Followers

Saturday, January 15, 2011

JUMAAT CUTI..TAPI..HUJAN DARI PAGI..



Assalamualaikum

Semalam N9 cuti..cuti Hari keputeraan Yam Tuan Besar Negeri Sembilan.

Walau pun semalam cuti..tapi sebab hari Jumaat..akak tak dapat la nak keluar kemana mana..
Takut terlewat nak solat jumaat.

Lagi pun..hujan dari pagi..sampai ke tengahari..
apa lagi nak buat kan..masak..masak..dan makan aje la..

 goreng tempe.kegemaran anak2 akak..tak pelik kan..anak2 akak suka makan tempe..sebab membesarnya di Tanjung Karang..yang sulung sampai umur 11 tahun di sana..

Yang tak pandai makan sibongsu aje..
 Sambal goreng jawa..akak baca blog yatie..ada cerita dia buat sambal jawa..yatie kata dia baca kat blog mat gebu..
Tapi akak buat tak ikut resepi..ikut cara biasa yang diingat masa dok tanjung karang dulu..

sambal jawa ni pun anak anak akak suka,..kalau ada sambal jawa..mesti anak2 ingat nasi ambang.


sambal belacan..makan dengan masak lemak fucuk campur soon..
asam pedas pun masak jugak..permintaan en.abang pulak..
sudahnya akak tak makan nasi..asek akan lauk aje..sampai kenyang..

52 comments:

  1. suka tempe, tapi skrg dah jarang makan sbb tak jumpa kat pasar..

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Erna..macam2 ada..sedap tempe saya pun suka..Kl pun hujan je sepanjang jari semlm

    ReplyDelete
  3. salam kak erna..

    waaahh....banyak menu gak tu ekk...hehehhehe tang sambal belacan tuu yang menaikkan rasa tuu...yang tak lalu pun terus jd lalu nakk makan...hehehe siap bertambah lagi

    ReplyDelete
  4. Aiyooo...
    Kalo layan makan mcm nie
    sure bleh jadi gumuk sihat
    membesar..hehehe

    ReplyDelete
  5. saya pun hnatu tempe jugak.. mentah mentah tempe tu pun saya ratah.. ahhah dulu nak sgt kawin dgn org jawa tapi takde ler pulak org jawa yang mengorat saya.. hahah dapat pulak org ikanpatin masak tempoyak.. oklah tu kan..

    ReplyDelete
  6. tempt dah lama tak mkn....kat cini ada jual.tak penh beli.sbb mhl.uuwwaaaa.....nak blek skrg.nak mkn msakkan mak.buat sendiri tekak tak mo terima.tak sedap

    ReplyDelete
  7. hehe...yus pun selalu buat sambal goreng jawa tu...

    sambal tempe cili padi pun sedap kak Erna...

    p/s: mak ayah orang jawa, tapi saya tak tahu cakap jawa, orang cakap tu, kita faham le sikit2...:D

    ReplyDelete
  8. sama la kita kan suka tempe..lagi goreng garing tu..sedap..

    ReplyDelete
  9. salam rosaliza..anak akak yang no dua..dan yang sulong tu..hantu tempe..he he.

    ReplyDelete
  10. adinda amy..
    bila ada masak lemak putih..kena ada sambal belacan nak kasi pedas..he he.

    ReplyDelete
  11. misgee..tak dinafikan..sambal goreng jawa tu aje..dah buatkan makan bertambah2 he he..

    ReplyDelete
  12. zar..ha ha ha..tak tahan akak..lucu pulak..ada angan2 nak kawin ngan orang jawa ye..
    akak yang dok sana pun tak de can he he..dah dipinang orang perok..

    ReplyDelete
  13. anie,apasal tak bagi tau suka tempe..masa datang mah akak ari tu..boleh akak masakan..he he..

    ReplyDelete
  14. anie..eh lupa pulak..silap eja tak disengajakan tak pe..salah tekan keyboard tu..

    ReplyDelete
  15. yus..macammana nak buat sambal tempe cili padi tu..
    share la..teringin nak buat ni..he he..

    ReplyDelete
  16. teringin tul nak makan sambal jawa la kak.makan ngan nasi ambengg...tak pernah rasa...akak mesti pandai buat kan

    ReplyDelete
  17. izzah..nasi ambeng tu yang malas tu..nasi biasa je..tapi iringan dia tu yang banayak..nak kena ada mee..,serunding,ayam kicap..sambal jawa..aduh..banyaknya kerja..he he..

    ReplyDelete
  18. kita makan memang tujuannya mahu kenyang .. kalau dah kenyang walaupun tidak memakan nasi, tujuan kita ingin makan adalah sudah tercapai .. bukankah begitu ?

    ReplyDelete
  19. saya suka tempe kak
    ni seme saya blaja mkn masa saya posting dulu kat kapar, klang..jumpa kwn2 yg masak tempe..makan2..best rupanya..

    then masa preggy anak sulong..saya mabuk mknn tempe..

    tapi yg sambal goreng tu..saya xle makn..sebab tempe dlm tu jadi lembut..saya suka mkn tempe yg dibuat sambal + ikan bilis+ kentang..ssedappppp

    ReplyDelete
  20. al-lavendari.
    sangat setuju..kalau dah kenyang..tak perlu dah makan nasi kan..
    nanti terlebih kenyang pulak..he he.

    ReplyDelete
  21. sarah-najwan..
    masa buat sambal goreng tu..tempenya akak goreng dadu dulu..buat kecik2..lepas tu masukkan..lambat..jadi tempenya masih garing..
    sambal goreng yang letak kacang dan bilis tu pun akak suka..

    ReplyDelete
  22. bila lah agak e nak dapek makan tongah hari kek somban ni hehe

    ReplyDelete
  23. Salam kak Erna..makasih mendoakn anakbuah atie!sedapnya menu akak arini..trgoda gak ngan koleksi Tapaware akak tue..atie pon br kumpul sikit nie..tp atie beli tapaware yg berkaler biru jer..hihi

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum.

    N9 kalau tak ada cili api rasanya 'tidak sah' dan terbatal masakan tu.

    Teringat masa belajar belajar kat KL dulu-dulu, terkunyah cili api dalam sup ekor. Air mata mengalir dah tak dapat nak kontrol. Minum air bergelas-gelas pun tak hilang pedasnya.

    TQ.

    ReplyDelete
  25. Tempe sedap kalau masak goreng berlada.
    Macam2 betul lauknya... nasiblah badan...

    ReplyDelete
  26. nasi ambang???
    sedapkan kak...
    nanti kasi resipi nasi ambang ye..

    ReplyDelete
  27. Kalau hujan je mesti lapar kan kak...

    Kalau siapa nak copy paste artikel ni, boleh ambil kat blog ni ya... Sama2lah kita sebarkan agar lebih ramai yang dapat membantu adik ni..

    http://darimataazyma.blogspot.com/2011/01/tolonglah-bantu-adik-ini.html

    ReplyDelete
  28. tempe tu di goreng garing, cecah kicap pedas...sedappp kak

    ReplyDelete
  29. kan len kali tunjuk le gambor asam pedas.. sebut jer... nak gak tgk asam pedas versi kak erna ;)

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum kak ERNA..

    sambal goreng..wah sedapnya..
    lama dh tak makan..kita dpt makan sambal goreng tu masa raya jee.kakak buatkan..

    ReplyDelete
  31. zino..apo susah..sound yo..jangan tak bori tau..melopeh la jawab e..he he..

    ReplyDelete
  32. azatie..ye..sudah pasti tapawe semua nak colour biru..
    akak percaya..sebab ros pun biru kan..

    ReplyDelete
  33. waalaikumsallam cik gu..P@P.
    tak juga terbatal kalau tak de cili api..lebih2 lagi dah kawin dengan orang negeri lain ni..tak tahan dia dengan cili api tu..he he..

    ReplyDelete
  34. salam zaitun..nak buat camana..jadi macam2 tu..sebab ikut permintaan..
    hehe..sian badan kan..

    ReplyDelete
  35. azz,bukan kalau hujan yo lapar..yang lobeh he..kalau cuti yo lapar..
    insyaallah azz..mudah2 ada yang menghulurkan bantuan.

    ReplyDelete
  36. kasih redha..
    akak pun tak tau macammana nak bagi resepi nasi ambang,,sebab..masak nasinya macam biasa aje..iringan2 dia tu yang banyak..macam2..
    nanti kita mintak tolong dengan sesiapa yang pandai untuk bagi resepi ye..

    ReplyDelete
  37. Daddy ziyyad..masa akak goreng garing tempe tu,.akak dah letak jintan2 dan rempah kari sekali..tu yang dah tak perlu cicah tu..

    ReplyDelete
  38. salam yong..asam pedas..tak de gambar..sebab akak malu nak tunjuk..
    akak kalau masak asam pedas..tak pandai sangat..
    janji boleh makan aje..he he..

    ReplyDelete
  39. waalaikumsallam sal..
    akak suka makan sambal goreng tu..tu yang tak raya pun buat..
    kalau dah ada tu..memang akak makan itu je..tak makan nasi dah..

    ReplyDelete
  40. saya suke nasi ambeng walaupun saya bukan org jawa. :D

    ReplyDelete
  41. salam GB..sama la kita..bukan orang jawa..tapi peminat nasi ambeng..

    ReplyDelete
  42. emmm...terbau kesedapan menu2 itu....org N9..makan pedas2 kan kak..

    ReplyDelete
  43. pu suka tampe...tapi kan kak.tampe skrg byk bungkus palstik la..raso ea tak berapo sodap kan?

    ReplyDelete
  44. syaa suka sambal jawa yang goreng kering tuh.. leh simpan lama2 dalam tupperware.. Dulu mak yang ajar cara nak buat tuh.. sampai kat sini.. buat juga sekali sekala terutama kalau nak berjalan.. sambal goreng yg basah tuh jrg sgt saya buat.. pakwe xbape gemar tempe hehehe org n9 kan jrg2 mkn benda tuh.. tapi kalau buat yang kering tuh.. laju jek dia makan ;)

    ReplyDelete
  45. Ida..orang N9 memang suka pedas2..tapi akak dah kawin dengan orang perak yang tak tahan pedas..he he..

    ReplyDelete
  46. kak long..memang boto kak long..susah nak jumpo yang bungkus daun maso ni..

    ReplyDelete
  47. Kak Erna,

    sambal belacan tu memang tau... kalau diet terus tak jadi ... huhuhu..

    walaupun bukan orang Jawa, setiap hari waktu lunch saya mesti ambil tempe tak kira sambal atau goreng semata... kawan-kawan pun pelik.


    hehe...

    ReplyDelete
  48. iina..he he..betul tu..orang N9 jarang makan..tapi..sebab akak dulu.kecik2 lagi dah dapat kakak ipar orang jawa..terus satu rumah pandai makan..lepas tu..kerja di tanjung karang..sampai anak 3..anak2 pun pandai makan..kecuali yang bongsu..sebab dia kecik lagi akak dah pindah..

    ReplyDelete
  49. salam reen..he he..penangan sambal belacan kan..
    tapi tu la.akak tak dapat buat pedas2 sampai berasap telinga..dirumah ni..ramai yang tak makan pedas..

    ReplyDelete
  50. tempe goreng sedap tuh...makanan org jawa yg byk khasiat, tapi anak2 tak pandai makan hehehehe...

    ReplyDelete
  51. salam yatie..anak akak..yang bongsu je tak pandai..yang dua lagi suka..

    ReplyDelete