Followers

Thursday, August 19, 2010

Assalamualaikum...

Hari ni..tak ada gambar makanan..belum masak..petang nanti baru nak masak..tapi idea belum datang..rasanya semua dah masak..daging..ayam(setiap hari)..udang...telur..semua sudah..nampak gayanya kena buat ulangan.

Semalam masak ikan keli goreng berlada..ayam masak kicap..dan pecal..kuih beli aje..sebab rasa penat sangat..tak larat nak masak banyak sebabnya pagi tu kerja luar..

Petang tu..dah siap masak..lepas mandi dan solat asar..dah pulul 6 lebih..akak rasa nak merihatkan diri..sambil layan cerita di tv3..syurga cinta tu..setiap hari sementara menunggu azan akak tengok la cerita tu..

Akak tersedar..bila hero bongsu panggil..mak..dah buka..katanya..alahai..macammana boleh terlelap..masjid dah azan maghrib rupanya..

akak landing tu..atas katil kat bilik..jadi bila dah azan pun tak kedapur..tu yang hero bongsu masuk bilik maknya..tengok2 mak sedang lena..
nak buat camana kan..patut la tak tau camana cerita syurga cinta semalam..cerita tu belum mula..akak dah ter...tidur...

masa berbuka..makan kuih tepung pelita yang dibeli kat pasar ramadhan..basi pulak..nasib akak yang makan dulu..dah tau basi..tak bagi anak2 makan..dah tak de rezeki..

Nampaknya akak tak boleh berihat dari buat kuih sendiri..kat rumah ni..walaupun kuih2 tak dimakan sangat masa berbuka..tapi..dah lepas tarawikh..mesti ada yang kedapur mencari kuih...

Hari ni nak buat kuih apa ye..yang senang dan cepat dimasak sedap dimakan..

idea...idea..tolong akak..

42 comments:

  1. Assalamualaikum kak erna.......... selamat berpuasa

    ReplyDelete
  2. waalaikumsallam...ibu guru..selamat berbuka dan bersahur..

    ReplyDelete
  3. zar..betul la..terima kasih zar..balik ni nak cari kuih kacang(kasturi) dan karipap frozen..sedap tu..

    ReplyDelete
  4. mokcik pula setakat ni tak pernah masak kuih lagik walaupun ada org beri kuih frozen semalam huhuhu...lepas makan nasi, tak larat dah nak makan lain hehe

    ReplyDelete
  5. azwa..alhamdulillah..makan sorang kan..senang..kalau balik kampong..baru la azwa kena masak kan..anak2 mesti nak tunggu air tangan ibu dia..

    ReplyDelete
  6. Kak...ari ni anie takde idea nak masak aper...baru balik dari melawat orang meninggal...

    Kuih? Kalau anie selalu anak beli je...tak pun anie ada beli popia sayur frozen..goreng je nanti

    ReplyDelete
  7. Buat kuih yg simple2 kot kak.. bape ari nie fikir nak wat murtabak jek hehehe ;)

    ReplyDelete
  8. Salam kak Erna,
    gimana puasanya..lancaarrr?!
    Ga apa2 tak de idea sekarang soalnya lagi puasa perut kosong...tar abis buka and perut sudah diisi pasti idea bermunculan iya ga ??... haha..just kidding!!

    Semoga esok2 banyak idea ya Kak Erna biar bisa masak2 yg enak buat orang rumah...

    nensa

    ReplyDelete
  9. anie..akak dah siap masak..udang galah..lomak cili api tempoyak..letak daun kunyit..dan goreng ayam..anak2 ni nanti tak lalu makan pulak kot tak dak ayam..

    ReplyDelete
  10. iina..akak pun tak makan murtabak lagi..tak sempat nak pi beli..yang akak suka..kat rembau aje..

    ReplyDelete
  11. Fa..goreng cempedak kalau boleh memang nak tiap hari..tapi..cempedak dah abis pulak..nak kena cari lagi ni..

    ReplyDelete
  12. Nensa..alhamdulillah..puasa nya lancar..
    masak pun dah siap nensa..lemak cili api udang galah ngan tempoyak..nensa pandai ke makan tempoyak..

    ReplyDelete
  13. Salam Kak Erna,

    nak bagi idea pun dah tak sempat ni kak..

    hehe

    kuih apa akak buat ?

    ReplyDelete
  14. salam kembali reen..sempat masak lauk je..2 jenis..kuih..abang akak beli lagi..

    ReplyDelete
  15. sekom kk Erna....selmat berpose.mf ya lmbt ucapkan..baru balik dari mesia.smpi umah pg td.pissstt....pose2 ni berat badan turun tak??

    ReplyDelete
  16. wksm..anie..baru balik bercuti ye..dapatlah berbuka dan bersahur di mesia ye..
    selamat berpuasa buat anie juga..
    berat badan..siang memang turun..malam meningkat balik..esok turun balik..begitu lah seterusnya...he he..

    ReplyDelete
  17. kat rumah saya ni tak pernah miss jemput udang.. mesti buat, walau sikit...

    ReplyDelete
  18. salam kak erna...
    selamat berbuka puasa....
    ain ni kalau mase kerja tak sempat nak buat kuih...dapat masak 2 @ 3 jenis lauk pun dah bersyukur kak erna...itu pun yg mudah2 jer...bukan ape, kadang2 bile beli tak makan pun...membazir

    ReplyDelete
  19. samalah dgn ida..
    hari2 masak,kueh beli je kat bazar sbb lepas tarawikh anak2 mst cari benda nk makan..td beli ketayap,intinya keras dan pucat lesi..

    ReplyDelete
  20. kak erna, klu tnya sy tak de lain dah yg mudah, cepat dan sedap...kuih kito lah, KOLOPONG...hahahha

    ReplyDelete
  21. erna, kalau dah letih sangat tu memang tak sedar tertidur...
    masak apa semalam..

    ReplyDelete
  22. wah ..kakErna masak lemak cili api tempoyak udang galah lagi..sedap tu.
    Bila pose ni ...ibu - ibu yg kat umah pun letih apalagi kalau lah bekerja tu.

    ReplyDelete
  23. salam cik gu..dah dapat idea untuk hari lain pulak..jemput jagung dengan udang..tima kasih cik gu

    ReplyDelete
  24. salam ain..betul tu..kalau bekerja memang tak sempat..semalam sempat juga akak masak lauk dua jenis..kuih beli satu jenis aje..kuih tako..

    ReplyDelete
  25. salam ida..alak kalau neli kuih..memang tak nak beli yang ada inti..memang inti dia tak sama dengan inti kita buat sendiri

    ReplyDelete
  26. annie..kolopong memang sonang..tapi ak dapek kan kelapo yang mudo sikit tu yang susah..dah berhari2 akak cari..lom dapat lagi...

    ReplyDelete
  27. salam kak pah..frust juga tertidur petang tu kak pah..paling dielakkan..tapi..dah tertidur..nak buat camanakan..
    Kak pah..semalam masak ayam .dan masak udang lomak cili api campur tempoyak..sedap pulak tu kak pah...he he..sendiri kata sedap

    ReplyDelete
  28. wan..memang sedap pun masak udang akak tu..he he..akak rasa ibu2 yang dirumah lagi letih kan..lebih2 lagi jika ada nak kecik yang sedang lasak tu...

    ReplyDelete
  29. kak erna.....cokodok ikan bilis/udang. Goreng dekat2 buka puasa....makan panas2...cicah sos! Slmt berbuka :)

    ReplyDelete
  30. ibuhani..memang sedap ru..bila dimakan panas2..mau kenyang makan cekodok nanti..

    ReplyDelete
  31. karipap, cucur ikan bilis pun best makan.
    cokodok pun ok gak kak. Anak Yati punya peberet.
    Tu pasal kalau nak tengok cerita, kena duduk. Jangan baring. kalu letak kepala, mesti tidor. Hehhe... Yati pun sama jugak. :D

    ReplyDelete
  32. Emak saya pun layan jugak Syurga Cinta tu hehehe

    ReplyDelete
  33. Yati betul la..kalau dah namanya baring..dah tentu tertidur kan..
    cekodok memang kegemaran anak2..

    ReplyDelete
  34. YB..sementarqa menunggu berbuka tu..dah siap masak..layan aje lah kan..

    ReplyDelete
  35. penat menunggu..lapao macam mana jika idea tak datang datang

    ReplyDelete
  36. salam kak erna:)

    rajin akak buat kuih ekk..:)
    bab2 kuih biasa yang 'tunjuk2' jek..hehehe:)

    ReplyDelete
  37. b.r.u.t.a.l.s.o.l.o..idea dah datang pun..semalam..dah masak dah..he he..

    ReplyDelete
  38. salam kembali tini..akak memang kena rajin buat kuih..sebab kat rumah ni..semua suka makan kuih..

    ReplyDelete
  39. Salam kak erna...mmg ditu kalo terlampau letihkan...terlelap tak sedar...lelap sekejap pun jadi lah hilang gak mengantuk n letih tu

    ReplyDelete
  40. salam kembali rosaliza..kita ni macam tu lah kan..dapat terlelap sekejap pun jadilah..tak boleh lama2..nanti letih pulak..cuma..kalau boleh..akak tak mau terlelap lepas asar..

    ReplyDelete