Followers

Sunday, February 19, 2012

KESAL..

Assalamualaikum


Setiap minggu ada kenduri
sampaikan tak sempat acik nak basuh lantai
lantai porch le ..dah situ la letak kereta..letak motor kan
mana la tak hitam dengan minyak.

Dah siap semua tu..acik rasa nak melelapkan mata sekejap
kedengaran talipun rumah berbunyi

kemudian hero bongsu acik panggil
Ya Allah tak tau acik nak kata apa
memang salah acik.
tapi tak tau lah..mungkin kesibukan dengan kenduri dirumah abang
kemudian kenduri disebelah pihak lelaki 
membuatkan acik terleka
kesal sungguh.

Sebenarnya panggilan tu dari suami
 sepupu acik yang baru meninggal
bila terdengar je suara acik..terus dia menangis
menangis sungguh2.acik pun ikut sedih.
dia bertanya kenapa acik tak datang kenduri arwah dirumahnya malam tu
siang acik dah ke kenduri pihak lelaki.
kemudian singgah pulak kerumah abang yang di rembau.
abang acik yang sorang ni kalau dah sebulan 
acik tak pi jumpa dia
alahai..susah acik dibuatnya..merajuk.

sampai rumah dah nak maghrib
suami acik pulak ada mesyuarat KRT malam tu.
Itulah antara sebab sebabnya.

Kesian betul acik..lama dia menangis..
sampai tak dapat bercakap
Acik minta maaf dengannya..kalau acik cerita alasan2 acik pun rasanya tak sesuai
semuanya dah berlalu..Insyaallah ada masa
 acik akan pi jumpa dia
semasa hayatnya acik ngan sepupu suami isteri
 memang rapat
kalau acik tak talipun arwah akan menalipun acik.
suami arwah sedih sangat..mungkin dia fikir
bila arwah dah tak ada acik akan melupakan dia.

Insyaallah semua tu tidak akan berlaku
acik akan sentiasa ingatkan jasa baiknya dia ngan arwah yang banyak membantu  masa acik sekolah dulu.

semoga selepas ini acik akan sentiasa berhati hati
dan tidak akan membuatkan bang cik bersedih.

jumpa lagi Insyaallah.

28 comments:

  1. takpelah acik..lepas ni pergilah menziarah...:)

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Yang berlaku tu ada hikmahnya. Bila kelapangan nanti, bolehlah ziarah

    ReplyDelete
  3. Kita bukan sempurna, kadangkala terlupa..

    tp tak sengajakn acik, nanti ada masa acik ziarah la ya...

    ReplyDelete
  4. takziah untuk keluarga arwah..
    itulah kan sebab banyak sangat agenda kita ni manusia biasa mmg kadang terlepas pandang juga benda2 kalau dah bertindan2 ni..

    ReplyDelete
  5. sedih plak ngan sepupu acik ni, dia masih bersedih tu dia perlukan seseorang yang rapat ngan dia macam acik.lenkali pegi ziarah ye.

    cik ina ada masa pun spesis malas kemas rumah.acik tlg cik ina kemas rumah : )

    ReplyDelete
  6. assalam acik, nk buat camana bukan salah acik pun.Bukan xsengaja tak nak pegi tp mmg ada hal lain...
    Nnt ada ms acik pegi la menziarah sian oulak kat dia kan..acik stori la kebizian acik tu..harap dia paham

    ReplyDelete
  7. alahai kak, sya pulak yang sedih,
    alfatihah dan salam takziah kepada mereka sekeluarga

    jemputan dari akak tu kalau sya dapat serta sya akan cuba,Insya'allah

    ReplyDelete
  8. Nanti ada masa acik pergi le jenguk dia. InsyaAllah terubat le hatinya nanti.

    ReplyDelete
  9. InsyaAllah... klau ada klpangan acik pergi la ye... time2 begini mereka memerlukan teman utk meluah perasaan....

    ReplyDelete
  10. harapan ayu, tak lamalah rajuknya.

    pasti dia berfikiran gitu, bila acik tak attend..

    tak, apa.. nanti acik kesana ya, pujuk dia.. moga dia memahami

    ReplyDelete
  11. Al fatihah buat keluarga arwah...nak buat cemana dah begitu takdirnya...dalam beringat pun kita boleh alpa.

    ReplyDelete
  12. AL FATIHAH..

    kita ni hanya merancang. ALLAH yang tentukan.. walaupun kita dah plan baikk punya..

    ReplyDelete
  13. Sallam Acik,

    Kita ni kadang2 ada juga masanya terlepas pandang perkara wajib macam tu, nak2 lagi kalau tengah sibuk..

    ReplyDelete
  14. sabar je lah kak...
    kita kadang2 kita boleh mlakukan kesilapan...walaupun kita tak terniat unk itu

    ReplyDelete
  15. takziah buat keluarga arwah..ye la acik kita manusia ni bukannya semua perfect kan..

    ReplyDelete
  16. Aduhai sedihnya ACIK. Kesian pula baca. Tapi ACIK pun bukan sengaja, kan? Takpa, nanti cakap elok2, insyaAllah dia akan faham.

    Semoga dia dan keluarga akan sabar dan tabah.

    ReplyDelete
  17. kadang nya niat nak pergi namun adakalanya hal lain yang muncul di antaranya...

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum Acik...
    Ada masa nnti, Acik boleh pergi ziarah...InsyaAllah dia akan faham nnti.....

    ReplyDelete
  19. Al fatihah buat arwah. X per la yg terlepas tu jgn dikesalkn. Nnt jengah la keluarga arwah. Sesungguh nya depa perlukn sokongan dr acik

    ReplyDelete
  20. takpelah nanti bila senang pergi ye kak...

    ReplyDelete
  21. byk kenduri erkkkk acikk..lama takmkn lauk kenduri nii...
    pasal tu, bila2 free acik pegi la umah dia..pujuk sikit hati dia,nanti ok la tu

    ReplyDelete
  22. Assa;lam kak, mesti dia fikir akk lupa dia tu yg terasa n sedih sangat, tapi nak buat mcm mana dh terlupa n tidak di sengajakan,

    ReplyDelete
  23. al fatihah
    nanti pergilah ziarah dia..

    ReplyDelete
  24. x pe acik.. pas ni bleh menziarah.. kekangan masa.. nak wat cam ne.. huhuhuhu

    ReplyDelete
  25. lepas ni boleh lag gi ziarah semula kan..

    ReplyDelete
  26. tak apa lah Acik...bukan disengajakan...harap saudara Acik faham jugak nanti..

    ReplyDelete
  27. salam acik..sian acik,sibuk sangat sampai terlupa, acik bukan sengajakan !!..jangan sedih ya..biasalah acik dia baru kehilangan jadi sgt sensitif..

    ReplyDelete