Followers

Thursday, August 12, 2010

SALAM RAMADHAN

Assalamualaikum..

mengantuk betul ni..pagi tadi..terbangun pukul 4 pagi..tak tidur2 lagi sampai sekarang..
balik kerja semalam..aku terus pergi pasar ramadhan..tak masak pun..hari pertama beli aje..tapi hari ni..nak masak untuk berbuka dan sahur..kuih muih aje nak beli..
balik kerja semalam..tengok muka hero bongsu pun dah tau..mesti penat sangat tu..masam aje..tak nak senyum..he he..macam tu lah sibongsu ni..kalau penat..cakap pun tak mau..muncung aje dia..masa berbuka..baru lah senyum..

Hero bongsu ni sekolah sesi petang..jadi pergi sekolah tengahari tu..jalan kaki..dah la panas kan..tu la agaknya letih sangat tu..nasib baik..balik bulan puasa ni awal..biasa 6.30 atau 6.45..tapi..bulan puasa..setiap hari balik 5.45 petang..

Alhamdulillah..kalau dalam bulan puasa ni..untuk sahur..aku memang tak pernah bangun dulu..biasanya en.abang yang bangun dulu..dah siap semua terhidang..baru aku bangun untuk makan sahaja..bukan aku malas ye..dah terbiasa dari mula kahwin..kalau aku bangun awal pun..disuruhnya aku tidur balik..sampailah nanti..dia akan panggil aku untuk makan..katanya..aku dah penat masak untuk berbuka..biarlah sahur dia yang uruskan..
jadi sampai sekarang..aku dah terbiasa macam tu..

Aku teringat dulu..masa arwah mak dan bapak ada lagi..arwah mak..tak pandai tengok jam..jadi..arwah bapak akan bangunkan..untuk masak masa sahur...arwah bapak tak mau makan ..lauk berbuka masa sahur..jadi arwah mak akan bangun awal..jam dua pagi untuk memasak nasi dan lauk sekali..arwah bapak menemankan mak didapur..aku juga tak pernah tolong arwah mak masak untuk sahur..kalau aku bangun pun arwah bapak akan suruh aku tidur semula..sampai arwah mak dah siap hidang..baru arwah bapak bangunkan untuk makan...

Alahai..dah tak sempat la..dah nak pukul dua..insyaallah..nanti sambung lagi cerita..
selamat menjalani ibadah puasa untuk semua dan maafkan kesalahan..jika tersalah dan terkasar bahasa..

47 comments:

  1. ngantuk ye kak erna,
    so sweeeet, baiknya ce abang, bertuahnya ce adik...kalau camtu mesti masak spesel tuk berbuka..

    selamat berpuasa dan semoga ceria..

    ReplyDelete
  2. salam kak erna...selamat berpuasa....ain pun selalunye suami yg kejutkan...lagi pun suami ain tu mmg rajin kedapur jugak...

    Semoga akak sekeluarga dapat menjalankan ibadah puasa dgn penuh kesabaran.

    Semoga segala usaha dan amalan diberkathi dan dirahmati Allah SWT.

    ReplyDelete
  3. ibuintan..ahamdulillah..tu yang kalau cuti sabtu ahad..macam2 yang dimasak tu..nak bagi makan spesel..buka puasa..he he..

    ReplyDelete
  4. ainnoraini..terima kasih..semoga kita semua dapat menjalani ibadah puasa dan segala amalan diberkati..

    ReplyDelete
  5. Bila baca posting akak ni, azwa teringat kat FIL. Kat rumah cik abe memang FIl yang akan masak sahur, makan tengahari dan makan malam. Berbuka sahaja yang MIL akan masak, tetapi nasi memang FIL yang akan menanak. Beruntungnya akak...

    ReplyDelete
  6. Aduh...happynya dapat cik abang yang rajin kedapur ni.

    En abang saya pun rajin sebenarnya tapi bila family kami pandang semacam je..dah jadi lemak. Lepas makan terus blah.

    ReplyDelete
  7. salam kak erna..

    selamat berpuasa kak..bertuahnya badan husband amy x tahu pape pun sal dapur..bancuh air je la dia tahu hehehehehe

    ReplyDelete
  8. untung eh kak. sey mmg masak utk buko & saho. tapi saho mmg asben jago timing sbb kok sey mmg manjang tebabas yo la.

    ReplyDelete
  9. azwa..memang ramai lelaki yang pandai masak dan rajin kedapur ni..arwah pak mertua akak pun rajin..pandai masak lagi..

    ReplyDelete
  10. wan..masa arwah mak akak ada pun..dia marah kan akak jugak..tapi en.abang akak kata..tak pe..dia yang nak buat...

    ReplyDelete
  11. salam cik amy..selamat berpuasa..tak ape..tau bancuh air pun dah o.k lah tu..nanti lelama pandai tu..

    ReplyDelete
  12. jah..memang selalu cam tu..yang untung orang nampak..yang rentung???ha ha..
    Jah jangan selalu tobabas jah..sian cem..tak poso dio nanti..dah la baru nak bolaja poso

    ReplyDelete
  13. wah beruntung betul dapat cik abang yang rajin kedapur.

    Selamat menjalani ibadah puasa.

    ReplyDelete
  14. bagusnya cik abang akak... zar bangun sahur sebab anak dara tu je.. sebab zar dan cik hubby just amik kurma dan susu aje..

    ReplyDelete
  15. kurang tdo bulan puasa adalah pengorbanan jugak tu.....hehehe.....salam Ramadhan n slmt berbuka puasa :)

    ReplyDelete
  16. Kak...bestnya cik abang siapkan hidangan...hehehe...kalau anie dlm mimpi aje...heheheh

    ReplyDelete
  17. zaitun..selamat menjalani ibadah puasa..
    zai..dia dah biasa ke dapur masa bujang2 dulu..tu yang rajin tu..

    ReplyDelete
  18. zar,..sian kat cik ika..kalau tak sedia kan makanan untuk sahur kan..tapi mau ke cik ika makan sorang2..kalau ibu ayahnya tak mau makan..

    ReplyDelete
  19. ibuhani..betul tu..pengorbanan..juga kurang tidur tu kan..
    berbuka apa hari ni..

    ReplyDelete
  20. anie..nak buat camanakan..anie dok jauh..kalau sama2 serumah..tentu dia juga tolong..ni jumpa sesekali..tu yang nak manja ngan anie tu..

    ReplyDelete
  21. Wah kak.. respeklah suami akak.. hehehe harapkan suami den kak.. mmglah den yg kejut kendian lepas semua dah siap.. tapi dia cukup pantang kalau tak sahur.. mmglah kena marah.. Dah terbiasa setiap ramadhan memang akan bersahur tapi kdg2 terlajak gak.. selamat berbuka ye kak.. tahun nie mood nak buat kuih utk berbuka belum sampai ler kak.. thn lepas mcm2 kuih nak buat.. thn nie cam malas jek hehehe ;)

    ReplyDelete
  22. iina..dah terbiasa kan..masa kerja shift dulu..masa dia kerja malam ..sebelum pi kerja dia dah siap2kan..masa sahur siap talipon rumah..suruh bangun makan..alhamdulillah..
    akak pun belum mula buat kuih untuk berbuka lagi..masih lagi beli..mungkin sabtu ni baru nak mula..masa panjang sikit..

    ReplyDelete
  23. kak,
    best eh lak ai...
    dapek en.abang yg buleh paham,
    kebayakan lelaki ni kuek ngn ego eh..

    ReplyDelete
  24. kak long..en.abang akak tu..dah biaso dari bujang lagi..maso dirumah..dio beso tolong omak e..tu yang pandai tu..

    ReplyDelete
  25. bertuahnya badan...kalaulah saya dpt hubby cam abang kakErna tu...adoi, sayang sampai mati...heheheheehehe..

    selamat berpuasa ya kak..

    ReplyDelete
  26. saya pun kak..
    tersengguk2 di ofis.

    huhu...

    Selamat Bersahur kak !

    ReplyDelete
  27. salam ramadhan akak, terima kasih kerana sudi menjenguk blog ummi yang tak seberapa itu :)

    ummi pulak bila balik rumah mak kt kg, tak bangun masak sahur, mak yang akan masakkan

    kat rumah sendiri, semua kena buat dari berbuka hingga ke sahur :)

    beruntung akak, rajin cik abang akak ke dapur masa sahur :)

    ReplyDelete
  28. salam ramadhan akak erna ittewww..

    ReplyDelete
  29. Salam Kak..

    Ya Allah... untungnya akak... aduhaaaiii....

    tiny ni seperti kebanyakan isteri lain.. yg 'kalau tak masak berbuka, maka takde lau nk makan... dan kalau tak bangun sahur dan tak kejutkan sahur, maka terbabasla seisi keluarga'.. hahaha...

    - moga2 nanti2 terbuka pintu hati suami tiny utk tolong kejutkan dan hidangkan menu bersahur.. amiiin..
    (tapi, setakat hari ni, nampak cam PAYAAAAH je menda tu nk berhasil.. kehkehkeh... sbb dia pon terdidik dr kecil, mak dia kejutkan utk makan jer.. hahaha).

    ReplyDelete
  30. salam ziarah..

    selamat menyambut bulan ramadhan...takleh nk tgglkan jejak di shoutmix sbb dh kena blocked...so tgglkan jejak kat sini jelah ya....nice blog :)

    ReplyDelete
  31. Kak Erna,
    bestnya kak... husband yang siapkan sahur.
    Yati, semua Yati buat. Dah siap hidang dan panaskan lauk, baru kejut dia ngan anak. Tu pun payah nak bangun. Em.. alahai... jangan kan nak tolong siap lauk, tolong bancuh air pun tak nak. Yati posa atau hari 'cuti', tetap kena bangun.

    ReplyDelete
  32. Salam Kak,

    dah suami-isteri kan kak.. kena tolong menolong.

    ReplyDelete
  33. Salam SMM..macamana pun suami kena sayang jugak kan..dah itu jodoh kita ditentukan tuhan..he he..saja akak kacau yatie..

    ReplyDelete
  34. reen..selamat berpuasa dan bersahur..betul kata reen..dah namanya suami isteri..kena la tolong menolong kan..

    ReplyDelete
  35. ummi..terima kasih kembali..
    sama lah kita... dulu..masa arwah mak akak ada..tau bangun makan je..tu yang mak selalu marah..arwah tak suka tengok anak dia tidur lagi..menantu sibuk kat dapur dengan arwah..he he..

    ReplyDelete
  36. e.me.salam ramadhan..selamat berbuka dan bersahur..

    ReplyDelete
  37. salam Tiny..alhamdulillah..tapi tiny juga beruntung..dengan jodoh yang tuhan tentukan..tak caya...cuba dok sensorang..renungkan dan..ingatkan semula..banyak kebaikannya yang tiny akan jumpa..

    ReplyDelete
  38. Ogy..salam dan terima kasih sebab ziarah blog yang tiada apa2 ni..
    selamat menjalani ibadah puasa..

    ReplyDelete
  39. salam dan selamat berbuka dan bersahur yatie..
    tak pe yatie..bertambah pahala yatie..sebab menyediakan buka dan sahur..ibadah juga tu..

    ReplyDelete
  40. Salam my dear Kak erna:)

    Sejuk hati baca n3 akak..:):)
    baik hb akak ..memahami + spoting gituu..:)

    Pe2 sis,.
    Selamat berpuasa yaa:)

    ReplyDelete
  41. salam tini..selamat berpuasa..berbuka dan bersahur buat tini..
    abang akak dah biasa dari bujang..tu yang boleh tolong tu..adik2 dia kata..yang paling rajin tolong mak kat dapur..

    ReplyDelete
  42. Salam kak erna...emmm bestnya cik abg yang bangun dulu...saya ni tak pernah lagi bangun n mkn je kak mesti kena buat semua sorang diri...rasa mcm best je bangun n mkn semua dh terhidang...untung akk

    ReplyDelete
  43. Slmt berpuasa kak.. Tak sompek nak nyinggah ngomen... huhu... Tp takpo kan.. kito leh jumpo kek fb... heeee...

    Untung akak dapek suami cmtu...

    Maaf jugak ya kak salah silap gurau lobih2 ni...

    ReplyDelete
  44. salam rosaliza..
    rezeki masing2 kan..he he..

    ReplyDelete
  45. azz..tak apo..kito selalu jumpo kek FB.

    ReplyDelete
  46. kak erna,
    bestnya husband kak erna..
    saya ni pulak dah terbiasa bersahur sorg2.. hrp2 cepat lah anak2 membesar leh teman kan saya bersahur...

    ReplyDelete
  47. Yong..sabar anak2 akan meneman kan ibu nya jugak nanti..sekarang pun dah boleh temankan..walaupun kecik lagi..

    ReplyDelete