Followers

Monday, January 24, 2011

YANG TIDAK BOLEH DI LUPA..

Assalamualaikum..


Malam tadi..akak teringin nak buat lepat ubi..
kebetulan ada ubi yang abang akak dok segamat tu bawak balik dan bagi akak... 

Masa tu..adik dan anak sedara pun ada dirumah akak.jadinya bergotong  royong la memarut ubi tu..
termasuk la,
anak akak yang sulung tu..

Sambil parut ubi tu..dia pun bercerita..

dulu.masa mak kerja diklia..masa tu mak kerja petang..
katanya..
ayah nak buat buah melaka..
ayah suruh abang ramas dan perah daun pandan.
ayah siap marah2 abang lagi..
dia kata.. 
perah lah kuat sikit..
badan je besar..perah tu pun tak kuat..
perah sampai keluar warna hijau
dah la bulan puasa..dia kata..ayah marah2 lagi..
sampai lah..bang ngah(anak kedua)..masuk kedapur..
Bang ngah kata..eh yah..bukan ke..mak blend dulu daun pandan baru perah..baru la keluar warna hijau dia..
Baru lah..ayah tepuk dahi dan terus ketawa katanya..

Oh alahai..macam tu la..kalau mak tak de dirumah..ada ke patut..di suruhnya anak akak perah daun pandan tu gitu aje..
mana la nak keluar warna hijau nya..

anak akak kata..sampai bila pun abang tak boleh lupa tu mak..katanya..puas abang perah..
dah la bulan puasa.
.he he..lucu betul..nasib baik ada yang teringat mak nya blend dulu daun pandan tu..
kalau tidak sampai berbuka agaknya anak akak mengerjakan daun pandan tu..siap kena marah lagi.

66 comments:

  1. hihihi....nasib baik angah tahu cara ye kak. Kalau tak kesian anak akak tu perah daun padan sampai esok pun tak kuar warna hijau..hahaha

    ReplyDelete
  2. yus..he he..betul tu..
    kalau tidak mau merajuk agaknya abang tu..asek kena marah aje..

    ReplyDelete
  3. hehe.. keluar taik hijau pun takkan keluar hijau pandan tu. alahai ayah.. sian dia tau!!

    ReplyDelete
  4. erna...memang patut pun tk leh lupa kisah tu..gelak2 ida baca...mau perit tangan anak erna dok perah2 tk keluar gak warna hijau tu...heheheh

    ReplyDelete
  5. kak pah..he he..hijau pandan tak keluar..hijau lain pulak yo kak pah..

    ReplyDelete
  6. idalara..ye la..masa tu pun dia dah mengadu dah..
    semalam..dia ulang lagi cerita tu..bagi tau sepupu dengan mak sedara dia pulak..

    ReplyDelete
  7. Hehehe...

    Tak pasal2 kena marah.. Nasib baik yg kena marah tu tak tukar kaler hijau macam Hulk.. hehe..

    ReplyDelete
  8. Salam Kak erna..hhuuhu bila di kenang nak gelak besar je..tapi time abang kena marah tu, ayahnya tak bersalah langsungkan. Pengajaran yang kita dapat mak lah superwomen heheh

    ReplyDelete
  9. Ayah yang over confident :p
    hehehe..

    P/s: memori si anak tue kak..hehehe

    ReplyDelete
  10. hehe...kesah2 lawok. Buat mwana tingat masa form 1 dulu, arwah abah suruh masak kari. Emak takda kat umah. Mwana masak ler cam confident jer bancuh serbuk kari satu dua senduk. tumis cam biasa, masuk kari bancuh tadi. Boh santan. Kari ikan. Siap masak tapi naper kari tak rupa kari. Pelik. Rupa2nya mama guna serbuk kunyit, sebab tak tahu nak beza serbuk kari dgn serbuk kunyit. hohoho...sorok gulai dari abah. malu. Buang gulai kari sepiuk...

    ReplyDelete
  11. kehkehkeh...
    kak...
    ni sama konsep mcm zaman dok asrama dulu...

    senior2 suruh tiup kipas tu sampai bergerak..
    aiyooo hahahaa

    ReplyDelete
  12. Hehehehe mmglah kaka perah daun kalau camtu jgn sampai buka.. sampai thn depan pun belum tentu keluar pati dia hehehe ;)

    ReplyDelete
  13. hahaha...ayah silap haribulan, mau serumpun pandan pun perah belum tentu dapat air hijaunya...

    kesian abang

    ReplyDelete
  14. hihihihihi...kelakar n3 kali ni.
    Tapi indah untuk di kenang. So sweet.

    ReplyDelete
  15. boleh sey bayangkan abg jalal topuk dahi tu kak.dia kan suko topuk dahi.hahaha

    ReplyDelete
  16. masa kecik2 dulu selalu jd tukang amik daun pandan kalau arwah mak nk buat buah kelopong.
    pastu kite jugakla tukang tumbungnya. takmain blend ni sume.. huhuhu!!!

    ReplyDelete
  17. Perah sampai ke sahur pun, confirm tak keluar color hijau tu...hihihi..

    ReplyDelete
  18. ni perah cam perah kelapa ke kak..adusss..mana nk kuar hijo tu..paling tidak pom..saya tumbuk dulu ke..senang sket nk perah..heheh

    xpe..kenangan tu utk anak akak..lenkali dia kan igt smpai bila2..hehe

    ReplyDelete
  19. perah macam perah kelapo ko? hehe

    ReplyDelete
  20. lucu la..tergelak ain bacenye...
    seronokkan kak erna bile terkenangkan semula kisah2 lame mcm tu...

    ReplyDelete
  21. Salam kak....hahahaha nakal betul, Sib baik ada angah yang menjadi penyelamat.....

    ReplyDelete
  22. Aslmkm kak Erna.
    Ya lucu la.
    Tapi suami2 memang gitu la .. diri sendiri pun tak tahu atau tidak begitu arif, pastu nak marahkan anak2!
    Itu la anak2 selalu kata tak adil tu! Hiks haha!

    ReplyDelete
  23. teringat dulu2 arwah omak suh tumbuk2 sampai hancur :)

    ReplyDelete
  24. hahahaha....kes bapak dera anak.sib baik ada no 2.kalo tak seharian si abg perah daun yg tak akan kuar warna....

    ReplyDelete
  25. kak erna

    babak babak bila ayah masuk dapur untuk emmasak.. ehehehe

    ReplyDelete
  26. Nasib baik angah jadi penyelamat kalau tidak tak tahu sampai pukul berapa baru dapat air hijau dari daun pandan hehe....

    ReplyDelete
  27. Salam Kak Erna...
    rajin ye anak akak menolong didapur..bertuah akak...suami & anak2 rajin...

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum kak erna
    lucu membaca catatan akak ini.
    tapi daun pandan memang wangi kan kak?mak mertua suka letakkan daun pandan dalam bilik kami.
    maaf ya kak, lama dah saya tak menjejak meninggalkan komen di blog akak.saya cuma dapat pub;ish entry2 jer...atas alasan kesihatan,saya tak dapat blogwalking tapi nak juga mem publish entry baru,:)
    terima ksih atas sokongan dan komen akak di blog-blog saya.

    ReplyDelete
  29. maun menagih si along tu porah kalau tak kuar2 air kaler hijau daun pandan tu...heheheh..!

    ReplyDelete
  30. salam kak..
    bestnyer akak ni.. suka noi buat kuih muih.. teringin betul nk buat kuih muih cam akak..

    perah daun pandan?.. aduhmaaakkk... naiya budak tuh.. kehkehkeh..

    penah buat dgn masukkan pewarna je, jadik hijau pekat sebab terlebih warna.. ngeri nak makan.. kehkehkeh.. sejak tu mmg serik guna pewarna.. guna original blend punya.. hahaha..

    ReplyDelete
  31. salam azz..tu lah kan..sampai sekarang budak tu teringat ingat..he he..

    ReplyDelete
  32. salam kembali rosaliza..
    memang bila anak bercerita semula..jadi bahan gelak pulak..

    ReplyDelete
  33. missgee..memang kenanga anak tu..lain kali bila disuruh..dia tau dah..he he..

    ReplyDelete
  34. mamawana..akak pulak tergelak besar..he he.
    agak2 macamna rupa..masak kari guna serbok kunyit tu ye..

    ReplyDelete
  35. Ms..lilies..sama la..zaman akak dulu..disuruh tiup lampu kalimantang tu..sampai padam..he he..

    ReplyDelete
  36. iina..he he..nasib ada penyelamat..kalau tidak..berpanjangan lah marah ayah dia..tak sedo salah sendiri..

    ReplyDelete
  37. ibuintan..bukan takat serumpun tu.he he..tebang terus semua daun pandan tu..

    ReplyDelete
  38. salam kasih..anak le yang tak kan ku lupa..katanya..he he..

    ReplyDelete
  39. anymz..memang boleh dibayangkan..he he..

    ReplyDelete
  40. kak ngah..dulu2 mak akak kalau suruh buek tak yah daun pandan pun..putih yo..
    sekarang ni ye budak2 pandai demand..nak warna hijau..he he..

    ReplyDelete
  41. Daddy Ziyyad..nasib ada penyelamat..dapatlah berbuka..he he.

    ReplyDelete
  42. sarah..betul kata sarah..ingat dia..tahun 2005 dulu tu..

    ReplyDelete
  43. zino..ha ah la tu..mano nak keluar hijau e..

    ReplyDelete
  44. salam ainnoraini..memang seronok..bila dah berkumpul ramai2 tu..macam2 cerita akan keluar..

    ReplyDelete
  45. ibusayang.betul tu..nasib ada angah jadi penyelamat..

    ReplyDelete
  46. waksallam cik dah..
    memang betul tu..sendiri pun kurang tau..anak2 jadi mangsa..he he..

    ReplyDelete
  47. mak su..omak akak dulu..tak do warna2 pun..putih ye..

    ReplyDelete
  48. anie,nagoya..nasib kes deraan rengan aje kan..he he..

    ReplyDelete
  49. salam zar..tu lah dia..walau pun tak berapa tau..tapi masih rajin nak mencuba..

    ReplyDelete
  50. salam zaitun..betul tu..camana la dia boleh tak ingat..kena blend dulu.

    ReplyDelete
  51. salam kembali azi..
    alhamdulillah..kalau tak..kesian mak nya sensorang kat dapur..dah la tak de anak dara kan..he he..

    ReplyDelete
  52. waksallam...ummu...memang lucu..
    ummu jangan risau kalau tak dapat tinggalkan komen pun..
    akak akan sentias membaca meninggalkan komen diblog ummu jika akak ada kesempatan..

    ReplyDelete
  53. kak long..nasib along tu jenih tak melawan..dibuek yo apo yang disuruh..he he..

    ReplyDelete
  54. salam tiny..insyaallah nanti bila ada kelapangan..tiny pun boleh jugak buat.
    cuma kalau ada yang makan ni..baru kita rajin buat.
    terima kasih tiny..

    ReplyDelete
  55. heheheee..lawak btul....

    tak pnh jadik mcm tu dlm idup sy..sgt klako..tersengeh sengsorang sy...hehe

    kak, bak mai seketul lepat pisang...sodapppp !!!

    ReplyDelete
  56. suzie..masa tu,..tak lawak dia..geram je kena marah..he he..

    ReplyDelete
  57. zuriey..dah jadi la tu..he he..

    ReplyDelete
  58. hehehe..dahlah bertungkus lumus nak keluarkan warna hijau daun pandan, kena marah lak tuh... bulan puasa lak tuh hehehhe dugaan...

    ReplyDelete
  59. yatie...dugaan berat tu..bulan puasa..mak pulak kerja petang..he he..

    ReplyDelete
  60. kenangan tu kak..

    mesti setiap kali nak buat teringat aje...

    ReplyDelete
  61. Aslmkm.
    Kesian!
    Anak Kak G pula lagi pandai masak memasak & tolong kerja rumah dari Abahnya kerana orientasi keduanya berbeza. :)

    ReplyDelete
  62. reen,..memang kenangan yang tak boleh dilupakan dek anak akak tu..

    ReplyDelete
  63. waksallam kak G..
    kalau saya tak de..memang ayah dan anak2..bekerjasam didapur..

    ReplyDelete
  64. salam kak erna,

    amboi2 kiranya spoting jugalah ayah depakan..bekerjasama menyiapkan menu berbuka..Cuma pasni jgn pula dok ajaq cucu2...cian dunia dah berubah laa atok..:)

    apapun inilah pengalaman hidup yang 'dianiayakan'satu tika dulutapi amat berharga kini jika diimbas semula..Tahniah anak2 telah berjaya menempuhnya..teruskan pelajaran di university kehidupan ini..

    terimaksih

    ReplyDelete
  65. Wakmsallam..ainhany..
    ayah terpaksa lah ambik alih tugas..bila mak kerja masa tu..

    ReplyDelete