Tuesday, August 31, 2010

SELAMAT HARI LAHIR HERO HERO KU..



Assalamualaikum..

Hari ini dalam sejarah..pertama kali akak menulis tengah malam ni..selalunya dah hanyut dah waktu ini..tapi..tadi..dah terlelap sekejap..didapur pulak tu..terjaga..terus cari air..apa lagi.dah tak mau tidur pulak dah..harap2 tak terlajak sahur nanti..

Walaupun biasanya en.abang yang bangun dulu..tapi risau jugak kan..sian anak2 nanti..
akak dah salah lagi upload gambar..yang nak cerita dulu..gambarnya dah kebawah..


Yang baru
Yang dah terbakar..(rosak)
Gambar atas ni..hero nombor satu..alhamdulillah..tepat pulul 12 tengah malam tadi..genaplah usianya 23 tahun..dia dilahirkan pada 31hb,ogos,1987..Selamat Hari Lahir anakku..semoga abang menjadi anak yang soleh..dan allah bukakan pintu rezeki untuk nya..harapan mak terlalu tinggi..hingga tak tertulis dan terucap..
Hero yang kedua ni juga..lahir pada bulan ogos..selalunya..kerana berkongsi bulan..walau pun berlainan tarikh..angah..lahir pada 5 ogos 1990..akak akan buat giliran..kalau tahun ni..diraikan..beli kek pada tarikh lahir angah..tahun depan pulak..pada tarikh lahir abang..begitu lah selalunya..



Gambar atas tu ..mesin pengadun kuih akak.. siang tadi..akak nak buat biskut raya..dah mula buat..sedang mesin tu..berhempas pulas..buat kerja..tetiba..akak terbau hangit..dan..tiba2 berasap..
aduahi..kenapalah kau pilih waktu yang salah kot nak berasap pun..projek baru nak mula..

akak pi kedai..kata cina tu..keenwood ni..kena hantar kat ejen dia juga..paling cepat..2 bulan baru siap..akak percaya..sebab 5 tahun lepas..mesin tu..pernah..tak jalan..tapi tak berasap lagi..memang lama..makan masa sebulan juga akak tunggu..

Akhirnya,.kerana..semua barang dah siap beli..akak terpaksa juga beli lagi satu..maklum lah kan..dah biasa buat kuih raya ...mesin..tu yang mengadun..

Bila difikir2kan balik..tak apalah..mesin tu akak beli pun ..rasanya hero no.2 belum ada lagi..dah lebih 20 tahun rasanya akak menggunakan khidmat dia..
kerana sayangkan aksesori nya yang lain tu..akak beli juga..model yang sama..dan..harganya pulak..dahsyat..dah hampir sekali ganda naiknya daripada akak beli dulu...

Akak juga nak mengucapkan SELAMAT HARI RAYA BUAT SEMUA..MAAF ZAHIR DAN BATIN..JIKA TERSALAH BICARA DAN TERKASAR BAHASA..

Rasanya lepas ni dah mula sibuk..maklumkan..tak ada anak dara..

Insyaallah ada kelapangan kita akan berjumpa lagi..

62 comments:

  1. Selamat hari lahir untuk anak-anak Kak Erna. Semoga sihat dan ceria selalu.


    Berapa agaknya harga mixer tu ye? Rasanya more than 1K kan? Saya guna handmixer (brand philips). Macam kak Erna juga dah lebih 20 tahun tapi masih elok lagi berfungsi.

    ReplyDelete
  2. selamat hari lahir buat anak2 hero akak tu..saya pun kongsi belated bulan 8 gak..hehe..wah dah mule projek kukis nih..same la kite kak

    ReplyDelete
  3. Happy birthday untuk anak-anak Kak Erna. Bestkan... dpt kongsi birthday.

    ReplyDelete
  4. salam my dear sis..:)

    Selamat Hari Lahir buat anak2 sis..
    Moga mereka akan terus menjadi kebanggaan keluarga..:)

    Utk sis...selamat hari raya..maaf zahir & batin...!!!:):):)

    ReplyDelete
  5. Selamat hari lahir untuk kedua anak bujang kak Erna. Lahir hari merdeka tu... selamat membuat kueh... suruh je anak bujang tolong... :D

    ReplyDelete
  6. slm k'erna....selamat hari lahir juga utk anak2 akak,
    selamat mengukis ye kak,ida lum start...kalau buat pun sikit je...maklumla raya tmpt org,ada sape je

    ReplyDelete
  7. selamat hari raya...dan selamat hari lahir kek anak bujang tu.. dah bosa anak omak hehe

    ReplyDelete
  8. Salam kemerdekaan dan selamat hari lahir utk 2 putera encem akak...pssst cantiklah mesin pengadun akak tu!

    ReplyDelete
  9. Salam kak erna...selamat hari lahir buat anak akk...bestnya jadi anak merdeka

    ReplyDelete
  10. Selamat Hari Lahir buat kedua2 Hero akak...semoga mereka terus menjadi harapan dan kebanggaan akak...

    ReplyDelete
  11. entah knp rasa gindu lak???ngada2 ke??..encem hero2 kk Erna..leh ngurat??isshhh..oh tidk kita dah ada pakwe.3 org.hahaha...Disini kami sekeluarga ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA,maaf dipinta sepanjang kita ke blog kk Erna.

    ReplyDelete
  12. Selamat Hari Lahir buat 2 Hero kakErna...Dah bujang - bujang dah semo ai.
    KakErna pakai kenwood klass gitu...mahal tapi berbaloi kan..20 tahun bukan 2 tahun baru dia meragam.

    ReplyDelete
  13. Salam Kak Erna,
    pakabar...semoga puasa n ibadahnya lancar ya..
    Selamat ulang tahun buat kedua kedua hero akak...semoga dijadikan anak soleh dan selalu diberkati Allah di dunia n akhirat. Aminn!!

    Juga mau ngucapin selamat hari Raya, mohon dimaafkan jika ada silap2 kata...
    selamat buat kue2 yang enak yah Kak Erna dgn mesin yg baru...hehe..

    ReplyDelete
  14. wah kak.. 20 tahun mixer tu berjasa,,,

    hepi besday utk hero2 akak..
    yg sulong tu sebaya adik saya yg no 7..

    ReplyDelete
  15. selamat hari lahir untuk keduanya. wah.. ada anak merdeka.
    erna, kalau gambar tu salah letak, erna copy je pastu pastekan kat tempat yang nak letak cerita tu...
    sonang yo..

    ReplyDelete
  16. wah dah besar panjang semua hero yer..selamat hari merdeka

    ReplyDelete
  17. salam Tirana.terima kasih.
    memang betul tirana..lebih dari 1K..dulu 800 leih aje..sekarang naik sekali ganda..

    ReplyDelete
  18. salam izah..terima kasih..akak pun dah siap buat kuih..termasuk resepi izah..biskut cinta 3 warna tu..
    terima kasih izah..sudi kongsi resepi yang sedap tu..cuma akak buat tak jadi cantik macam izah buat aje..rasa..sedap..anak2 suka..

    ReplyDelete
  19. salam nor..terima kasih..ucapan untuk anak2 akak tu..

    ReplyDelete
  20. salam tini..selamat hari raya..maaf zahir dan batin..
    terima kasih.ucapan dan doa buat anak2 akak..

    ReplyDelete
  21. salam yati..terima kasih..ucapan buat anak2 akak..dah siap buat kuih dah...hero bongsu dan sulong membantu..dan sepupu dia orang..

    ReplyDelete
  22. adaDapur..terima kasih..akak dah siap..buat kuih raya

    ReplyDelete
  23. zino..selamat hari raya.maaf zahir batin..
    memang pun..anak omak dah bosa..

    ReplyDelete
  24. ena..salam kemerdekaan..terima kasih..ucapan halir baut buat dua hero akak..
    memang cantik pun..tu yang cari model yang serupa..he he..

    ReplyDelete
  25. salam kembali rosaliza..
    terima kasih..

    ReplyDelete
  26. anie..terima kasih..begitu juga harapan akak..

    ReplyDelete
  27. anie nagoya..terima kasih..selamat hari raya juga dari akak..

    ReplyDelete
  28. wan..terima kasih..
    tu la wan..walau pun sayang..tapi..akak rasa..20 tahun tu dah berbaloi..mesin tu berbakti ngan akak..

    ReplyDelete
  29. salam kembali nensa..aminn..terima kasih atas doa dan ucapan buat hero2 akak..
    selamt hari raya juga buat nensa..maaf zahir dan batin ye.
    biskut raya akak juga dah siap..dah tentu la dengan adanya mixer baru kan..hehe.

    ReplyDelete
  30. yong..memang berbaloi2 mixer akak tu..20 tahun..sekali je..keluar duit untuk repair..ni kali ke 2 buat hal..terbakar terus....
    terma kasih.ucapan buat hero2 akak tu..

    ReplyDelete
  31. kak pah..terima kasih..
    nanti saya cubo lah kak pah.c&p tu..

    ReplyDelete
  32. maami..selamat hari merdeka..
    alhamdulillah..dah besar hero2 tu..

    ReplyDelete
  33. Selamat menyambut ulangtahun kelahiran buat kedua anak bujang akak tuh.....
    uihh...mixer je dah mahal centu, mesti la kena buat kuih bebnyak..bru lah bebaloi...kan kak...so, akak tk yah la nk mikir nk tunjuk2 kuih cam kitowang ni ye kak..hahah..
    *saya guna mixer ni haa....duo longan padu ni yo....hehehe..

    ReplyDelete
  34. selamat hari lahir buat hero2 akak
    dan selamat buat kue
    buat bebanyak ye..
    nanti sya datang makan... ;p

    ReplyDelete
  35. salam,

    dah besar anaknya ye kalau pompuan tu dah nak dapat menantu ni hehe..

    ReplyDelete
  36. Happy Bdays to your heroes..........smoga mrk dlm rahmat Allah, pjg umur, murah rezeki n menjd anak yg baik dunia akhirat! Kak erna kalau 20 tahun umurnya si kenwood tu patut diganti tu..... :)

    ReplyDelete
  37. Happy belated birthday pada hero2 kak Erna...

    huhu..teringat kisah rice cooker azwa memilih waktu nak masak untuk sahur untuk mogok huhuh

    mahal2 pun kalau boleh menjangkau usia 20 tahun tu, berbaloi baloi kan kak..

    ReplyDelete
  38. Salam Kak,

    Oh..ada anak merdeka ropenya...senang sket nak sambut birthday kebetulan pulak hari cuti umum. Kak dah stat mengukis ni...mau 10-15 jenis nih!

    ReplyDelete
  39. waaahhh... hero2 akak.. anak2 merdeka tu..

    semoga mereka dan generasi mereka terus merdeka dan dapat benar2 mengecapi erti kemerdekaan... Ameen.

    Dh start mengadun kuih ye kak.. bestnya.. hihihi...

    Takpe.. takde anak dara skrg ni jer.. nanti hero2 akak bawak balik menantu.. masa tu baru meriah.. kan.. hihihi..

    ReplyDelete
  40. acik..terima kasih.akak dah tak dayo guno longan dah cik..dah 20 taun guno mesin..akak pun tokojut..nengok hargo e..tapi..pakso diri gak boli..dah biaso cik..sonang dah...

    ReplyDelete
  41. sayangsayangibu..terima kasih..
    Akak dah buat kuih dah..jangan lupa datang raya nanti ye...

    ReplyDelete
  42. PM..Alhamdulillah...dah besar...bujang akak..nak tungg menantu aje la..

    ReplyDelete
  43. ibuhani..terima kasih..amin..doa untuk hero2 akak..
    Betul la..akak pun fikir cam tu..20 tahun..dah patut ganti pun kan..

    ReplyDelete
  44. azwa..terima kasih..
    Betul la azwa..barang letrik ni selalu cari waktu yang salah bila rosak..
    Dah 20 tahun tu berbaloi baloi kan..boleh la akak ganti baru..
    Kalau tahan lagi 20 tahun..kalau akak dah tak de pun harap2 menantu2 ada yang pandai menggunakanya..

    ReplyDelete
  45. ibusayang..memang anak merdeka..masa dia kecik2 dulu tiap tahun sambut hari jadi..ramai sedara mara datang..sebab cuti.
    Akak bukan dah mula lagi dah..dah siap pun kuih raya akak..

    ReplyDelete
  46. salam tiny..amin..
    Kuih raya akak dah siap..buat satu adunan je..tiap satu tu.
    Jemput datang rumah ye..boleh rasa kuih yang akak buat sendiri...

    ReplyDelete
  47. Mungkin masih belum terlambat....Selamat Ulang Tahun buat anak2 Erna semoga menjadi anak yang berjaya didunia dan diakhirat.

    ReplyDelete
  48. salam zaitun..terima kasih..amin..semoga doa semua dimakbulkan

    ReplyDelete
  49. makk kena usaha buat anak dara volleee.. ehehe, larikkks

    ReplyDelete
  50. en.me..nasib dah larikk dulu..he he..udah terlewat pak..

    ReplyDelete
  51. Salam Kak Erna;

    Selamat Ulang Tahun untuk dua2 anak akak tu..


    Dah 20 tahun kak ? wahhh.... memang berbaloi..

    ReplyDelete
  52. salam kak erna...
    rase belum terlewat nak ucap hepy b'day kat 2 hero kak erna tu...
    semoga jadi anak yg soleh..dan diberkati oleh allah permudahkan segala urusan didunia dan akhirat aminn...

    seronokkan anak dah besar2..

    ReplyDelete
  53. salam..

    selamat hari lahir buat hero puan..dan selamat hari lebaran....

    maaf zahir batin..

    ReplyDelete
  54. salam kak
    2 org puteri saya jugak lahir bulan ogos...sorg awal bulan,sorg hujung bulan..

    ReplyDelete
  55. salam reen..terima kasih..
    memang berbaloi reen..walau dah berbau hangit..tetap sayang jugak..banyak jasanya..

    ReplyDelete
  56. salam ainnoraini..amin..dan terima kasih doakan hero2 akak..

    ReplyDelete
  57. skamar rindu.terima kasih..
    Selamat hari raya dan maaf zahir dan batin..

    ReplyDelete
  58. salam kamsiah..sama kita ye..sorang awal dan sorang lagi hujung bulan ogos..cuma bezanya..akak hero2 semua..he he..

    ReplyDelete
  59. anak2 ogos, selamat hari lahir buat mereka :)

    ReplyDelete
  60. salam kak erna..hepi belated besday ye utk kedua2 hero akak! moga sentiasa menjadi anak yg soleh dan disayangi..waahh..ada mixer baru..sure wat kukis lg sodap neh..hehe!

    ReplyDelete
  61. dr.inahar..terima kasih..
    dah siap pun buat..dan dah tinggal separuh..alahai..memang sedap betul la tu..he he..(bukan puji diri sendiri)

    ReplyDelete