Sunday, January 16, 2011

REZEKI-AYAM KAMPUNG

Assalamualaikum..

Semalam petang..akak pergi ke rumah abang dikampung cuai,rembau..

Dah rezeki kan..macam macam yang kakak ipar bagi

Ayam kampung.seekor..


Dah siap akak masak lomak cili api sekejap tadi.
Kakak juga bagi pisang..dah pun siap akak buat timpan pisang berinti(lepat)
abang akak juga bagi kelapa untuk buat inti..pagi tadi hero bongsu akak tolong kukurkan..tu la yang akak dapat buat lepat pisang berinti tu..

Selain dari tu..akak juga masak pulut..sebab anak2 kata tak pernah makan pulut dengan inti..

semasa baca blog rosaliza..akak bagi tau dengan anak2..pulut jugak boleh makan dengan inti
selain dari dengan sambal ikan bilis..
dah kebetulan ada inti..akak masak kan jugak pulut sikit..
dapatlah anak anak makan..
komennya..sedap mak..pulut makan dengan inti..katanya.

Tu la yang akak malas tu..bila dah mula kat dapur..bersambung sambung
ada aje yang akak nak buat..

62 comments:

Zareda Norman said...

rajinnya akak..

zar pagi tadi buatroti canai dan cicah dengan gulai ikan sembilang.. pas tumasak nasi dansup ketam.. emm makan ajelah.. malas masak banyak tak de sapa nak makan..

kak long said...

kak,feverat kaklong sekeluargo lopek pisang buh inti tu,sodap ea lak ai..!

kak Erna said...

zar..dirumah ni..memang kaki makan..he he..
itu pun cuma sabtu dan ahad je..bila hari2 kerja..apa yang ada aje..

kak Erna said...

kak long..kalau ado inti..memang lopek tu la..yang akak buek..anak2 suko bona tu..

Ida Ddapur said...

sodapnyer kak ...lepat inti?tak pernah makan lagi..kelapa tu masak ngan gula melaka ke kak..kalau pulut inti selalu jugak makan..

kak Erna said...

IdaDdapur..
lepat ni..biasanya orang negeri lain tak tahu ..orang N9 je yang tahu he he..
buat inti macam biasa..
masak kan kelapa+gula+gula merah+air kelapa sikit dan daun pandan..jadilah inti..

kakpah said...

duduk kek dapur ni berantu erna oi. Kalau dah mulo buek kojo.. ha lopeh satu-satu kito punyo projek.
Sodap ayam kampung tu. moleleh air lio dah ni..

kasihredha said...

alamak...bestnya lihat masak lemak ayam tu...sodap sodap

sal said...

eh sedapnya...ayam kampung tu..
murah rezki kak erna yaaa..

kalau hari2 x bekerja ada masa lebih untuk masak2 yeee,dptlah sediakan juadah lebih2..

Kak Rosaliza said...

Salam kak erna..tadi saya pg nilai..ingat je kat akk heheh..dah rezeki, bahan2 dah ada, pembantu ada..laju je lah akk masak2..seronok masakkan kak satu kepuasan kalo anak2 suka makan

missgee said...

Wah..
Kenyang mata masuk
blog akak nie..
hehehe

kak Erna said...

kak pah..boto tu..kok dok dapo..ni macam borantai..lopeh satu..satu nak dibuek..maso tu..lansung tak raso loteh..
memang sodap ayam kampung kak pah..tak samo macam yang boli kek pasar ni ha...

kak Erna said...

kasih..bukan selalu dapat ayam kampung ni..memang sedap..he he..

kak Erna said...

sal..alhamdulillah..abang selalu pesan..nak ayam kampung bagi tau..tapi malu lah kan..kebetulan petang semalam..dia memang nak tangkap dan sembelih..adalah untuk akak sekor..

kak Erna said...

salam rosaliza.. bila apa yang kita masak tu habis..memang satu kepuasan..
pergi shopping nilai 3 ke tadi ros..

kak Erna said...

misgee..kenyang mata tak pe kan..masih boleh diet lagi..he he..

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakErna

Ayam kampong masak lomak cili api nogori memang sedap.. masih guna kukur lagi ya..

kak Erna said...

salam werdah..
kalau nak buat inti masih lagi guna kukur kelapa..baru intinya sedap..
arwah mak akak pesan macam tu dulu..dah terbiasa..

zino said...

ingta minggu depan nak makan kek segemban la hehe

maiyah said...

aduiiii.. terliurr tgk masak lomak.. :D

maklang said...

sodap tu k:)ak... masak lomak den suko

en_me said...

sodappnyerr makk..

iina said...

Sedap tuh kak.. mmgkan kak kalau dah masuk dapur ada jek benda nak masak.. hehehe.. saya pun selalu gak camtu.. kdg siap buka peti sejuk tgk benda apa yang boleh nak dimasak hehehe ;)

Idalara said...

kalau balik kampung dengan keta mau penuh bonet mak bekalkan mcm2..kalau naik bas naik penat tangan jinjing brg2..

semua nampak sedap..lebih2 lagi lepat berinti kelapa..mana nak cari ni...

~ Kak Azz ~ said...

Apo kocik na bona koting ayam tu kak.. hehehe...

Sodap ehh gulai ayam kampung... manih yo ghaso ehh kan...

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Waa ... Kak G dah lama tak makan lepat.
Lepat pisang inti? Tengah bayangkan ni.
+ pulut + masak lemak ... Hari ini banyak tinggi ler kolestrol & kalorinya tu! :)

Hamizah said...

sedapnya..rajinnya kak erna ni..

Zaitun said...

Rajinnya Erna tapi memang meleleh air liur dibuatnya.

Kat rumah ni tunggu anak2 balik baru boleh masak macam2.

Tihara said...

sedap nya gulai tu..semua sedap2.. ;)

sarah-najwan said...

saya mmg xmkan ayam kampung
nape tah..xle mkn sb salu tgk apa ayam tu makan..ehhe

lepat pisang juga saya xmakn..hehe..

kak Erna said...

zino..nak makan apo..cakap yo..he he..

kak Erna said...

maiyah..masak lomak memang sodapkan..

kak Erna said...

mak lang..pandai ke makan masak lomak cili api..

kak Erna said...

en.me..memang sodap..

kak Erna said...

iina..betul tu iina..
kalau dah masuk dapur..nak masak sejenis..dah jadi berjenis jenis..

kak Erna said...

idalara..untung gak ida..ada mak lagi untuk bekalkan macam macam..
saya ni kalau balik rumah abang aje la..

kak Erna said...

azz..he he..mano tak kocik..yang bosar2 semua dah terobang menyelamatkan diri..

kak Erna said...

wksallam kak G..
he he..memang jenuh kak G nak bayangkan..
dah terkira kolesterol dan kalorinya.

kak Erna said...

Hamizah..memang sedap..he he
rajin akak pun datangnya hari cuti aje mizah.

kak Erna said...

zaitun..hari minggu aje rajin nya tu..
memang biasa macam tu kita sebagai ibu nikan..anak2 ada kat rumah..baru lah boleh masak lebih sikit.
hari minggu tu memang anak2 ada kat rumah

kak Erna said...

Tihara..[andai ke makan masak lomak cili api.

kak Erna said...

sarah-najwan..tak makan ayam kampung ye..
anak2 akak semua suka.
lepat pisang berinti pun kesukaan diaorang jugak.

anie,Nagoya said...

aduhh!!!sodap lomak cili api tu.ari tu blek lupa nak mkn.hihihihi....poskan.alahai kalo ada pintu doraemon kan bagus.dah le tgh sejuk kat cini.pas ni nak geladah dapur.

Eh!!!..nape kita ada kat umah?tak kojo.smlm turun salji.tak berani nak pandu kete.kang tak pasal....

SUZIE APAI said...

huhuhu...lama tak mkn lepat pisang...

terliur sudaaaa

KAKTINY said...

ni yg teringin nak pegi umah akak nih..

raya tawon depan bila si iina glasgow balik mesia, kitaorg nk berkampung umah akak lah.. akak tak kuar-kuar dr dapur pon takpe.. yg penting kuarkan makanan je.. kitaorg sedia menunggu... hahahaaaa...

Daddy Ziyyad said...

Salam kak...
Kampung wan saya pun kat Rembau...

Akak suka tak makan daging salai masal lemak?....sedapppppppp

kak Erna said...

anie,nagoya..tak kerja sebab salji turun ye..anak teruna dua orang tu sekolah tak.
anie..apasala tak bagi tau akak nak makan masak lomak cili api hari tu..boleh akak masak kan..

kak Erna said...

suzie..lama tak makan ye..
akak selalu buta ni..janji ada pisang..
tapi akak buat ni guna tepung pulut campur pisang dan berinti tau..he he..

kak Erna said...

Tiny..ok..tak de hal punya..iina raya tahun depan dah balik ke..
boleh boleh..insyaallah..

kak Erna said...

Daddy ziyyad..ye ke..kampung mana tu.
daging salai..dah tentu la akak suka..
boleh masak lomak cili api..

kakyong said...

ayam kampung... sedap tu kak...

lepat pisang inti kelapa., lama dah tak makan...

cikceriacorner said...

akak..bestnye..sedapnye..

kak Erna said...

salam yong..ayam kampung memang akak suka..sedap

kak Erna said...

cikceria..pandai ke makan masak lomak cili api..

~ yus ~ said...

Wah! ayam kampung masak lomak cili api, memang sedap tu kak erna...

Yati said...

Bestnya dapat ayam kampung. Yati masak ayam masak lemak tak sedap la. Huhu.. suka lepat. Last sekali makan, masa bulan posa.
Rajinnya kak Erna memasak.

kak Erna said...

yus..memang sodap..he he..

kak Erna said...

yatie..siannya..lama tak makan lepat ye..meh sini akak buatkan..

azi said...

Salam Perkenalan buat Kak Erna...
Terima kasih kerana sudi menjadi "Kawan" saya....sebelum ni saya selalu jugak masuk blog Kak Erna....

kak Erna said...

salam perkenalan jugak buat azi..ye ke..terima kasih..akak baru je jumpa blog azi..terima kasih ye..

SH said...

Salam

Sedapnyer semua nmpak menyelerakan...lepat pisang tu...terliur la...

kak Erna said...

SH..pandai ke makan lepat pisang..he he..