Saturday, January 1, 2011

BEGINI KE CARA MEREKA MENYAMBUT TAHUN BARU..

Assalamualaikum..

Hari ni..kita telah pun berada di tahun baru 2011..selamat menyambut tahun baru buat semua .

Hidangan akak untuk tahun baru ni Nasi Dagang..resepi akak ambil dari sinar kehidupanku 
terima kasih yatie..yatie kata dia dapat resepi dari en mat.
akak memang suka makan nasi dagang ..tapi tak pernah buat sendiri.
kali ni..cuba nasib aje..boleh makan..sedap..cuma mula2 tadi kurang masin..kemudian akak tambah garam sikit lagi..baru sedap..
tapi akak tak masak ikan tongkol..tapi akak masak kari ayam.


Malam tadi malam tahun baru..tapi tak tau lah..orang dari mana....dari taman akak ke..bukan..
sepatutnya sambut la..dengan cara yang elok dan bertamadun..tapi..sungguh malang..
semalam..anak sedara akak..alang..yang akak pernah cerita dulu..datang rumah akak tidur..sini..
kereta diluar..entah pukul berapa lah..orang2 yang tak berperi kemanusiaan ni buat kerja..membaling batu bata kekereta..
kereta alang..cuma..sport rim aje..yang kena batu bata tu..terok jugak la..macam nak menangis suami alang tu akak tengok kesian..
akak pun rasa tak  senang hati jugak..
sebab kan dia datang dan tidur dirumah kita.
lebih malang lagi jiran jiran akak..ada yang sampai pecah cermin kereta dibaling dengan batu bata tu..

Sungguh dahsyat cara mereka itu menyambut tahun baru dengan cara merosakkan harta benda orang.

sampai disini..insyaallah bertemu lagi.

43 comments:

kak long said...

memang kuaNG ajar la orang mcm tu...mabuk gek eh?!

kak Erna said...

kak long..tu la..malam tadi lambek yo tido..tah pukul barapo dio orang tu buek kojo..

izahdaut said...

la...apa punya kerja la tu..tu bukan sambut tu kak..tu penyakit mental tu..kat sini ingat dah teruk dah rupanya kat tempat akak lagi teruk.kat sini hanya bumi dan langit yang bergegar sebab bunyi bom..menggerunkan..nasi dagang.best!!!

kak Erna said...

salam izah..tu la dia..kot setakat bunyi mercun tu akak boleh tahan lagi..ni dah siap main baling baling pulak..merosak kan harta benda orang..

zino said...

kalau dapek hoban an yo budak2 tu goram den..

lupekanje said...

mabuk gak eh budak2 tu. ...mang hampeh betul..kok kono kek acik, acik cari sampai lobang cacing..suh ganti balik.

~ yus ~ said...

Ya Allah kak..kenapalah mcm tu caranya menyambut tahun baru. Kesian kat Alang tu.

kak Erna said...

zino..tu lah kan..tak tau kol berapo dio buke kojo tu..goram..sian nengok hafis tu..monung panjang dio..
baru cat kato e..

kak Erna said...

accik..tu la masalah he..pagi baru tau..goram amek cik..mau yo nak baling pulak palo budak2 tu..

kak Erna said...

yus..memang kesian..suami alang lagi la..macam nak menangis dia..

~Kak AZZ~ said...

Tu bukan orang bumi tu kak.. Tu semua monyet dari planet of the apes...

Kat sini ada gak dgr bunyi mercun.. tp sekali yoo pehtu sonyap... hehe...

Sodap nasi dagang tu kak...

Pn Kartini said...

salam my dear sis..:)

tak tahu nak cakap apa pasal budak2 zaman sekarang...yang jelas nampak kurangnya akhlak.....terkdg..mmg menakutkan...:(

mokwonik said...

salam erna..erna dok kat mane???..ari tuh dekat tmn perumahan mokwo tuh mokwo terserempak dgn sekumpulan anak2 muda..bawak parang, kayu hoki, cangkul dan penyodok...siap buat bising2 mcm nak huru hara..tapi tak tau lah depa tuh buat ape..tumpang simpati kek alang n hubby...byk2 bersabar!

kakyong said...

siapa punya kerja camtu.. ish kena report cam tu kak.. melampau betui depa ni? ni kerja budak2 xde akal kot kak..

sal said...

KAK ERNA..Tahun baru ni buatlah benda2 yg baik yaaaa...moga yg melakukannya cepat sedar atas kesilapan..

kak Erna said...

salam azz..tak tau nak cakap apo azz..
tah apo kojo e..
kek sini malam tadi..riuh rondah dengan mercun dan bunga api azz..macam nak rayo pulak..

kak Erna said...

salam tini..memang betul kan..tak tau nak kata apa..akak selalu berdoa.semoga anak2 dan saedara mara..tiada yang bersikap macam tu..

kak Erna said...

salam mokwo..dok dittj..tak pernah pulak terjadi..malam tadi je..
rumah saya tepi jalan raya..jarang terjadi
.malam tadi dah nasib alang..nak buat camanakan..

kak Erna said...

salam yong..tak tau lah sape punya kerja tu..
dah pagi baru perasan dah heboh orang bercerita..sape2 yang pecah cermin kete tu..

kak Erna said...

sal..salam kembali..
betul kata sal..buat la perkara yang baik kan..ni tidak..

jinkamen said...

salam
kenapa la menganiaya orang sampai gitu sekali..kalau dapat tangkap tuh..lenyek tangan ngan tayar kereta te

jom join 1st 1st GA JINKAMEN

Ms.Lilies said...

Itu bukan sambut thn br tu kak...
Tu nak sambut kedatangan polis tu huhuhu....
Apo keji na org eh tu

kak Erna said...

jinkamen..salam kembali..
terima kasih singgah..
memang tak de kerja agaknya orang tu..

kak Erna said...

Ms.lilies..memang pun..banyak kerja lain kan..kerja tak berfaedah tu yang dibuatnya..

iina said...

Kak selamat tahun baru.. teruk betul siapa yang baling batu tuh.. kalau dapat tangkap mmg terus kena belasah tuh..

kak Erna said...

iina..salam dan selamat tahun baru..memang geram iina..sian dengan yang kena baling kete tu..cermin kete bukan murah kan..begitu jugak dengan sport rim anak sedara akak tu..

AzMask said...

kenapa macam tu sekali yer? Bukannya murah2 kos nak repair atau ganti baru..

Kak erna... saya jugak penggemar nasik dagang..

Kengkawan said...

hishshh jahatnya...

Kengkawan said...

lupa lak... dah lama x makan nasi dagang.. bukan selalu ikan tu masak kari ker?

ummu said...

assalamualaikum kak erna
masyaAllah
tamadun apakah yang mereka ikut?
merosakkan harta benda orang lain?
apakah sudah hilang kewarasan fikiran mereka?

DDrfauziah said...

Aslmkm Erna.
SELAMAT TAHUN BARU 2011.
Semoga kita diberkati dengan hari2 mendatang yang jauh lebih baik lagi. Amin.
Susah cakap kan? Budaya semakin teruk nampaknya!
Kak G ada resipi nasi dagang yg sedap dari anak Kelantan jati (ada juga versi dari kawan Trengganu - pun sedap) ... nanti bila2 Kak G kongsi ya ... bila buat la! :)

kak wan said...

Salam kakErna..,
Wah nasi dagang tu...kakErna masak versi mana punya,tganu ke..kelantan bagi saya, tganu lebih sedap sbb tak chemuh(muak)...

saya ingat kat tmpat saya ;- bebudak merempit dalam hujan ;- ghupanya kat tmpat kakErna lagi dasyhat.

kak Erna said...

Azmask..terima kasih sudi kemari..
memang bukan murah kan..
tak tau lah dia orang tu..tak de hati perut orang kata.

kak Erna said...

kengkawan salam dan selamat tahun baru 2011.
nasi dagang ni..ikan tukar ke ayam..he he..anak2 tak suka sangat makan ikan..

kak Erna said...

ummu.wksallam..
tak tau lah ummu..apa nak jadi sekarang ni tak tau lah..

kak Erna said...

kak G..wkmsallam..Amin..
SELAMAT TAHUN BARU 2011 jugak buat kak G.
betul ke kak G..saya tunggu..saya tak pernah masak nasi dagang..pertama kali tu..nasib habis jugak dimakan..

kak Erna said...

Wan..salam kembali...dan selamat tahun baru b2011 wan..
akak pun tak tau versi mana wan.he he.tak pernha buat..nasi dagang..pertama kali tu..percubaan pertama..nasib baik habis jugak..tak membazir..

ainnoraini said...

ade jugak org cam tu...tak de akal ker kan kak erna...

kak Erna said...

alam aninoraini..
memang pun..akal tidak digunakan dengan sewajarnya..kan..

Zareda Norman said...

kak erna
itu mesti budak budak tu.. kalau dapat ditangkap, ikatkan kat pokok kasik kerengge. ntah hape hape mentaliti bebudak sekarang

Werdah said...

Salam kak Erna

Selamat melangkah ke tahun baru.. semoga tahun ini kita semua bertambah baik.. amiin

kak Erna said...

salam zar..rasanya memang budak2 yang baru balik dari mana2 tak tidur sebab sambut tahun baru..tapi buat kerja tak senonoh..

kak Erna said...

werdah.salam dan selamat tahun baru 2011.
insyaallah werdah..semoga yang terbaik akan menunggu kita nanti..