Followers

Monday, February 20, 2012

MAI TENGOK GAMBAR..ADA SESIAPA TAU?

Assalamualaikum

"PANCO" 
orang negeri acik la namakan ni
jangan tanya acik mana dapat nama tu
acik tak tau.
Saja acik kongsikan disini
seronok pulak tengok.
yang ni..isi dengan wajik durian
lepas tu cucuk kan telur tu

Yang ni pulak isi pulut kuning
kemudian cucuk kan telur jugak
kemudian di bawak pergi ke rumah pengantin lelaki
mengiring pengantin la ni.
sekarang ni kalau pasangan nya orang luar dari N9 tak perlu bawak 'panco' ni.
masa perkahwinan anak sedara acik baru2 ni
kena bawak jugak..sebab 
kenduri dibuat dirumah atuk pengantin lelaki.

Acik tak pernah pulak 'google' kot ada benda ni he he
kalau nak tau lebih lanjut cuba la cari ye.
kot ada la..
acik cuma kongsi gambar aje.
kak long tau tak ni..boleh bantu tak.

sampai disini dulu
jumpa lagi..Insyaallah.

23 comments:

  1. kalau org johor panggil 'bunga pahar'.ada yg isi telur...telur masin...pulut kuning...wajik...tp biasanya telur lah.tp bezanya dia diletakkan di kiri kanan pelamin.akan diberi satu pada org yg menepung tawar biasanya.maybe negeri lain...camni pulak kan gayanye.bagus jugak akak kongsikan kat sini atleast kita dr negeri2 lain leh tau :)

    ReplyDelete
  2. kite panggil bunga pahar gak..tapi boh telur ayam...
    Lain negeri lain nama panggilannya..thanks kongsikan kat sini

    ReplyDelete
  3. ratusiput..bunga pahar tu memang dah ada diletak dikiri kana pelamin tu..tapi ini dibawa dari rumah pengantin perempuan..sebagai iringan menghantar pengantin perempuan kerumah lelaki

    ReplyDelete
  4. lina-pg..pahar memang ada..tapi yang acik letak gambar ni..bekasnya tu..unik sikit.

    ReplyDelete
  5. Saya johor gak,heehee,

    somi sy org n9, myb die tau kot...
    Tp sy mmg x pnah dengar...;)

    ReplyDelete
  6. kami panggil bekas bunga pahar je..

    ok gak share..lain tempat lain panggilannya.

    ReplyDelete
  7. Acik...lain tempat, lain pulak dipnggilnya...terima kasih berkongsi..dapat jugak tahu...

    ReplyDelete
  8. boto lah tu kak,oghang nisimlan panggil panco...
    memang wajib kono bwk bg penganti lelaki,klu bertandang umah pompuan,kok tak buapak ea tanyo..malu yo kannn...hahahahah

    ReplyDelete
  9. KT TEMPAT SAYA ADA JUGAK MCM NI TP TAK TAU NAMA PUN OR SAYA TK PERASAN KAK..MASA KENDURI SAYA DULU PUN ADA :)

    ReplyDelete
  10. ayu hanya tau bunga pahar sahaja..

    bila baca entry acik, baru ayu tau nama yang lain..

    sangat unik lah atas pulut kuning tu

    ReplyDelete
  11. Kak... anie tak pernah dengar pasal panco ni... cuma yang anie pernah tgk orang sebelah buat hantaran tu pun macam bunga pahar jugak

    ReplyDelete
  12. Dah lama tak dengar perkataan tu
    Dulu arwah omak selalu buat...katanya nak menanam ataupun menganti..bila tiba time kenduri berderet jugalah atas pelamin.

    ReplyDelete
  13. kak... betullah tu tp skarang payah dah nak jumpa panco macam ni


    panco ni hiasannya unik, dulu masa saya kahwin anak2 buah arwah abah ada juga buatkan panco ni

    ia lebih spesel dari bunga pahar tu

    ReplyDelete
  14. kalau orang tganu panggil bunga telur...
    cucuk atas nasi kunyit...
    jadi nasi semngat....

    ReplyDelete
  15. salam K.Erna..xpernah tgk la pulak.Unik nih!

    ReplyDelete
  16. Betul tu panggey bunga pahar, kalau Johor kdg boh telo pindang...

    ReplyDelete
  17. cik ina panggil tu bunga pahar, dorang cucuk telur, telur tu nak bagi kat orang yang menepung tawar pengantin : )

    kenapa kat bawah tu tak boleh komen.

    ada org cam tu, kita tanya ikhlas, dia ingat kita nak perli dia.

    ReplyDelete
  18. insya-Allah cepat sembuh kerana tulang budak2 masih dalam proses tumbesaran .. tapi kalau orang tua macam saya ni tentu lambat nak elok.

    ReplyDelete
  19. Malang tak berbau.Kesian si kecik.

    ReplyDelete
  20. ehem acik..kat selangor pun buat camni kalau bertandang kerumah pengantin mesti bawa pahar iringan ni..sebagai buah tangan..tapi kan mama pun tak tahu kat selangor panggil apa?..hikk2x.. :)

    ReplyDelete