Sunday, February 5, 2012

DODOL..

Assalamualaikum

sabtu semalam..dari pagi acik dah pi rumah abang
Anak sedara nak kawin
acik tolong la sikit sikit apa yang patut.

Hari ni Ahad..pegi lagi
hari ni berat sikit kerjanya
tapi acik tak kacau pun..acik "mengacau" je..he he
 Cair lagi..ada yang suka makan masa masih cair macam ni 
 Dah kental sikit..masa ni berat ni

 4 kawah semuanya
 Ni dah siap masuk kan dalam bekas
Ini lagi.
 Untuk dibawa kerumah pengantin lelaki nanti

Biasanya kalau kawin sesama Negeri Sembilan
Pihak lelaki akan bagi tau berapa  dodol yang dia orang mau
Bakal besan abang acik ni
dah bagi tau siap2
dia nak 20 bekas.
tu  yang buat dodol sampai 4 kawah tu
satu untuk dimakan dan ambik yang cair kalau ada yang nak
2 disediakan untuk pihak lelaki
dan satu lagi untuk diagihkan pada yang tolong kacau.

Kalau ada sesiapa yang teringin..bagi tau acik
boleh acik poskan
mana tau kan..kot ada yang suka.
masa acik dok Selangor dulu
semua jiran acik di kuaters pertanian Sungai Burung 
tu suka makan dodol yang acik bawak.
masa di Kuaters Klia pun sama
acik kurang minat yang dah keras..
acik suka yang masih cair tu
baru sedap dimakan.

Oklah masih penat ni nak rehat kejap
Insyaallah jumpa lagi.

49 comments:

  1. acik serius cik ina terliur, masih panas lagi tu sedap.orang nogori rajin mengacau, cik ina masa duk gadong ada gak merasa makan dodol.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum my lovely kak erna;)

    Tini tk pernah mkn dodol cair ...sedaap ya..;)
    Mmg suka jg dodol kaler coklat tuuu...besttt!;)

    ReplyDelete
  3. oooo..
    macam tu erk...
    kira ni adat org negeri 9 la ni ye =)

    ReplyDelete
  4. wahh best saya pun suka, kalo kat kedah ni, kat pekan rabu byk dijual dodol yang dibalut segitiga, ada perisa durian gak, sedap

    ReplyDelete
  5. kak,
    jangan lupo kat kita...hantar sat kat rombou..sedap nyer..yang cair lerrr

    ReplyDelete
  6. yummiii...sedapnye...angah suke yg baru nak kental tu...

    ReplyDelete
  7. Dulu selalu gak dapat makan dodol cair yang panas2, memang asyik. Tapi bila emak dah takde memang dah tak merasa. Kalau beli pun tak sama rasanya.

    ReplyDelete
  8. x pernah pulak menengok orang kacau dodol kak erna. memang gitu eh adat kawen nogori sama nogori... jakun betul saya ni...

    ReplyDelete
  9. bopoluh kotial ngacau dodol ni na..

    ReplyDelete
  10. dodol ni makan masa cair n panas sedap...tp part mengacau tu yg leceh sikit.... :))

    ReplyDelete
  11. assalam acik..slm maulidur rasul dr mama..ehem mama pun suka makan dodol yg cair,tak suka mkn yg dah keras ..

    ReplyDelete
  12. Saya suko yg cair tu kak.. Samo macam akak saya gak, suko yg cair..

    Dah lamo kitorang tak ngacau dodol.. Sojak arwah abah moninggal, dah tak kacau dah.. Tak dayo dohh... huhu..

    ReplyDelete
  13. sodap tu kak..nak!!!! ;p

    tp dah balik kuala lah kak...(,")

    ReplyDelete
  14. kalau kek tompek kaklong tu panggil boko,kalau boh dalam tampin(anyam mo daun mengkuang tu)laie sodap kan?

    ReplyDelete
  15. Atotototo, fyqa dtg sini usya awk . Jum join segmen pengomen tegar di blog fyqa nak tak ? mudah sgt . peace :p

    http://fyqaanakmunsyi.blogspot.com/2012/02/segmen-pengomen-tegar.html

    ReplyDelete
  16. kalau cmni gayanya, kena buat jual online nih..heheh

    ReplyDelete
  17. lama dah pencen tak makan dodol...susah nak jumpa yg beshhh!!

    http://qurratulain-pagaremas.blogspot.com/2012/02/suku-suku-keletihan.html

    ReplyDelete
  18. Salam rindu akak...
    Nakkkkkkkkk...satu..he..he...lawak aje tau..:)

    ReplyDelete
  19. acik, ieja suka lagi yg masih cair tu..sedap sampai jilat jari..yg dah keras kurang berminat ckit..

    ReplyDelete
  20. macam tu ke adat org negeri sembilan.. tatau plak..
    biasa dodol wat time hari raya je.. hehehe.. tapi sekrg pun main beli je..

    ReplyDelete
  21. oh acik keje kat jab.pertanian yerr...

    terliurlah acik....rajin orang nogori mengacau dodol..kalau dekat saya dah menepek kat depan umah!!..hehe.

    ReplyDelete
  22. Sedapnya...saya suka yang masih lembik tak terlalu keras.

    ReplyDelete
  23. dodol fresh! saya suka!!!!!

    tapi proses mengacau tu boleh buat tercabut tulang. hahah!!

    ReplyDelete
  24. sedapnya...!!!! kalau dapat semngkuk lagi best..heheheh

    ReplyDelete
  25. betul ke nak pos?? kayna nakkk... hehehe..

    ReplyDelete
  26. byk nya msk!
    saya ni kesian..tak pernah ada pglmn kacau dodol.

    ReplyDelete
  27. ooooo...macam ni cara orang buat dodol...masa cair best lagi mengacau..kalau dah keras..jenuh tu kak...terliur plok rasa nya..

    nape diorang mintak dodol?

    ReplyDelete
  28. mesti seronok kan pengalaman mengacau dodol...tak pernah lagi alami ini!

    ReplyDelete
  29. sedapnya... ada lagi ke acik... hehee..

    ReplyDelete
  30. aslmkm..aduhai..terliurnyer tgk dodol cair tu..ade lg x?blh bli sikit acik?hehe.....

    ReplyDelete
  31. sodapnya acik..saya suka makan yang cair tu,bila dah masak sikit cepat2 ambik yg cair..makan time paneh2..haha

    ReplyDelete
  32. molopeh nak gaso penganann paneh hehe

    ReplyDelete
  33. Salam Acik Erna,

    Saya pun kawin sesama N9... tp xde pulak kena buat dodol...hikhikhik...
    Tapi saya mmg suka mkn yg panas2 letak pulak atas daun pisang...pergh... sodap!

    ReplyDelete
  34. Acik..dodol cair klaau letak durian lagi best...
    mak dgn abah ida memang buat dodol untuk jual..tp hari raya je...tahun ni je tk buat sebab mak tak berapa sihat..

    dan dodol mak memang sgt best tiada tandingan..hehehe

    ReplyDelete
  35. mcm nk buat bubur sura trg jugak.. kene kacau likat dan padat.. tp sedap...

    ReplyDelete
  36. lama xmakan dodol..sedap tul nampak..arwah nenek slalu wat dulu bila nak raya..salam kenal

    ReplyDelete
  37. masakan mak memanglah makan brapa kali pun tak puas..hehe..
    burung puyuh..tak pernah makan lagi..kecik sangat..kesian pulak..heee

    ReplyDelete
  38. Salam. Achik, sedap tu dodol.. Baiknya hati akak, siap nak pos lagi..

    ReplyDelete
  39. SAlam Achik.
    Cuti2 ini melayan anak balik dari asrama.
    Siap bawa bekal nasi dgn ikan siakap 3 rasa utk makan dgn kawan2nya.

    ReplyDelete
  40. pecaltu sedapnyer... anaktu mintak perhatianler tu.... kita dulupun duk asrama gituler kemaruk makan...

    ReplyDelete
  41. alahai... tyang makan2 pagi2..ni lapaq pulak...

    ReplyDelete
  42. biaso nyer time rayo jer la berpeluang mkn dodol nih...huhu

    ReplyDelete
  43. mak, apa beza rasa yg cair tuh? cer citer sket...teringin gaks nk rasa neh...

    ReplyDelete
  44. Salan Acik,

    Mesti best kan boleh makan masakkan ibu ni....

    Sedap la Acik.....Untung kan Anak2 Acik ada ibu yang pandai masak...

    ReplyDelete
  45. Banyaknya buat dodol, kak Erna. Yati suka juga dodol, tapi lebih suka lempuk durian. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa beza lempuk dan dodol..sy tgk rupanya sama sahaja😊

      Delete