Saturday, September 15, 2012

SUATU HARI DIPETANG JUMAAT

Assalamualaikum
 Langit petang semalam
hero bungsu ambil gambar guna telefon je
Katanya kalau Pak Ngah nampak cantik macam ni
mesti ambik gambar...he he 

balik kerja ambil hero bungsu
kemudian pi pasar malam
nama pasar malam tapi petang kol 5 
dah ada yang jual makanan
 Baru sampai rumah
orang dari kesihatan dah sampai
nak menyembur katanya
rumah yang hujung ada yang dah kena demam denggi
tunggu la kami diluar.

lepas tu
nak masuk dalam rumah tak boleh dah bau racun
hero bungsu kata dah lapar
apa lagi..ibarat berkhemah lah kami diluar
buka makanan yang dibeli
masuk dalam ambil mangkuk dan sudu
terus ngap
Syukur Alhamdulillah..lega..
bak kata hero acik ni
kalau balik rumah lapo je he he.

Kalau di Asrama pulak
bila ada pembesar suara panggil nama dia
kata ayah datang
bila sampai kedorm..mesti dah penuh katanya
sampai kan kawan2 dorm yang jauh dari dia pun ada tunggu he he
lucu pulak acik..kesian kan..tu sebab bila nak hantar makan kena banyak
biar dapat semua merasa.

Hari ni air tak de pulak tu
dah rancang nak masak ayam kampung
 masak lomak cili api
tak tau la macam mana nanti

oklah jumpa lagi..Insyaallah

15 comments:

  1. Saya kalau kena asap racun tu satu badan gata-gatl utk dua tiga hari. Huhuhuhu

    Heheheh~ macam tuh la duduk asrama. Lebih-lebih lagi lelaki kan kak? Adik saya selalu kena standby. Sebab dia cakap kawan-kawan dia akan serbu tiap kali dia balik hostel.

    ReplyDelete
  2. Taman perumahan kakak dia fogging kawasan luar rumah dan longkang aje Acik. Last dibuat masa puasa tempohari - tak suka bau dia tu.

    Agak puaslah sikit kali ini adik dapat duduk rumah 3 hari baru balikkan. Makanlah dik. Mak adik memang pakar masak cakap je adik nak makan apa, mesti mak buat:)

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum AE .. Selamat pagi..

    Saya mmg tak tahan bau ubat sembur tu..

    Bila cuaca di luar redup Dan berangin, seronok makan di luar rumah ni..

    Bercakap tentang adik teringat masa anak2 duduk asrama,, kawan2 anak mmg menunggu saya datang dengan makanan yang banyak. Sesekali sampai tujuh lapan orang ikut balik hujung minggu.lama2 ramailah anak angkat saya hingga ke hari ini.. :)

    ReplyDelete
  4. tujuan sembur nak bagi nyamuk aedes mati tapi sembur pun susah jugak - busuk!!! lps tu saya rasa was-was nak guna pinggan mangkuk sbb takut ada racun yg terlekat kat situ....hu hu hu

    ReplyDelete
  5. seronok baca cerita akak..memang real la, bleh imagine..sedapnya ayam kampung :)

    ReplyDelete
  6. As salam Acik,

    Nnt tayanglah gambar ayam kampung masak lomak tu ye Acik... tak dpt mkn tgk pun jdlah...hiks :))

    Sy kalau org fogging terus rs nak semput sb rimas dgn asap tu & baunye... Kat seremban mmg lubuk aedes kan..huhuhuu

    ReplyDelete
  7. haa kejiranan saya masa di ktn selalu ada org sembur macam nie kak
    nak kata ada kes denggi x der lak
    tapi sentiasa buat x nak tunggu ada kes kan

    aduhh x der air memang sakit kak
    susah nyeee lebih baik x der api dari air huhu

    ReplyDelete
  8. payah betul kalau terputus beklan air ye..semua aktiviti boleh jadi terberhenti klu takde dia..harap2 akan cepatlah datang..bolehlah masak2 dengan lebih selesa..

    ReplyDelete
  9. Assalam kak , kalo kat rumah saya ni gogging sorang je ok lagi dok lam rumah tapi kalo masa ada kes, dia fogging ramai2 tu, mau pengsan kalo dok dlm rumah. Foffing ni pun ada yg bau mcm minyak dan ada yg tak keluar asap pun, ada juga yg sampai mati segala serangga mcm semut n lipas...heheh pjg lak komen.

    Mesti seronok hero bongsu blk rumah dpt mkn3x mskkan maknya yg best2

    ReplyDelete
  10. amboi..nyamuk aedes udah terbang ke sana lak yekk!! tak suka fogging2 nih..bau busuk...nanti nyamuk tak pengsan, kita yg semput lak...chantik gambo awan tuh...tak ternampak pulak dari sini..kak,bolehlah beli emi satu dslr...rajin dia amek gambo!

    ReplyDelete
  11. susah sekejap ukt keselamatan kita kan akak..
    sabar aje la..
    tempat saya pun sering juga.. :-)

    ReplyDelete
  12. Teringat plak masa dok asrama dulu...M mmg tak tahan bila org fogging.... Sesak nafas...

    ReplyDelete
  13. assalam achik erna
    tq ye sudi singgah di dapur sy tu
    sini byk nyamuk jg tp x dtg sembur2 lg depa tunggu ada yg demam denggi baru mai...

    ReplyDelete
  14. makan dengan kengkawan kat asrama memang best..he he..teringat memori dulu2..

    ReplyDelete
  15. MAcam tu lah kalau anak tingga asrama, kan. Mak sey dulu siap asingkan satu tapawer utk anak e dan satu tapawer bosa utk bobudak lain. Kalau tak kang, tak moghaso lak anak e nak makan. Hihihi.

    ReplyDelete