Saturday, August 28, 2010

REZEKI..TERIMA KASIH KAK CIK..


Assalamualaikum...

Dah 18 hari kita semua menjalani ibadah puasa di bulan ramadhan ini..
rasanya dah ramai yang membuat persiapan untuk menyambut hari raya nanti kan..

akak belum mula..selain dari membelikan baju untuk hero bongsu sebelum puasa hari tu..

Dah dua hari en.abang kurang sihat..dia memang ada gastrik..akak kata gastrik la..tapi..doktor..kata ulser kronik..

dah lama en.abang menghidapinya..rasanya akak pernah cerita dulu..puncanya yang en.abang termakan ikan beracun masa bujang2 dulu..

jadi menu berbuka pun ringkas sahaja..tapi..rezeki allah nak bagi..tak siapa tahu kan...

semalam tiba2..kawan masa diklia dulu..kak cik..menghantarkan kuih..'sopang' (Ada yang tau ke) dan sambal tempoyak..kerumah..Alhamdulillah..rezeki..tak de la akak susah2 memikir nak buat kuih apa..



kuih sopang..banyak juga yang kak cik hantar..
sambal tempoyak daun kayu kak cik..yang sedap...pedas..


Program hari ni..nak kerumah abang di rembau untuk berbuka puasa..adik beradik yang berhampiran..semuanya akan kerumah abang..biasanya..kami semua berkumpul di kampong..tapi..tahun ni..rumah dah kosong..dah tinggal..sunyi dan sepi..tiada penghuni..jadi kami berkumpul dirumah abang untuk berbuka beramai ramai..


50 comments:

  1. salam kak erna:
    sedapnye..sambal tempoyak daun kayu...lame tak masak cam tu..sebab tak berapa pandai...balik raye ni boleh buat makan ramai2 dgn kaum kerabat kat kampung...

    semoga kak erna sekeluarga sihat menjalankan ibadat puasa...dan diberkati allah

    ReplyDelete
  2. Salam kak erna..oh nama kuih ni sopang rupanya....saya pernah makan beberapa tahun lepas, mak jiran saya yang bagi, mula tu pelik gak bentuk mcm karipap tapi pati santan..mmg sedap sangat kuih ni, tapi jiran saya pun dh pindah tak dpt la merasanya lagiada ke org jual kuih ni kak

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Erna,

    1st time dengar kuih tu kak.
    Ada inti ke dalamnya
    Kalau ada, inti apa?
    Guna tepung pulut ke kak ?

    hehe..banyak pulak soalan..

    ReplyDelete
  4. salam kembali ainnoraini..nak masak sambal tempoyak tu..paling senang..nanti akak ceritakan..ye..ari ni tak sempat lagi nak tilis panjang..

    ReplyDelete
  5. Rosaliza..kalaunkat pasar ramadhan ampangan.seremban ni..ada lagi orang jual kuih ni..kalau ditempat lain akak tak pasti pulak.akak pernah beli..puas hati lah.sedap..intinya pun sedap..

    ReplyDelete
  6. salam reen..kuih ni ..dibuat dari tepung pulut..intinya..inti kelapa..manis tu..
    bentuk macam karipap..tapi tak perlu klem tepinya tu..buat guna daun pisang untuk membentuknya..
    kemudian..kukus dengan santan..lebih kurang la badak berendam tu..

    ReplyDelete
  7. salam.

    sambal tempoyak tu yg best...

    ReplyDelete
  8. wah! sopang tu fav kami sekeluarga....mak k.ani rajin buat sopang tu!

    Suruh hubby kak erna baca 3 Qull setiap kali sahur sambil pegang tmpt gastric tu.........insyaallah..... :)

    ReplyDelete
  9. salam kak,
    kalau kek kampong kaklong,kuih sopang tu org panggil pepok...

    ReplyDelete
  10. sedap tu tempoyak daun kayu tuh...terlior lah pulak pagi2 ni...hehehhehe...

    tak pernah dgr nama kuih tuh tapi rupa dia mcm badak berendamkan?

    ReplyDelete
  11. kuih sopang tu salah satu kegemaran saya. tapi sampai hari ini belum dapat merasa lagi. sebenarnya malas nak pergi beli. tapi bila tengok gambar tu, harus petang ni pergi cari. tapi mak saya tak panggil kuih sopang tapi kuih .. kuih .. kuih .. ish lupa lak nama dia. ini yang buat nak pergi beli ni.

    sambal tempoyak tu memang ada dalam stok .. orang beri !

    ReplyDelete
  12. Kak...Kak chik yang bagi ke...alamak...kalau kak cik pertanian tu yang bagi sambal tempoyak tu memang sah sodap eh!!

    Selalu dpt makan masa sama2 kerja dengan dia dulu...

    Kuih sopang tu tak pernah pulak rasa...huhuhu...kak chik antar kat akak je...tak antar kat kita pun...huhuhu

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum,
    Kak Erna kuih sopang tu dibuat dari apa,
    tak pernah rasa ni...

    ReplyDelete
  14. Yati tak pernah dengor kueh sopang. :)

    ReplyDelete
  15. salam kak.hidup kan yo lah rumah kek kg tu. setahun sekali pun takpo..at least maso rayo..tak adolah rumah tggl mcm tu yo..sunyi lah kak..dah lah rumah sebolah tu dah kosong,rumah yg lg satu lak dah runtuh..nak kumpul ramai2 kek rumah kakwah tu,raso ee tak lamo lai famili dio pun akan makin bertambah kan..?huhuk..rindu dgn orang2 yang dah tak ado...

    ReplyDelete
  16. sekamar rindu..memang sedap..lagi pedas..lagi sedap kan..

    ReplyDelete
  17. salam yatie..Kuih tu..sama aje nak buatnya macam badak berendam tu..cuma bentuk dia macam karipap..
    sambal tempoyak tu..memang sedap..

    ReplyDelete
  18. al lavendari..kena pergi beli hari ni..beli kat pasar ramadhan ampangan..hari isnin lepas..saya ada beli..2.00.. 5 biji..dalam bekas polisterin tu..sedap..inti dia betul2 dari kelapa yang muda..sedap..tak rugi beli..

    ReplyDelete
  19. anie..ye la..sape lagi..kak cik tu le..nawi yang antarkan semalam petang...
    sian anie..nanti akak bagi tau kak cik..anie pun nak jugak..he he..
    sambal tempoyak kak cik..memang sedap anie..pedas dia..sampai berasap telinga..tapi..nak makan jugak..tak boleh berenti..

    ReplyDelete
  20. ibuhani..suka jugak ye..makan kuih tu..lebih kurang sama dengan badak berendam kan..
    terima kasih ye..insyaallah nanti..akak mintak suami akak amalkan..

    ReplyDelete
  21. kak long..yang ponting..raso e sodap kan kak long..nama tak kesah..kan..

    ReplyDelete
  22. salam LL..kuih sopang tu..dari tepung pulut..dan ada inti kelapa ditengah2 dia..letak santan..kemudian kukus..

    ReplyDelete
  23. yatie..mungkin ditempat lain..namanya lain..sama macam badak berendam tu..

    ReplyDelete
  24. anymz..tahun ni..kak muhai anim kato nak tunggu..tapi tak tau lah..siap repair ke tidak..bocor dah nim..penuh air..akak balik ari tu..dapur tu..penuh air..depan tu dah berlubang2 di makan anai2..
    akak dari somban yo nim..balik tu..poi la rumah kak wah..tak tido mah dio pun..betul kato anim tu..ponuh dah..tapi..kalau akak tak tdur..merajuk dio nim..dio dah raso dio ganti orang tuo kito pulak..

    ReplyDelete
  25. salam,

    best kalau dapat berkumpul dan berpuasa bersama famili yang lain..

    ReplyDelete
  26. baru saya ingat namanya yang emak saya panggi - 'epok-epok'. lain tempat lain istilahnya.

    ReplyDelete
  27. salam kk Erna,
    mak n abah mash idup.jika mereka pergi...sama ke umah kita jg akan kosong?lagi2 kita jauh...

    kuih lompang?cam penah tgk?tak ingat apa rasa...hihihi...

    semoga suami kk Erna pulih dari penyakit.kita tdk meminta.tapi tabah menghadapinya...eh wah!!!...

    ReplyDelete
  28. eh?!..kuih sopang...bukan kuih lompang..hihihi..ada ke kuih lompang?...kuih sebelah mana?jakun ni

    ReplyDelete
  29. Salam PM..memang best dapat berkumpul ngan adik beradik..kalau tak buat macam tu,,bila mak dan ayah dah tak ade..susah nak berjumpa..

    ReplyDelete
  30. al.lavendari..sama macam kak long la..kak long pun panggil nama tu..tapi di kampong saya..orang panggil kuih sopang..

    ReplyDelete
  31. anie..bila mak ayah dh tak de..rumah memang akak tinggl kosong je..
    anie..kuih lompang..lain..warna coklat..tak de inti dalamnya..makan dengan kelapa parut..
    kuih sopang ni..dalamnya ada inti kelapa..

    ReplyDelete
  32. salam kak erna..

    apa khabar..
    moga baik dan terus ceria di bulan posa ni kan..

    senyum selalu..

    ReplyDelete
  33. cik Amy..alhamdulullah..sehat..untuk meneruskan ibadah puasa..terima kasih...amy..

    ReplyDelete
  34. dulu pernah kena gastrik teruk, guling-guling bila gestrik tu datang. makan ubat tuan doktor baik punya pun ada, namun tak jadi apa. teringat pula masa kecik-2 dulu kalau sakit perut bapak belikan ubat cap tapak tangan kat kedai sengsei. Cari punya cari jumpa cuma packing nya dulu kertas kini dari plastik. Alhamdulillah kena dua tiga peket, makbul pula, hilang gestrik lepas tu.. Salam ramadhan buat kak Erna dan family :)

    ReplyDelete
  35. haticurio....salam..dan selamat berpuasa...selamat berbuka..dan bersahur.
    Terima kasih ..datang kesini dan tinggal komen ..

    ReplyDelete
  36. kak erna

    rezeki di byulan puasa ni memang tak disangka sangka kan kak..

    Cik hubby akak dah sihat ker.. bulan puasa ni memang mudah diserang ulcer perut...

    ReplyDelete
  37. salam kemnali zar..alhamdulillah..dah beransur baik..
    rezeki ramadhan zar..tak disangka2kan..bukan dekat pun..jauh jugak tu..saqnggup menghantar.

    ReplyDelete
  38. ayooo..sambal tempoyak daun kayu...uikss...tiba2 ada idea untuk buat sambal ni...hehehe...kat rumah di KT tempoyka dok simpan dalam peti sejuk..

    selamat berpuasa kak erna

    ReplyDelete
  39. ayoi kak.. sambal tempoyak itu sungguh mengancam qolbu.. (dan dan terpikir nk buat sbg menu berbuka malam nih.. hehehe).

    ReplyDelete
  40. azwa..kalau dah ada tempoyak..ada..pucuk ubi,pucuk labu..daun kunyit..ha dah jadi dah tu..kena rajin hiris daun halus2 aje,,

    ReplyDelete
  41. salam Tiny..segerakan..buat sambal tu..memang membuka selera..

    ReplyDelete
  42. tak pernah dengo kuih sopang, kuih badak berendam ker tu?

    ReplyDelete
  43. mak su..rasa tak jauh beza..cara..dan bentuk lain...

    ReplyDelete
  44. salam.. sudi le kiranya terima kad raya dr sy.. makasih

    ReplyDelete
  45. Salam kakErna,
    Semoga en.abang kakErna dah semakin sihat...orang sakit ni makan nak kena jaga..takleh makan yg pedas - pedas kan .

    ReplyDelete
  46. Salam kakErna,
    Semoga en.abang kakErna dah semakin sihat...orang sakit ni makan nak kena jaga..takleh makan yg pedas - pedas kan .

    ReplyDelete
  47. Aslmkm Erna.
    Waa seronok bila reramai gitu! :)
    Kak G baru jer sihat skit ... so senyap2 jer.

    ReplyDelete
  48. salam maiyah..terima kasih ye..selamat hari raya..maaf zahir dan batin..

    ReplyDelete
  49. salam wan..sakit tu memsng kena jaga makan..pedas pedas memang tak boleh..kadang2 aka teringin pedas..akak buat juga..tapi ada lain untuk dia makan..tapi..tak boleh tahan..dimakan juga yang pedas tu..

    ReplyDelete
  50. salam kembali kak G...alhamdulillah..kak G dah sehat..jaga kesihatan kak G..

    ReplyDelete