Followers

Sunday, January 16, 2011

REZEKI-AYAM KAMPUNG

Assalamualaikum..

Semalam petang..akak pergi ke rumah abang dikampung cuai,rembau..

Dah rezeki kan..macam macam yang kakak ipar bagi

Ayam kampung.seekor..


Dah siap akak masak lomak cili api sekejap tadi.
Kakak juga bagi pisang..dah pun siap akak buat timpan pisang berinti(lepat)
abang akak juga bagi kelapa untuk buat inti..pagi tadi hero bongsu akak tolong kukurkan..tu la yang akak dapat buat lepat pisang berinti tu..

Selain dari tu..akak juga masak pulut..sebab anak2 kata tak pernah makan pulut dengan inti..

semasa baca blog rosaliza..akak bagi tau dengan anak2..pulut jugak boleh makan dengan inti
selain dari dengan sambal ikan bilis..
dah kebetulan ada inti..akak masak kan jugak pulut sikit..
dapatlah anak anak makan..
komennya..sedap mak..pulut makan dengan inti..katanya.

Tu la yang akak malas tu..bila dah mula kat dapur..bersambung sambung
ada aje yang akak nak buat..

62 comments:

  1. rajinnya akak..

    zar pagi tadi buatroti canai dan cicah dengan gulai ikan sembilang.. pas tumasak nasi dansup ketam.. emm makan ajelah.. malas masak banyak tak de sapa nak makan..

    ReplyDelete
  2. kak,feverat kaklong sekeluargo lopek pisang buh inti tu,sodap ea lak ai..!

    ReplyDelete
  3. zar..dirumah ni..memang kaki makan..he he..
    itu pun cuma sabtu dan ahad je..bila hari2 kerja..apa yang ada aje..

    ReplyDelete
  4. kak long..kalau ado inti..memang lopek tu la..yang akak buek..anak2 suko bona tu..

    ReplyDelete
  5. sodapnyer kak ...lepat inti?tak pernah makan lagi..kelapa tu masak ngan gula melaka ke kak..kalau pulut inti selalu jugak makan..

    ReplyDelete
  6. IdaDdapur..
    lepat ni..biasanya orang negeri lain tak tahu ..orang N9 je yang tahu he he..
    buat inti macam biasa..
    masak kan kelapa+gula+gula merah+air kelapa sikit dan daun pandan..jadilah inti..

    ReplyDelete
  7. duduk kek dapur ni berantu erna oi. Kalau dah mulo buek kojo.. ha lopeh satu-satu kito punyo projek.
    Sodap ayam kampung tu. moleleh air lio dah ni..

    ReplyDelete
  8. alamak...bestnya lihat masak lemak ayam tu...sodap sodap

    ReplyDelete
  9. eh sedapnya...ayam kampung tu..
    murah rezki kak erna yaaa..

    kalau hari2 x bekerja ada masa lebih untuk masak2 yeee,dptlah sediakan juadah lebih2..

    ReplyDelete
  10. Salam kak erna..tadi saya pg nilai..ingat je kat akk heheh..dah rezeki, bahan2 dah ada, pembantu ada..laju je lah akk masak2..seronok masakkan kak satu kepuasan kalo anak2 suka makan

    ReplyDelete
  11. Wah..
    Kenyang mata masuk
    blog akak nie..
    hehehe

    ReplyDelete
  12. kak pah..boto tu..kok dok dapo..ni macam borantai..lopeh satu..satu nak dibuek..maso tu..lansung tak raso loteh..
    memang sodap ayam kampung kak pah..tak samo macam yang boli kek pasar ni ha...

    ReplyDelete
  13. kasih..bukan selalu dapat ayam kampung ni..memang sedap..he he..

    ReplyDelete
  14. sal..alhamdulillah..abang selalu pesan..nak ayam kampung bagi tau..tapi malu lah kan..kebetulan petang semalam..dia memang nak tangkap dan sembelih..adalah untuk akak sekor..

    ReplyDelete
  15. salam rosaliza.. bila apa yang kita masak tu habis..memang satu kepuasan..
    pergi shopping nilai 3 ke tadi ros..

    ReplyDelete
  16. misgee..kenyang mata tak pe kan..masih boleh diet lagi..he he..

    ReplyDelete
  17. Assalamu'alaikum kakErna

    Ayam kampong masak lomak cili api nogori memang sedap.. masih guna kukur lagi ya..

    ReplyDelete
  18. salam werdah..
    kalau nak buat inti masih lagi guna kukur kelapa..baru intinya sedap..
    arwah mak akak pesan macam tu dulu..dah terbiasa..

    ReplyDelete
  19. ingta minggu depan nak makan kek segemban la hehe

    ReplyDelete
  20. aduiiii.. terliurr tgk masak lomak.. :D

    ReplyDelete
  21. sodap tu k:)ak... masak lomak den suko

    ReplyDelete
  22. Sedap tuh kak.. mmgkan kak kalau dah masuk dapur ada jek benda nak masak.. hehehe.. saya pun selalu gak camtu.. kdg siap buka peti sejuk tgk benda apa yang boleh nak dimasak hehehe ;)

    ReplyDelete
  23. kalau balik kampung dengan keta mau penuh bonet mak bekalkan mcm2..kalau naik bas naik penat tangan jinjing brg2..

    semua nampak sedap..lebih2 lagi lepat berinti kelapa..mana nak cari ni...

    ReplyDelete
  24. Apo kocik na bona koting ayam tu kak.. hehehe...

    Sodap ehh gulai ayam kampung... manih yo ghaso ehh kan...

    ReplyDelete
  25. Aslmkm.
    Waa ... Kak G dah lama tak makan lepat.
    Lepat pisang inti? Tengah bayangkan ni.
    + pulut + masak lemak ... Hari ini banyak tinggi ler kolestrol & kalorinya tu! :)

    ReplyDelete
  26. sedapnya..rajinnya kak erna ni..

    ReplyDelete
  27. Rajinnya Erna tapi memang meleleh air liur dibuatnya.

    Kat rumah ni tunggu anak2 balik baru boleh masak macam2.

    ReplyDelete
  28. sedap nya gulai tu..semua sedap2.. ;)

    ReplyDelete
  29. saya mmg xmkan ayam kampung
    nape tah..xle mkn sb salu tgk apa ayam tu makan..ehhe

    lepat pisang juga saya xmakn..hehe..

    ReplyDelete
  30. zino..nak makan apo..cakap yo..he he..

    ReplyDelete
  31. maiyah..masak lomak memang sodapkan..

    ReplyDelete
  32. mak lang..pandai ke makan masak lomak cili api..

    ReplyDelete
  33. iina..betul tu iina..
    kalau dah masuk dapur..nak masak sejenis..dah jadi berjenis jenis..

    ReplyDelete
  34. idalara..untung gak ida..ada mak lagi untuk bekalkan macam macam..
    saya ni kalau balik rumah abang aje la..

    ReplyDelete
  35. azz..he he..mano tak kocik..yang bosar2 semua dah terobang menyelamatkan diri..

    ReplyDelete
  36. wksallam kak G..
    he he..memang jenuh kak G nak bayangkan..
    dah terkira kolesterol dan kalorinya.

    ReplyDelete
  37. Hamizah..memang sedap..he he
    rajin akak pun datangnya hari cuti aje mizah.

    ReplyDelete
  38. zaitun..hari minggu aje rajin nya tu..
    memang biasa macam tu kita sebagai ibu nikan..anak2 ada kat rumah..baru lah boleh masak lebih sikit.
    hari minggu tu memang anak2 ada kat rumah

    ReplyDelete
  39. Tihara..[andai ke makan masak lomak cili api.

    ReplyDelete
  40. sarah-najwan..tak makan ayam kampung ye..
    anak2 akak semua suka.
    lepat pisang berinti pun kesukaan diaorang jugak.

    ReplyDelete
  41. aduhh!!!sodap lomak cili api tu.ari tu blek lupa nak mkn.hihihihi....poskan.alahai kalo ada pintu doraemon kan bagus.dah le tgh sejuk kat cini.pas ni nak geladah dapur.

    Eh!!!..nape kita ada kat umah?tak kojo.smlm turun salji.tak berani nak pandu kete.kang tak pasal....

    ReplyDelete
  42. huhuhu...lama tak mkn lepat pisang...

    terliur sudaaaa

    ReplyDelete
  43. ni yg teringin nak pegi umah akak nih..

    raya tawon depan bila si iina glasgow balik mesia, kitaorg nk berkampung umah akak lah.. akak tak kuar-kuar dr dapur pon takpe.. yg penting kuarkan makanan je.. kitaorg sedia menunggu... hahahaaaa...

    ReplyDelete
  44. Salam kak...
    Kampung wan saya pun kat Rembau...

    Akak suka tak makan daging salai masal lemak?....sedapppppppp

    ReplyDelete
  45. anie,nagoya..tak kerja sebab salji turun ye..anak teruna dua orang tu sekolah tak.
    anie..apasala tak bagi tau akak nak makan masak lomak cili api hari tu..boleh akak masak kan..

    ReplyDelete
  46. suzie..lama tak makan ye..
    akak selalu buta ni..janji ada pisang..
    tapi akak buat ni guna tepung pulut campur pisang dan berinti tau..he he..

    ReplyDelete
  47. Tiny..ok..tak de hal punya..iina raya tahun depan dah balik ke..
    boleh boleh..insyaallah..

    ReplyDelete
  48. Daddy ziyyad..ye ke..kampung mana tu.
    daging salai..dah tentu la akak suka..
    boleh masak lomak cili api..

    ReplyDelete
  49. ayam kampung... sedap tu kak...

    lepat pisang inti kelapa., lama dah tak makan...

    ReplyDelete
  50. salam yong..ayam kampung memang akak suka..sedap

    ReplyDelete
  51. cikceria..pandai ke makan masak lomak cili api..

    ReplyDelete
  52. Wah! ayam kampung masak lomak cili api, memang sedap tu kak erna...

    ReplyDelete
  53. Bestnya dapat ayam kampung. Yati masak ayam masak lemak tak sedap la. Huhu.. suka lepat. Last sekali makan, masa bulan posa.
    Rajinnya kak Erna memasak.

    ReplyDelete
  54. yatie..siannya..lama tak makan lepat ye..meh sini akak buatkan..

    ReplyDelete
  55. Salam Perkenalan buat Kak Erna...
    Terima kasih kerana sudi menjadi "Kawan" saya....sebelum ni saya selalu jugak masuk blog Kak Erna....

    ReplyDelete
  56. salam perkenalan jugak buat azi..ye ke..terima kasih..akak baru je jumpa blog azi..terima kasih ye..

    ReplyDelete
  57. Salam

    Sedapnyer semua nmpak menyelerakan...lepat pisang tu...terliur la...

    ReplyDelete
  58. SH..pandai ke makan lepat pisang..he he..

    ReplyDelete