Followers

Saturday, December 11, 2010

MENU HARI INI

Assalamualaikum

Dah bebrapa minggu sejak cuti sekolah..hari sabtu ahad.akak tak masak masak..asek keluar aje..jadi ari ni..akak mulakan balik..masak masak untuk keluarga.

 Paru goreng
 rendang daging..puncanya akak salah tengok minggu lepas..ingatkan kat dalam peti ais tu rendang..akak bagi tau hero bongsu suruh panaskan kalau nak makan..sekali dia talipun akak di opis.."mak..dalam tapawe ni bukan rendang la..tapi inti..katanya"..alahai..kesian.jadi akak tunaikan janji..masak rendang daging .
 sambal tempe..campur kacang tanah dan ikan bilis..
 puyuh salai..masak lemak cili api..
 Tak ketinggalan..pengat ubi
dan ubi rebus..makan dengan inti kelapa                   putih..tanpa gula merah..

khamis lepas..en.abang akak beli ubi kayu rebus..bukan seketul pun..sebelah aje..80sen harganya...hari ni..akak pi beli ubi kayu dan rebuskan untuk dia..boleh makan sampai puas..

Alhamdulillah..
Insyaallah..jumpa lagi..

54 comments:

  1. salam kak erna....baru jer pagi tadi mkn paru goreng dgn nasik lemak...tapi beli jer...

    kat rumah tu...cume saye jer yg suke makan paru, suami & anak tak berapa suke...

    ReplyDelete
  2. Amboi kak erna. Itu menu untuk satu hari ke? Banyak tu? Bestnya kalau duduk sebelah rumah akak ni....:D

    Saya tak suka paru!!huhu

    ReplyDelete
  3. wah,...rondang daging..!patut la akak koba sodap makan mo nasik impit...hehehe!

    ReplyDelete
  4. salam ainnoraini.
    akak pun masak nasi lemak pagi tadi..
    tapi paru ni..untuk tengahari..
    dirumah akak ni..sorang aje yang tak suka paru goreng ni..

    ReplyDelete
  5. salam yus..he he..akak kalau sabtu..memang masak lebih..nanti..akak simpan sikit..sebab,,kalau nak makan semua memang tak habis..
    esok ahad akak tambah sikit je masak..
    sebab ahad..banyak kerja.nak lipat baju..seterika baju..he he..
    maih la yus..dok sebelah..senang akak bagi yus..

    ReplyDelete
  6. kaak long..ha ha ha..tu la tu..bilo tengok nasi impit mo kuah kacang kak long..teringat pulah..kok makan ngan ghondang daging pun sodap..he he..

    ReplyDelete
  7. bestnye... hari Sabtu je meriah meja makan tu..

    habis anak akak panaskan ke inti tu?

    ReplyDelete
  8. salam ibu intan..tak jadi dia panaskan..bila dah tau inti..hehe..

    ReplyDelete
  9. salam sya..sesekali meriah la..he he..

    ReplyDelete
  10. kak erna
    sedapnya ubi rebus.. nanti nak cari ubi jugaklah

    ReplyDelete
  11. dah mkn.tapi perut masih lapo....

    hahaha.....inti dsangka rendang.sib baik hero tak panas mkn gan nasi....huhuhubyk lauk kk Erna masak.kita cuma msk 2 lauk je setiap hari.tapi mlm n tgh ari lauk yg beza..itu yg leceh.tapi dah terbiasa

    ReplyDelete
  12. Salam Kak Erna,
    Klakor pulak bila akak ckp inti bukannya rendang...kira sabor juga anak akak ya...nasib baik akak prihatin, dapatlah anak mkn rendang daging sebenar...kih3..

    ReplyDelete
  13. Wuuuuu kak oiii...
    Merana perut saya tgk menu kemain sodap haa

    ReplyDelete
  14. Amboi kak, meriahnya lauk...heheh..mcm mana kira bila paru kat pasar ye? saya nak suruh wife buat jugalah

    ReplyDelete
  15. zar..kena cari tu zar..
    akak pi cari.sebab kesian ngan en.abang akak tu la..beli ubi setengah ketul 80 sen..rasa macam mahal pulak..

    ReplyDelete
  16. kak,
    sambal tempe tu mabeles... kesukaan saya tu..

    ReplyDelete
  17. anie,nagoya..he he..salah akak jugak tu..tersilap tengok..
    akak bernasib baik jugak la..dirumah ni tak cerewaet..kalau akak masak banyak..makan lauk yang sama..tengahari ngan malam pun tak de yang komplen..

    ReplyDelete
  18. salam kembali yatie...
    salah akak..kesian ngan anak tu..yang kena buatkan jugak tu..

    ReplyDelete
  19. Ms.lilies..mintak maaf la ye..sampai lapo perut tengok gambar ni..he he..

    ReplyDelete
  20. DaddyZiyyad..paru tu tadi akak beli 1/2kg..rm10.00.
    sendiri pun boleh buat tu...rebus dulu..pas tu potong nipis2..gaul garam,ketumbar serbok..dan rempah kari sikit..goreng..
    tunujk ngan wife..dah pandai masak..he he..

    ReplyDelete
  21. yong..kegemaran anak2 akak jugak..maklum je kan..dulu dia orang ni.membesar di tanjung karang..pandai la makan tempe dan nasi ambang..

    ReplyDelete
  22. meyelerakan selamat menjamu selera bersama keluarga

    ReplyDelete
  23. Teringat ari tuh makan ubi kayu rebus dengan sambal ikan bilis ;)

    ReplyDelete
  24. iina..ada ubi kayu jugak disana ke..
    ok lah kalau ada..boleh buat macam macam kuih..

    ReplyDelete
  25. ohh no..semua tu membuka selera makang saya... terror ni kak erna masak..

    ReplyDelete
  26. matahati..bukan macam tu..dah tugas..nak buat camanakan..he he.

    ReplyDelete
  27. sedapnya ubi rebus...esok pagi plan nak buat keledek manis rebus cameron highland yang baru dihantar anak menantu....

    ReplyDelete
  28. Sedapnya sambal tempe kacang tu..saya masak tak pernah rangup asyik lembik je ..kalau beli diaorang campur kentang ,,lagi sedap kan kakErna.

    ReplyDelete
  29. Paling mengancam sambal tempe dan ubi kayu rebus.


    selalu makan tetap tak puas..

    ReplyDelete
  30. kak erna,
    camna nak wat sambal bilis + tempe yang rangup..selalu saya wat bilisnya jd keras bila dicampur tempe..

    ReplyDelete
  31. slm k'erna...baru nak jejalan ....sibuk sikit la kak..masak mmg tetap kena msk,nk entry ja tak sempat...akak sihat...tgk menu2 akak ni, meriahnyer...sedappp nmpmk...lama tak mkn paru

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikujm, Kak Erna,

    Amboiii kecur air liur saya tengok menu akak tu, Ubi rebus cicah kelapa parut, alahai lamanya tak makan...terliur betul..

    ReplyDelete
  33. kak long..pengat keledek paling sedap tu..kalau dapat keledek manis dari cameron tu..

    ReplyDelete
  34. wan..kalau wan nak bagi rangup bilisnya..dah siap goreng semua bahan..termasuk bilis tu..asing kan dulu..masuk kan tempe ngan kacang dulu..dah sejuk sambalnya baru gaulkan pulak bilis yang dah digoreng tu..baru la..bilisnya kekal rangup..

    ReplyDelete
  35. zino..kalau lapa pun tak po..datang sini..konyang la.he he..

    ReplyDelete
  36. reen..sambal tempe..kesukaan anak2 yang dah biasa di tanjung karang dulu.

    ReplyDelete
  37. hamizah..nak buat sambal tu..goreng tempe dulu..keluar kan..kemudain goreng bilis..keluar kan..
    goreng pulak cilinya..dah masak cili masukkan tempe..tutup api..bila dah sejok baru masukkan bilis..baru la bilis kekal rangup..

    ReplyDelete
  38. IdaDdapur..
    ta pe la ida..dah kurang sibuk nanti..boleh la tuliskan menu yang dimasak tu kan..

    ReplyDelete
  39. LIPISLADY..
    cri..jangan tak cari ubi kayu tu..boleh rebus..hujan2 ni makan panas2 sedap..

    ReplyDelete
  40. wahhhh.. paru tu sodap gak.. sy kalo bab mkn mmg lajuuu tu sbb bdn mcm belon hehe :D

    ReplyDelete
  41. salam kembali maiyah..samalah macam akak..dah sakit dah kaki bila berdiri..tak larat dah kaki tampung badan yang dah makin mengembang ni..

    ReplyDelete
  42. Wah! Tukar template ke kak Erna? Nice!!!

    ReplyDelete
  43. yus..terima kasih..
    Anak akak punya kerja..suka tukar2 template..

    ReplyDelete
  44. oo dah beli ek kelengkapan sekolah anak..saya belum lagi.

    bestkan jumpa anie tu..peramah ..

    ReplyDelete
  45. salam ziarah..nice blog, nice pic

    ReplyDelete
  46. kak inakl..
    alhamdulillah..dah beli..tinggal buku2 je..
    alhamdulillah jugak dah jumpa anie..memang peramah sangat..
    macam dah kenal lama walaupun pun baru pertama kali jumpa..

    ReplyDelete
  47. as-salam
    sesedapnya .nak menuntut ilmu masak dengan erna.huhuhu

    ReplyDelete
  48. sal..boleh sangat..tapi akak masak cara orang tua la..main campak2 je..he he.

    ReplyDelete
  49. tengok masakan2 erna tu rasanya dah tak ingat program berdiet...paru goreng tu takde lauk lain pun takpe...pengat ubi..meleleh air liur ni..masak lemak puyuh..emm.

    ReplyDelete
  50. ma'chiks.memang kelaut program diet lepas raya ni..he he..

    ReplyDelete