Saturday, August 28, 2010

REZEKI..TERIMA KASIH KAK CIK..


Assalamualaikum...

Dah 18 hari kita semua menjalani ibadah puasa di bulan ramadhan ini..
rasanya dah ramai yang membuat persiapan untuk menyambut hari raya nanti kan..

akak belum mula..selain dari membelikan baju untuk hero bongsu sebelum puasa hari tu..

Dah dua hari en.abang kurang sihat..dia memang ada gastrik..akak kata gastrik la..tapi..doktor..kata ulser kronik..

dah lama en.abang menghidapinya..rasanya akak pernah cerita dulu..puncanya yang en.abang termakan ikan beracun masa bujang2 dulu..

jadi menu berbuka pun ringkas sahaja..tapi..rezeki allah nak bagi..tak siapa tahu kan...

semalam tiba2..kawan masa diklia dulu..kak cik..menghantarkan kuih..'sopang' (Ada yang tau ke) dan sambal tempoyak..kerumah..Alhamdulillah..rezeki..tak de la akak susah2 memikir nak buat kuih apa..



kuih sopang..banyak juga yang kak cik hantar..
sambal tempoyak daun kayu kak cik..yang sedap...pedas..


Program hari ni..nak kerumah abang di rembau untuk berbuka puasa..adik beradik yang berhampiran..semuanya akan kerumah abang..biasanya..kami semua berkumpul di kampong..tapi..tahun ni..rumah dah kosong..dah tinggal..sunyi dan sepi..tiada penghuni..jadi kami berkumpul dirumah abang untuk berbuka beramai ramai..


50 comments:

ainnoraini said...

salam kak erna:
sedapnye..sambal tempoyak daun kayu...lame tak masak cam tu..sebab tak berapa pandai...balik raye ni boleh buat makan ramai2 dgn kaum kerabat kat kampung...

semoga kak erna sekeluarga sihat menjalankan ibadat puasa...dan diberkati allah

Kak Rosaliza said...

Salam kak erna..oh nama kuih ni sopang rupanya....saya pernah makan beberapa tahun lepas, mak jiran saya yang bagi, mula tu pelik gak bentuk mcm karipap tapi pati santan..mmg sedap sangat kuih ni, tapi jiran saya pun dh pindah tak dpt la merasanya lagiada ke org jual kuih ni kak

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam Kak Erna,

1st time dengar kuih tu kak.
Ada inti ke dalamnya
Kalau ada, inti apa?
Guna tepung pulut ke kak ?

hehe..banyak pulak soalan..

kak Erna said...

salam kembali ainnoraini..nak masak sambal tempoyak tu..paling senang..nanti akak ceritakan..ye..ari ni tak sempat lagi nak tilis panjang..

kak Erna said...

Rosaliza..kalaunkat pasar ramadhan ampangan.seremban ni..ada lagi orang jual kuih ni..kalau ditempat lain akak tak pasti pulak.akak pernah beli..puas hati lah.sedap..intinya pun sedap..

kak Erna said...

salam reen..kuih ni ..dibuat dari tepung pulut..intinya..inti kelapa..manis tu..
bentuk macam karipap..tapi tak perlu klem tepinya tu..buat guna daun pisang untuk membentuknya..
kemudian..kukus dengan santan..lebih kurang la badak berendam tu..

sekamar rindu said...

salam.

sambal tempoyak tu yg best...

Ibuhani said...

wah! sopang tu fav kami sekeluarga....mak k.ani rajin buat sopang tu!

Suruh hubby kak erna baca 3 Qull setiap kali sahur sambil pegang tmpt gastric tu.........insyaallah..... :)

kak long said...

salam kak,
kalau kek kampong kaklong,kuih sopang tu org panggil pepok...

secangkir madu merah said...

sedap tu tempoyak daun kayu tuh...terlior lah pulak pagi2 ni...hehehhehe...

tak pernah dgr nama kuih tuh tapi rupa dia mcm badak berendamkan?

al-lavendari said...

kuih sopang tu salah satu kegemaran saya. tapi sampai hari ini belum dapat merasa lagi. sebenarnya malas nak pergi beli. tapi bila tengok gambar tu, harus petang ni pergi cari. tapi mak saya tak panggil kuih sopang tapi kuih .. kuih .. kuih .. ish lupa lak nama dia. ini yang buat nak pergi beli ni.

sambal tempoyak tu memang ada dalam stok .. orang beri !

aNIe said...

Kak...Kak chik yang bagi ke...alamak...kalau kak cik pertanian tu yang bagi sambal tempoyak tu memang sah sodap eh!!

Selalu dpt makan masa sama2 kerja dengan dia dulu...

Kuih sopang tu tak pernah pulak rasa...huhuhu...kak chik antar kat akak je...tak antar kat kita pun...huhuhu

LIPISLADY said...

Assalamualaikum,
Kak Erna kuih sopang tu dibuat dari apa,
tak pernah rasa ni...

Yati said...

Yati tak pernah dengor kueh sopang. :)

anymz said...

salam kak.hidup kan yo lah rumah kek kg tu. setahun sekali pun takpo..at least maso rayo..tak adolah rumah tggl mcm tu yo..sunyi lah kak..dah lah rumah sebolah tu dah kosong,rumah yg lg satu lak dah runtuh..nak kumpul ramai2 kek rumah kakwah tu,raso ee tak lamo lai famili dio pun akan makin bertambah kan..?huhuk..rindu dgn orang2 yang dah tak ado...

kak Erna said...

sekamar rindu..memang sedap..lagi pedas..lagi sedap kan..

kak Erna said...

salam yatie..Kuih tu..sama aje nak buatnya macam badak berendam tu..cuma bentuk dia macam karipap..
sambal tempoyak tu..memang sedap..

kak Erna said...

al lavendari..kena pergi beli hari ni..beli kat pasar ramadhan ampangan..hari isnin lepas..saya ada beli..2.00.. 5 biji..dalam bekas polisterin tu..sedap..inti dia betul2 dari kelapa yang muda..sedap..tak rugi beli..

kak Erna said...

anie..ye la..sape lagi..kak cik tu le..nawi yang antarkan semalam petang...
sian anie..nanti akak bagi tau kak cik..anie pun nak jugak..he he..
sambal tempoyak kak cik..memang sedap anie..pedas dia..sampai berasap telinga..tapi..nak makan jugak..tak boleh berenti..

kak Erna said...

ibuhani..suka jugak ye..makan kuih tu..lebih kurang sama dengan badak berendam kan..
terima kasih ye..insyaallah nanti..akak mintak suami akak amalkan..

kak Erna said...

kak long..yang ponting..raso e sodap kan kak long..nama tak kesah..kan..

kak Erna said...

salam LL..kuih sopang tu..dari tepung pulut..dan ada inti kelapa ditengah2 dia..letak santan..kemudian kukus..

kak Erna said...

yatie..mungkin ditempat lain..namanya lain..sama macam badak berendam tu..

kak Erna said...

anymz..tahun ni..kak muhai anim kato nak tunggu..tapi tak tau lah..siap repair ke tidak..bocor dah nim..penuh air..akak balik ari tu..dapur tu..penuh air..depan tu dah berlubang2 di makan anai2..
akak dari somban yo nim..balik tu..poi la rumah kak wah..tak tido mah dio pun..betul kato anim tu..ponuh dah..tapi..kalau akak tak tdur..merajuk dio nim..dio dah raso dio ganti orang tuo kito pulak..

penjejak maya said...

salam,

best kalau dapat berkumpul dan berpuasa bersama famili yang lain..

al-lavendari said...

baru saya ingat namanya yang emak saya panggi - 'epok-epok'. lain tempat lain istilahnya.

anie,Nagoya said...

salam kk Erna,
mak n abah mash idup.jika mereka pergi...sama ke umah kita jg akan kosong?lagi2 kita jauh...

kuih lompang?cam penah tgk?tak ingat apa rasa...hihihi...

semoga suami kk Erna pulih dari penyakit.kita tdk meminta.tapi tabah menghadapinya...eh wah!!!...

anie,Nagoya said...

eh?!..kuih sopang...bukan kuih lompang..hihihi..ada ke kuih lompang?...kuih sebelah mana?jakun ni

kak Erna said...

Salam PM..memang best dapat berkumpul ngan adik beradik..kalau tak buat macam tu,,bila mak dan ayah dah tak ade..susah nak berjumpa..

kak Erna said...

al.lavendari..sama macam kak long la..kak long pun panggil nama tu..tapi di kampong saya..orang panggil kuih sopang..

kak Erna said...

anie..bila mak ayah dh tak de..rumah memang akak tinggl kosong je..
anie..kuih lompang..lain..warna coklat..tak de inti dalamnya..makan dengan kelapa parut..
kuih sopang ni..dalamnya ada inti kelapa..

Cik Amy Sensei said...

salam kak erna..

apa khabar..
moga baik dan terus ceria di bulan posa ni kan..

senyum selalu..

kak Erna said...

cik Amy..alhamdulullah..sehat..untuk meneruskan ibadah puasa..terima kasih...amy..

HatiCurio said...

dulu pernah kena gastrik teruk, guling-guling bila gestrik tu datang. makan ubat tuan doktor baik punya pun ada, namun tak jadi apa. teringat pula masa kecik-2 dulu kalau sakit perut bapak belikan ubat cap tapak tangan kat kedai sengsei. Cari punya cari jumpa cuma packing nya dulu kertas kini dari plastik. Alhamdulillah kena dua tiga peket, makbul pula, hilang gestrik lepas tu.. Salam ramadhan buat kak Erna dan family :)

kak Erna said...

haticurio....salam..dan selamat berpuasa...selamat berbuka..dan bersahur.
Terima kasih ..datang kesini dan tinggal komen ..

Zareda Norman said...

kak erna

rezeki di byulan puasa ni memang tak disangka sangka kan kak..

Cik hubby akak dah sihat ker.. bulan puasa ni memang mudah diserang ulcer perut...

kak Erna said...

salam kemnali zar..alhamdulillah..dah beransur baik..
rezeki ramadhan zar..tak disangka2kan..bukan dekat pun..jauh jugak tu..saqnggup menghantar.

MOKCIK AZWA said...

ayooo..sambal tempoyak daun kayu...uikss...tiba2 ada idea untuk buat sambal ni...hehehe...kat rumah di KT tempoyka dok simpan dalam peti sejuk..

selamat berpuasa kak erna

KAKTINY said...

ayoi kak.. sambal tempoyak itu sungguh mengancam qolbu.. (dan dan terpikir nk buat sbg menu berbuka malam nih.. hehehe).

kak Erna said...

azwa..kalau dah ada tempoyak..ada..pucuk ubi,pucuk labu..daun kunyit..ha dah jadi dah tu..kena rajin hiris daun halus2 aje,,

kak Erna said...

salam Tiny..segerakan..buat sambal tu..memang membuka selera..

Mak Su said...

tak pernah dengo kuih sopang, kuih badak berendam ker tu?

kak Erna said...

mak su..rasa tak jauh beza..cara..dan bentuk lain...

maiyah said...

salam.. sudi le kiranya terima kad raya dr sy.. makasih

kak wan said...

Salam kakErna,
Semoga en.abang kakErna dah semakin sihat...orang sakit ni makan nak kena jaga..takleh makan yg pedas - pedas kan .

kak wan said...

Salam kakErna,
Semoga en.abang kakErna dah semakin sihat...orang sakit ni makan nak kena jaga..takleh makan yg pedas - pedas kan .

DDrfauziah said...

Aslmkm Erna.
Waa seronok bila reramai gitu! :)
Kak G baru jer sihat skit ... so senyap2 jer.

kak Erna said...

salam maiyah..terima kasih ye..selamat hari raya..maaf zahir dan batin..

kak Erna said...

salam wan..sakit tu memsng kena jaga makan..pedas pedas memang tak boleh..kadang2 aka teringin pedas..akak buat juga..tapi ada lain untuk dia makan..tapi..tak boleh tahan..dimakan juga yang pedas tu..

kak Erna said...

salam kembali kak G...alhamdulillah..kak G dah sehat..jaga kesihatan kak G..