Wednesday, December 1, 2010

KENANGAN...

Assalamualaikum..

Musim cuti ni,selain dari musim kenduri kahwin..ada juga kenduri berkhatan kan..banyak blog yang akak baca cerita pasal anak berkhatan..

Hero hero akak semua dah kan..dah besar besar dah..cuma akak teringat kenangan semasa hero sulong akak nak berkhatan..

Hero sulung akak agak lambat sebab dia berkhatan semasa umur sebelas tahun..cuti sekolah hujung tahun...maknanya dah nak masuk tahun enam dah..

Suami akak dah daftarkan nama dia diklinik dan dapat no.satu..doktor kata mula 6.30 pagi..jadi 6.15..akak dah dari rumah..sampai keklinik..orang dah ramai..budak2 yang nak berkhatan pun dah berderet menunggu giliran..

Tak lama akak sampai..nama anak akak pun dipanggil..mulanya akak relax aje di luar..tapi..bila dia dah masuk ..akak mula rasa sakit perut..nak ketandas..
kemudian pintu dibuka..doktor panggil suami akak suruh masuk..anak akak tak mau sunat..katanya..aahh sudah lagi la akak sakit perut..terus kebilik air lagi..
kemudian..akak dah dengar suara anak akak..kat dalam tu..dah meraung gajah dah..nak balik..he he..suami akak pujuk..
kemudian lagi kuat dia meraung..budak budak diluar yang tunggu giliran..ada yang dah cabut lari..jenuh mak bapak masing2 kejar..bawak masuk balik..lama jugak anak akak kat dalam..akak pun tah berapa kali dah keluar masuk tandas..sampai letih akak..tak keruan akak kat luar tu..

Akhirnya..dapat jugak doktor menjalankan tugasnya..bila anak akak keluar dari bilik doktor..nampak akak kat luar..sedih sangat dia..meleleh air mata..

Nak jadi cerita..semasa dia berjalan keluar tu..kain balutan yang dibahagian luar..tertanggal pulak..apalagi..lagi sekali anak akak meraung.."dah putus...dah putus..dah putus..katanya..
aduhai..akak ngan ayah dia pun panik ya amat..mendengar raungan dia..ayahnya pun membongkok..tengok..rupanya kain pembalut yang tertanggal...alahai anak omak..

dua lagi hero akak tu..suami akak dah tak bagi akak ikut lagi dah..tunggu kat rumah aje..katanya..dan yang dua orang lagi tu..awal..umur 7 tahun aje dah sunat..serik..rasanya biar la kecik lagi senang..

56 comments:

  1. kelakar la kak erna...dia jerit dah putus...

    saye ni tak ade anak lelaki semua puteri so tak de la pengalaman mcm tu...

    ReplyDelete
  2. ainnorai..ye la..masa tu tak boleh nak gelak..nanti lagi teruk menangisnya dia..sampain sekarang..ayahnya suka menyakat dia..pasal tu..

    ReplyDelete
  3. Hahahaha...

    Anak sdra sy siap 3 kali lari dr klinik kak... Habis satu kampung dia nyorok.. Mak sy lak belumpun budak tu sunat, dia dah siap buat pulut kuning..

    Hari Isnin hr tu sy htr anak sdara sorang lg g klinik nak bukak balutan. Tp rata2 doktor menolak sbb dia sunat kat KL.. Pastu bila nak bius , dia dah nangeh2 dah..

    Semalam terpaksa htr dia balik kat KL semula... Tadi dgr kata dah dpt tanggal dah tiub tu.. Dia tanggalkan sndri sbb mak dia suruh berendam dalam air... kocut tolo budak tu... hahaha...

    ReplyDelete
  4. azz..ha ha ha..nasib baik anak akak tak larik..cuma meraung gajah je dia..he he..
    macam mana doktor tak mau bukak pulak ye azz..
    yang mak dio suruh berondam tu..luka dah baik ko..kalau luko belum baik..kombang kono air tu azz..

    ReplyDelete
  5. anak dan mak sama kecut tu... tu sebab saya tak ikut sama pergi klinik masa anak2 sunat dulu..

    anak takut nengok maknya takut lagilah dia takut..bukan nya mak nak bagi semangat pun

    ReplyDelete
  6. he..he.. tergelak sorg sy baca kak..klakar tol...pengalaman y x leh dlupakan lah tu...

    ReplyDelete
  7. umur 3 tawon ok tak antor sunat kak??..

    hero tiny baru nk masuk 3 tawon.. baru dok belajar nk pakai 'spendel' tanpa pampers.. (tapi kejap2 dok pegang 'bebird' dia.. geli kot takder pampers.. hahaha).

    ReplyDelete
  8. hahaha kak erna, mesti ibu bapa yang lain tensen jer sebab gara-gara anak akak anak dorang jadi kecut hahaha

    ReplyDelete
  9. sALAM my dear sis:)
    adohehh...sis..gelak petang2 nii..baca citer akak..tak leh bayangkan betapa kecohnya masa tu kann..:):)

    ReplyDelete
  10. kahkahkkahhhhh..!
    osah kelakar eh kak....ayolahai...!

    kalau cito balik ngn dio mesti dio merah padam blk muko eh gek eh....!


    kihkihkih.....!

    ReplyDelete
  11. Hehehe.. 1st time kan kak.. memang tak biasa.. nak pulak dia dah besar.. dah leh fikir2.. mana tak kecut perut hehehe ;)

    ReplyDelete
  12. Hahaha... macam2 cerita hero akak tu... anie ni tinggal sorang lagik... yang 2 orang tu dulu anie tak tengok pun...takuttt...!!

    ReplyDelete
  13. ibuintan..betul tu..lansung tak memabantu mak dia ni..lagi takut dari anak..he he..

    ReplyDelete
  14. mizct10..memang betul tu..boleh ingat sampai sekarang..memang tak boleh lupa..

    ReplyDelete
  15. salam tiny..anak sedara akak sunatkan anaknya masa baby lagi..
    budak lelaki memang macam tu..bila tak pakai pampers kesitu la tangannya..
    tak pe..lepas je pampers..terus pakaikan seluar dalam..nanti lama2 dia tak geli lagi..

    ReplyDelete
  16. azwa..betul la tu..tapi..akak tak sempat sembang dengan dia orang pun asek ulang alik ke toilet. he he..

    ReplyDelete
  17. salam kembali tini..memang kecoh disubuh hari he he..

    ReplyDelete
  18. kak long..sampai sekarang akak senyum sendiri bilo mengonang kan nyo..
    ayah he selalu nyakat dio kak long..bilo taim cuti sekolah..ado orang sunat..masa tu lah ayah he..nyakat dio..

    ReplyDelete
  19. iina..memang betul tu..baru yang sulung..mana tak kecut perut..he he..

    ReplyDelete
  20. anie..sam la kita ye..anie pun takut gak..he he..

    ReplyDelete
  21. Salam Kak Erna;

    hehehe....

    kelakar pulak.


    saya pun dah mula berdebar ni kak ...

    ReplyDelete
  22. Aslmkm Erna.
    :) Semua kita ada kenangan sedih & lucu!
    Anak Kak G pula asyik suruh medical staff tu tunggu, 'kejap, kejap' & dia bangun, duduk & baring berulang kali, sampai Kak G pening & terkena rasuk kata suami ... tempat di Sarawak tu keras ceritanya.

    ReplyDelete
  23. salam...

    hehe..budak2 memang takut kak..
    biasalah..

    saya dulupun takut juga..:)) nampak pisau pun dah kecut perut..

    ReplyDelete
  24. salam kembali reen..he he/dah berdebar dari sekarang ye..
    lama lagi menunggu tu

    ReplyDelete
  25. Wkmsllam kak G..nasib baik kak G tak apa apa kan..
    budak2 macam tu lah..kita yang resah dibuatnya

    ReplyDelete
  26. SR..ada kawan kan..tak ada lah akak sorang aje yang takut..he he..

    ReplyDelete
  27. hahaha.. tang dah putus tu yang tak boleh tahan tu..

    ReplyDelete
  28. Kalau ingat masa anak2 bersunat memang geli hati macam2 ragam.

    ReplyDelete
  29. kak pah..he he..orang dah takut..

    ReplyDelete
  30. salam zai..memang macam2 kan..saya ada 3..hero...3 la ragamnya

    ReplyDelete
  31. assalamualaikum kak erna
    hi hi kelakar saya
    anak saya kat sebelah ni siap tanya lagi nape saya ketawa.deh jadi dia pulak yang bercerita.
    mesti ibubapa anak2 lain yang sunat,puas kejor anak2 merka kan

    ReplyDelete
  32. hahaahaaa...lawak tul lar..diorg dh takut spontan jer boleh wat lawak lagi...he3..

    anak ieza pn camtu gak la..meraung2 masa nk sunat..siap empat org pegang...2 tangan ngan kaki sekali...

    ReplyDelete
  33. Waalaikumsallam..
    he he..kenangan tu ummu..
    kesian mak bapak yang lain..

    ReplyDelete
  34. ieza..he he..nasib anak akak tu..mulut je bising meraung..tapi tak meronta..tak perlu la nak pegang kan..

    ReplyDelete
  35. salam...


    salam singgah tengah hari..

    ReplyDelete
  36. aduyai..
    sian ada nak gelak pun ada(dah gelak pun)hehe

    sekarang adik lelaki yg baru lepas upsr tu tgh tunggu turn nak khatan.
    kt lg saya selalunya umur 12tahun nak masuk skolah menengah baru khatan..

    ReplyDelete
  37. SR..terima kasih singgah..lagi.

    ReplyDelete
  38. Happyirfa..he he..gelak le..adik tu tak apa lagi..kalau abang nanti..camana la ye..

    ReplyDelete
  39. macam2 hal..hahaha...cam ne le tiba kat anak2 kita.kita cadang nak sunat thn depn.nak sanatkan si kecik sekali.umur dia thn dpn 9thn, bolehkan?

    ReplyDelete
  40. anie,nagoya..he he..memang macam2 hal..
    anie..umur 9 tahun dah boleh dah..balik mesia ke nanti masa nak buat..

    ReplyDelete
  41. thn depan balek.alang2 tu baik buat terus tuk dia org....mahu ke dia org..semggu dah elok kan?

    ReplyDelete
  42. ani,nagoya.insyaallah..seminggu dah baik..boleh buat tu..

    ReplyDelete
  43. anak yg bersunat, omak eh lak yg raso sakit... begitulah naluri ibukan kak..klu boleh biar sakit tu kita saja yg rasa....hehehehhe

    ReplyDelete
  44. salam kak Erna...naik risau jugakan pk anak2 takut nak sunat ni, saya pun ada sorang lagi yg tak sunat..umur 6 tahun, abg2nya dulu 5 n 7 tahun dh sunat, dia ni liat pulak siap tanya nape tak sunat masa dia bby lagi hehehh.

    ReplyDelete
  45. Assalamualaikum.
    Dah berkhatan tu, kena jaga lebih lagi. Dah pandai mengorat pulak nanti.

    Pengalaman puan amat indah dan melucukan juga, kerana saya sendiri belum mengalaminya, maksud saya belum ada pengalaman bawa anak lelaki berkhatan...hehe

    TQ

    ReplyDelete
  46. kak.,
    ge;ak terkekek2 saya dibuatnya baca n3 ni...

    si fikri ni saya ingat nak sunatkan sebleum dia masuk sekolah darjah 1. x pun lebih awal..

    ReplyDelete
  47. salam yatie..memang betul tu..kita sebagai ibu ni..kalau boleh semua nak tanggungkan..

    ReplyDelete
  48. Salam Kak Erna,
    persis! aku juga mengalami seperti akak waktu anak bungsuku Baim disunat...
    apalagi mendengar jeritan gajah-nya membuat aku bolak balik pergi ke tandas...hehe...

    sekarang semuanya tinggal kenangan manis saja...heheh...

    ReplyDelete
  49. salam rosaliza..he he..kalau dah pandai tanya tu..susah sikit la nanti tu kan..

    ReplyDelete
  50. Admin..memang lucu..bila diingatkan kembali..tapi masa tu..tak rasa lucu pun..risau sangat..

    ReplyDelete
  51. salam yong..memang lucu bila diingatkan kembali..
    elok tu yong..lagi kecik lagi senang nak jaga..dan cepat baiknuya..

    ReplyDelete
  52. salm nensa..sama jugak ye..he he..lucu kan...kita pulak yang bolak balik ke bilik kecil..
    kenangan .

    ReplyDelete
  53. SALAM KAK EMA,
    BOLEH PUTUS KE? NASIB BAIK LF DULU TAK PUTUS !

    ReplyDelete
  54. salam LF..he he..tak de nya..dah budak takut..

    ReplyDelete
  55. Kak Erna,
    Yati skrang dah pikir, camana la anak Yati ni, 3 hero jugak ni. Yang sulung, Amirul, ingat nak sunat tahun depan, darjah 2. Bapaknya kata, darjah 4 la lagi sesuai. Lagi satu ada orang cakap, mak atau sedara pompuan tak leh tengok masa sunat, betul ke tak, tak tau plak Yati. Takut lambat baik. Yati dok tunggu jugak program sunat ramai-ramai masjid buat ke, sape-sapa buat ke, boleh join sekali. Kalau ramai-ramai, takde la dia takut rasanya ya. Tapi takde pulak cuti sekolah ni.

    ReplyDelete
  56. salam yatie..dari pengalaman akak..lagi elok buat masa kecik lagi..darjah satu ke..darjah dua ke..lagi pun cepat baik..hero akak yang dua orang buat masa umur 7 dan 8 tahun..lagi senang dari abang dia yang dah darjah 5 tu..

    ReplyDelete