Wednesday, January 19, 2011

KISAH DISEBALIK TAK BOLEH TIDUR.




Award dari alamsari..terima kasih

award kak long terima kasih ..


Assalamualaikum..

Semalam akak ada buat cerita tentang tak boleh tidurkan..
dan akak kata..sebagai 'penyakit lama' dah datang balik

Akak nak kongsi cerita disini..tak tau lah..mungkin ada jugak kawan kawan...adik adik..dan anak anak yang pernah mengalami seperti apa yang akak pernah alami ni.

Kisah ni dah lama..sejak tahun1987 lagi..
masa tu..akak baru dapat anak sulung..selepas 5 tahun berumahtangga.

Masa baru lepas bersalin..masa dihospital lagi..bukan main lena akak tidur..sampai orang katil depan kejutkan akak..
"dik..bangun..katanya..anak menangis"..terkejut akak masa tu..punya lena tidur..sampai tak sedar anak nangis.

Kemudian..selepas balik kerumah dari hospital..baru akak rasa seronoknya dah ada anak..
dan bermula dari itu lah..akak tak boleh lena tidur..
akak takut..kalau akak tidur..nanti anak nangis nak susu..
akak jugak takut..kalau akak terlena..muka anak tertutup dengan kain ke..takut dia tak boleh bernafas..

setiap kali akak tidur..akak akan terkejut..dan terus tengok anak..bernafas lagi ke..elok ketidurnya..
Ya allah..dahsyat betul akak masa tu..risau bukan main..

rupanya..berlarutan sampai anak dah tiga..kalau anak demam ke..boleh kata kan akak tak tidur lansung..
macam dah jadi satu penyakit pulak..
akak pernah jugak pi jumpa doktor..untuk mengatasi masalah tu..

doktor kata..tak ada ubat..tak bagus kalau diberi ubat tidur..katanya..
dia cuma suruh akak relaks..jangan fikir sangat..dan jangan fikir yang bukan bukan..

Sekarang ni..anak anak dah besar semua..sepatutnya dah tak ada apa nak fikir lagi dah..
tapi..sesekali..tak boleh tidur tu..tetap jugak datang..
mungkin sebab dah berusia kot..jadi memang dah tak boleh nak lena tidur..

Itu lah kisahnya..kenapa akak selalu susah nak tidur.

67 comments:

  1. ohh begitu ke alkesahnya.. btw, mak saya kan, sejak dah reach 50'an ni.. dia dpt tidur 2-3 jam pun dah cukup... huhuu.. kalo saya, kalo tak cukup 6-7 jam., mau la esoknya rasa melayang2..

    ReplyDelete
  2. kak,dulu maso lom kahwin ese memang hatu tidor!
    bilo dah ado ank..kono la bejago mlm...samo cam akak,takut anak lomeh..anak kuit sikit ese da soda...tak mengaharp an org lain tg an ank!...

    ReplyDelete
  3. sey plak pantang. cocah yo palo eteh bantal konfem hanyut. osah sonang eh. hehehe.

    ReplyDelete
  4. masa bebudak ni baby dulu.. mmg mcm akak jugakla.. kerap takleh tido.. tp skrg ni.. diaorg tak tido lagi, maknyer dh lena ke bulan.. abahnya la layan.. hahahaa...

    tp, kalau anak2 atau abah anak2 demam, sakit dsbgnya.. mmg komfem tak leh tido.. risau..

    so, skrg ni tiny nk menikmati tido yg lena, sebab nanti esok2 mesti dtg jugak penyakit tu nanti.. nk plak bila anak nk periksa.. dan lain lain.. hehehe...

    ReplyDelete
  5. salam kak erna,

    saya pun sekarang ada masa memang susah nak tido, kalau dah melepasi pukul 12 setengah malam, memang dekat nak subuh baru mau lelap...

    kalau kurang tido pulak, kepala pun mulalah sakit berdenyut2

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah sy tak de masalah ini...letak je kepala terus lelap. Mungkin terlalu penat.

    ReplyDelete
  7. Mak sy pun cmtu kak... Susah nak tido.. Kalau tido asek tersedar yoo..

    Akak boleh mintak kojo part time jadi jaga ni kak... hehehe... gurau yoo...

    ReplyDelete
  8. tak penahhhh...kalo tak tido lagi penyakit kat kita.

    isshhh...smpi gitu sekali kk Erna.kita fkr, saraf kawal tido kk erna terima tekanan terkejut tak ms kk erna jg anak2 kk erna ms mereka kecil.kita fkr tu je.tak psti tau...

    ReplyDelete
  9. salam yong..
    tak boleh jugak yong..lagi dah berusia ni..lagi la nak tidur lama..
    nak jaga kesihatan..

    ReplyDelete
  10. kak long..samo yo kito kan..takut anak lomeh..sampai tak boleh tidur..tak boleh anak berkuit sikit..melompek..he he.

    ReplyDelete
  11. tijah..untung jadi camtu..sonang tido.
    bilo dah cukup tidur..segar bilo dan siang kan..

    ReplyDelete
  12. tiny..untung tiny cam tu..
    akak pun teringn camtu..ngantuk awal..tidur..sekejap aje dah terjaga..
    bila anak demam ke..nak periksa ke..memang la tiny..sampai pening kepala..budak2 takape2..kita pulak yang mabuk kurang tidur..he he

    ReplyDelete
  13. ibuintan salam kembali..
    memang tak leh nak buat apa kan..
    diajar suruh tidur pun..nak jugak jaga..tidur sekejap..jaga..terlelap sekejap..jaga lagi..tak tau lah..

    ReplyDelete
  14. kasih redha..syukur alhamdulillah kan..
    tidur lena pun satu nikmat tu..

    ReplyDelete
  15. azz..kalau borani..mau mintak azz..apo salah he kan..dapek yo nambah pondapatan..he he.

    ReplyDelete
  16. anie,nagoya..ye lah agaknya tu..kalau tidak nape susah sangat nak tidur lena kan..

    ReplyDelete
  17. ooo..mcm tu ke kisahnya kak erna.

    Tapi betullah kata doktor tu kak, akak kena relax dan jgn fikir yg bukan2 ye. InsyaAllah pasti tidur lena...

    ReplyDelete
  18. Salam Kak Erna,

    Ibu ni pantang letak kepala aje terus lena....hihihi

    ReplyDelete
  19. salam yus..insyaallah..tapi dah bertahun ni.susah jugak kan..

    ReplyDelete
  20. ibu sayang..beruntung ibu..dapat menikmati..tidur yang lena..

    ReplyDelete
  21. mokwo pun cam tuh gak! sejak dah tua nih lagi lah,, sekarang necafe, kopi n teh memang dah tak minum..klau tak ku jadi burung antu lerr!

    ReplyDelete
  22. owh gtu ye kak..

    akak kene relak byk2 kak..
    mcm yg saya citer cara2 saya..akak bole apply..ehhe

    tah hape2 cara saya tu kan..hehe

    atau akak psg aromaterapi dlm bilik..kasi suasana tenang dan akak bole relak..mcm romantik gtu..auwwww...hehehe

    ReplyDelete
  23. Kak cuba baca buku time xleh tidur tuh.. mana tau penat mata membaca terus leh lena.. dan dapat tambah ilmu.. lagik afdal kalau dapat baca quran ;)

    ReplyDelete
  24. Erna baca buku sambil baring saya rasa mesti tertidur.

    ReplyDelete
  25. opss..ms akak dpt ank sulong, sy baru darjah 1...btul ke ni? 1987 heh?
    haaa btul ler..

    dulu2 sape ntah bgtau, klu susah nk tdo..kira 1 smpi 100, nti tertido...hikss

    ReplyDelete
  26. kalau biasa2nya kita minum susu suam kalau tak leh tido....tapi kes kak erna ni..tak tahulah..rasa mcm nak kata mcm dr tu katalah kak..akak jgn banyak ffikir sangat,,nikmati saja keempukan tilam tu..huhu

    ReplyDelete
  27. Salam kak erna..saya pun mcm akk..tido tak berapa nak lena...takut anak lmas la mcm2 paler dok fikir heheh..tapi boleh tido jap2 bangun pas tu tido blk heheh

    ReplyDelete
  28. salam mokwo..tu la kan..nikmat tidur kita nak tak macam dulu lagi..

    ReplyDelete
  29. sarah..bukan setakat pasang aromatherapy..yang apa tu..lampu kristal tu pun ada..he he..

    ReplyDelete
  30. iina..he he..akak ni..suka membaca tau..akak pernah membaca kat bilik..atas katil..sampai kul 2..3..pagi..sampai abang akak cakap..tutup la lampu..nak tidur ni..katanya..he he..terang benderang..dia pulak susah nak lena..

    ReplyDelete
  31. zaitun..saya kalau membaca..lagi celik matanya.he he.

    ReplyDelete
  32. suzie..betul la tu..tak boleh panggil akak dah ni..kena panggil mak cik pulak..he he..

    ReplyDelete
  33. suri..betul la tu..tu sebabnya walaupun tak lena..akak tetap tergolek ditilam untuk menikmati keempukan tilam..he he..

    ReplyDelete
  34. salam rosaliza..akak rasakan..semua yang ada anak kecik..macam tu kan..tak leh lena..
    akak pulak terbawak2 sampai ketua..he he..

    ReplyDelete
  35. dah biasa eh kak..2la dah selalu camtu memang terbawa2

    ReplyDelete
  36. kakErna cuba bila tak boleh nak tidur tu bawak2 membaca... baca quran ke, baca buku2 ke... atau mungkin boleh cuba tetapkan waktu tidur atau tutup semua lampu2 biar gelap dan pejamkan mata. Atau semburkan air freshner supaya udara di dlm bilik lebih segar dan boleh buat kita rasa selesa utk tidor..

    ReplyDelete
  37. oo g2 ke?sy mmg dr remaja lg adakalanya ssh nak tido..

    ReplyDelete
  38. salam zuriey..tu la dah terbiasa..memang tak boleh nak buat apa dah..

    ReplyDelete
  39. salam yatie..akak ni suka membaca..kalau akak membaca..sah2 la..sampai siang celik je mata..he he..terima kasih yatie..

    ReplyDelete
  40. salam hamizah..akak masa remaja..senang sangat tidur nye..lepas ada anak je..baru susah nal lena tu..

    ReplyDelete
  41. oh gitu kisahnya.. sekarang kalau tak boleh tidor akak zikir jer kak.. lama lama mesti terlelap tu

    ReplyDelete
  42. alahai..

    saya ni pantang letak kepala kat bantal, mesti lelap.

    sebab tu saya tak nak masuk bilik selagi tak habis bw.. kalau tak mesti hanyut..

    Bila berjaga pulak, sampai pukul dua tiga pagi pun boleh lagi..

    ReplyDelete
  43. betul kak erna..klu dah vetren ni susah nak tidur.saya juga mengalaminya..
    .
    kadangkala saya terjaga 2 pagi terus tak tidur terkebil2 mata..kul 4 baru betul2 bangun..dah biasa begitu, tak ngantuk pun waktu pgi

    ReplyDelete
  44. akak mandi air panas dulu bila nak tidur tu dan minu susu, terapi kerehatan badan :)

    ReplyDelete
  45. zino..ha ah.la kisah dulu2..he he.

    ReplyDelete
  46. salam zar..ha ah..itu la yang akak buat..kadang akak baca ayatulkursi tu..tah berapa banyak dah..kada..terlelap jugak sekejap..kadang2..terus dah dengar ngaji dari masjid..

    ReplyDelete
  47. salam reen...dulu2 sebelum ada anak macam tu jugak..sekejap je lena..
    lepas ada anak jadi tak lena tidur pulak..

    ReplyDelete
  48. salam sal..betul la tu kan..dah veteran ni..dapat gangguan tidur pulak..

    ReplyDelete
  49. mak su..minum susu yang tak lalu tu..he he..

    ReplyDelete
  50. dulu masa anak2 fa kecik, depa berde'eh je, fa terus terjaga. But now....tu diaa..tau2 dah subuh. hehe

    ReplyDelete
  51. salam Fa*..alhamdulillah kalau dapat macam tu..tapi kaka berterusan sampai sekarang..tu yang susah tu kan..

    ReplyDelete
  52. Aslmkm.
    Memang benar kata Kak G kan? - Tak boleh tidur tu hampir semuanya bila otak ligat mikir.
    Lain kali, lawan dengan zikrullah je sampai terlena.

    ReplyDelete
  53. Bagusnye kak Erna ni, penyayang betul...alhamdulillah sya tk pernah lak ade penyakit tk leh tido ni...tp tido yg berpada2 la...tk trlebih dan tk trkurang...anak2 dah besar skrang pun, rutin tido masih sama, 11pm, bangun 5pm...siang jarang2 tido...syukurr...

    ReplyDelete
  54. Wkmsallam.kak G..
    insyaallah..pas ni kena ikut nasiha kak G..semoga lena hendaknya..

    ReplyDelete
  55. SH..terima kasih..tapi kan.semua yang bergelar ibu tu...penyayang.
    akak pun susah nak tidur siang..
    bila rasa nak tidur je..macam2 yang diingat nak buat..

    ReplyDelete
  56. saya penah jadi zombie, tak tidur 5 hari sebab siapkan projek sem akhir matric.

    kalau dah ada anak nant taktau la cemana kan...dulu muda lagi. skrg dah tua, ada daya lagi ke? huhuhu~

    ReplyDelete
  57. Susah juga tak leh tidor, ye kak. Agaknya, bila dah agak berumur sikit, memang kurang tidor kot. Macam mak saya juga. Dia tidor kejap je.
    Yati pula, pantang letak pala kat bantal, memang tak sedor sampai pagi.

    ReplyDelete
  58. GB..ya allah hai..5 hari?
    tahannya mata..
    kalau dah ada anak..kalau yang jenis meragam malam..tak tidur jugak..

    ReplyDelete
  59. salam yatie..akak dari mula dapat anak sulong..sebelum tu..ok je..

    ReplyDelete
  60. sekarang ni pun dah kurang tidur rasanya..klu tak leh tidur buka ajer pc ...tak pun tgk tv

    ReplyDelete
  61. kakinakl..
    tak boleh pulak tu.tkut ganggu yang lain..he he

    ReplyDelete
  62. hehee..!!~~ yerlah kak..bila ada anak ni nak tido lena pun susah...tap saya kalo letih sgt mmg lena xingt apa2 dah..haiyaa!!

    klik jer...mummylovers blog

    ReplyDelete