JellyPages.com

Saturday, December 18, 2010

MINTA TOLONG PADA YANG SUDI...DAN TAHU..GUNA..TERIMA KASIH..

Assalamualaikum

Sejak akak baca blog aku dan duniaku..bercerita tentang kemudahan membuat kuih talam menggunakan kukus letrik dan kuihnya menjadi cantik..akak terus teringatkan benda alah..ni..
gambar bawah ni..akak pun tak tau serupa ke tidak fungsinya.
Kertas panduan semua dah hilang..masa mula2 dulu akak tak tengok pun..akak saja2  tukar kupon cosway..konon nya masa tu..nak diet..nak makan yang kukus2 aje..tapi..kan..sejak tukar tu..dah 4 tahun dah..tak pernah akak bukak pun.

Masa dah pindah pulak keseremban..akak pandai2 je buang kotak dah simpan dalam kabinet..habislah semua kertas2 cara  guna ke hapa ke akak dah buang agaknya..
jadi kan..disini..akak nak mintak tolong lah..pada sesiapa yang tahu guna tu..bantu lah akak..memang gelap gelita betul ni..akak tak nampak jalan nya..
tadi petang ..akak sanggup pi giant..pi JJ..mencari benda alah ni..nak tengok..tapi kertas2nya tak de pulak kat tempat yang display tu..

Akak dahului dengan ucapan terima kasih pada sesiapa yang sudi membantu..sementara tu.akak terpaksa lah..'bertapa' kan balik benda alah ni..

32 comments:

  1. aiyohai kak...
    saya pun xtau...guna piuk kukus biasa je huhu

    ReplyDelete
  2. malangnya sya pun tak tahu gunanya. kak pagi td sya balik somban ada hari keluarga di taman jujur tu, lepas tu balik banting ada pameran keselamatan pencegahan jenayah polis di morib
    pergghhh agenda yang padat tp syok!!!;p

    ReplyDelete
  3. jenama apa?cuba cari kat tenet.manalah tahu ada tertera cara2nya...

    ReplyDelete
  4. x tau, tp still nk komen, hahahaha...boleh gitu?

    ReplyDelete
  5. alahaiiiiii kesiannye...dah ada tak tau guna lak yo kak

    saya pun tak tau, takdo bondo tu..

    guno yang kukus biaso tu je

    ReplyDelete
  6. salam kak saya pun tak tau guna n tak ada kukus gini, betul tu akk cuba cari kat tenet, syg ek kalo x guna

    ReplyDelete
  7. ese pun ahli cosway,,,lom ponah lak nampak bondo alah ni...ado ko kak?
    kok ado sok2 buleh tuka kupon

    ReplyDelete
  8. Kalau kukus Trio yg biasa saya guna wat kuih talam cuma putar jer untuk timing.. tambah air kat bawah ..senang jer. Cukup masa dia off sendiri..brand ni mungkin sama kot..

    ReplyDelete
  9. ida pun tak tahu apa ke benda nya ni...kalau tahu apa salahnya tolong ajar2kan kan...

    ReplyDelete
  10. Ms.Lilies..he he..samo lah kita tak tahu.

    ReplyDelete
  11. Sya.wa.bestnya sya..puas meronda.
    tak apa lah..tak tahu pun..nanti akak cuba godek2 la..he he..

    ReplyDelete
  12. anie,nagoya..akak tak terfikir pun nak cari kat tenet..mekasih anie..

    ReplyDelete
  13. wahida..boleh..tak ada salahnya..

    ReplyDelete
  14. ibuintan.tu la kan..maso tengok bondo ni dulu..pokonan pulak..tu yang akak tukar kupon tu..lopeh tu..simpan..dah 4 tahun..

    ReplyDelete
  15. salam rosaliza..betul tu..insyaallah..nanti akak cuba cari kat tenet..

    ReplyDelete
  16. kak long..dah ompek tahun akak tukar ni kak long..
    tapi..lopeh dapek..terus simpan..he he..

    ReplyDelete
  17. Nazrah.terima kasih..yang ini pun ada tempat pulas untuk timer..cuma akak tak tau nak letak air kat mana je..

    ReplyDelete
  18. ida..terima kasih.tak apa kalau tak tau..naanti akak cuma cari kat tenet je..sebelum ni tak terfikir pulak nak cari kat tenet..

    ReplyDelete
  19. Check dulu wayar ehh kak... Kang kok ado yg kono gigit tikus ke.. lipeh ke, bahayo lak nnt... Beringat sobolum jadi... kann... huhu...

    Sey pon guno kukuih biaso yoo kak..

    ReplyDelete
  20. kak erna.. kukus akak cam saya punya.. biasa ye.. letak akhir kat bwh sekali tuh..dia ada aras penyukatnya.. pastu ada timer tinggalpusing utk bape minit kita nak.. kdg2 ada gbr kat timer tuh utk jenis makanan yg kita nak kukus.. kalau xleh nak agak.. pusing jek ikut minit yg kita nak..xmasak lagik.. pusing lagik minit tuh.. smpi ler masak..

    rasanya semua standard jek.. cuma design jek lelain ;)

    ReplyDelete
  21. azz..dah cek..nasib baik wayar ok lagi..he he..

    ReplyDelete
  22. iina..terima kasih..nanti akak cuba..cuma akak risau nak boh air tu sebenarnya ..
    akak dah tengok..tak de letak paras air pun..
    tapi apa pun terima kasih iina..akak akan cuba lagi..

    ReplyDelete
  23. kita lagi tak reti guna..cantik sungguh..harap2 ada org tolong,cepat pandai bole kongsi ilmu

    ReplyDelete
  24. Salam Kak Erna,

    Alhamdulillah...nampak ada yg tau tu, lepas ni bolehlah guna benda alah tu!

    opsss...Nanti buat kuih talam banyak2, dtg hantar sini. hihihi

    ReplyDelete
  25. zar pun tak tahu.. hopefully adalah agen cosway boleh tolong

    ReplyDelete
  26. salam sal..sama2 kita tak reti tu..he he..

    ReplyDelete
  27. ibu sayang..salam kembali..alhamdulillah..ada yang tau..boleh la akak cuba nanti..nantikan kuih dialam maya ye. he he..

    ReplyDelete
  28. zar..akak dulu tukar di salak tinggi..dah pindah sini..agaknya cosway baru..dia orang pun tak pandai nak tunjuk..
    insyaallah..nanti akak pi kat tempat lain pulak..tanya..
    tq zar....

    ReplyDelete
  29. saya tak dpt pulak nk tlg sb saya guna kukusan yg tradisional..kdg2 guna kuali je..heee..

    baru saya tau ada kukus elektrik..hehee

    ReplyDelete
  30. salam sarah..tak pe..kalau masih tak boleh nak buat nanti..nampaknya..simpan.dan bungkus cantik2 he he..

    ReplyDelete
  31. ada kukus letrik yer..

    jenama pa tu kak?

    memang wishlist saya utk tahun depan tu...

    ReplyDelete
  32. yong..akak pi round kedai..macam2 jenama ada..tapi..yang akak punya ni..tukar kupon cosway..jenama empress

    ReplyDelete