Saturday, January 22, 2011

TERINGAT

Assalamualaikum..
Sabtu ni..anak sekolah..sekolah ganti..
pagi..selepas anak kesekolah.akak ke pasar tani..ditaman akak ni
tak sangka pulak..hari ni ramai jumpa  sedara akak
ni salah sorang yang akak jumpa..walau pun dok bangi..tapi akak jumpa di sini..
jangan terkejut pulak ye..rumah dia pun ada disini..
satu taman jugak dengan akak
ni gambar lama..masa bujang lagi ni..dia bergambar di beranda kuaters masa akak kerja di kuala selangor.

Masa tu dia datang dengan abang dia ni.
.yang dari dulu..memang suka sangat bawak kamera..walau kemana saje dia pergi.

Dua beradik ni memang baik dengan akak dari dulu sampai kini..dan mereka ni juga menjadi orang kepercayaan arwah bapak akak.

seperti yang akak pernah cerita dulu..akak tak pernah jalan sorang..dua orang ni lah yang dipercayai arwah bapak akak untuk menjadi peneman.

Dah melalut pulak..sebenarnya nak cerita..masa jumpa
sedara akak yang  dok bangi tu..
akak tanya dia..lepas ni pak lang nak pi mana
(akak dah terbiasa panggil paklang..sebab ikut panggilan anak2)
dia dengan selamba nya menjawab..
"nak poi boghang..cari kayu..nak masak2 nanti"..tak sedar tergelak besar akak
he he..itulah yang akak teringat sampai kini..

Dulu2 kalau nak kenduri dikampung..memang la..pi cari kayu untuk masak2 kan..nak kacau dodol ..nak buat  lemang..mesti pi cari kayu api..diladang getah.seberang sungai dikampung akak tu.

Esok kena balik kampung la jawab nya ni..rindu..dapat tengok rumah kosong pun dah memadai..
semua kenangan ada disana.

82 comments:

  1. dulu ialah kan kak
    cari kayu reramai sekamoung nak guna buat kenduri, sekarang dah kurang dah sbb memasing dah tua..tak larat tak daya

    ReplyDelete
  2. dulu susah ye kak erna..klu masak kena pakai kayu api..muka merah2 kena asap..kenangan betul..teringat makanan sedap arwah mak pakai kayu api..

    ReplyDelete
  3. sya..ye lah..tu yang agaknya sedara akak teringat tu..dia nak buat kenduri sikit hari khamis nanti..

    ReplyDelete
  4. sal..arwah bapak akak..dulu tak mau ..makan kalau guna gas.bila dah tinggalberdua dengan arwah mak aje..sape nak cari kayu kan..
    sudahnya guna jugak dapur gas dan rice cooker untuk nasi..

    ReplyDelete
  5. balik kg...seribu kennagan menerpa
    tekenang teman2 lama...sawah bendang,sungai yg tenang...oohh tak mungkin berulang kan..kenangan manis tu

    ReplyDelete
  6. fesyen rambut dan seluar orang dulu dulu memang unik ! :)

    ReplyDelete
  7. kak erna,

    baikilah semula rumah kampung tu, boleh balik hujung minggu takpun jadikan rumah persingahan, bila dah dibaiki tentu akan jadi rumah tempat berkumpul adik beradik

    ReplyDelete
  8. Sy ado konangan maso carik kayu api dulu kak.. Smpai skang ni dok teringt2 lg.. Tp tu la, skang ni mcm maleh lak nak bukak cito lamo2 ni..Kono tunggu mood rajin dtg la.. hehe...

    Yg lamo tu jgn dibuang, simpan sbg konangan. kan kak...

    ReplyDelete
  9. hari ni anak2 saya pun sekolah ganti kak erna

    ReplyDelete
  10. Hari ni anak saya pun sekolah ganti.

    Tergelak tengok stail rambut dan seluar dulu2.

    Balik kampung...tinggal kenangan...

    ReplyDelete
  11. kenangan betul gmbr tu..
    saya ada gak gmbr lama gtu..zmn saya kecik2 kot..sekitar thun akhir 70-an..hehe

    klasik je nmpk gmbr lama..
    saya nk blik kg gak kak..nati CNY nih..cti seminggu..tu psl ari ni pom skol ganti..ehhee

    ReplyDelete
  12. "boghang" tu apa kak? x faham teman... ;)

    ReplyDelete
  13. sesekali layan memori lama..syahdu pulak kan kak..

    ReplyDelete
  14. sekarangkan induction cooker guna....tapi yg tak tahan dapurkayu nih..time nak tiup api..waduh melayang segala abu2..cam ala2 snow ajerr!

    ReplyDelete
  15. walau pun rumah itu kosong tapi penuh dgn kenangan masa lalu ya kak.... bila terkenang boleh mengalir si airmata kan?

    ReplyDelete
  16. Salam kak Erna..

    Lamanya saya tak menjenguk ke sini..Harap2 kak Erna sihat..

    Di kampung, suasananya damai..tenang aje rasa tak macam di kota ni.

    ReplyDelete
  17. huhuhu...kk erna rindu kat kg halaman dgn seng leh blek.kita??

    tggu ada ms n duit le....slm kg halaman ya.kihkihkih....

    ReplyDelete
  18. salam kamsiah..
    kampung halaman tetap dirindu kan..walau dekat atau jauh kita pergi..

    ReplyDelete
  19. Daddy Ziyyad..mau nati..berulang kembali tu..jadi fesyen zaman kini pulak..

    ReplyDelete
  20. ibuinta.baru ganti atap aje..baru baiki maa nak raya lepas..tapi tak sempat siap..

    ReplyDelete
  21. akak..

    bestnye kalo mengimbau nostalgia lama..

    saya suke..kdg2 tersenyum sendirian..hehhe

    ReplyDelete
  22. azz..boto azz..akak pun cam tu..hidup dalam kenangan kata orang..sojak mak pun dah tak ado ni..lagiii..la asek teringat yo..terbayang2 bila berkumpul adik beradik tu..

    ReplyDelete
  23. yus..rasa seluruh malaysia sekolah hari ni kan..

    ReplyDelete
  24. salam zaitun..pelik kan..rasa rindu sentiasa pada kampung halaman..

    ReplyDelete
  25. sarah..selamat balik kampung cuti nanti..dok lama2 kat kampung seseklai balik bercuti..best kan..hilang rindu sekejap..

    ReplyDelete
  26. salam yong..he he.."seberang..ringkasnya boghang...

    ReplyDelete
  27. salam suri..makin bertambah usia..makin teringat kenangan lama..

    ReplyDelete
  28. mokwo..akak tak selalau guna induction cooker..nak masak lomak cili api..baru akak guna..goreng2 masih lagi guna gas..

    ReplyDelete
  29. SMM..memang betul yatie..memang mengalir air mata..lagi2 bila teringat masa bersama ayah bonda..

    ReplyDelete
  30. salam kembali tiana..alhamdulillah sihat..terima kasih bertanya khabar..

    ReplyDelete
  31. anie,nagoya..ye la..anie lagi susah nak balik kampung kan..kena sediakan duit dulu..alhamdulillah..akak tak jauh sangt nak balik..

    ReplyDelete
  32. cik ceria..makin meningkat umur ni..makin rindu ngan kenangan..

    ReplyDelete
  33. sekarang dha ada jual kayu api dah kak erna.. zaman dah berubah.. semuanya pakai duit jer sekarang

    ReplyDelete
  34. sy dah lama x blik kg, bila dah lumpuh ni lg le x tau bila bleh lawat kampung arwah bapak huhuu

    ReplyDelete
  35. macam den konal yo gamba dua orang bujang tu.. oops bujang dulu2 la.. hehe

    ReplyDelete
  36. salam kak erna...

    apa khabar..
    moga sihat
    dan sejahtera hendaknya..

    ReplyDelete
  37. zar..akak teringin jugak nak beli kayu..nak buat lemang..
    tapi..tak marah ke jiran tetangga nanti kan..dah la dok mah macam ni..
    asap..
    tapi disini akak tak tau ..ada ke tidak orang jual kayu..

    ReplyDelete
  38. salam maiyah.tak ape la..dah keadaan tak mengizikan..
    insyaallah..nanti bila ada peluang..ada la yang bawak maiyah balik..

    ReplyDelete
  39. zino..kok tak konal..sajo la tu..nak kono tu..he he..
    dulu dulu..memang la bujang..

    ReplyDelete
  40. Adinda Amy..alhamdulullah..akak sihat..
    terima kasih bertanya khabar..

    ReplyDelete
  41. Salam kak erna..kenangan indah sewaktu dulu...cari kayu api nak buat kenduri. Kenangan mmg tak boleh di lupakan

    ReplyDelete
  42. kak.. osah klasik eh gambar tu..

    ReplyDelete
  43. bila tenguk gmbr2 hitam putih ni mcm2 nostalgia timbul kan erna..

    ReplyDelete
  44. tekejut tengok mano datang e gambar2 ni hehe

    ReplyDelete
  45. Memori yang indah
    kalo diingat pasti akan ketawa :)

    ReplyDelete
  46. salam kembali rosaliza..
    memang semua kenangan tak akan dilupakan..

    ReplyDelete
  47. kak ngah..nanti akak masuk kan lagi gambar klassik he he..tq.

    ReplyDelete
  48. idalara..tu yang akak simpak aje gambar2 ni..kenangan tu..

    ReplyDelete
  49. missgee..ye la..kenangan yang tak akan di lupakan..

    ReplyDelete
  50. zino.he he..yo ko tokojut..
    ado laie tu..
    teringat maso dok kuala selangor dulu..tu yang lotak tu.

    ReplyDelete
  51. Salam Kak Erna...tengok gambar tu...teringatkan Arwah Walid saya....seluar kaki besar dan rambut tu...em..emm..zaman dulu mesti banyak peminatkan..ha..ha..

    ReplyDelete
  52. Salam Kak Erna,

    Teringat jugak masa mak ibu masak guna dapur kayu, hari2 nak kena cari kayu api ..w/pun susah tp sedap - nasik bau wangi je...wah rindu nya

    ReplyDelete
  53. salam azie..memang dua beradik tu..ramai peminat dulu tu..he he..

    ReplyDelete
  54. ibu sayang..salam kembali..
    sekarang dah tak boleh guna dapur kayu dah..berasap nanti marah jiran sebelah..he he..

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum.
    Semoga selamat dalam perjalanan dan terubat rindu kat kampung.

    TQ

    ReplyDelete
  56. Admin P@P..
    Waksallam..cik gu..terima kasih..dah selamat pun sampai kerumah kembali..

    ReplyDelete
  57. sekom,

    bru blek dari jln2 kat jusco.masak apa ari ni?teringin lak nak mkn lomak cili api.tp lada tak de....mana nak cari....

    ReplyDelete
  58. anie..ari ni tak masak cili api..he he..
    nak masak cili api nanti anie sorang je makan..yang lain kan tak suka pedas..

    ReplyDelete
  59. gambar akak maso retro dulu tak do ko...maso pakai seluar yengki...!heheheh!

    ReplyDelete
  60. gamba ado kak long..tapi pakai seluar tak do..
    nanti lah..akak nak scan dulu..kok kak long tengok..mesti tak cayo..kurus boto..he he..

    ReplyDelete
  61. seronok tengok gambar lama...ada lagi tak kisah lama2....

    ReplyDelete
  62. klasik betul ah gambar tu..
    tu zaman 70an kan.. zaman hail amir, uji rashid dan dahlan zainudin tgh meletup..ekekeke
    teringin nak balik ke zaman lama...

    ReplyDelete
  63. fuh!!
    gambar betul2 klasik..
    ehehehee

    ReplyDelete
  64. dah lama tak jumpa member msti teringat kisah lama

    ReplyDelete
  65. zul ..tu zaman 80'an tu..
    bukan 70'an.he he

    ReplyDelete
  66. matahati..dah masuk 80'an gambar tu..tapi masih lagi zaman uji rashid dan hail amir..he he.

    ReplyDelete
  67. mie..keangan tu..nasib masih simpan..boleh cerita kat blog kan..

    ReplyDelete
  68. zuriey..memang teringat..
    cerita2 lama..

    ReplyDelete
  69. Aslmkm Erna.
    Maaf la semalam tak dapat pula berkunjung.
    Nostalgia!
    So Erna & famili balik kampung? Mesti seronok tu!

    ReplyDelete
  70. org dulu susah nak masak.orang sekarang malas nak masak.
    semua pakai segera je.ihihihi

    ReplyDelete
  71. hehee...suke tgk gmabar tuhh!!!~~ old schoolll!!~~ wee!!!

    ReplyDelete
  72. Wakmsallam kak G..
    tak pe kak G..ikut kesempatan..saya faham..
    ye kak G..balik kampung..bersih kan rumah..racun rumput..
    rumah tinggal/kosong..macam tu la kak G..

    ReplyDelete
  73. weyda..masa tu..awal 80'an..tak lahir lagi kot..he he..

    ReplyDelete
  74. Dahlia..agaknya macam tu la..he he..
    sekarang ni nak beli senang..dulu2 nak beli siap masak..tak banyak kedai..

    ReplyDelete
  75. dulu kalau nak idupkan api pakai teropong buluh. abu dia naik sampai masuk ke lubang hidung....

    ReplyDelete
  76. Teringat kenanagan silam ye kak ;)

    ReplyDelete
  77. kak pah..bukan takat lubang hidung..
    mato pun masuk..sampai tak boleh colek.he he..

    ReplyDelete
  78. iina..makin tua ni..makin teringat..masa dulu2..he he..

    ReplyDelete
  79. salam nice blog jemput dtg sini http://aida-myasara.blogspot.com

    ReplyDelete