JellyPages.com

Wednesday, September 19, 2012

KERAMAHAN TERLAMPAU

Assalamualaikum

Kalau sesiapa yang dah mengenali suami acik dah tau kan
macam mana ramahnya dia
tak kira kenal atau tidak..mesti nak tegur
tak kira perempuan ke lelaki sama aja.
pernah jugak dia kena kata
"apa ni..gatalnya tegur2 orang"he he 

mula acik pindah dok Seremban
tahun 2007 ada orang di tempat kerja baru bertanya
"ada tak orang tak layan dia kalau dia tegur"
acik jawab..setakat yang acik nampak tak de la pulak
kalau masa acik tak nampak tak tau lah

Ahad baru ni..masa pi jemputan dirumah anak sedara
memang acik nampak sendiri
kebetulan masa en.suami sedang  makan 
ada yang baru sampai
En.suami yang memang terlebih peramah 
pun tegur "makan bang "
acik perhatikan orang tu menoleh pun tidak
dia panggil lagi sekali..pun macam tu..lansung tak toleh ke angkat tangan ke
kemudian anak sedara cakap..dia tu pengerusi di taman ni
en suami ubah pulak panggilan..Pengerusi..makan..katanya
pun macam tu..langsung tak toleh..
en.suami pun teruskan makan

masa balik acik tanya lah nak tau apa perasaan 
en.suami tak dilayan.
en suami boleh kata..dia tak dengar tu.
orang kalau jenis cakap kuat dan suka menjerit
 memang telinganya tak berapa dengar 
katanya.. oooo alahai
tak kan la tak dengar..bukan jauh pun..dekat bebeno..

Tapi itulah dia..en suami acik..tak jadi hal pun pada dia
tetap juga dengan keramahan dia menegur siapa saja 
kenal ataupun tidak.

oklah jumpa lagi,Insyaallah.

55 comments:

  1. Salam ..

    setiap orang ada keistimewaannya ...

    ReplyDelete
  2. alahai..sy pulak yg kesian tp abang mmg seorang yg berfikiran positif

    ReplyDelete
  3. mesti rumah acik meriah dek keramahan pakcik kan? eh? hahah!

    ReplyDelete
  4. Bagusnya suami achik. Ringan mulut. Mak sey suko oghang macam tu. Tak sombong, kato e. Kalau sonyap yo tu macam taiming lak, kato mak. Ko ado omeh lam mulut. Hihihi.

    ReplyDelete
  5. suami acik mcm ayah yus, ramah tamah...bagus apa orang mcm tu, ramai kenalan. Suka sikap dia, positif selalu, orang dah tak dengar, tak perlu ambil hati...hehe

    ReplyDelete
  6. bagus kak, suami akak ni takde prasangka buruk...macam tu lah bagus.... :)

    ReplyDelete
  7. ekkeke lebih kurang ayah saya je suami akk , memang ramah .. kadang2 tuu mak malu sbb yelahh dari x kenal jadi kenal ahahha ..
    terlampau ramah pun susah kan ;))

    tapi bila dah lama2 nie dah lali ;)

    ReplyDelete
  8. Assalam kak, saya suka ngan sikap ramah tamah suami akk tu, kemesraan dia nampak iklas, tapi best dia org x jwp pun dia boleh fikir positif lagi.

    ReplyDelete
  9. alahai.... tp bgs betul suami acik tu, senang nk dpt kawan kerana keramahan dia tu... org yg di tgr tu sombong, manusia camtu kt mana2 mmg ada

    ReplyDelete
  10. pemikiran positif suami acik ni...untung acik..cubit2 cni

    ReplyDelete
  11. Org jenis macam suami Acik akan ramai kawan. Dia tak kisah org buat 'dunno' tapi dia dapat pahala walau sekadar begitu. Yg sombong tu yg rugi dah senang-senang org nak bagi pahala tak mahu. Just senyum atau jawab ok ke terima kasih ke dah dapat pahala. Dia yg rugi suami acik tak rugi pun..

    ReplyDelete
  12. hebatnya suami kak erna..ye lah..kalau orang biasa biasa ni..kita tegur orang tak dilayan mesti rasa tak selesa kan..tapi orang macam suami kak erna mesti ramai kawan..

    ReplyDelete
  13. untung akak di kurniakan suami macam tu

    ReplyDelete
  14. Beuntung Acik dikurniakan suami yang peramah dan sentiasa berfikiran positif...

    ReplyDelete
  15. Untung Acik dpt suami yg peramah camni,dan x kisah pun klu org xde respond bila ditegur,bukannya rugi apa pun.

    ReplyDelete
  16. sy suka org yg peramah ni..buat sy rs x canggung bila bertemu..

    ReplyDelete
  17. Suami saya juga seorang yang sangat peramah. :)

    ReplyDelete
  18. bagusnya suami acik ni, orang buat dunno pun dia tak ambik ati. sentiasa bersangka baik je ye.

    acik, jemput buat analisa kesihatan dlm blog saya ye. free takde caj hihi...

    ReplyDelete
  19. org peramah,..mdh dpt kawan...baguslah..suami acik tak ambil hati org tak layan bl ditegur...

    ReplyDelete
  20. bagus gak peramah ni..byk kelebihan sbb bole dpt rmai kawan

    ReplyDelete
  21. wwwoo.. abang mmg super duper cool.. relek je sembang ngn dia. topik apa pun la.. semua blh masuk.. hihih!
    kem salam kat abang, kak!

    ReplyDelete
  22. Salam K.Erna.Klu org peramah ni mmg mudah dpt kawan.Suami atie...nampak cam pendiam tp klu dimulakn dulu sembang,peramah la dia.

    ReplyDelete
  23. kalau suami akak peramah memang cepat dapat kawan....suami saya, mula-mula kenal, memang pendiam sikit, lepas tu....faham sendirilah..ha..ha..

    ReplyDelete
  24. macam2 peragai org . agaknya tengah kusyuk makan sampai tak dengar org tegur

    ReplyDelete
  25. Bersangka baik...tapi memang betul cakap suami akak orang kalau biasa cakap kuat memang pendengarannya ada masalah. Suami Jun macam tu...cakap perlahan tak dengar cakap kuat dia kata kita tengking...hehehee...

    ReplyDelete
  26. Salam Erna...sifatnya mulia...biar orang tak jawab.Kalau pergi mana2 senang sebab ramai kawan.

    ReplyDelete
  27. Orang peramah ni murah rezeki...ramai kawan...

    ReplyDelete
  28. ade benarnya jugak kata2 abang kak erna tuh...masaalah sound lah tuh......jiran kita pun mcm tuh gak...lama2 memang kita tak amek ati!walaupun memula dulu tersgt kecik ati!

    ReplyDelete
  29. suami akak
    macam arwah ayah saya
    baik dan berbaik sangka pada org

    ReplyDelete
  30. salam perkenalan,
    Orang peramah ramai kawan dan murah rezeki, mungkin betul juga pengerusi tu ada masalah pendengaran.

    ReplyDelete
  31. Bagusnya suami kak Erna. Yati kalau kita tegur orang, dia buat tak dengor, takde la nak tegur lagi. :)

    ReplyDelete
  32. Bagusla tu kak..sntiasa sngka baik, fikir positif.
    Mesti suami akak bebas penyakit sbb hatinya baik & sntiasa happy.

    ReplyDelete
  33. bagus dapat suami mcm acik tue kan,x kesah klu org wt bodoh ..org nie mmg mcm2 ragam kan..klu zila org dh menegur mesti nk tegur balik ..rasa x sedap ati pulak klu myombong jew :)

    ReplyDelete
  34. as salam acik...

    alhamdullilah...en suami acik tu jenis yg suka bersangka baik...awet muda tu acik...:)

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum Acik,

    Baik sangat sikap suami Acik yang macam tu..pikir yang positif ja kan...baru hati sentiasa tenang dan muka pun manis pasai tak dak perasangka buruk langsung kat orang lain...

    ReplyDelete
  36. Bagus betul suami acik tuh.. peramah.. Betul kata suami acik tuh jgn fikir yg bukan2 mungkin pengerusi tuh tak dengo..:)

    ReplyDelete
  37. alahai..penyabar nya suami akak,untung akak:) jmput follow kmbali :)

    ReplyDelete
  38. Sangat suka dengan sikap positif beliau. Kalau dia bertembung dengan mak saya kat mana2, konpem la depa akan bersembang berjam2, kehkeh!

    ReplyDelete
  39. Salam kenal Acik Erna..ummi dari blog Atie n, baca n3 Atie ke Seremban, hehe..tumpamg seronok dengar pengalaman Atie dengan Acik Erna beraya.

    ReplyDelete
  40. lenkali kalu dipanggil pengerusi pun tak reti nak nyahut, try panggil dia pengemeja plak, kalau tak nyahut gak, saya tau nak watper kat dia hehehe....

    ReplyDelete
  41. Hubby kak erna mmg peramah... Baguslah gitu kak erna drpd pendiam tak tentu arah.. Lagi mati kutu kita nak ajak dia berbual kak

    ReplyDelete
  42. Assalam Acik...

    Biasa orang yang ramah tamah ni ramai kawan, pastu pulak orang camni tak cepat sentap....elok la ramah dari sombong dan hidung tinggi...kan?

    ReplyDelete
  43. wah, baguslah sifat hubby acik tu...susah tau nak carik sekarang org mcm ni...mesti ramai kwn hubby acik ni...

    pelik betul pengerusi tu, langsung tak ditolehnya...alahai....

    ReplyDelete
  44. baguihnyer dapat suami gitu senang sikit tau... tak payahler kita lak yang jadi jurucakap(husbandku!!!).... tapi macamanalak orang yang cam gitu leh jadi pengerusi kan.. pelik.. selalu pengerusini orangnyer mestilah ramah tamah...

    ReplyDelete
  45. Puji sgt sikap positif suami Acik tu....sy suke mcm nie. Tak sohseh belakang. Klu org lain pangai teruk, abaikan je. Masih ramai org yg berperangan molek dlm dunia ni kan?

    ReplyDelete
  46. sebenarnya acik, bertuah dpt suami macam abg tu...tak sombong..mudah berkawan...Org yg tak menegur tu, biarkanlah..samada mmg tak dgr, atau sombong. Yg penting kalau niat suami Acik tu ikhlas ramah mesra dgn semua org, dapat pahala tau..Insya Allah ;)

    ReplyDelete
  47. bagus jd peramah..org suka

    yg pengerusi tu mungkin telinga dia tuli kot org tegur x dengar

    ReplyDelete
  48. Tak salah jadi peramah. Kalau kita tegur..org yg ditegur tak menjawab..biarkan aje..kita tak rugi apa2 pun. Sekurang2nya kita sentiasa menjaga hubungan kita dgn sesama manusia. Org Islam kene selalu +ve. :-)

    ReplyDelete
  49. peramah n bersangka baik..bagus la hati senang jiwa lapang

    ReplyDelete
  50. kalau dia jenis orang yang kisah mestilah dia tak ramah sebab kalau sekali tegur jer orang tak jawab mesti dah bengang. bagus lah suami acik ada sifat yang positif macam tu, tak pe, tak rugi sikit pun....

    ReplyDelete
  51. Hello! Educate your kids with our islamic learning tools... it's fun and cute!

    Http://muslimkidsshop.blogspot.com

    ReplyDelete
  52. untung punya hb yg peramah..meriah rumah kan AE?..

    ReplyDelete