Monday, August 16, 2010

ENTAH KENAPA..LETIH PUASA KE..TAK TENGOK JALAN..


Assalamualaikum..

Sejak masuk Ramadhan ni..dah 6 hari berlalu..dan dah 3 kali pulak..akak hampir terlanggar dek kereta yang undur..tak tau lah kenapa..jalan tak tengok kot..main menonong je..kalau kat jalan tu..sah lah menonong jalankan..ini pagi tadi..kat rumah sendiri..pagi nak pegi kerja..terkena juga la..kat lutut..sakit juga la.bawak kemalam..dah pun pi klinik pagi tadi..... untuk mengurangkan sakit..akak guna ebene kat lutut..


Balik petang tadi sempat juga masak juadah berbuka..sekarang ni dah mula hujan tiap petang..jadi susah juga kalau nak beli kat bazaar ramadhan tu..jadi akak masak jugalah..rengkas pun tak pe..petang tadi..goreng ayam,goreng sosej berlada.. buat popia dan goreng cempedak..ada lagi satu biji yang kakak ipar bagi hari tu..
popia..intinya..daging burger dengan mix vegetable aje..makan dengan cili sos..
sosej.goreng..letak bawang ngan cili potong..goreng ayam tak letak gambar..letih akak nengok ayam aje..tapi itu yang anak mau..layankan aje la...
Gambar puding yang belum dipotong..akak dah siap buat..untuk berbuka petang esok..kalau nak buat balik kerja petang esok..dah tentu tak sempat keras..jadi..buat la malam ni..dah simpan dalam peti ais pun..


Insyaallah..panjang umur..jumpa lagi..cerita esok pulak..kalau sempat..

50 comments:

  1. salam kak erna...
    same la kite hari ini kak erna...letih semacam jer...ain rase mcm sakit kepala jer hari ini...

    ReplyDelete
  2. salam perkenalan, kita pun dah lalu gi bazar ramadan, masak ringkas2 pun takpe.. hehe

    ReplyDelete
  3. kak erna,
    napa jadi camtu, puasa pun janganlah tak jaga keselamatan pulak...bahaya tu....
    hai, boleh ke tahan sampai petang sok puding tu, malam ni taknak cuba ke..

    ReplyDelete
  4. Salam KakErna,
    Boleh rasa yang kakErna ni penat sangat..kadang kadang kalau buat kerja kepala pikir lain boleh gak jadi cam tu...hai letih.
    Rehat ajela...kak.

    ReplyDelete
  5. hati2 memandu kak..
    Tak yah la gi bazaar tuh klu blh masak sendiri... acik nipun beli klu udah tepaksa je. Baik masak kat umah, air tgn kita...lebih baik dri air tgn ntah sesaper kat bazaar tuh.

    Dah ler regernya mahal tahaper2...*tak smua la..
    tapi ada peniaga yg amek ksempatan letak harga brg mknn tu mahal kemain. Tgkla laksa yg cam anak acik beli tdi...beberapa helai...harga RM3... sib bek tk letak reger RM30...huhu..

    ReplyDelete
  6. salam kak erna...kalo keta undur rasanya tak salah akk kut, dreber tu yang tak tgk belakang masa undur...dia tak tau kita pandang ketempat lain..hrp2 akk sihat2 lah ya.

    ReplyDelete
  7. ponek na gek eh...
    tak sahor gek eh...hehehe


    kak,puding apo tu,bori la resepi ha...menarik nampak eh...

    ReplyDelete
  8. hati2 kak..agaknya penat sangat sebab berpuasa ditambah dgn beban kerja.

    w/b/pun puding tu memang nampak menarik...kongsi resepi skett..

    ReplyDelete
  9. Salam kak Erna,

    Kalau tengok statistik dlm bulan pose banyak sangat kemalangan yg berlaku. Hati-hati akak kalau dah letih jgn memandu, bawa berehat.Mintak Allah jauhkan dari segala musibah.

    Dalam penat2 pun byk jugak juadah yg sempat dihidangkan..rajin betul akak ku sorang ni.

    ReplyDelete
  10. salam
    kak...puding tu peberet saya...time berbuka suka sgt benda2 yg sejuk dan manis...

    ReplyDelete
  11. akak, sedapnyer menu akak!

    take care ler akak ek, mungkin ada kerisauan di mana mana kot

    ReplyDelete
  12. salam kembali ainnoraini..semalam memang terok sikit..pi jugalah klinik..sebab injek tak batal puasa kan..makan ubat tak boleh..kena tunggu berbuka..

    ReplyDelete
  13. salam sari..terima kasih ..sudi kenal..
    kalau pergi bazaar tu..pening kepala akak..dengan orang ramainya...macam2 jual..tapi rasa kita tak tahu kan...

    ReplyDelete
  14. ibuintan..he he..sahur tadi hero bongsu dah tanya..mak tak nak potong ke..bagi rasa sikit..katanya..

    ReplyDelete
  15. wan..rasanya macam tu lah kan..ada aje benda yang nak difikirkan..

    ReplyDelete
  16. acik..kalau laksa 30 hengget..apa bahan yang guna tu cik..
    anak aka pulak beli mee kari harga 3 ringgit sebungkus..kulit ayam pun tak jumpa..sian kat dia..langsung dia tak makan..

    ReplyDelete
  17. salam kembali rasaliza...alhamdulillah akak sihat..
    masa tu..memang la tak nampak akak lalu kat belakang..agaknya masing2 nak cepat kejar masa..

    ReplyDelete
  18. kak long..resepi akak ikut kek blog hanieliza..cumo akak ubah yo dan kurangkan...
    kak long..akak tak ponah tinggal sahur..cumo sobab makan antibiotik agak e..dah tak makan ubek tu..ok yo tak do lah loteh bona..

    ReplyDelete
  19. azwa..dah nama puasa kan..ada masa memang letih..lagi lah.masa tu akak makan antibiotik...lepas bersahur..

    ReplyDelete
  20. Ibu sayang..terima kasih..insyaallah..tak ada apa2..
    mana ada banyak nye..memang macam tu lah ..kan kalau akak masak..mesti la ada manis dan pedasnya..

    ReplyDelete
  21. salam kembali kamsiah..tu la yang akak buat awal puding tu..biar masa berbuka nanti..sejok je masuk kat tekak..

    ReplyDelete
  22. mak su..masak ringkas aje mak su..

    ReplyDelete
  23. Aslmkm Erna.
    Berhati-hatilah ya.
    Baik check betul2 ...nanti jadi macam Kak G pulak ... kesannya di dalam!

    ReplyDelete
  24. huisshh sana sini blog mak mak letak gambar menu yang meletops.. huhuhuhu.. drooling

    ReplyDelete
  25. Wkslm kak G..terima kasih..alhamdulillah.dah pi jumpa dr.tapi..tak tau la kat dalam..dr..setakat pegang kat tempat sakit..bengkok luruskan kaki..aje..dan bagi ubat tahan sakit..

    ReplyDelete
  26. zar..ha ha.. geli hati pulak..nak tunggu zar pulak.hari tu kata balik kampong..mesti banyak bawak balik bahan untuk dimasak kan..

    ReplyDelete
  27. Kak.. tgk menu semua menyelerakan.. sedap jek time pose nie hehehehe

    ReplyDelete
  28. rajinnyerr..

    salam ramadhan akak erna tewww..

    ReplyDelete
  29. iina..dah puasa kan..masak rengkas2 pun selera jugak..

    ReplyDelete
  30. enme..salam ramadhan..mesti kena rajin..

    ReplyDelete
  31. letih letih pon penuh meja dgn juadah berbuka...sedap sedap lak tuh...hehehehehe...rajin kakErna..

    ReplyDelete
  32. Salam Kak,

    memang bila puasa kita takleh fokus kott..

    saya pun camtu jugak..


    mana nak cari cempedak ni..? terbau-bau jer..

    ReplyDelete
  33. popia... bila la nak buat popia nih...

    ReplyDelete
  34. salam kak erna: kdg2 org yg reverse keta x perasan org yg melintas dr belakang! Lain kali melintas depan keta tau kak erna......slmt berbuka :)

    ReplyDelete
  35. Balik kerja pun sempat buat macam2 menu,betul2 isteri mithali ni hehehe....

    Nak tengok puding yang dah dipotong,tentu sedap dan cantik.

    ReplyDelete
  36. salam kak erna..masak ape utk buka arini?? kita masih mencari idea lg! kalu x..ke bazaar ramadhan ler jawabnye..hehe!

    ReplyDelete
  37. salam SMM..nak buat macamana kan..dah tugas kita letih tak letih..semua kena disediakan...

    ReplyDelete
  38. salam reen..kesian nya..tapi jauh nlah nak bagi cempedak..tapi cempedak memang sedap..manis..wangi..he he...

    ReplyDelete
  39. yong..buat yang senang aje yong ..popia inti daging burger..memang laku..kejap je habis..

    ReplyDelete
  40. ibuhani..betul jugakan..lain kali lalu depan..dah tentu nampak..

    ReplyDelete
  41. zaitun..maaf la..dah tak sempat tunjuk yang dipotong..hantar ke rumah adik sikit..yang lain kat rumah..makan buka dan sahur..habis...

    ReplyDelete
  42. salam kembali dr.ina...akak dah ada menu..ikan keli goreng berlada..ayam masak kicap..kuih buah melaka..rasanya cukup lah.ari ni penat..kerja luar..

    ReplyDelete
  43. Sama la kita, kak. Yati aritu pun hampir dilanggar orang bawak keta. Sib baik bulan posa, kalau tak, dah kena sumpah dah. Hehhe..
    Mungkin sebab lapor, otak sesetengah orang tak berfungsi dengan elok, pakai bawak je keta, tak tengok betul-betul.
    Kak, sedap la popia! Huhu...

    ReplyDelete
  44. salam Yatie..alhamdulillah yatie tak apa2 kan..
    Yati boleh buat popia tu yati..senang dan anak2 pun suka..cicah sos buat sendiri..lagi la sedap kan..

    ReplyDelete
  45. salam,

    hati2 tika memandu terutama bila hujan..

    kalau umah kita dekat boleh la hantar kuih tu sikit hehe..

    ReplyDelete
  46. salam PM..terima kasih..memang boleh hantar kalau dok sebelah rumah...

    ReplyDelete
  47. salam kak
    mungkin juga letih kot
    sya pun kekadang rasa malas nak memandu
    ambik anak anak dulu, balik rumah masak,kadang rasa nak mebeli je,
    tp tak sampai hati
    takut diorang tersakit perut ke apa ke...
    buat masa ni gagahkan juga lagi diri nih walaupun penat.

    ReplyDelete
  48. salam sya..betul kan..kita ni sebagai ibu..nak beli tu..risaukan kesihatan anak2 kalau dapat yang dah basi ke apa..

    ReplyDelete
  49. Kak... puding tu nmpk cam sodap yoo... Nak ngecek resepi buleh tak... hehehe... tak malu kan seyy ni... ;p

    ReplyDelete
  50. azz..akak ambik respi kek blog hanieliza..cuma akak kurangkan..bahan bahan dia..nanti akak bagi kat inbox fb yo..

    ReplyDelete