Followers

Sunday, December 19, 2010

RASA TERTIPU..


Assalamualaikum..

Semalam ada pasar tani..akak dah cadang nak masak lomak cili api pucuk ubi dengan udang..
semalam rasa malas pulak nak pi rembau..jadi akak pi pasar tani dekat sini aje..

Tapi kan..tu la yang akak malas tu.baik pi rembau..jauh sikit pun tak pe..
dia bukan jual pucuk ubi..tapi daun ubi..
mungkin orang lain tak kesah..tapi pada akak kalau lebih banyak daun yang selai2 tu diikatkan..memang tipu namanya..
dalam satu ikat tu..lebih banyak daun seperti diatas..

 sepatutnya daun seperti gambar yang ini kan..
 Jadilah nama lauk akak hari ni..masak lomak cili api udang campur pucuk ubi..dah pucuk ubinya dapat 3,4 helai je..

pemanisnya puding jagung..warna tak kuning..sebab..akak dah masukkan seketul gula enau.



72 comments:

  1. kak erna
    memang geram kan kalau dorang ni jual daun ubi.. rasanya dan dan tu nak tanam ubi sendiri.. ehheh

    ReplyDelete
  2. salam Kak Erna..selalu kalo beli ppucuk2 gini dicampur ngan daun2 tua sekali..saya pun selalu juga terkena begini

    ReplyDelete
  3. zar..kalau ada kawasan..memang sah sah dah tanam dah..akak dah pernah tanam kat depan rumah ni..tapi kena cabut jugak sudahnya..

    ReplyDelete
  4. rosaliza..salam kembali..
    kalau campur sikit tu.biasa la kan..tapi yang semalam tu..ada lebih kurang 6,7 tangkai je..yang lain..semua daun2 tua..terkejut akak dibuatnya..

    ReplyDelete
  5. kak erna......... mengancam masal lomak tu......

    ReplyDelete
  6. ibu guru..masak sempoi je..he he..

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah.. nk wat camne.. masak lomak tu mmg mabeles :D

    ReplyDelete
  8. Laaa... Sy ingatkan kt sini je jual daun ubi kayu tu kak... Ghupo ehh kek situpun samo gak yoo... Mujur kek ghumah ni ado bolo ikan koli, omak sy campak yoo daun tu kek dalam kolam tu.. moncakup la koli tu makan... kigho ehh takdo la mombazir kan... hehehe...

    ReplyDelete
  9. salam maiyah.alhamdulillah kan..dapat jugak makan masak lomak cili api..tapi tak pedas sangat..nanti yang dirumah tak makan..

    ReplyDelete
  10. azz..akak tak do ikan koli..dalam tong sampah duduk e daun tu..he he..
    azz..mesti sdoap ikan koli makan daun ubi kan..tak la hanyir bona kan..
    dapek buek salai dongan goreng sambal ikan koli..aduhai..berpoluh makan e..

    ReplyDelete
  11. alahai~
    tanam tepi2 rumah je
    ubinya bulih di masak, buat kuih pun bole

    ReplyDelete
  12. alien..tu la masalahnya..
    tepi tepi rumah..semua rumah..rumah teres..
    bila dah disimen..tak de tanah..nak tanam di depan..tepi jalan raya tu tempat anjing lalu lalang je..

    ReplyDelete
  13. dpaek gak dicampur an mo udang...kok nak color cicah sambal belacan kan kok nyayo.....!

    ReplyDelete
  14. la biaso lah tu erna. akak kalau boli pucuk ubi mosti boli tigo ikek sobab pucuk e sociput yo. yang lobeh daun. kalau boli 3 ikek tu dapek lah banyak pucuk e.
    Kalau duk kampung tak payah boli kan. main potik yo.

    erna, ekau jadi ko tak jadi tak tf ni.. akak ado nak poi boli ni. kalau nak akak bolikan satu tuk ekau.

    ReplyDelete
  15. agaknya yg petik tuh tak tahu pucuk ubi kot.. dia main petik jek semua daun ubi hehehe.. saya suka makan pecal pucuk ubi.. sedap ye.. dah lama xmakan ;)

    ReplyDelete
  16. kak long .kok nak cicah..jadilah..sambal cicah pucuk ubi..tobalik..he he..

    ReplyDelete
  17. kak pah..aduhai.
    .kan saya ado mesej kak pah.
    .kato saya dah poi sendiri
    dan bagi tau orang tu se boli ateh namo kak pah..
    camano kak pah boleh tak tau..
    lupo ko..he he..kan kak pah ado tanyo..
    nak poi boli sendiri ko..
    saya pun terus la poi boli sendiri.
    balik kojo saya singgah yo kak pah.
    .tak jauh mano pun..

    ReplyDelete
  18. ina..ha ha..betul la tu.
    tak dapat bezakan pucuk ngan daun..
    dulu2 akak tak beli pun pucuk ubi ni..
    yang akak tanam diopis pun dah cabut nak tanam lain..tu yang kena beli tu ..

    ReplyDelete
  19. kak meamng gitu ke diorang ni meniaga ye?
    di sini pun gitu gak w.pun sya duk kawasan kira kampung jugak kan, tp bila beli pucuk ubi kena beli 2 ikat sbb kalau seikat hasilnya samolah cam yg akak tunjuk tu
    geram gak kan?

    ReplyDelete
  20. tadi saya buat rebus pucuk ubi cecah sambal gesek..

    petik saja pucuk ubi yang ditanam ditepi pagar

    lain kali sebelum beli kena check betul2 tu kak erna

    ReplyDelete
  21. Salam my dear sis:)

    Kdg2 terfikir jugak..camne boleh peniaga nak untung sampaikan senang2 jek menipu!!bukan ke tak berkat namanya...aduhaii...

    ReplyDelete
  22. kakErna sedap nampaknya puding itu..tambah2 klu makan masa sejuk...mmmmm..

    saya ada tgk entry akak tentang pengukus tu...tengok mcm sama dgn trio saya tapi nak bagitau camna nak guna yg susah sbb tak tgk dpan mata takut lain lak cara gunanya... apa kata akak kontak syarikat pengeluarannya atau tempat akak tukarkan kupon tu..tanya mereka mungkin mereka boleh bantu akak...

    ReplyDelete
  23. kalu udah masuk gula enau, jadi roner ijo ye kak??? sedap nampak eh...bilo nk singgah umah akak ni gak eh..aritu gi TTJ antar laptop anak rosak...sampai kat family store je...pehtu tunggu kawan tu dtg amek laptop...pehtu balik. Cakap gak kat anak lelaki yg drive .."umi nk gi umah kawan jap!!" dia kato, dah..jgn ngengada...kang misti lama...!!" errr...errr..

    ReplyDelete
  24. Sedap tu ...puding jagung...cantik lagi.

    ReplyDelete
  25. den tnam ubi kek sini pun tak menjadi banyak anai2..dan ado binatang yg halus putih yo tu.. kuyo..ko nama ee. masa duduk ulu klang dulu pueh makan pucuk ubi ni hehe

    tapi gambar.. masakan tu nampak sodap bona hehe

    ReplyDelete
  26. Akak,
    Nanti saya pegi semenanjung
    nak datang umah akak..
    Makanan suma best2..
    hehehe

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum erna..
    sya pun selalu terkena mcm tu,beli daun ubi kayu bukan pucuk..makanpun takde kepuasan sb liat,terpaksa potong halus2 supaya tak terbelekek...nasib badan..

    ReplyDelete
  28. sedapnya..xberkatlah penjual tu..

    ReplyDelete
  29. Takper kak..biarla depa tu menipu...esok esok merasala balasan menipu dalam berjual beli nie...memang geram kan kalau ditipu cenggini.

    masak lomak cili api...perghh...tapi mokcik masih tak bleh nak makan huhuhu

    ReplyDelete
  30. Salam Kak Erna,

    Masak lomak tu peberet ibu, nak-nak ada keledek yg warna oren... umpph!

    ReplyDelete
  31. Sampai hati dorang jual macam tu .Nak bagi rezeki pada anak-anak dorang jugak tu..


    Saya pun geram..

    ReplyDelete
  32. sya..memang la agaknya..selalu tu..ada jugak la..tapi tak la banyak sangat macam baru2 ni..
    akak dah beli 3 ikat tu..pun dapat seciput je..sakit hati..he he..

    ReplyDelete
  33. salam ibuintan..wa..sedapnya sambal esek..
    insyaallah..lepas ni kena cek dulu..jangan terkena lagi..

    ReplyDelete
  34. salam tini..betul kata tini..kalau sikit2 tak pe kan..ini lebih dari separuh daun tuanya..

    ReplyDelete
  35. salam yatie08..memang sedap..dah sejuk lagi la sedap..budak2 ni suka makan..sampaikan..sehari je dah licin..
    yaie..akak dah tanya yang disini punya ejen..dia pun tak paham..
    dulu akak tukar disalak tinggi..nampak nya kena cari jugak..ejen2 lama yang tau macam mana nak guna..

    ReplyDelete
  36. acik..bukan wano ijau cik..macam merah gitu..gulo enau mano ado yang ijau cik..warnao dah jadi tak boto sobab amek gambar gubo tipun yo..he he..

    ReplyDelete
  37. wan..puding jagung..sehari je dah habis..betul2 makan anak2 akak ni he he..

    ReplyDelete
  38. zino..ayo e la hai..gulai pucuk ubi pun kato nampak sodap bona..nanti la..se gulai daging ko..baru sodapkan..he he..

    ReplyDelete
  39. missgee..boleh2..nanti kalau datang..bagi tau je ye..

    ReplyDelete
  40. salam sal..memang nasib badan kan..dok kat tempat yang nak tanam ubi pun tak dapat..makan la daun ubi keras..dah kita suka masak daun ibu kan..

    ReplyDelete
  41. Hamizah..memang sedap masak pucuk ubi.tu yang kena beli jugak..he he..

    ReplyDelete
  42. salam azwa..pantang betul2 jangan fikir pun nak makan masak lomak cili api..

    ReplyDelete
  43. ibu sayang..sama ngan akak..tak boleh tinggal masak lomak cili api tu..

    ReplyDelete
  44. salam reen..memang kali ni akak geram sangat..sebab..banyak sangat..selalu tu..campur jugak..tapi tak la banyak sangat..

    ReplyDelete
  45. tergoda dgn pusding jagung kak tu...

    best la kalo ade byk bekas acuan ni.. rumah saya ni belum nak ade lagi... memang wajib la saya kerja kalo teringin benda ni semua...

    ReplyDelete
  46. saya pun dah acapkali terkena bila beli sayuran kat pasar tani.. lebih banyak yang tak perlu dari yang diperlukan.. kadang2 bila beli ubikayu, dicampurnya sekali dgn ubi yang dah rosak.. peniaga peniaga

    ReplyDelete
  47. pergh pucuk ubi best tu...tapi kaalu dah makan daun ubi rasa macam lembu la pulak hehehe

    ReplyDelete
  48. erna, kakpah ni mamai sikit.. haha..

    ReplyDelete
  49. salam Kak Erna..wahh, kelas..ada award dan tag di blog AS utk blog Kak Erna, sudi2 kan lah yeaa..terima kasih.

    Saya tak pnah beli pucuk ubi, sbb mmg slalu nmpk bkn pucuk yg dijual tapi daun jer yg lebih.. geramkan..

    ReplyDelete
  50. salam yong..kalau dah tergoda..kena buat ye..he he..
    Yong..bekas acuan tu..akak dapat free masa jadi dealer tapawe dulu..

    ReplyDelete
  51. saye pun ade jugak terkene kak erna..bile beli mcm banyak jer...tapi ciput jer yg boleh dimasak...

    kalau saye balik mmg saye petik pucuk2 ubi tu...anak2 pun suke mkn jugak...

    ReplyDelete
  52. matahati.
    Kadang2 kita fikir..dipasar tani la dapat sayuran yang segar..tapi rupanya hampa..kan..

    ReplyDelete
  53. Geramnya... kalau nak beli pucuk ubi terbeli pula daun ubi.

    ReplyDelete
  54. Salam. sedap juga masak lomak daun ubi dan bukan pucuknya

    ReplyDelete
  55. memang goram kan... tapi namo lauk akak tu kolakar lah ;)

    ReplyDelete
  56. kak, nak resepi puding jagung...

    ReplyDelete
  57. Salam Erna,

    Selalunya macam tulah...daun keras2 nak buat apakan? kalau pucuk paku pun sama gak, harap batangnya je yang lebih.

    ReplyDelete
  58. salam mamai..he he..tu yang tak mau makan daun tu..nak pucuk ubi jugak..

    ReplyDelete
  59. kak pah..tak mamai doh..lupo gak eh tu..lagi pun kak pah sibuk kan,,tak po..

    ReplyDelete
  60. salam kak
    mmg biasa tertipu mcm tu..contohnya pucuk pake,atau pucuk geti tu..banyak daun yg tua dari pucuk yg muda...dia org letak pucuk2 muda tu kat luar,kat dalam2 ikatan tu dibubuhnya daun2 tua

    ReplyDelete
  61. salam sari..terima kasih..dan akak dah jawab pun tag tu..ekspress akak jawab he he..

    ReplyDelete
  62. salam aninoraini..memang macam tu kan..beli 3 ikat dapat sepiring je..
    kalau balik kampung memang cari pokok ubi la akak..kadang2 tu siap pesan abang yang dok segamat tu..kalau balik kampung jangan lupa bawak pucuk ubi..

    ReplyDelete
  63. salam zaitun..memang geram kan...
    dulu2 masa dok kuaters..penuh depan rumah tanam ubi..belakang rumah tanam pisang..dah dok rumah sendiri..tak ada kawasan..

    ReplyDelete
  64. cikceria..nanti bagi tau bila ada cuti.datang sini.akak masakkan ye..

    ReplyDelete
  65. salam kembali en Ariff budiman..
    hehe..tak sedap daun ubi..liat..pucuk baru sedap..

    ReplyDelete
  66. mak su..memang goram bona..tapi nak buek camano..dah boli..he he..

    ReplyDelete
  67. wahida..puding jagun nye resepi ye..akak main campak2 je...kacau2 kalau tak berkilat lagi..tambah santan sikit..tambah gula bagi manis..dah siap..he he..
    tapi.kalau guna tepung kasatad yang tin..boleh buat..1 tin tepung..5 tin santan dan satu tin jagung krim.gula ikutrasa,,,

    ReplyDelete
  68. salam kembali AY.
    daun ubi liat..pucuk barulah best kan..sedap..

    ReplyDelete
  69. salam kasiah..betul tu..bila nak beli..kita belek2 jeling je..kan..

    ReplyDelete