Wednesday, January 19, 2011

KISAH DISEBALIK TAK BOLEH TIDUR.




Award dari alamsari..terima kasih

award kak long terima kasih ..


Assalamualaikum..

Semalam akak ada buat cerita tentang tak boleh tidurkan..
dan akak kata..sebagai 'penyakit lama' dah datang balik

Akak nak kongsi cerita disini..tak tau lah..mungkin ada jugak kawan kawan...adik adik..dan anak anak yang pernah mengalami seperti apa yang akak pernah alami ni.

Kisah ni dah lama..sejak tahun1987 lagi..
masa tu..akak baru dapat anak sulung..selepas 5 tahun berumahtangga.

Masa baru lepas bersalin..masa dihospital lagi..bukan main lena akak tidur..sampai orang katil depan kejutkan akak..
"dik..bangun..katanya..anak menangis"..terkejut akak masa tu..punya lena tidur..sampai tak sedar anak nangis.

Kemudian..selepas balik kerumah dari hospital..baru akak rasa seronoknya dah ada anak..
dan bermula dari itu lah..akak tak boleh lena tidur..
akak takut..kalau akak tidur..nanti anak nangis nak susu..
akak jugak takut..kalau akak terlena..muka anak tertutup dengan kain ke..takut dia tak boleh bernafas..

setiap kali akak tidur..akak akan terkejut..dan terus tengok anak..bernafas lagi ke..elok ketidurnya..
Ya allah..dahsyat betul akak masa tu..risau bukan main..

rupanya..berlarutan sampai anak dah tiga..kalau anak demam ke..boleh kata kan akak tak tidur lansung..
macam dah jadi satu penyakit pulak..
akak pernah jugak pi jumpa doktor..untuk mengatasi masalah tu..

doktor kata..tak ada ubat..tak bagus kalau diberi ubat tidur..katanya..
dia cuma suruh akak relaks..jangan fikir sangat..dan jangan fikir yang bukan bukan..

Sekarang ni..anak anak dah besar semua..sepatutnya dah tak ada apa nak fikir lagi dah..
tapi..sesekali..tak boleh tidur tu..tetap jugak datang..
mungkin sebab dah berusia kot..jadi memang dah tak boleh nak lena tidur..

Itu lah kisahnya..kenapa akak selalu susah nak tidur.

67 comments:

kakyong said...

ohh begitu ke alkesahnya.. btw, mak saya kan, sejak dah reach 50'an ni.. dia dpt tidur 2-3 jam pun dah cukup... huhuu.. kalo saya, kalo tak cukup 6-7 jam., mau la esoknya rasa melayang2..

kak long said...

kak,dulu maso lom kahwin ese memang hatu tidor!
bilo dah ado ank..kono la bejago mlm...samo cam akak,takut anak lomeh..anak kuit sikit ese da soda...tak mengaharp an org lain tg an ank!...

Tijah said...

sey plak pantang. cocah yo palo eteh bantal konfem hanyut. osah sonang eh. hehehe.

KAKTINY said...

masa bebudak ni baby dulu.. mmg mcm akak jugakla.. kerap takleh tido.. tp skrg ni.. diaorg tak tido lagi, maknyer dh lena ke bulan.. abahnya la layan.. hahahaa...

tp, kalau anak2 atau abah anak2 demam, sakit dsbgnya.. mmg komfem tak leh tido.. risau..

so, skrg ni tiny nk menikmati tido yg lena, sebab nanti esok2 mesti dtg jugak penyakit tu nanti.. nk plak bila anak nk periksa.. dan lain lain.. hehehe...

ibuintan said...

salam kak erna,

saya pun sekarang ada masa memang susah nak tido, kalau dah melepasi pukul 12 setengah malam, memang dekat nak subuh baru mau lelap...

kalau kurang tido pulak, kepala pun mulalah sakit berdenyut2

kasihredha said...

Alhamdulillah sy tak de masalah ini...letak je kepala terus lelap. Mungkin terlalu penat.

~ Kak Azz ~ said...

Mak sy pun cmtu kak... Susah nak tido.. Kalau tido asek tersedar yoo..

Akak boleh mintak kojo part time jadi jaga ni kak... hehehe... gurau yoo...

anie,Nagoya said...

tak penahhhh...kalo tak tido lagi penyakit kat kita.

isshhh...smpi gitu sekali kk Erna.kita fkr, saraf kawal tido kk erna terima tekanan terkejut tak ms kk erna jg anak2 kk erna ms mereka kecil.kita fkr tu je.tak psti tau...

kak Erna said...

salam yong..
tak boleh jugak yong..lagi dah berusia ni..lagi la nak tidur lama..
nak jaga kesihatan..

kak Erna said...

kak long..samo yo kito kan..takut anak lomeh..sampai tak boleh tidur..tak boleh anak berkuit sikit..melompek..he he.

kak Erna said...

tijah..untung jadi camtu..sonang tido.
bilo dah cukup tidur..segar bilo dan siang kan..

kak Erna said...

tiny..untung tiny cam tu..
akak pun teringn camtu..ngantuk awal..tidur..sekejap aje dah terjaga..
bila anak demam ke..nak periksa ke..memang la tiny..sampai pening kepala..budak2 takape2..kita pulak yang mabuk kurang tidur..he he

kak Erna said...

ibuintan salam kembali..
memang tak leh nak buat apa kan..
diajar suruh tidur pun..nak jugak jaga..tidur sekejap..jaga..terlelap sekejap..jaga lagi..tak tau lah..

kak Erna said...

kasih redha..syukur alhamdulillah kan..
tidur lena pun satu nikmat tu..

kak Erna said...

azz..kalau borani..mau mintak azz..apo salah he kan..dapek yo nambah pondapatan..he he.

kak Erna said...

anie,nagoya..ye lah agaknya tu..kalau tidak nape susah sangat nak tidur lena kan..

~ yus ~ said...

ooo..mcm tu ke kisahnya kak erna.

Tapi betullah kata doktor tu kak, akak kena relax dan jgn fikir yg bukan2 ye. InsyaAllah pasti tidur lena...

Ibu Sayang said...

Salam Kak Erna,

Ibu ni pantang letak kepala aje terus lena....hihihi

Dahlia Nawi said...

emm bertuah nye anak2 kak erna

kak Erna said...

salam yus..insyaallah..tapi dah bertahun ni.susah jugak kan..

kak Erna said...

ibu sayang..beruntung ibu..dapat menikmati..tidur yang lena..

kak Erna said...

dahlia..alhamdulillah.

mokwonik said...

mokwo pun cam tuh gak! sejak dah tua nih lagi lah,, sekarang necafe, kopi n teh memang dah tak minum..klau tak ku jadi burung antu lerr!

sarah-najwan said...

owh gtu ye kak..

akak kene relak byk2 kak..
mcm yg saya citer cara2 saya..akak bole apply..ehhe

tah hape2 cara saya tu kan..hehe

atau akak psg aromaterapi dlm bilik..kasi suasana tenang dan akak bole relak..mcm romantik gtu..auwwww...hehehe

iina said...

Kak cuba baca buku time xleh tidur tuh.. mana tau penat mata membaca terus leh lena.. dan dapat tambah ilmu.. lagik afdal kalau dapat baca quran ;)

Zaitun said...

Erna baca buku sambil baring saya rasa mesti tertidur.

SUZIE APAI said...

opss..ms akak dpt ank sulong, sy baru darjah 1...btul ke ni? 1987 heh?
haaa btul ler..

dulu2 sape ntah bgtau, klu susah nk tdo..kira 1 smpi 100, nti tertido...hikss

suri solehah said...

kalau biasa2nya kita minum susu suam kalau tak leh tido....tapi kes kak erna ni..tak tahulah..rasa mcm nak kata mcm dr tu katalah kak..akak jgn banyak ffikir sangat,,nikmati saja keempukan tilam tu..huhu

Kak Rosaliza said...

Salam kak erna..saya pun mcm akk..tido tak berapa nak lena...takut anak lmas la mcm2 paler dok fikir heheh..tapi boleh tido jap2 bangun pas tu tido blk heheh

kak Erna said...

salam mokwo..tu la kan..nikmat tidur kita nak tak macam dulu lagi..

kak Erna said...

sarah..bukan setakat pasang aromatherapy..yang apa tu..lampu kristal tu pun ada..he he..

kak Erna said...

iina..he he..akak ni..suka membaca tau..akak pernah membaca kat bilik..atas katil..sampai kul 2..3..pagi..sampai abang akak cakap..tutup la lampu..nak tidur ni..katanya..he he..terang benderang..dia pulak susah nak lena..

kak Erna said...

zaitun..saya kalau membaca..lagi celik matanya.he he.

kak Erna said...

suzie..betul la tu..tak boleh panggil akak dah ni..kena panggil mak cik pulak..he he..

kak Erna said...

suri..betul la tu..tu sebabnya walaupun tak lena..akak tetap tergolek ditilam untuk menikmati keempukan tilam..he he..

kak Erna said...

salam rosaliza..akak rasakan..semua yang ada anak kecik..macam tu kan..tak leh lena..
akak pulak terbawak2 sampai ketua..he he..

- zuriey - said...

dah biasa eh kak..2la dah selalu camtu memang terbawa2

secangkir madu merah said...

kakErna cuba bila tak boleh nak tidur tu bawak2 membaca... baca quran ke, baca buku2 ke... atau mungkin boleh cuba tetapkan waktu tidur atau tutup semua lampu2 biar gelap dan pejamkan mata. Atau semburkan air freshner supaya udara di dlm bilik lebih segar dan boleh buat kita rasa selesa utk tidor..

Hamizah said...

oo g2 ke?sy mmg dr remaja lg adakalanya ssh nak tido..

kak Erna said...

salam zuriey..tu la dah terbiasa..memang tak boleh nak buat apa dah..

kak Erna said...

salam yatie..akak ni suka membaca..kalau akak membaca..sah2 la..sampai siang celik je mata..he he..terima kasih yatie..

kak Erna said...

salam hamizah..akak masa remaja..senang sangat tidur nye..lepas ada anak je..baru susah nal lena tu..

zino said...

itu kisah nya...

Zareda Norman said...

oh gitu kisahnya.. sekarang kalau tak boleh tidor akak zikir jer kak.. lama lama mesti terlelap tu

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

alahai..

saya ni pantang letak kepala kat bantal, mesti lelap.

sebab tu saya tak nak masuk bilik selagi tak habis bw.. kalau tak mesti hanyut..

Bila berjaga pulak, sampai pukul dua tiga pagi pun boleh lagi..

sal said...

betul kak erna..klu dah vetren ni susah nak tidur.saya juga mengalaminya..
.
kadangkala saya terjaga 2 pagi terus tak tidur terkebil2 mata..kul 4 baru betul2 bangun..dah biasa begitu, tak ngantuk pun waktu pgi

My Special Mall said...

akak mandi air panas dulu bila nak tidur tu dan minu susu, terapi kerehatan badan :)

kak Erna said...

zino..ha ah.la kisah dulu2..he he.

kak Erna said...

salam zar..ha ah..itu la yang akak buat..kadang akak baca ayatulkursi tu..tah berapa banyak dah..kada..terlelap jugak sekejap..kadang2..terus dah dengar ngaji dari masjid..

kak Erna said...

salam reen...dulu2 sebelum ada anak macam tu jugak..sekejap je lena..
lepas ada anak jadi tak lena tidur pulak..

kak Erna said...

salam sal..betul la tu kan..dah veteran ni..dapat gangguan tidur pulak..

kak Erna said...

mak su..minum susu yang tak lalu tu..he he..

fa*atip said...

dulu masa anak2 fa kecik, depa berde'eh je, fa terus terjaga. But now....tu diaa..tau2 dah subuh. hehe

kak Erna said...

salam Fa*..alhamdulillah kalau dapat macam tu..tapi kaka berterusan sampai sekarang..tu yang susah tu kan..

Steve Finnell said...

you are invited to follow my blog

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Memang benar kata Kak G kan? - Tak boleh tidur tu hampir semuanya bila otak ligat mikir.
Lain kali, lawan dengan zikrullah je sampai terlena.

SH said...

Bagusnye kak Erna ni, penyayang betul...alhamdulillah sya tk pernah lak ade penyakit tk leh tido ni...tp tido yg berpada2 la...tk trlebih dan tk trkurang...anak2 dah besar skrang pun, rutin tido masih sama, 11pm, bangun 5pm...siang jarang2 tido...syukurr...

kak Erna said...

Wkmsallam.kak G..
insyaallah..pas ni kena ikut nasiha kak G..semoga lena hendaknya..

kak Erna said...

SH..terima kasih..tapi kan.semua yang bergelar ibu tu...penyayang.
akak pun susah nak tidur siang..
bila rasa nak tidur je..macam2 yang diingat nak buat..

gadisBunga said...

saya penah jadi zombie, tak tidur 5 hari sebab siapkan projek sem akhir matric.

kalau dah ada anak nant taktau la cemana kan...dulu muda lagi. skrg dah tua, ada daya lagi ke? huhuhu~

Yati said...

Susah juga tak leh tidor, ye kak. Agaknya, bila dah agak berumur sikit, memang kurang tidor kot. Macam mak saya juga. Dia tidor kejap je.
Yati pula, pantang letak pala kat bantal, memang tak sedor sampai pagi.

kak Erna said...

GB..ya allah hai..5 hari?
tahannya mata..
kalau dah ada anak..kalau yang jenis meragam malam..tak tidur jugak..

kak Erna said...

salam yatie..akak dari mula dapat anak sulong..sebelum tu..ok je..

kak ina kl said...

sekarang ni pun dah kurang tidur rasanya..klu tak leh tidur buka ajer pc ...tak pun tgk tv

kak Erna said...

kakinakl..
tak boleh pulak tu.tkut ganggu yang lain..he he

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ said...

hehee..!!~~ yerlah kak..bila ada anak ni nak tido lena pun susah...tap saya kalo letih sgt mmg lena xingt apa2 dah..haiyaa!!

klik jer...mummylovers blog

armouris said...

lagi info tentang kurang tidur di SIHAT SELALU - Kanser Angkara Kurang Tidur