruh lohgat negori
pada anak2 acik.

oklah jumpa lagi,Insyaallah


47 comments:

  1. he hhee..samalh n ank zila kak:) bahasa bergaul semuanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. zila norzila..boleh faham keloghat negori

      Delete
  2. hahaha!! comel!
    anak2 kakngah kok nk donga speking neghori kek bolah pak eh la... bolah omak eh speking key ell... bluuueeekkkk!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak ngah..ha ha ha..ado lah speeking kl yo..maun deh tak tojeluek..he he

      Delete
  3. ekek memang lucu kak
    bila org x paham tuu wajah mereka macam terpinga2 .. kalau saya boleh lah paham sikit2 sbb banyak bercampur ngan org negeri nie ..;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ieda..anak2 acik kalau dulu neneknya cakap pun dia orang terlopong je..tak paham lansung

      Delete
  4. kelakar pun ada ;)
    suka dgr kak chik cakap n9.
    akak jarang cakap depan saya bhs nogori ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Irfa..he he ye lah..kak cik menag macam tu..akak memang jarang kalau dengan wani dan lain2..kalau dengan kak cik on je he he

      Delete
  5. Acik, oooo.... itu rupanya cara anak2 Acik identify tetamu... heheheh... bagus gak tu.... kalau anak saya semua dikatanya kawan ibu, hatta jurujual pun dia kata kawan ibu... hu hu hu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Ni..acik pun tak tau macam boleh anak2 kata macam tu..tiba2 je ..tu yang buat acik gelak tu

      Delete
  6. Kalau kakcik datang nanti, kakcik nak cakap loghat Perak. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak cik..klau loghat perak..dia akn kata sedara ayahnya he he

      Delete
  7. kak izan suka dengar loghat nogori nie... suka ajuk pastu kena gelak jer ngn kengkawan.. :) tak betul nahunya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak Izan..memang seronok..masa acik dok selangor dulu pun..memang kawan2 suko ajuk..sampai lah sekarang..dengan suami2 acik pun cakap sama..

      Delete
  8. gitu plak.. kelakar.. acik org nogori ker.. :D..

    ReplyDelete
  9. kalau gitu nanti ati dtg nk cakap
    nogorilah ..

    buleh jadi sedara..hik3

    ReplyDelete
  10. Selamat hr raya acik.makan macam2 raya ni lecithin jgn dilupa hihi... Samalah kita..saya pun suka kuih bangkit!

    ReplyDelete
  11. Sonyum den kojap acik erna :-)

    Ghoti lak budak2 tu kawan ofis ngan kawan kampung yo cik.. :))

    ReplyDelete
  12. heheheh ok gk tu acik... mcm lah dana kalu kt kg pun, kalu yg dtg2 umah tu ckp jawa tu msti sedara2 gk kalu tibe2 yg dtg ckp melayu pastu muke tak familiar tu, msti kwn2 abah... (kwn2 politik)

    ReplyDelete
  13. Assalam Acik,

    suka dengar orang negeri 9 berloghat. Kdang nak tumpang gak sekaki w/pun failed.

    ReplyDelete
  14. saya tak penah lagi dengar orang n9 cakap yg betul2 pekat punya..sekadar tengok kat tv je. banyak dengar loghat kelantan, utara, johor (kampung mak punya lloghat)

    ReplyDelete
  15. Kelakar pulak se baco ni achik. Macam password pulak bahaso tu kek anak achik. Hehehe.
    Agak e bahaso apo nak se pakai kalau poii ghumah achik...pikir jap.

    ReplyDelete
  16. anak2 acik erna fasih tak cakap nogori? :)

    ReplyDelete
  17. As salam Acik,

    Asal bolih konal warih okaylah tu...hehehe... :))

    ReplyDelete
  18. hehehe kelakar la..senyum je baca entri ni

    ReplyDelete
  19. bagi kami dah bisa dgr sbb MIL orang nogori....
    sesekali jumpa sedara cakap gitu sedap pula.....
    yg best masakannya sodappp.....

    ReplyDelete
  20. Fhm sgt Acik. Heee~ Rayo thn ni, ese blk gomeh. Nogori gak Acik. Heee~

    ReplyDelete
  21. cucu2 omak sey tak pandai cakap bahaso kito ni kak.. Kok campo sikit2 tu buleh la dorang cakap..

    sey pun kok dgn anak2 buah, cakap BM.. Dgn adik badik sndri yoo cakap bahaso kito ni...

    ReplyDelete
  22. Assalam kak, saya suka dgr org n9 ckp loghat n9, ramai juga kwn2 saya dulu org n9, walaupun org kata klate vs n9 tak serasi hehehe.

    heheh kelakar pulak anak2 akk tu, senang sikit tau org n9 atau tak hehe.

    Maisarah jatuh kat bilik air, dagu dia luka, pg tadi doktor nak jahit,

    ReplyDelete
  23. Jun kalau kat KL ni sedara2 terdekat anak2 kenal. Lagipun sedara kat KL tak berapa kerat pun...

    Asal ada tamu anak2 anggap semua kawan walaupun yg datang tu sedara...:)

    ReplyDelete
  24. assalamualaikum makkcik tuu.. meriahnye suasana rumah makk kanns.. ehhee

    ReplyDelete
  25. ha'ah kan kak?..anak2 se pun samo.kalau ckp bahaso kito tu terus diorang kato sedara mak..hehe

    ReplyDelete
  26. Salam Acik Erna dan selamat hari raya,

    Begitulah kita ni yer, anak-anak kak ani pulak langsung tak boleh bercakap loghat terengganu walaupun mereka faham bila orang bercakap dengan mereka.

    Saya puji orang Kelantan, walaupun duduk di KL anak-anak mereka boleh loghat kelantan dengan baik.

    ReplyDelete
  27. cubaan ke 8 baru leh jgk rumah Acik Erna ni...KA cakap campuk2 je hehehe

    ReplyDelete
  28. salam kak
    abang ariq cuma pandai sebut perkataan "ontok ontok"
    lepas tu dia ketawa
    lagi pun anak anak sya kata pelik lah ibu cakap negori dengan diorang
    habis camno? ;p

    ReplyDelete
  29. org kg sy gadek pun
    loghat org nogori gak

    ReplyDelete
  30. bahaya ni acik, kalau perompak dtg ckp negori cam no eh ?

    ReplyDelete
  31. Salam..kak..terlebih dhulu..Slmt Ari raye...

    Bahasa memainkan peranan yg sgt penting..especially..cakp negeri..every state have their own special bhsa...

    ReplyDelete
  32. Betul gak tu kak..

    Saya faham ckp negori..tp nk ckp smula mcm tak sdp je bunyinya. saya dulu stay pilah dlm 2thn lebih.

    ReplyDelete
  33. Salam nogori dr Pilah ni ha.......utk k.erna seklrgo!

    ReplyDelete
  34. uiks...x tau la nak cakap nogori nih...penah dengar jerr time blajar kt usim (nilai) dulu

    ReplyDelete
  35. nanti saya nak cakap nogori laa kalo g umah akak leh jd sedaro akak.kih3 :D

    ReplyDelete
  36. lya cakak teranung je..leh paham dop?? hehhe
    pnh duk n9 dulu..tp xreti ckp nogri..

    ReplyDelete
  37. lyn suke sangat sakat bapa mertua lynn bila dia cakap nogori lynn akan cakap utara pulak..hehehe..terkulat2 bapa mertua..tu la..dulu masa lynn baru kawen bapa mertua selalu gak sakat lyn..mentang2 tak faham sgt lagi bahasa nogori nie..

    ReplyDelete
  38. ehem..adik mama 3 org kawen dgn org negori..kadang2 mama tak faham bila anak dia ckp negori laju2..he2x..teruknya mama..

    ReplyDelete