Friday, February 3, 2012

LUAHAN HATI

Assalamualaikum

Hari ni  hero acik balik rumah
kan ada cuti 4 hari.
Dia kata lama sangat tak makan cekodok
acik buatkan cekodok udang
Sambil makan sempat jugak acik tanya2kan
cerita cerita di asrama.
bila dengar cerita dia acik rasa geram pulak.
maaf kan acik ye kalau acik ni sensitif sangat
sebab acik rasa perbuatan tu keterlaluan
sebenarnya hero kedua acik pun pernah dok asrama
tapi dia tak macam yang bongsu ni
walaupun masa tu baru berumur 13 tahun
tak pernah menangis pun..cuma tengok dia tiap minggu je.
hero kedua tak pernah pulak cerita yang bukan2.

Hero acik bercerita..malam tadi tidur pukul dua
katanya..acik tanya kenapa lambat
memang tiap kali nak balik kampung abang2 tu 
tak bagi tidur awal katanya.
malam tadi siap disiram budak2 form 4 tu dengan air sabun ke..air rendaman kain baju ke
sebab hero acik kata..bau air sabun yang busuk.katanya
lepas kena siram baru boleh naik bilik
hero acik kata..dia dah ngantuk  sangat..terus tidur basah2 tu.
selain dari tu kasut2 kulit dah di kotor2kan 
dengan macam2 benda.
selepas dilumur tepung tu dulu..budak2 dalam dorm dah pandai kunci pintu
jadi dah tak dapat masuk bilik
tu yang dikerjakan kasut yang diluar.
geram je acik..tapi hero acik tak bagi pi sekolah
nanti takut ada yang balas dendam lagi teruk kena katanya.
patut la bila talipun selalu dengar suara sedih 
ye la kan..dirumah tak pernah kena macam tu.

Hero acik kata..ada abang2 yang baik tu pesan
abaikan aje..buat tak tahu katanya
yang penting dapat belajar.
kalau ikut kata hero acik..dia seronok belajar disana
cik gu2 mengajar bagus katanya.

Memang acik sakit hati dan sedih
tapi acik kena tahan demi dia..acik tak boleh bayangkan
hero acik tidur dengan badan basah dan bau busuk.
sampai menggigil2 kesejukan.

masa acik menulis ni..hero acik sedang tidur
disebelah acik ni
kesian ngan dia ..acik biar kan dia tidur petang.
nanti nak maghrib acik bangunkan.

oklah..jumpa lagi Insyaallah.

82 comments:

  1. Ya Allah sampai gitu sekali kak,tak elok tidur dgn baju basah tu takut kena jangkitan pulak paru-parunya tu,ada ramai yang kena ke ,ce akak cuba slow talk dengan pengetua ke @ warden asrama tapi takut pulak kang terbocor rahsia ,kena lagi teruk..

    ReplyDelete
  2. saya ingatkan zaman ragging dah berlalu .. masa saya kat UM tahun 74 dulu pun sudah berkurangan. tapi rupanya ia masih wujud lagi.

    parahlah kalau cenggini.

    ReplyDelete
  3. tu la masalah bila dok asrama ni, bila ada yang tak dapat kawal diri...nasib baik anak akak tu jenis tak melawan, kalau tak lagi teruk jadinya.... xpelah...moga dia makin tabah dengan apa yang berlaku. Yang penting, cari kawan yang betul, yang dapat membantu...

    ReplyDelete
  4. kesiannya la anak bongsu tu kak.. teruk kena buli.. takkan masih ada lg kes ragging/buli ni.. anak2 gak yg jadi mangsa.. mmg tak akan abis benda gini selagi pihak skolah tak amik tindakan yg betul2.. hal ni akan berulang tiap2 tahun, yg terkena akan berdendam (bukan kata kat anak akak ya.. ) pastu bila dia org dah jadi senior nanti, adik2 junior lah yg akan jd mangsa.. nor pun mula2 susah hati dgn kes ragging di asrama.. alhamdulillah.. masa taklimat aritu, pengetua sek sains tu cakap mmg tak ada dah ragging kat sana dan luqman pun rasanya tak kena gak kut.. tp ada satu kes, selipar dia dihilangkan sebelah.. yg gitu tak jadi hal sgt la kan.. kalau nak dibandingkan dgn kes anak akak tu..

    harap2 perkara ni stop dan senior tak lagi buat hal pd anak akak dan anak2 pelajar baru yg lain.. semoga dia tabah ya kak...

    ReplyDelete
  5. salam
    mmg geram bila anak kita,yg kita tak pernah buat pun mcm tu..tp dibuat org..
    tu bkn bergurau tp dah over sesangat tu...sya mmg geram sesangat..!!!

    ReplyDelete
  6. ya Allah kesiannya...sedih saya kak...tetiba rasa nak nangis je

    ReplyDelete
  7. Eh... kakcik yang baca pun naik geram.

    ReplyDelete
  8. assalam acik..kesian dgn hero..semuga hero tabah menghadapi budak2 begitu..rupanya masih ada lagi pelajar yg didera begini..geram kan dengan perangai mereka !!!..sabar jelah..

    ReplyDelete
  9. Sallam Acik,

    Kesiannya hero acik tu, saya dapat bayangkan perasaan dia bila kena ragging begitu, harap2 kegiatan tu cepat2 dihentikan, bagi saya itu bukan ragging namanya, itu penyiksaan. Semuga hero acik tu tabah menghadapinya, dan yang penting tidak menjejaskan pelajarannya.

    ReplyDelete
  10. "memang melampau betullah budak2 tu kan.....apa yg diorang nak sebenarnya..tp kdg2 fikir2 balik mungkin ms diorang masuk dulu kena macam tu kot..nak balas dendam lah tu agaknya...kalau saya pun rasa2 mcm nak pergi jumpa jer bebudak tu,nak sound sikit..tp betul juga kata ank acik tu..kang tk pasal2 lg teruk lak kena..."

    ReplyDelete
  11. acik, infek standard lah mcm tuh. FM dulu kat asrama pun kena ragging dgn c-niors.. bahkan ada yg lagi teruk.
    mmg x leh nak wat apa.. budaya ragging nih.. huu

    ReplyDelete
  12. apalah salah nya senior2 utk berbuat baik pd junior2...untung2 dapat makan nasik beriani free....eeeiii memang tak pikir panjang diaorang nih! tapikan kak..kalau ade pukul memukul tuh..kak erna kenalah buat sesuatu....takut benda kecil menjadi besar lak! kesian si emi..patutlah tak suka dok asrama!

    ReplyDelete
  13. Ya Allah..sedihnya saya baca kisah anak akak ni..ini bukan masalah homesick..ni msalah ragging..mmg kalo akak report kat sekolah maybe lg teruk kena..tu kira tk berat mana tapi sedih la kak..sian dia...saya rasa sebab kurang penekanan agama la..budak2 sekolah jadi camtu kan..kesian kat adik2 junior

    ReplyDelete
  14. uishh ada layie ke budaya ragging nie .. hurmmm ada yg x kena .. kena btahu cikgu didisiplin lah .. have to do something , risau kalau anak2 kita dah x nak sekolah situ layie kan .. hurmm
    kalau saya bukan ragfging yg dipersoalkan tapi kenapa ia melampau sgt .. setakat tlg kemaskan dorm senior tuu saya boleh terima ... lebih dari ituu .. NO

    ReplyDelete
  15. cik mimi..tu la yang acik risau tu..tapi katanya nya masa tu dah ngantuk sangat dah kol 2 pagi.

    ReplyDelete
  16. AL..minggu orientasi yang dipantau guru seminggu je..dah pun selesai..tapi ni kerja form 5 yang masih mendera budak2 form 4 ni..

    ReplyDelete
  17. Cheq sue..alhamdulillah..semua budak2 yang kena tu tak melawan..termasuk la anak acik tu..meamng semua form 4 yang dikrjakannya..kesian budak2 tu..

    ReplyDelete
  18. Nor..memang masa orientasi seminggu tu tak ada yang teruk berlaku..dibawah pengawasan guru2.
    ni dah lepas minggu orientai..dah tengah malam diasrama..tinggal budak2 je..kesian budak2 ting.4 tu semua orang kena..tak ada pun yang melawan..makin seronok budak2 tu mengerjakan nya..tapi tak semua..ada budak2 ting.5 yang baik tu la yang memujuk budak2 ting 4..tu suruh bersabar dan abaikan je..jajnji belajar katanya.

    ReplyDelete
  19. Salam Acik,
    Kesian anak Acik,Kak Ros boleh rasa jugak la...

    Benda2 yang macam ni dah lama dah dok berlaku kat asrama2 ni....tapi sampai la ni,tak dak apa2 tindakkan ka yang pihak sekolah boleh ambik...Tak kan depa tak tau kut...banyak dah yang kita dok dengar macam2 yang dok jadi kat sekolah yang berasrama ni..pasai tu lah budaya buli ni dok ada lagi sampai la ni...

    Dulu kawan anak Kak Ros kena kurung dalan toilet sampai pagi,bayang kan lah macam mana keadaan dia...lepas tu mak pak dia terus bawak balik..sambung belajar kat sekolah biasa..kannya ada salah apa pun..cuma depa suka2 ja...kalau budak tu ada penyakit ka,time tu jadi apa2 ka macam mana...?

    Anak Kak Ros pulak,selalunya dok hilang barang...sekali tu duit nak bayar untuk makan Rm 200.00 hilang..

    Sepatutnya pihak sekolah mesti kena buat sesuatu,kena pantau setiasa budak2 ni,pasai dah jadi tanggungjawab depa dah bila anak2 kita duduk kat situ...

    ReplyDelete
  20. kamsiah wkmsallam..ssesiapa pun geram kamsiah.tapi nak buat macam mana kan..harap dia bersbar aje ..katanya ramai jugak kawan2 dia yang dah keluar asrama.tak tahan kena buat macam tu.

    ReplyDelete
  21. kasihredha..acik pun rasa sedih..lagi2 bila dengar suar sedih dia tiap kali talipun..dia siap cakap..emi akan talipun mak selalu..bila dengar suara mak..emi rasa tenang katanya..kesian sungguh acik ngan dia..kali ni dia tabah..sebab dia kata..dia memang suka belajar disekolah tu..

    ReplyDelete
  22. kak cik..memang pun..tapi belum dapat buat apa2..cuma pesan ngan anak kalau ada yang teruk sangat..cepat2 bagi tau..nanti nak pergi mengadu disekolah.

    ReplyDelete
  23. ,mama aini..memang dia tabah kali ni..walaupun teruk kena..ramai kawan yang keluar asrama..katanya..tapi sebab hero acik minat dengan apa yang dia belajar sekarang ni..

    ReplyDelete
  24. wkmsallam LL..acik pun harap macam tu..kalau dah melibatkan pelajaran..memang acik kena bertindak..setakat ini..hero acik cukup bersemangat dan seronok bila bercerita tentang belajar..

    ReplyDelete
  25. Pia..memang betul tu Pia..rasanya dulu dia orang dah pernah kena.ni sesi balas dendam..tapi tak semua..hero acik kata..ramai jugak yang baik..budak2 yang baik ni lah yang menasihatkan adik2 form 4 ni supaya tabah..mereka pun tak upaya nak menolong..

    ReplyDelete
  26. Simpati. Galakkan si hero tu amalkan Surah Yaasin setiap hari dan berdoa semoga tidak diapa2kan oleh pelajar senior yg keterlaluan tu. Mamawana pun geram. Tapi apa2 pun abaikan jer, jgn melawan atau menambah kemarahan senior tu nanti lagi teruk. Anak kawan mama pernah dok asrama dari tingkatan 1 sampai ting. 3 ajer. Tak tahan asyik kena pau duit, bag , dompet semua di bongkar senior. Pandai2 lah nenek dia ajar dan pesan kat mana nak sorok duit..berjaya pulak tu. Skrg tak duduk asrama dah.

    ReplyDelete
  27. Fatin..kalau minggu orientasi tu boleh jugak diterima..tapi dah hampir sebulan tak habis2 lagi kan..tu yan gacik risau..takut terganggu emosi budak2 untuk belajar.

    ReplyDelete
  28. maaflah acik , cik ina tak boleh baca sampai habis sebab cik ina tak suka dengar cite cam ni, hangin cik ina cepat naik. entah firdaus kena tendang kat bahu pun cik ina dah geram, suami sabaukan. geram tau acik budak-budak sekarang garang, samseng semacam , acik kalau boleh gi jumpa cikgu dia , perkara cam ni tak boleh dibiarkan.geram tau

    ReplyDelete
  29. mokwo..betul tu..buat la baik kan..bukan susah pun nak buat baik ni.emi mana pernah kena buli.tu yang sedih sangat dok asrama tu mokwo..diamkata dengar suara mak aje yang boleh menguatkan semangat dia..tu yang sehari 4 kali menalipun tu

    ReplyDelete
  30. Memang macam tu la rutin duduk arsama kak.. Anak buah sey dulu macam2 kono.. Kono sepakpun ado sobab dio bukak an pintu tandas untuk budak yg kono kurung kek situ padahal dio tak tau pun yg budak tu kono kurung..

    Lopeh tu, ado yg jahat, masukkan kotak rokok dalam beg dio.. Bilo balik sini, abeh ehh jumpo.. Mano abah ehh nak pocayo yg tu bukan rokok dio, kan.. Kono la dobik dgn abah ehh.. Dah la abah ehh tu cikgu..

    Sudah ehh, abah ehh amek anak ehh tu bawak balik sekolah kek sini.. Sonang dio jago.. Omak sey cakap sekolah mano2 pun samo yoo asalkan nak bolajar..

    Abang sey tu duo2 anak lelaki ehh dio amek balik, keluar dari asrama.. Alhamdulillah, duo2 tu masuk jugak IPT w/pun sekolah biaso.. Sorang dah abeh belajar, yg sorang lg sambung master..

    Boto la kato senior si Aimi tu.. Buek tak tau yoo.. Yg ponting, barang berharga mcm duit dgn enpon tu pandai2 la Aimi jago..

    ReplyDelete
  31. acik...saya pelik kenapa begitu budak2 di situ membuli?

    dulu saya taknak sungguh2 masuk asrama sebab dgr byk kes buli buli ni. tak sangka sampai sekarang masih ada lagi!

    ReplyDelete
  32. Aduss aduss anak siapalah tu agaknya ya?

    ReplyDelete
  33. acik, kalo malampau sangat kena report kat warden le, sian pulak dengor kena buli

    ReplyDelete
  34. kesian kak..saya mcm tergambar keadaan dia maa tu..teringt adik cerita dulu,pukul 2 pg kena guling2 di court badminton..kadang2 terpikir,pelajar sekarang menjadi melampau sbb diorg rasa guru hanya ada kuasa mulut je kot.....nk pegang rotan pun salah..apa lg yg tinggal..murid naik lemak lah..yg jd mangsa,,yg baru dan baik2..wallahualam

    ReplyDelete
  35. Tihara..tak tau nak cakap macam mana..dulu masa abangnya dok asrama..tak pernah pulak dia cerita benda2 ni selepas habis waktu orientasi..ni teruk sangat pulak..patut dia sedih je bila talipun..

    ReplyDelete
  36. assalam ieda..tu la yang geram tu..waktu ragging ke orientasi ke sepatutnya dah berakhir..ak kan sampai sebulan..kesian budak2 baru yang nak belajar tu kan..

    ReplyDelete
  37. wkmsallam ros..
    Ya allah ros..takutnya acik..risau acik bila baca ni.ada yang lebih teruk rupanya..
    harap2 tidak la sampai keperingkat kena kurung tu..anak acik tu penakut..acik minta pada allah ..lindungi lah anak acik dan anak2 yang baru belajar disitu..selamatkanlah mereka semua..

    ReplyDelete
  38. kejamnya! sekolah mana la tu...nani dulu sekolah asrama jugak...tp semua pelajar pompuan la...tak penah jadi la kes yang macam ni...

    ReplyDelete
  39. ni memang masalah yang tak pernah selesai kat asrama....
    selalu je ada dengar citer macam ni..
    kalau ye pun nak ragging takyah lah buat taktik jahat macam ni..
    ita yang dengar ni pun rasa geram je....
    patut lah hero kak acik tak selesa duk asrama...

    ReplyDelete
  40. mamawana..alhamdulillah setakat ini..rasanya belum ada yang pau duit lagi..harp2 tidak akan berlaku..

    ReplyDelete
  41. cik ina..memang geram..tapi anak tak bagi pulak acik pi sekolah..bukan dia sorang kena katanya..beramai2...
    takut jugak dia kalau ada yang dendam nanti kena lagi teruk..

    ReplyDelete
  42. assalam azz..memang macam2 kiah rupo e kan..anak akaka yang keduo dulu tak ponah bererito macam2 mungkin maso tu dio kono tak teruk agak e kan.
    akak harap emi tahan la azz..kali ni dio memang nak sekolah situ..sekolah kek rumah ni tak do bolajar tu kato e..

    ReplyDelete
  43. GB..acik pun heran jugak..tak cukup ke dengan minggu orientasi tu..ampai diteruskan jugak hampir sebulan..kata sekolah kluster..tapi tak tau pulak budak2 membuli pelajar baru.

    ReplyDelete
  44. zar..tu la kan..tak tau lah anak sape..berdoa lah kit pada allah semoga anak kita dijauhkan dari berperangi macam tu.

    ReplyDelete
  45. angah..masa budak2 tengah ditidur dimandikan tepung tu acik dah rasa nak pergi dah..anak yang tak bagi

    ReplyDelete
  46. suri..minggu lepas masa nak balik CNY dah kena berguling2 pukol 2 pagi dah..minggu ni disiram air sabun pulak.sian budak2 baru ni

    ReplyDelete
  47. nuwairani..memang rasa tak sanggupkan..kesian budak2 baru..nasib baik tak melawan..

    ReplyDelete
  48. eita..sebab tu la rupanya..tapi masa talipun tak bagi tau semua.dah balik dan ditanya baru nak cerita..

    ReplyDelete
  49. erk..kesiannya..
    tapi selagi tak main pukul tumbuk..sabarkan je lah.

    *ni idea tak berapa bernas..acik msk lebih utk bawak masa lawat anak, pas tu ajak/beri beberapa senior yg buli tu mkn. kot tersentuh hati..

    ReplyDelete
  50. Masih ada lagi ya ragging camtuh?

    Kesian betul.

    Takpa lah ACIK. Ambik jer yang positif. Semoga itu akan lebih menguatkan semangat anak ACIK untuk belajar bersungguh-sungguh.

    ReplyDelete
  51. Ujie..insyaallah boleh jugak cuba usulan ujie..terima kasih ujie.

    ReplyDelete
  52. AA..insyaallah..tu yang acik selalu ingatkan anak..supaya berfikiran positif..jangan bertkan sangat fikiran tentang masalah tu.

    ReplyDelete
  53. kAK,
    anak akak dapat asrama kat mana yea...

    ReplyDelete
  54. hmmm.....sian anak k.erna.... :(

    x faham dgn org yg suka buli ni....rasanya kaki buli ni org yg x suka tgk orglain senang!

    ReplyDelete
  55. sabar kak..
    kakngah selalu fikirkan perkara2 camni la kurang semangat nak hntr adam duk asrama haritu. abem ckp, benda2 ni adat duk asrama. as long tak naik kaki tangan diorg kat anak kita, kira blh diterima. sebenarnya bende ni yg buat anak lagi taf.

    raging ni cam tradisi asrama. kalau tahun sebelum ni ada, tahun akan datang mesti terjadi jugak. sebbaik sklh adam thn ni tak dicampur budak baru ngn budak lama. tak campur pun sebab dengar2nya tahun lepas ada kes buli.

    suh ami kuatkan hati. tak lama. Abem dulu duk asrama. tau dah ragam kat asrama camne. Abem ckp 3 bulan je. lepastu, insyaallah takde dah...

    ReplyDelete
  56. Kesiannya... sanggup diorang mandikan budak junior dengan air busuk,melampau betul.

    ReplyDelete
  57. Salam,
    LF dengar pun baik geram ... apa tujuan dia orang tu ...kita hentikan benda ni .. tapi macam mana? Kena fikirkan sebaik2nya .. takut nanti jadi bertambah teruk .

    ReplyDelete
  58. sampai macam tu sekali. tak leh mengadu dengan warden/cikgu ke?

    ReplyDelete
  59. Ya Allah, napa cenggitu skali dorg ni, masalahnya warden tu x buat spotcek ke, tido verde blur dah..... Mg hero acik terus tabah....

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum my dear Kak erna:)

    Tini yang baca cerita akak ni punn terasa geram kak!
    Kesian pula kat hero acik tuu..
    Kadang2 gurau budak2 memang ada yang melampau..yang mereka fikir suka2..tak kira perasaaan org lain..aduhaii:(

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum acik..
    dgr cerita acik ida pun rasa sedih dn geram..tu yg rasa tk sampai hati nk masukkan anak2 asrama..tp bila marah ida mst ugut diaorg nk hantar ke sekolah anak2 yatim..

    tkpelah acik..sabar je dulu..insyallah bila dah lama sikit semua akan ok..

    ReplyDelete
  62. memang cabaran betul duk asrama..
    moga tk ada kejadian buruk yg berlaku yg merbahayakan anak2 kita..terutama kes buli membuli..

    ReplyDelete
  63. masih ada lagi erk.. dulu adik laki sy macam2 dia kene.. last2 x moo ddk asrama.. pagi2 buta dah menganta dia.. blk keje kene ambik dia.. cubaan betul.. nasib x jauh sgt asrama dgn rumah.. perit sangat rasanya saat itu..

    ReplyDelete
  64. sedihnya dgr. sbg ibu, bila dgr anak kene ejek ngn kawan2 diepun kite dh terasa. nikan pulak dgr kene buli smpai camtu.. doa byk2 , insyaallah, doa ibu kan plg makbul. salam kenal dr cik bunga

    ReplyDelete
  65. Kalau makin melampau, janganlah dibiarkan kak. Laporkan sahaja menggunakan saluran yang betul. Takut nanti perkara ini bertambah teruk.. Emosi junior2 ni mesti tertekan.

    ReplyDelete
  66. assalamualaikum acik...pertama kali singgah dan follow sini...=)

    siannya anak acik...ada lgi buli2 ni yea...
    salam maulidurrasul...

    ReplyDelete
  67. makin teruk kes buli di sekolah yerr....geram plak!!

    ReplyDelete
  68. Kehidupan di asrama mcm tu la acik..papa mifz dulu kene ragging pun pernah,meragging pun pernah,hehe
    tapi alhamdulillah kebanyakan kwn2 papa mifz maso sekolah asrama dulu skrg semuo nye berjaya2 belaka..insyallah hero acik boleh lalui nyer..awal2 tahun jer senior2 tuh rajin meragging,lamo2 dorang bosan la..

    ReplyDelete
  69. Assalam asma..sekolah diseremban jugak..sekolah kluster.

    ReplyDelete
  70. ibuhani..memang kesian..selalu dengar suara sedih bila menalipun.

    ReplyDelete
  71. kak ngah..sonang ati akak..mudah2 tak lamo budak2 baru ni kena buli.
    dalam dorm tak campur budak2 form 5 kak ngah..tapi diao orang ni boleh panggil dan jerit suruh semuanya berkumpul di bawah..masa tu la macam2 budak2 ni kena sampai kul 2 pagi baru dibenarkan masuk tidur.

    ReplyDelete
  72. Assalam zai..bila dengan mula2 pun saya geram jugak..tapi bila dah kongsikan disini dan baca komen kawan2 hati jadi tenang..terima kasih pada zai dan semua yang meninggalkan komen.

    ReplyDelete
  73. wkmsallam dato' LF..insyaallah kalau berterusan saya dan suami akan kesekolah

    ReplyDelete
  74. sama la acik saya pun suka yg cair/ lembik sikit tu, makan panas2 pun tak kisah hihi

    ReplyDelete
  75. owh sedap nye kak..dh lama dah saya tk makan dodol.. :)

    ReplyDelete
  76. Sedapnya dodol tuh! Sy selalu je ketinggalan komen kat entri Acik Erna nietau. Huhuhu!

    ReplyDelete
  77. sedapnya...!! saya suka sangat dodol esp kalo yg lembut2... tak suka dodol keras..

    ReplyDelete
  78. salam..sedapnyer dodol..acik buat saya terliur. mujur masa kawen dulu keluarga mertua tak minta dodol ngan saya..keh3. agaknya sbb saya org johor tak tau apa2 kot

    ReplyDelete
  79. Salam kak Erna

    Dah lama sebenarnya nak singgah sini.. tapi asyik terlupa sahaja.. harap akak sihat.. nanti bolehlah saya minta dodol tuh kalau esok2 saya singgah senawang ;)

    Nanti akak singgah2lah blog saya.. InsyAllah tahu kot siapa saya nie hehehe ;)

    ReplyDelete
  80. dulu2nya acara ragging ni jadi adat untuk student junior dari senior..tapi sekarang ni dah jadi kes buli yang teruk pulak..kesian dekat student yang betul2 nak belajar..semoga hero acik kuat..

    ReplyDelete
  81. nyampah juger dengonyer... ragging bodo2 gini menunjukkan mentaliti bebudak hostel yg pandai blaja dlm kelas tp bodo psl ilmu kehidupan.... hmmmmm... dah kena jeruk rasa ajer, mak...nsb baek adik kuat n ada mender yg buatkan adik suka nak teruskan d sana. warden tito mati agaknyer...x der rondaan. ker dh awai2 blah blk kg...

    ReplyDelete