Monday, December 6, 2010

MENJAWAB TAG DARI GADIS BUNGA.

Akak telah ditag oleh GadisBunga. 

Peraturannya adalah:
 
"Once you have been tagged, you are supposed to write a note, with 25 random things, facts, habits or goals about you. At the end, choose 25 people to be tagged. You have to tag the person who tagged you. If I tag you, it's because I want to know more about you. Your cooperation is highly appreciated. !"



25 perkara tu..banyak kan..walaupun akak jarang2 menjawab tag..tapi..sejak dah pandai sikit c&p ni.dan bila tak susah sangat nak jawab..insyaallah akak cuba..lagi pun tag dari GB..ni..cuma nak kenal siapa akak..dan nak tau perkara2 yang orang tak tahu..



1. 4 bulan lagi..insyaallah jika panjang umur.....    usia akak akan meningkat ke..50..lebih 2 tahun..he he..kalau nak tulis 52 tu dah rasa tua sangat kan..jadi dah boleh panggil mak cik ye..walau pun akak bahasakan diri akak disini..jangan ketawakan ye...bukan tak sedar diri dah tua....dah terbiasa.. yang muda2 tu boleh panggil mak cik..



2. Akak dilahirkan di Alamat ,kampung legung ulu..kota, Negeri Sembilan.


3.Akak masih lagi bekerja 


4. Akak teringin nak pencen..nak ikut jiran jiran ..kawan2..pi mengaji..dan belajar ugama  dimasjid masjid dan surau..tapi..keadaan tak mengizinkan buat masa sekarang..


5.Akak pernah cerita ngan kawan..tapi..dia siap ketawakan akak..macam la pandai bawak kereta..nak pi mengaji sana sini..katanya..ha..tulah dia akak..tak pandai memandu..walau pun..hati..meronta ronta orang kata teringin..tapi akak tak berani..sebab tak dapat keizinan..dah nama suami..kalau akak ingkar..takut jadi apa2..mati katak je kan.. 


6. Akak bertunang pada tahun 1981..akak pun tak sangka sebenarnya..rasa cepat sangat..rasa macam tiba2..entah bila abang akak pi.bagai tau kakak akak yang dok ampang masa tu..akak pun tak tau..tiba2..kakak talipun kata..25hb.12 nanti..kau datang sini..katanya..terima cincin..arwah bapak pun dah diberitahu..

7. Akak kahwin pada tahun 1982.selepas genap setahun bertunang..


8. Dugaan..memang akak tak boleh lupa..ingatkan tak sampai kahwin..makin dekat nak kahwin..makin kerap en.abang sakit..pengsan2 dan masuk hospital.tapi..doktor kata tak sakit...tapi dah jodoh kuatkan..


9.Akak kawin cara orang  dulu2 kena pinang terus..tak merasa bercintan..macam budak2 sekarang..


10.Akak ada 3 hero


11.selepas 5 tahun kahwin..baru dapat yang sulung.


12.Akak nak cerita jugak lah...akak dulu malu..pemalu sangat2...dan kawin baru ok...


13.akak juga suka sangat dengan kanak kanak..baby..kalau nampak baby..geram aje nak dokong,peluk,gomoi dan cium..seronoknya..sayang sangat dengan budak budak yang masih lagi suci dari dosa..


14.akak juga penakut..sampaikan masa akak dah pindah..bila kawan jumpa kawan2 akak ditempat baru..dia orang akan tanya...akak penakut lagi tak.



15.bercerita tentang hobi..akak cukup minat membaca..apa sahaja..novel lagi la suka..


16.akak pernah tertangkap masa sekolah....bila dah mula baca novel..pinjam kat perpustakaan..nak habis cepat..masa cik gu mengajar..akak pi baca novel..tau2 cik gu datang belakang..sergah..terkejut berok orang kata..


17.sekarang..akak dah kurang beli novel dan majalah..sebab dah boleh baca di blog...macam macam ada..


18.Akak ni..jenis susah masa bersalin..yang sulong.melalui  pembedahan..


19..yang kedua..forcep..dan..tak disangka..cebisan uri pulak tertinggal..ambulan hantar kehospital semula.apa lagi..dok ward lagi.


20..mengandung pun..akak jenis alahan teruk..
yang sulung..7 hari dok wad..14 botol masuk air.
yang kedua..21 hari dok wad..164 botol masuk air..
yang ketiga.sebulan dok wad..174 botol masuk air..



21.Akak suka masak..masa muda2 dulu la..dah tua ni kurang sikit..dan bila masak..akan teringat..nak bagi kawan2 merasa..tu yang selalu masak lebih dan bawak opis bagi kawan2 makan..



22.kesilapan paling besar dalam hidup akak dah tua2 ni..rupanya bila dah pindah keje kat tempat sekarang..ada yang tak suka..dan tak percaya keikhlasan akak..bawak makanan..bagi kawan2 makan..manusia memang bermacam ragam dan kerenah.



23.Akak masa sekolah sekolah dulu tak pernah arwah bapak bagi jalan sorang..mesti berteman..kalau tak de kawan..arwah bapak akak suruh pergi dengan mak..



24.Sepanjang masa anak akak bersekolah..akak jarang pi tengok anak bersukan ke..naik pentas buat persembahan ke..
kelemahan akak tu..tak boleh tengok..mesti nak nangis..air mata tak boleh tahan...laju je..malu orang tengok..
sampaikan kawan2 akak disungai burung..bila akak dah pindah..dia orang pulak menangis..menangis sebab ingatkan akak..he he.


25.Sampai sekarang akak fobia dengan bunyi ambulan..sebab dulu.masa uri tinggal akak dikejarkan kehospital kelang dari hospital tanjung karang dengan ambulan..yang berbunyi siren sepanjang jalan..


OK GB..akak dah  jawab ye..dan..tak teratur..mana yang teringat dalam kepala aje..dah masuk tahun baru baru akak jawab..minta maaf ye GB..

24 comments:

  1. kak
    kalaulah yg no 21 sya adalah jiran akak,harus wajiblah sya suko....

    seronoknya...

    19 & 20 tu mengerikan
    pengorbanan seorang ibu dan is3 kan?
    sya pun alahan teruk gak masa ayong drip 7 botol je, tp selalu fengsan fengsan
    masa ika kurang sikit kefengsanan tu, masa kakak chantik semangat waja,tp sering ulang alik ke sepital, masuk wad 2 kali sblm tempuh bersalin

    masa enariq lagi semangat waja tp fengsan fengsan gak sbb darh rendah
    kesimpulan memang ada masalah tiap kali mengandung

    10 > sya ado 3 heroin dan sorang hero

    cukuplah kot komen panjang sangat ;p

    ReplyDelete
  2. syabas kak erna,
    dah pandai jawab tag..


    pengalaman berharga seorang ibu dan isteri..

    ReplyDelete
  3. sya...alahan jugak ye..alhamdulillah selamat dah kan..
    akak yang paling rasa seksa tu..muntah tak berenti..tapi..tak pernah rasa serik dan tak nak anak.
    tapi..dah allah bagi rezeki 3 aje..tupun alhamdulillah kan..

    ReplyDelete
  4. ibuintan..salam maal hijrah..
    terima kasih..belajar dari blog lain juga tu..kalau tidak tak pandai akak..he he..

    ReplyDelete
  5. Salam Maal Hijrah..
    Suka baca blog kakErna ni ..tau kakErna orang yg sungguh ikhlas.
    Saya lupa nak tulis pasal Maal Hijrah sbb sedang berseronok ngan anak2 buah kat SA.

    ReplyDelete
  6. akhirnya semakut ku kenali kakak ku ini...

    susah juga yer akak time pregnan.. gagah juga mengharung sampai 3 kali... syabas kak.. walau semua hero.. tp nanti kak dpt 3 anak perempuan juga.. Insya Allah....

    ReplyDelete
  7. jawapan ikhlas belako tu hehe

    ReplyDelete
  8. huhuhu...dpt jg mengenali diri kk Erna.kk Erna sebaya gan mak kita.uhukkk..tapi dah sedap pggl akak...boleh ya.

    kita samalah.masa mengandung tak tahu bape botol masuk air.kk Erna hebat..siap ingat sorang2 bape botol.smpi tangan byk kesan jarum n lebam.kan?

    ReplyDelete
  9. Wan.salam maal hijrah..
    wan keikhlasan dari hati kan..
    terima kasih wan..suka baca blog akak akak yang ditulis ikut sedap tangan je..he he.

    ReplyDelete
  10. Yong..salam maal hijrah..
    dugaan tuhan buat akak tu..dibaginya sedikit kepayahan semasa mengandung..alhamdulillah,,dapat juga 3 hero kan..

    ReplyDelete
  11. zino..salam maal hijrah..yo la..ikhlas..apa yang teringat..terus ditulis..

    ReplyDelete
  12. anie,nagoya..salam maal hijrah..
    boleh..kalau nak panggil akak jugak..he he..
    akak memang ingat semuanya anie..sebab akak kan lambat dapat anak..jadi..setiap pengalaman tu..begitu berharga untuk diingati ..dikenang dan selalu akak ceritakan kembali..pada anak2..
    memang lebam2 tangan anie..sampaikan..ada masanya doktor..macam gertak akak.kalau tak baik lagi..saya cucuk kaki pulak ..katanya..

    ReplyDelete
  13. salam kak erna...
    pasal alahan tu..same la dgn saye kak erna...4 bulan pertama tu...mmg rase terseksa...sebulan tak kerja...asyik muntah jer..bkn setakat mkn tak boleh...bau pun tak boleh semuanye busuk ajer...
    4 kali mengandung mcm tu...same jer..

    ReplyDelete
  14. kak Erna,
    teruk juga pengalaman mengandung akak. Itu la pengorbanan seorang ibu kan.
    Kalau saya ada ofismate macam akak, saya suka. Sebab masak lebih dan bagi kawan-kawan makan. :)

    ReplyDelete
  15. Yang nombor 20 tu memang saya suka baca lah kak..ingat bilangan botol air nya...heheheh..

    ReplyDelete
  16. ainnoraini..salam maal hijrah..
    memang betul kan..sian orang dirumah..semua kena makan kat kedai aje..tak boleh masak lansung dirumah..sama la kita..

    ReplyDelete
  17. salam maal hijrah yatie..
    memang masa tu rasa teruk sikit la..tapi yang ditunggu2kan..sabar aje la..he he..

    ReplyDelete
  18. Daddy ziyyad..memang sampai bila2 pun akak akan ingat.sebab masa tu..di tempat akak tinggal tak de kawan2 yang teruk macam akak..jadi..mereka selalu tanya..dan bila ada yang mengandung..mesti jadi sebutan..nasib baik tak macam akak.katanya..beratus2 botol masuk air..jadi akak ingat sampai sekarang..

    ReplyDelete
  19. Salam Kak Erna,


    saya ingat saya yg sengsara masa beranakkan anak2.. Akak lagi lah..

    "Panggil kakak lagi best.. walaupun umur dah tinggi jiwo eh mudo.." hehe..

    ReplyDelete
  20. Aslmkm.
    Selamat Maal Hijrah Erna.
    :) Kak G senyum sendiri membaca semuanya ni.

    ReplyDelete
  21. salam kembali reen..akak buka setakat bersalin..mengandung pu sama
    walau pun sengsara kan..tapi..kita tak rasa serik.setiap kelahiran sentiasa ditunggu..

    ReplyDelete
  22. wksllam kak G..malu kak G..tapi saya buat jugak..

    ReplyDelete
  23. Best baca kak erna kena tag.... luruih jelas.... kasian kak erna masa bersalin kena dok wad masuk air berbotol2 sampai 174 botol air...aiyooo. Mama lak nak share masa ngandung , pengalaman tak leh baring 9 bulan, siang malam ke kena tidur duduk...huhuhu memang sakit badan dan tak nyenyak tidoq

    ReplyDelete
  24. salam mamawana..sama jugak ye..teruk masa mengandong..akak yang sulung cam tu juga..terpaksa beli kusi malas tu..jadi..duduk pu..boleh lunjurkan kaki dan selesa sikit dok kusi malas..daripada tidur duduk atas katil

    ReplyDelete