Sunday, January 9, 2011

XTVT DIHARI MINGGU.

Assalamualaikum

 Sarapan pagi ni..puff sosej..semalam baca blog nor secubit garam..terus pagi ni buat.
kemudian..masak ikan jenahak campur dengan jeruk maman..
lepas masak..nak ambil tupperware..isikan lauk yang akak masak..jumpa bekas..tutup tak jumpa.
lama beno nampaknya akak tak kemaskan almari tupperware ni.
 Susah sangat nak cari tutupnya..sudahnya..akak lambakkan semua kelantai..macam gambar kat atas tu la..berlonggok..padan muka akak..dah jadi kerja akak pulak..mengemas dan menyusun balik..
 Alhamdulillah.disebabkan nak cari tutup yang tak jumpa..sekarang almari tupperware akak dan tersusun semula.
 Tapikan..tak tau lah berapa lama ni..
 Mau nya tahan seminggu dua je..lepas ni nanti tangan2 yang menyimpan ni..ikut sempat je..main campak2 tutup kemana..badannya kemana..
 Lagi tupperware akak
..masa akak jadi dealer tupperware dari tahun 1990 dulu..akak memang banyak dapat tupperwae..beli pun beli..hadiah pun banyak dapat.
dulu2 kalau jadi dealer.sebulan sekali ada meeting..sesiapa yang dapat jual banyak..dapat hadiah..
dan alhamdulillah..akak selalu dapat hadiah .
 Tapi..banyak mana pun jual..akak tak pernah dapat duit..sebabnya..setiap kali dapat.akak akan bagi tau..akak nak tupperware..macam tu lah gilanya akak dengan tupperware dulu..nak beli kan mahal.
tu la caranya akak mengumpul tupperware ni..
Tak sangka pulak..dalam pada akak mengemas tu tadi..jumpa pulak yang belum bukak lagi..masih lagi dalam plastik..ni kes..sayang lah ni..dah banyak..lepas tu..sayang nak bukak..
ada 4 bungkus lagi yang belum dibuka..

kalau kita nak simpan tupperware..jangan tutup..letak aje..kalau kita tutup..nanti tutup cepat pecah.
tu la sebab akak letak je tutupnya diatas.

Dah penat ni..nak rehat dulu ye..lepas ni sambung pulak gosok baju..
Insyaallah jumpa lagi.

97 comments:

  1. baru sodap mato memandang hehe

    ReplyDelete
  2. oo...cmtu ehh cara nk simpan taperware kak... tak leh tutup tu... Patot la taperware kt rumah ni tutup dia bnyk yg dah pecah2.. Nak tukar punya la susah...

    Kabiner taperware saya lagi la serabut kak wehhh... hahaha... buek malu yoo nak nunjuk... hihi...

    ReplyDelete
  3. byknyer tupperware akak..cayalah..

    saya nyer byk gak..byk hak bekas plstik..tu pom xlarat nk kemas mcm akak tu..salute kat akak..kemas sgt..

    saya ni..jenis xbeli koleksi..jenis xreti nk kemas susun..hehe..

    ada plan gak nk buat koleksi pinggan mangkuk..tggulah dulu..hehe
    kene rjin kemas bekas plastik dulukan kak saya ni..ehhe

    ReplyDelete
  4. azz..yang kak ingat caro simpan yo azz..sebonar e..banyak lagi..caro nak berosihkan..nak ilangkan bau..
    tapi dah lupo la azz..he he..dah lamo.

    ReplyDelete
  5. sarah najwan..
    akak pun tak rajin sangat..tai kalau dah nak cari susah..tak jumpa mas tu la datang rajin nya..he he..
    tak pe..muda2 ni boleh buat koleksi pinggan mangkuk ke apa..
    macam akak ni dah rehat aje dah..tak beli apa2 lagi..

    ReplyDelete
  6. sama la dgn nor, dulu pun dealer tupperware.. quite active gak la.. ntah berapa kotak tupperware yg ada bawah katil.. dah bagi2 kat org, tak larat nak simpan dlm ruang yg terbatas ni.. simpan mana2 yg nak guna jer..

    ReplyDelete
  7. salam nor..nor pun sama ye..akak yang dalam2 kotak dah buat hadiah..bagi bagi kawan..bungkus cantik2.tapi masih banyak lagi dirumah..

    ReplyDelete
  8. kakerna..! banyak eh koleksi tupperware...!


    brand ni memang elok kan?tahan lamo...
    sekarang akak tak jadi dealer laie ko?

    ReplyDelete
  9. salam kak erna..hahaha tergelak tgk almari tupperware akak tuh..bukan ape..cam sama keadaannye ngan kabinet umah kita!! tu ler time nk ngemas ntah bape bulan sekali.. kihkih!pepun besela kak..kita nih kena tunggu cuti yg panjang sikit br leh nak overhaul umah..hehe!

    ReplyDelete
  10. Suka tengok tupperware cantik disusunkemas. Kalau nak hilang bau bekas plastik, taruk air sabun dalam bekas dan biarkan bertutup buat seketika. Kemudian bilas.

    ReplyDelete
  11. kak long.dulu yo..gilo kan bondo alah ni..memang banyak boto kak long..ado yang akak hadiah kan orang..ado yang kawan2 dan anak2 sedaro kalau datang mah akak..bawak balik..
    dah lamo akak beronti dah..dah dokek 7 tahun..tak aktif laie..

    ReplyDelete
  12. Dr.ina..sah lah tu..he he.bukan senang nak kemas tu..dah teruk sangat dan tak jumpa nak cari tutup..baru lah..kemas beria..kalau tidak..biau kan je..

    ReplyDelete
  13. salam kak hajjah nora..
    terima kasih.saya dah lupa..lama dah..tu yang tak ingat..terima kasih mengingatkan kembali..

    ReplyDelete
  14. Salam kak erna..wah bestnya ada koleksi tupperware

    ReplyDelete
  15. kka erna

    zar pun macam kak erna, gila tupperware.. dulu menjual jugak lepas malas asik beli lelongan aje.. murah dan cepat.. tupperware zar pun berlambak tutup ntah kemana.. nampaknya kena ikut kak erna juga, mengema sbalik masuk stor elok elok

    ReplyDelete
  16. salam rosaliza..tupperware lama dah tu..yang baru2 ni tak de beli lagi dah..
    tapi dulu memang seronok sangat akak dapat tupperware ni..

    ReplyDelete
  17. zar..memang kena kemas zar..tadi banyak juga tutup tak jumpa lansung..
    yang ada tutup je akak simpan elok2..yang tutup dah tak de..letak tepi..he he..simpan kat tempat lain..tak buka dah jawabnya tu..

    ReplyDelete
  18. keh keh keh....
    saya pun baru hari tu kemas tempat tupperware..
    tetiba pelik awat xmuat plak padahal takde tambah lain ke beli lain ke hahaha

    ReplyDelete
  19. Salam my dear sis..kak erna:)

    ops!!..hb ada jugak bising..bila nampak byk tupperware niii..tapi buat2 tak faham jekk..heheheh

    ReplyDelete
  20. Yelah kak.. umah saya pun byk tupperware.. pastu tah mana2 tutup dia hehehe.. tapi tupperware saya yk yg besar2.. yg kecik2 semua malas nak simpan.. tapi tupperware nie mmg berjuga juga hehehe ;)

    ReplyDelete
  21. yuhuuuu.....kemas thn baru?hihihihi...tak lama lak giliran kita nak kemas dapur.ni pun tgh mencari2 mananya semua penutup taperware ni.

    "otsukaresamadeshita".ucapan tuk org yg dah abis berkerja atau melakukan sesuatu yg memenatkan.

    ReplyDelete
  22. banyaknya! stail2 mak saya gak nih! simpan tupperware bebanyak! hehehe

    ReplyDelete
  23. Ms.lilies..he he..boleh pulak tetiba tak muat ye..

    ReplyDelete
  24. salam tini..
    nasib baik akak dirumah ni tak de yang bising..
    banyak guna kan..garam,cili,kunyit,gula..semua dok dalam tupperware..he he..

    ReplyDelete
  25. iina..tupperware ni..memang berguna..macam macam boleh isi..
    tapi tu la..bila akak dah lama tak susun..mula la..tutup tak kemana.

    ReplyDelete
  26. anie,nagoya..
    selamat kembali kerumah sendiri dan selamat memulakan tugas mengemas ye..
    jangan lupa..cari tutup semua.. he he..

    ReplyDelete
  27. salam Huszaini..salam la tu..suka simpan tupperware..he he..
    terima kasih sudi singgah..

    ReplyDelete
  28. acik..dulu2 ni..maso dok sungai burung..gilo boto ngan tupperware ni..

    ReplyDelete
  29. hehe..tupperware saya pun banyak yg hilang tutup, malas nak kemas tu kak..

    Tahniah berjaya kemaskan...cantik dah..:)

    ReplyDelete
  30. Samalah kita saya dulu pun dealer tuperware banyak dapat tapi tutupnya banyak yang pecah tak tahu pula petua yang macam Erna cakap.

    ReplyDelete
  31. TUPPERWARE ni mmg berhantu..dulu pelik je bila tgk org berhabis ratus-ratus beli Tupperware..

    sekarang bila kena diri sendiri baru tau..huhu..sekecik2 bekas pun nak tupperware jugak

    ReplyDelete
  32. eh kak..yg lum bukak plastic tu x nak sedekah ker?hadiah besday pun bagus gak tu..hehe

    ReplyDelete
  33. salam yus..terima kasih..
    He he..kena kemas jugak yus..dah tak jumpa tutup..

    ReplyDelete
  34. salam zaitun...masa2 dulu ramai yang gilakan tupperware kan.
    Yang tahan tutup square tu zai..tutp lain..tahan kan..susah nak pecah.

    ReplyDelete
  35. Hahppyirfa...dik dah pandai minat tupperware ye..tu la dia kalau dah kena penyakit tupperware ni.
    Nak hadiah kan untuk birthday ye..tunggu bulan dua ye..
    Tapi tupperware kecik je tu..boleh ye..
    Insyaallah..nanti ambik sendiri ye..

    ReplyDelete
  36. wah, banyaknya tupperware....sy br je berjinak2 dgn tupperware..maklum la, dah jadi mak mak kan...heheh...
    tapi memang syok kumpul tupperware ni..:)

    ReplyDelete
  37. salam akak..
    banyaknya tupperware..akak dealer lagi x skrg?

    ReplyDelete
  38. mak saya pun suke tupperware tau. dia mmg beli dari zaman saya baby lagi.

    kalau ada tupperware dia tertinggal kat umah sesapa, mmg dia tuntut balik. sebab mmg mahal pun. tapi berbaloi kan kak? :)

    ReplyDelete
  39. Aslmkm Erna.
    :) Gara2 tupperware ya!
    Kak G pun dulu terlalu banyak membeli ... bukan tupperware jer. Macam2 lagi! Dilawa penjual & berkenan je, beli! Bila tak cukup cabinet, buat baru. Aduh! Buruk betul perangai!
    Alhamdulillah, sejak 10 tahun dulu ... Kak G lebih kuat melawan nafsu yang jahat ni!
    Gitu petuanya ya? Mujur juga tupperware Kak G masih OK.

    ReplyDelete
  40. kak erna. Saya tag akak untuk satu award. Sila ke blog saya..hehe

    http://maz-naz.blogspot.com/2011/01/award-best-followers.html

    ReplyDelete
  41. wahhh banyaknya tupperware...bleh meroyan saya...hehehehehe
    kt umah pun slalu kejadian hilang penutup jadik, walaupun tupperware nya xbyk pun..

    ReplyDelete
  42. memang banyak gile tpware rumah akak, sya tak pernah beli, tp dihadiahkan oleh kengkawan

    lg pun sya tak minat nak kumpul2 barang sbb tak rajin mengomeh..hahahah buek malu yo ;P

    ReplyDelete
  43. Kak Erna,
    banyaknya koleksi tupperware akak! Yati dulu pun pernah jadi dealer tupperware setahun je. Tapi tak banyak menjual pun. Bila tengok gambar akak, rasa nak pergi apply dealer balik. Hik hik... suka tupperware juga!

    ReplyDelete
  44. Banyaknya ! Saya tak sebanyak akak lah..


    Dapat 20% jer less. Tu pun tak tau nak letak mana. Tak cukup tempat.

    ReplyDelete
  45. aanie..dah lama dah kumpul tupperware tu..
    kumpul la lagi aanie..beli masa offer..jangan beli masa takde offer..

    ReplyDelete
  46. cikceria..dah lama tak beli..tapi kalau akak pi kat tempat yang selalu beli tu..dia bagi lagi harga dealer.

    ReplyDelete
  47. Gb..he he..memang kalau dah minat..
    tapi akak punya banyak yan dibawak balik..tapi tak tuntut balik pun..
    kalau dia nak pulangkan..ok..kalau tak pun..halal je la..

    ReplyDelete
  48. wkmsallam kak G.. saya memang minat dengan tupperware ni..sebab tu
    saya jadi dealer dan beli masa ada potongan ..kadang sampai 60%..tu yang banyak tu kak G..yang dapat hadiah pun banyak..

    ReplyDelete
  49. yus..terima kasih..nanti akak gi tengok ye..

    ReplyDelete
  50. salam umiey..
    tu le masaalahnya kan..bukan sebab banyak ke sikit..tapi..kejadian tutup hilang selalu sangat kan..

    ReplyDelete
  51. sya..tu la dia..bab mengomeh tu..memang sakit sikit..
    dirumah akak ni..nak simpan kkuih ke apa..pandai je dia.ambik ..
    tang simpan ...bila akak suruh.main masukkan aje..tutup tak kemana..

    ReplyDelete
  52. salam yatie..kalau dah minat/suka..ni..susah kan..akak dulu..tak boleh tengok catalog tupperware ni..
    bila menager dia hantar catalog offer aje..mula la akak cari kawan2 sape nak beli..kalau ramai orang nak beli..hadiahnya tu la yang akak tunggu2..

    ReplyDelete
  53. salam reen..dulu2 masa akak minat sangat ngan tupperware ni..
    bila keluar catalog offer baru akak beli..
    selalunya..offer tu..25% atau 30%..kemudian..untuk dealer..lagi 25%
    akak cari kawan2 beli..bila ramai yang beli..manager tu..mesti bagi akak banyak tupperware..sebab dia tahu..akak minat tupperware..

    ReplyDelete
  54. kak erna
    kunjungan balas..
    saya dah follow
    kalau sudi, sila follow blog saya pula ye :))

    ReplyDelete
  55. kasihredha..memang akak sudi nak follow..dan dah follow pun..terima kasih ye..

    ReplyDelete
  56. asnah58..memang banyak..dulu2 minat sangat ngan tupperware ni..

    ReplyDelete
  57. banyaknye koleksi tupperware... saya pun suka tupperware ni, tapi xde la byk camtu....

    ReplyDelete
  58. KakErna..,petua Tupperware tu jgn di tutup ke...?
    Abis kalau sentiasa ada isi cam na lak ..kalau tak tutup masok angin la...( eieiie...gurau je kakErna).

    ReplyDelete
  59. salam kak erna
    wahhh..byknya koleksi tupperware
    sama dgn mak sye
    xtau die nk watpe
    huhu
    thnx 4 d tips kak

    ReplyDelete
  60. Kak erna...samo la kita! hahaha..cik abe sampai berleter sebab banyak sangat tupperware tapi tak pakai, dok simpan hahaha..

    Sekarang ni dah kurang dah gila tupperware nie, kalau beli pun mesti akan guna, takde nak simpan2 buat koleksi hahaha

    ReplyDelete
  61. mak haaaaaiii... yg berbeg plastik pon ada lagik.. kuikuikui..

    sama permandangan mcm umah mak sedara tiny yg jadik dealer tupperware.. tak kaya duit, tp kaya bekas tupperware nya.. bersusun dari sekecik2 lemari sampai ke sebesar2 bekas letak beras segala bagai.. semua tupperware.. hahaha..

    ReplyDelete
  62. mak aiiii, byknya tupperware...boleh geng ngan mak saya ni...hehehe...

    ReplyDelete
  63. alamak, saya ada byk tapaware lum susun2, hu hu hu

    ReplyDelete
  64. chekna..dulu2 punya kerja ni..gila tupperware

    ReplyDelete
  65. salam..pandai bergurau ye..
    masa nak simpan je jangan tutup..kalau dah isi makanan..dah tentulah kena tutup..

    ReplyDelete
  66. pearljade..rasanya zaman mak dengan akak samala tu..kena panggil acik jugak la ni..he he..
    sama2 minat ngan tupperware

    ReplyDelete
  67. salam azwa..he he..nasib akak taak de yang bising..en.abang akak pun memang nampak..akak selalu dibagi hadiah tupperware..dan kalau akak bawak tupperware balik pun..kejap lagi tu..ada la orang datang ambik pulak..

    ReplyDelete
  68. Tiny..salam la tu..bekas beras,garam,kunyit..gula..rempah ratus..semua dok dalam tupperware..

    ReplyDelete
  69. wahida..memang boleh..seronok kalau jumpa orang yang sama2 minat tupperware ni..

    ReplyDelete
  70. maksu..susun mak su..jangan tak susun..

    ReplyDelete
  71. banyak nya tupperware akak... gigih tu mengumpul.. sikit2 lama2 bertimbun.. senang nak guna..

    saya punya byk tipuware jer.. dulu susun cantik2, asingkan tutup & bekas.. tp la ni berterabur jer.. sbbnya anak2 dok buat main & saya xde kabinet tinggi.. maka redho jer lah benda tu berterabur.. lagipun anak2 tak byk brg mainan...

    ReplyDelete
  72. salam yong..betul tu..memang gigih mengumpul tu..makanmasa lama jugak tu..
    tak pe yong nak2 main pun..akak dulu tu..abis semua..periuk..besen..pnggan mangkuk anak2 jadikan mainan..

    ReplyDelete
  73. Kalau Tupperware tu x pakai , kadi maklang jelah Kak

    ReplyDelete
  74. banyaknya tupperware akak...nice blog :)

    ReplyDelete
  75. mak lang ..
    suka tupperware juga ke..

    ReplyDelete
  76. yang jauh disana..
    dah lama kumpul..tu yang banyak..terima kasih sudi kemari..

    ReplyDelete
  77. byk juga taperware.. sama le mcm kat rmh sy nih

    ReplyDelete
  78. mana dapat jeruk maman? sedapnya...

    ReplyDelete
  79. Banyaknya tupperware akak... anie dulu rajin beli bila dah cukup utk kegunaan dah tak beli lagik dah

    ReplyDelete
  80. Banyak nyer tupperware... Mwana pun dealer tupperware on and off sejak 1992. Sampai laa ni renew balik membership. Mwana guna semua tupperware dlm esbok semua tware. Gula, kopi, susu, tepung, biskut rempah ratus semua boh dlm tperware. Kalu wat kenduri kendara jamuan semua dlm mangkuk tware. Takguna melamine kar arcopal ka, kaca berat susah nak basuh. Tware ni senang, rengan, anak2 budak kecik makan dlm pingggan tware pun rasa selamat, tak pecah. Saper2 berminat beli dgn diskaun guna ajer dgn ID membership mwana: 250825 sendiri pergi kat agent tpware berhampiran rumah anda. Kalu mwana gi amik no dicount laaa cos duit minyak, tol itu ini. heeee....

    ReplyDelete
  81. Salam maiyah..minat jugak dengan tupperware ye..

    ReplyDelete
  82. kak long..meman sodap jeruk maman..akak bloi kek pasar tani ampangan..

    ReplyDelete
  83. anie..memang banyak anie..lama dah kumpul tu..semua digunakan..

    ReplyDelete
  84. mamawana..
    terima kasih bagi ni ID..mana tau kalau ada yang mintak belikan..saya guna no.tu..
    betul tu mamawana..bukan setakat pinggan..gelas pun guna tapperware..tak risau pecah kan..
    lagi pun..cantik..berwarna warni..

    ReplyDelete
  85. errr gobok tuperwer mokwo belum penuh lagik...meh nak tulong simpan kan..tapi x leh amek balik..hihihi!

    ReplyDelete
  86. tenang sudey..
    memang kena rajin..he he.

    ReplyDelete
  87. salam mokwo..boleh la mokwo..dah letih mengemas ni..he he..

    ReplyDelete
  88. mak oiii...bnyknya t'ware erna...dah kalahkan ida ni...(memang kalah pun)..sebab tk berapa banyak jadi tak lah sepah2 pun t'ware tu..kemas je..yg masih berbungkus tu tk nak jual muurah2 ke hehehehe..

    ReplyDelete
  89. ida..bila dah banyak ni..yang malasnya bila dah guna..tak tau nak simpan dengan tutup..tu la masalahnya kan..susah nak cari..lambakan jae..baru puas hati..tapi satu kerja nak mengemas balik..he he..

    ReplyDelete
  90. kak erna,

    fyuhhhh banyaknyeeee

    nak sikit
    hehhee

    ReplyDelete
  91. yati..banyak2 pun tupperware..tak boleh makan..he he..

    ReplyDelete