Followers

Tuesday, December 14, 2010

"SERANG....SOGHANG"...MAK DAH TERKENA..

Assalamualaikum..

Hari ni akak cuti..sebelah kanan badan masih sakit.nak angkat tangan sakit..nak bangun dari baring pun sakit..tapi..bukan itu yang akak nak cerita sebenarnya..

sambil akak baring baring rehatkan badan..hero bongsu pun ada sama..di godek godek nya blog mak dia..tukar tukar..tah hapa2kan..akak biarkan aja dulu..
sambil sambil tu..boleh pulak dia bercerita..

"mak..dulu kan..mak tau tak..kenapa Negeri Sembilan kalah berperang..katanya..
Akak tanya balik..kenapa pulak kalah..
Dia jawab..mana tak kalah mak..katanya..
bila ketuanya jerit suruh serang..dia cakap negeri sembilan katanya..
ketua jerit "soghang"...askar dia yang kedepan..seorang aje..jerit lagi "soghang"..sorang lagi yang kedepan..katanya..mana nak menang..
kalau nak berperang..mesti la ramai2 dia kata..kalau dah sorang..sorang melawan memang la kalah..
ayo e la hai..pandai dia mengenakan mak nya..

Akak tanya jugak..sape yang bagi tau cerita ni..dia kata..ayah..ish2 ..nak kena ayah dia ni..
Agak2 kalau yang bukan dari N9 baca apa yang akak tulis ni..faham tak..

66 comments:

  1. Salam my dear sis..:)

    Alahai sis..still sakit yaa..
    akak tak nak g berurut ke..:)

    ermm...pandai si hero tu bercerita yaa...:)

    ReplyDelete
  2. hai kak, rumah baru lagi hari ni...

    haah kan patutlah kalah porang

    rehat yang cukup kak erna, tak berurut ke?

    ReplyDelete
  3. hahahaa!!!! lawak!!!!

    sebab macam logik. hahahaa!!!

    ReplyDelete
  4. tini..salam kembali..
    akak bukan tak nak berurut..tapi..sejak pindah sini memang tak pernah berurut..tak tau kat mana..

    ReplyDelete
  5. zar..kalau dah bercerita dengan ayah dia tu..dapat lah..

    ReplyDelete
  6. ibuintan..anak bujang akak la ni ha..ni pun sementara katanya..tak puas hati..dia kata..akak biarkan aje..jangan hilang semua sudah..akak kata ngan dia..
    ibuintan..disini..akak tak tau kat mana nak berurut..

    ReplyDelete
  7. GB..dah terkena tu..gelak jugak akak dibuatnya..

    ReplyDelete
  8. Hahaha...

    rajin si aimi tu godek2 blog akak... Cantik dah ni...

    copek kobah yoo kak..

    ReplyDelete
  9. salam Lia@Norli..he he..tu la dia budak2 ni..

    ReplyDelete
  10. azz..ni pun dio tak pueh hati lagi ni..akak suroh beronti dulu..
    dio akan buek lagi..sampai dio pueh hati azz..he he..loteh akak dibuek e...kok dimarah kang..susah lak akak nak suroh laie..

    ReplyDelete
  11. kak, take care, naper ek sakit, salah tilam ker?

    cantik blog akak :)

    ReplyDelete
  12. mak su..terima kasih..
    terjatuh la mak su..masa mop lantai..

    ReplyDelete
  13. tu la buek laie....!

    dio nak hibur ati omak eh tu....

    heheheh...!

    ReplyDelete
  14. kak long..boto la tu..buek laie kan..
    dah tinggal beduo yo dongan dio kek gumah..dapek la..he he...

    ReplyDelete
  15. kik..kik..kik.. patutlah kalah. bopoghang sengsoghang.. aduyai..

    ReplyDelete
  16. Hahaha... faham kak... faham... tergolak den...

    ReplyDelete
  17. sekom.
    bdn sakit2.. ..wat keje truk ke?cntik umah?heronya keje ya?hahaha...lawak jg cite hero akak tu.diturunkan dari ayahnya ya?...hihihi

    ReplyDelete
  18. salam kak, lama tak singgah sini, bnyak btul perubahan, hampir sosek kak cari rumah akk ni, cantik eh bckground, advanceeeee............jeles I...

    ReplyDelete
  19. dari terkena sorang2 eloklah ramai2 dapat merasa..bijak3..hee

    ReplyDelete
  20. KakErna...cantiknya umah baru ni...
    Pandai ye anak bujang tu nak senangkan hati mak dia.

    ReplyDelete
  21. Rajin sibongsu godek2 blok mak dia.

    kalau macam kita ni tak payah jatuh tersembam terseliuh sikit pun susah nak baik maklumlah machine dah lama hehehe...

    ReplyDelete
  22. Buat saya senyum sorang2 malam ni.

    Patutlah lawan bola pun kalah. hehehe

    ReplyDelete
  23. ahahahaha... osah botol ayah ehh..ahahah

    ReplyDelete
  24. SALAM,
    SI HERO TU IKUT MAK NYA YG PANDAI BERCERITA. MOGA KESIHATAN OK SEMULA

    ReplyDelete
  25. kak pah..iyo lah..dah di joret an soghang..soghang yo la poi dulu..he he..

    ReplyDelete
  26. anie..dah biaso cakap ngan kak cik kan..dah tentu faham..he he..

    ReplyDelete
  27. anie,nagoya..sakait badan sebab terjatuh la tu...
    ayah dia memang ade aje cerita nya anie..

    ReplyDelete
  28. Hamizah..terima kasih..faham..he he..
    tak perlu akak cite lanjut..

    ReplyDelete
  29. annie..sosek hujung jalan..balik ko pangkal jalan..jumpo la..he he..

    ReplyDelete
  30. Salam Kak Erna,

    Harap-harap hari ni sakitnya dah lega. Bagi kita yang dah meningkat usia ni macam tulah, semangat kuat lagi, tapi kudrat dah berkurangan.
    Rehat-rehat lah badan tu. Semoga cepat sembohnya.

    ReplyDelete
  31. Lana-Bulu..
    betul3..biar ramai2..

    ReplyDelete
  32. Salam Kak,

    Anak akak buat lawak, bolehlah hiburkan hati mak dia yg tengah sakit tu...bijak2

    ReplyDelete
  33. wan..terima kasih..
    memang itu aje kerja dia selagi tak puas hati..selagi itu digodeknya..

    ReplyDelete
  34. salam zaitun..memang betul la.kena lebih berhati hati..
    jangan nak ikutkan hati kan..

    ReplyDelete
  35. YB..ye ke..tak tau pulak sebab itu boleh kalah lawan bola..he he..

    ReplyDelete
  36. tomei..kalau ayah tak ajar..tak tau dia kan..he he.

    ReplyDelete
  37. Yan..salam kembali..
    terima kasih sudi berkunjung..
    memang betul kan..rasa hati tu semua kerja nak dibuat..
    tapi tenaga dah berkurangan..
    akak kena ingat sentiasa ni..tenaga kena seiring usia.

    ReplyDelete
  38. ibu sayang..
    yang bongsu la katakan..he he..bukan boleh tengok mak nya tak sihat..

    ReplyDelete
  39. berkunjung ke sini tenok entry..nice

    ReplyDelete
  40. kelakar gak..hhhehe..jika klate gak..jadi seghea...hehe

    ReplyDelete
  41. sal..salam dan terima kasih..sudi berkunjumng..

    ReplyDelete
  42. sarah-najwan..salam..
    paham ye..apa yang akak ceritakan..he he..

    ReplyDelete
  43. Salam Kak Erna,


    kekeke...

    pandai betul anak akak tu..

    ReplyDelete
  44. Salam kenal Kak,

    sama lah kita ada 3 hero gak..

    bagus idea abang akak tu.. boleh buat teka - teki..

    ReplyDelete
  45. saya bukan orang N9, tp hubby saya asal N9...sonok baca blog orang N9 ni...
    salam kenal dan salam ziarah, saya dah follow, kalau sudi follow me back k!!!

    ReplyDelete
  46. as-salam..cubalah kaedah urutan,mungkin berkesan..nice entry, kak folow yek

    ReplyDelete
  47. salam reen..anak akak yang bongsu memang macam tu..kalau akak tak sihat..nak tidur pun susah..kejap2 dia panggil..

    ReplyDelete
  48. yan salam kenal jugak..terima kasih sudi berkunjung ke blog akak.

    ReplyDelete
  49. salam yus..memang lojik kan..he he..

    ReplyDelete
  50. salam wahida..terima kasih..
    akak dah follow wahida..
    kalau suami orang N9..faham jugak la kan..cite akak ni..he he

    ReplyDelete
  51. Sal..terima kasih..
    teringin nak cuba jugak..tapi sedang mencari..yang boleh mengurut ni..

    ReplyDelete
  52. salam ziarah akak..:)
    hehehe..kelakau la akak cite tu..:)

    ReplyDelete
  53. Aslmkm Erna.
    Semoga semakin sihat. Amin.
    Itu yg Kak G kata: kita yg dah meningkat usia kena lebih berhati-hati dalam membuat kerja2 kerana sistem kita tak sekuat semasa muda dulu.
    Pandai si Ayah mengaja anakyo mengonaan oghang! [Betul ke loghatnya? ... atok lelaki sebelah Mak Kak G orang Air Mawang, berhijrah dari Melaka setelah datang dari seberang.] :)

    ReplyDelete
  54. salam,
    cam pernah dengar cite ni... lawak...

    ReplyDelete
  55. cikceria..terima kasih sudi ziarah..
    saje2 anak nak menghiburkan maknya ya ng sakit..he he..

    ReplyDelete
  56. Wkmsallam kak G..betul kata kak G tu..lepas ni saya nak pandang aje..tak mau dah buat sungguh sungguh..
    kak G..air mawang ,johol tu..saya tau sangat tu..biasa pergi masa sekolah2 dulu..
    tapikan..loghat kak G..tak betul lansung..he he..maaf kak G..

    ReplyDelete
  57. cekna@mamaziyad..mungkin jugak pernah dengar..he he..

    ReplyDelete
  58. ieza x berapa nk faham la...maklum la ieza org perak...lain pelatnya...he3

    ReplyDelete
  59. hahahah... mujur tak pecah gelak saya sorang2 ni...

    kenapa sakit tgn kak.. owh, saya ade ter miss n3 akak ni..

    semoga cepatt sihat yer kak

    ReplyDelete
  60. ieza..tak paham ye..tak pe.nanti lama faham..he he..

    ReplyDelete
  61. salam yong.akak terjatuh hari tu..alhamdulillah..makin pulih..

    ReplyDelete