JellyPages.com

Monday, February 27, 2012

KESESUAIAN NASI DAN LAUK

Assalamualaikum

Acik bukan tukang masak
Tapi rasanya tau jugak memadankan
lauk dan nasi
kalau nasi minyak ke beriani ke hujan panas ke
ada lauk yang sesuai
  
Semalam dirumah acik ada kenduri sikit
menunya dah ada dalam perancangan acik
nak masak lomak telur itik, ikan patin masak tempoyak
sambal belacan dengan ulam, sayur campur 
goreng ayam berempah dan goreng ikan kering
pemanisnya cendol

dah siap perancangan pi rumah abang  dicuai
abang yang paling kuat merajuk sejak2 dah pencen ni.
bila acik kata adik dan abang yang dipucung nak buat kenduri yassin dan tahlil arwah dirumah acik
terus dia cakap.buat nasi minyak la..lepas tu tukar lagi
buat nasi hujan panas la..dulu arwah fakar
suka makan katanya
kemudian tu..sayurnya buat pindang pucuk cemperai,arwah mak suka makan katanya lagi

Alamak..lari betul ni..menu yang acik dah rancang
lansung tak sesuai makan dengan nasi minyak tu.

Tapi acik tak boleh nak tolak..takut abang merajuk
sudahnya acik buat tambahan menu
tambah ayam percik(tempah) masak nenas dan rendang itik
sudahnya penuh meja ..punya la banyak lauk jadinya.
Nasi putih jugak acik masak sedikit.

Apa2 pun Alhamdulillah semunya telah selesai 
semua abang2 acik seramai 5 orang yang 
datang berpuas hati

Pada yang datang dan bertanya semalam..harap berpuas hati dengan penjelasan acik
semalam ada kawan yang bertanya tentang lauk yang kurang sesuai untuk dimakan dengan nasi minyak
acik cuma menjawab.."panjang ceritanya: he he 

Terima kasih jugak pada semua yang hadir.

51 comments:

  1. Kira dua set menu kalau tempah catering memang mahal Acik. Tapi itulah adik-beradik punya pasal Acik buat semua ye... Alhamdulillah sedap dan ramai yg dtg memang langsai jugalah ye Acik...

    ReplyDelete
  2. adik,kona lah beralah ngn abang..ikut an yo lah...

    kaklong nak datang semalam kak,nak poe ngn anak2 yo,abg kojo...dio lak mcm cuak yo nk lopeh an...huhuhuhu!

    ReplyDelete
  3. janji sumo pueh hatikan kak...
    org tuo kok menghajuk laei payah nak pujuk hihihi!!

    ReplyDelete
  4. Takpelah acik, yang penting dapat menjamu, niat pun baik nk buat kenduri kan...

    Alahai, terliur pulak ayam percik acik;)

    ReplyDelete
  5. saya tak kisah langsung.. janji nasi tu ada lauk2 utk dimakan dengannya..

    macam trend kenduri kawin skrg ni, ada nasi putih lauk kampung & nasi beriyani/minyak.. saya tengok ada org amik penuh sepinggan campur gaul segala lauk.. ok je tu acik.. 1Malaysia kan.. hehe..

    ReplyDelete
  6. ayam percik? sedapnya.....

    Alhamdulillah..semuanya berjalan lancar kan kak...

    ReplyDelete
  7. Janji lauknya sedap acik, kalau sy mkn je... Hehehehe

    ReplyDelete
  8. Assalam kak, kalo semua habis licin oklah, susah juga kan nak jaga hati org ni, kena beralah. Emmm kalo saya mmg ada sikit tak puas hati atau terkilan bila menu yg kita rancang tak menjadi, ini terjadi masa kenduri adik saya hari tu huhu. Akk memang baik hati, pandai jaga hati abang n mengalah

    ReplyDelete
  9. kdg2 tu bila pergi kenduri dan lauknya macm tak kena selalu terfikir, mungkin ada yg teringin lauk yg ini.. sebab itulah lauk itu di tambah wp tak kena lawannya.. mmg selalu begitu kak.. klu kenduri di rumah saya pun begitu, perancangan saya dan emak lain.. tp adik2 tetap mahu menambah lauk lain.. sudahnya emak masakkan juga.. tak kena pun tak kenalah.. janji semua org puas hati..

    ReplyDelete
  10. tetiba terbayangkan lauk pauk ni..sedapnya...

    ReplyDelete
  11. adei. bila jadi mcm tu terpaksa lah diam saja kan acik. saya pernah ter[ergi ke kenduri yg hidangkan masak lemak labu dgn nasi minyak. pada saya lauknya tak kena. sudahnya daya tak ambik pun. huhu~

    ReplyDelete
  12. salam acik...xpe la kalau lari tajuk pun, janji xde yg kecik hati kan...bila org tua merajuk ni ssh sikit nk pujuk...hihihhihi

    ReplyDelete
  13. padankan nasik dgn lauk tu harussss.

    ReplyDelete
  14. Ok lah tu semuanya habis.

    Kadang2 memang susah nak dapat keserasian kan, kita plan dah cantik tapi disaat akhir ada pula percanggahan.

    ReplyDelete
  15. tempoyak ikan patin tu fvret yana acik..:)
    susah jugak nak match kan nasi dgn lauk eyh..kalau yna ikut resepi selalu2 org buat jer..hehe

    ReplyDelete
  16. Perkataan baru yg saya belajar dari ayah mertua saya masa baru kawin dulu ialah 'judu'...judu kan makanan..maksudnya kasik matching lauk ni dgn lauk tu..ehehehe

    ReplyDelete
  17. byknya lauk tu....tp x per. Org kan selera lain2 mesti dlm lauk byk2 tu ada jugak yg kena dgn selera mrk..... :)))

    ReplyDelete
  18. acik uii..
    nak cendoi semangkuk!

    ReplyDelete
  19. kalau tak padan..lauk sedap pun jadi tak sedap kan..

    tapi mmg gitulah, kdg2 terpaksa beralah dgn keadaan.

    ReplyDelete
  20. yang penting, acik masak mesti sodap..saya dengar menu pun dah keco air liur ni hah :)

    ReplyDelete
  21. acik..pucuk cemperai tu ape..
    walaupun penat kan acik...tpi mesti puas hati sebab dapat puaskan hati abang2 n cik abang acik kan...

    ReplyDelete
  22. ni semua lauk kampung...acik kalau ada gambar mmeang boleh kecur air liur..saya suka lauk2 kg..

    ReplyDelete
  23. amboii..banyaknya lauk pauk
    kak erna masak..mmg kak erna
    pandai memasak semua sedap2

    rugi betui ati tak dapat hadir :)

    ReplyDelete
  24. salam K.Erna..xper la nk puashatikn adik beradik..nanti merajuk lagik :D
    MMg sedap2 menu kenduri k.erna...klu dekat dah lama sampai hihi

    ReplyDelete
  25. Dgr menunya semuanya sedap2 acik....

    ReplyDelete
  26. Kalau dekat boleh pergi makan kenduri . Kat sini jauh hidu bau pun jadilah.

    ReplyDelete
  27. Pe2 pun kan KakErna..akak memanggggg pakar bab2 memasak lauk pauk nihhh..
    tabik springgg gituu;)

    ReplyDelete
  28. mesti kena matching kan.... barulah sodap dipandang mato dan di selero :)

    ReplyDelete
  29. ada kenduri ke kak?? syukur dah selamat sumenye..yg penting sume org suka dan kenyang kak mkn kenduri umah akak..hehhe

    ReplyDelete
  30. tak padan pun takpe..
    yang penting semuanya dah selesai kan acik...

    ReplyDelete
  31. nak jaga hati mmg susah..
    tapi, skurangnya lauk bertambah dan macam2 terhidang....

    meriah lah acik lauk2 tu..
    glup...glup..ayu terasa lapar

    ReplyDelete
  32. emm,hormat yang lebih tua ye kak..kak erna,suri terliur tang rendang itik tu...sedapnya

    ReplyDelete
  33. ehem..utk mengembirakan hati mereka..turutkan je..kan acik?..ehem senang hati majlis berjln lancar kan..

    ReplyDelete
  34. Alhamdulillah.... penyudah yang indah diselesaikan dengan bijak dan hati yang tulus ikhlas.

    Hasilnya, semua orang gembira dan bahagia.

    Tahniah ACIK!

    ReplyDelete
  35. acik msk smua ke tu? wah..hbatnya

    tringat kisah pak sdara sy yg mrajuk sbb mak msk nasi briyani gam. dia rquest nk mkn nsi briyani biasa. langsung t.d sntuhnya mskn mak sy tu...

    ReplyDelete
  36. Syukur alhamdulillah sebab semua berpuas hati

    ReplyDelete
  37. Payah juga kan nak memuaskan hati orang..tapi yang penting niat utama dpt dilakukan :)

    ReplyDelete
  38. As salam Acik..
    tak pelah asal makanan yg disediakan habis tak terbuang okay lah tuh..mmg susah hendak menjaga ati org2...

    ReplyDelete
  39. alhamdulillah dah selesai yer majlis...janji tetamu puas hati kan...:)

    ReplyDelete
  40. Sedapnyer lauk pauk tu. Jenuh juga kalu memasak sorg gitu...

    ReplyDelete
  41. ermmm..geramnya dgn menu yg acik sebut ni..terliur la..mesti sedap acik masak kan..

    ReplyDelete
  42. akak yana tahu ngap aje tk kisah matching ke tidak,semalam poie kenduri kahwin yana mkn nasi jagung dgn sayur pucuk ubi masak tempoyak,memang tk matching tp sebab teringin nk mkn kedua2nya...janji kenyang dlm perut gaul sama...haha

    tp baguslah akak beralah janji semua puas hati mkn kenyang dan habis...

    ReplyDelete
  43. salam acik.memang banyak tu lauk yang dimasak dan dihidangkan tu..
    sodapnya lauk gulai tolo itik tu ha..

    ReplyDelete
  44. salam kak

    tersepit di tengah tengah ye...
    sabar ye, macam tulah adik beradik

    ReplyDelete
  45. acik erna memang pakar bab masak memasak ni dah terbukti masa ida rasa kt rumah Dato dulu....

    tp betul lah acik..lauk kena padan dgn nasi..tkkan nak makan gulai nangka dengan nasi beryani ye tak...hehehe

    ReplyDelete
  46. acikkkk,

    menu yg acik rancang pd mulanya tu buat air lior sy melimpah ruahhh


    sy ni org johor tp suka sgt makan patin masak lemak temp0yak...nk buat sendiri x reti a.k.a malas..nk carik kt sini x bnyk jual maklumlah johor kan


    tp gabungan lauk yg acik rancang tu perghhh..

    ReplyDelete
  47. Banyaknya kak Erna masak. Yati dan family tak kisah sangat. Kadang masak nasi beriani, tapi lauk telor je, ayam takde. Hehhe..

    ReplyDelete
  48. banyak lauk tu.... x pa.. rezeki sama2 dikongsi... :)

    ReplyDelete
  49. abang tak marah.
    dia risau takut akak kurus :)

    ReplyDelete