Followers

Thursday, August 5, 2010

3 LAGI RESEPI UNTUK DIKONGSI..BAGI YANG SUDI..



Assalamualaikum..seperti yang dijanjikan..hari ni..aku tuliskan lagi resepi...juga kesukaan anak anak.
dah tulis disini..baru lah nanti resepi tak hilang kan..

BISKUT BADAM

Bahan bahannya

113 gm mentega(1 senduk mumbong)
113 gula icing(3/4 cawan)
56 gm gula castor(1/4 cawan)
1 biji telur
226 gm tepung naik sendiri(2 cawan)
133gm tepung jagung(1 cawan mumbong)
2 sudu koko
150 gm badam cincang(1 1/2 cawan)
1/2 sudu teh vanilla
1 bji kuning telur untuk sapu atas

cara

pukul telur + mentega hingga kembang
masukkan telur,badam,koko dan vanilla..kacau sebati
masukkan tepung
uli..dah lembut..terap..sapu kuning telur dan bakar..

setiap kali buat bancuhan biskut..kita mesti masukkan semua bahan lain dulu..kemudian baru tepung..sebabnya..kalau kita rasa dah cukup lembut..tepung tak perlu dihabiskan..barulah biskut kita tak keras..


_________________________________________


BISKUT GAJUS (ambil resepi dari majalah)

150 gm mentega
150 gm gula halus
2 biji kuning telur
1 biji untuk sapu
100 gm gajus di blend
200 gm tepung gandum
100 gm tepung jagung
50 gm tepung kastad
esen vanilla


cara

Pukul mentega+gula, masukkan,esen ,kacau
masukkan gajus dan tepung..mula dari tepung kastad,jagung dan gandum..kalau dah cukup lembut..gandum tak perlu dihabiskan..
terap..hiaskan gajus diatasnya dan bakar..

_________________________________________


BISKUT NESTUM KELAPA

Bahan bahannya..

250 gm mentega
200 gm gula icing
2 biji telur
100 gm tepung gandum
100 gm tepung jagung
100 gm tepung kastad
50 gm tepung naik sendiri
100 gm bijirin nestum(gandum)
50 gm kelapa kering

cara

Pukul mentega+gula hingga kembang..masukkan telur
masukkan nestum dan kelapa kering dan semua jenis tepung..
terap dan bakar..

Resepi biskut ni..sebenarnya..dah last buat biskut..ada pulak lagi baki tepung..dan bahan bahan lain..di campurkan semua..dan jadilah biskut ni..dah rasa sedap pulak..tu yang buat juga setiap tahun..

kalau ada yang nak mencuba resepi ni silakan lah..resepi orang lama
ada yang aku ambil dari majalah dan ada yang aku dapat dari kak munah..rasanya cukuplah kita kongsikan 4 jenis sahaja ye..



56 comments:

  1. salam kak erna
    saya biskut order2 jer.......... x sempat nak buat nak siapkan tempahan jahitan yg bila lah nak siap ni... harap2 siap sebelum raya..

    ReplyDelete
  2. salam kembali ibu guru..kalau dah menjahit..memang la macam tukan..kawan2 yang ambil tempahan menjahit..memang tak de yang sempat buat kuih raya ni..kakak saya kat kampong pun sama..

    ReplyDelete
  3. salam kak erna..biskut nestum kelapa tu mcm sedap n lemak2 gitu..sedap ye kak?

    ReplyDelete
  4. izah..memang sedap..tapi tak tau la izah macammana..akak campur2kan aje..tu..baki bahan2 buat biskut yang lain tu..

    ReplyDelete
  5. salam,

    dah nak masuk bulan puasa ni standby resepi kuih raya ye hehe..

    ReplyDelete
  6. rasa nak try biskut badam tu tp tahu2 je lah dgn bebudak 2 org tu, takut jadi biskut lain pulak nnt kak.:)

    ReplyDelete
  7. kak,
    tegolak kaklong akak tulih mumbong tu
    osah lak ai...
    sapo2 yg bkn org nogori blh ko phm tuh...
    akak tunai an juo pemintan sea tu yo sukat guno cwn...maceh yo nti kaklong copy kaw punyo...

    ReplyDelete
  8. kak erna... dah 4 jenis biskut dah, bila nak mula buat ni...saya order kat akak je lah ye

    ReplyDelete
  9. Kak..terima kasih kerana resepi biskut badam tu...mesti sedap

    ReplyDelete
  10. Salam Erna...nampaknya kuih raya tahun ni nak cuba yang baru,tentu special ni.

    ReplyDelete
  11. wah kak...! Biskut gayer dah...okeh..nnt klu rajin, saya buat nih... I like gajus!

    ReplyDelete
  12. PM..tahun ni..rasa macam nak buat sendiri..tu yang tulis awal2 takut nanti bila nak buat cari tak jumpa..he he.

    ReplyDelete
  13. ummu..ta pe..biar budak dua orang tu tolong ummi dia..akak dulu masa anak2 kecik tu..akak bagi je sikit tepung..beterabur rumah dibuatnya..jenuh nak mop lepas siap buat kuih..

    ReplyDelete
  14. kak long he he..akak maleh nak sukat jadi duo..akak buek penuh2 tu yang jadi mumbong tu..kak long paham cukup lah kan..

    ReplyDelete
  15. ibuintan..akak ni tak rajin nak buat banyak2 dari dulu kawan2 pujuk nak order..akak ajak dia buat sama2 kat rumah..

    ReplyDelete
  16. anie..tahun ni..cadang nak buat sikit..tapi yang lain2 tambahan tu nak beli juga..dah tak larat nak duduk lama2 la anie..

    ReplyDelete
  17. salam kembali zaitun..cuba lah..mana tau..kena ngan selera kan..

    ReplyDelete
  18. acik..tak boleh ada "kalau" acik..kena buat juga...he he..

    ReplyDelete
  19. salam erna. rasanya kakpah tahun ni buat kuih raya main tuding-tuding kat kedai je. hehe... malasnya.....

    ReplyDelete
  20. salam kak..

    hajat hati cam nk buat jer kuih2 raya tu.. tapi... entah ler.. hihi.. rasanya mcm jadik kroni kak pah jer main buat 'kuih tunjuk'... kehkehkeh...

    p/s: kak.. 'mumbong' tu apa?? tak aci ler kak long je paham.. huhuhu.... tiny nk paham gak.. (tgh gigih amik resepi akak nih... hahaha)

    ReplyDelete
  21. aha...azwa pun nak tahu jugak apa maksud mumbong tu huhuhu

    ReplyDelete
  22. alhamdulillah,terima kasih kak berkongsi resepi...kena cuba ni...kenapa tak letak gambar kak, mesti lebih ummmmmpppp...

    ReplyDelete
  23. kak pah..separuh tunjuk..separuh buat kak pah..dirumah ni..kuih raya laku kak pah..tak pernah tak habis..raya belum habis..kuih dah hais..

    ReplyDelete
  24. tiny..sila lah buat kuih raya..ni..gerenti..sedap..kalau tiny pandai buat..ha ha..
    mumbong tu..tanya tijah..kalau tak paham jugak..he he..

    ReplyDelete
  25. azwa..mumbong tu..contohnya..kalau kita isi tepung tu..rata kat sebelah atas cawan tu..kita panggil satu cawan kan..kalau lebihkan lagi..macam terlebih lah atasnya tak rata..membukit sikit...itulah akak panggil mumbong..

    ReplyDelete
  26. salam SMM..akak bukan tak nak letak gambar..tapi tak pandai nak cari..guna "google" tu..he he..

    ReplyDelete
  27. nanti buat kueh banyak2 tau..kakak abang adik nak dtg raya umah cik pina

    ReplyDelete
  28. ye..dialu2kan..bukan kuih aje..bagi tau aje..cik pina masak macam2 nanti..

    ReplyDelete
  29. Salam Kak Erna,
    makasih sudah berkunjung ke blog-ku.
    Wah asyikk neh banyak resep kuenya... tapi kok ga ada gambar2nya ya...?!
    maksih sudah berbagi resep.

    nensa

    ReplyDelete
  30. nensa.gambar tak ade..tak cari pun..tak pe lah kan..kalau ada gambar nanti..tak sabar nak makan..

    ReplyDelete
  31. mak su..terima kasih kembali..raya jangan lupa datang rumah..

    ReplyDelete
  32. kak..
    sedap2 belaka biskut nih...
    nanti saya dtg lagi amik resepi ya....

    ;)

    ReplyDelete
  33. yong..silakan..resepi dah lama ni..lebih 20 tahun dah..nanti akak masukkan resepi kek pulak..satu je..kat rumah2 lain dah banyak dah resepi..resepi lama gak..seusia resepi kuih ni..

    ReplyDelete
  34. wah kak dah ado resepi nie kene try nie ;)

    ReplyDelete
  35. iina..boleh..boleh boleh try..janji semua barang ada dan siap sedia nak menguli dan menerap..tang menerap tu..yang akak malas sikit..main masuk kan dalam mangkuk kertas je..

    ReplyDelete
  36. Salam Kak,

    amboi... sapa yang tak sudi kak..dapat2 feree jer gitu .


    Saya tak tau lagi buat ke tak biskut tahun ni..

    ReplyDelete
  37. wah. mantapnya..
    neh nores nak kongsi resipi pahang kat sini..hihi. ;)

    ReplyDelete
  38. den nak poe tunjuk yo nanti hehe

    ReplyDelete
  39. Alahai kak Erna...banyaknya resepi. Mesti kak erna banyak buat kuih raya nanti.

    ReplyDelete
  40. salam kembali reen..akak ni..semangat je lebih ni..tapi insyaallah..kalau kesihatan mengizinkan..akak buat juga sikit tahun ni..

    ReplyDelete
  41. zino..tunujuk pun tak apo..sonang nak pi tunjuk kek jalan tar tu kan..se jauh la..suah sikit nak poi...

    ReplyDelete
  42. salam nores..terima kasih sudi berkunjung kesini.
    akak dah lihat resepi pahang..terima kasih kongsi..

    ReplyDelete
  43. Tirana..saje2 tulis je..tak nak bagi hilang..nanti boleh lah buat kan..

    ReplyDelete
  44. Salam Erna,

    Isteri saya tak menjahit, buat kueh pun tidak. Kueh chap 'tunjuk' je selalunya. Pengajar pun busy juga rupanya.

    ReplyDelete
  45. Bila buat kuih.....baru rasa nak raya kan.....hehehe....salam Ramadhan kak erna :)

    ReplyDelete
  46. KakErna..saya pernah buat mcm kakErna buat..just campur - campur bahan yg tinggal bakar..anak2 saya cakap biskut ibu buat sedap, tiap tahun suoh buah biskut cam tu..tapi camno yo ,resepi ikut jadi lupo.

    ReplyDelete
  47. ZA..semua yang bekerja pun ada masanya sebok,kan,,saya cari juga masa untuk buat kuih ..tapi biasanya saya akan bercuti khas untuk buat kuih raya..tang kerepek denqan kacang2 je saya tunjuk2 ..

    ReplyDelete
  48. salam ramadhan juga buat ibuhani..
    tu sebab akak buat juga kuih..masa beli aje kuih..anak2 kata ..tak rasa macam nak raya..katanya..mak tak buat kuih..

    ReplyDelete
  49. wan..masa akak buat..walaupun dah tinggal baki2 tu..akak sukat juga..lepas tu akak tulis..tu yang ada sukatan tu..

    ReplyDelete
  50. erna..ida ni buat kueh tempah..sendiri punya kueh pun tk sempat nk buat...

    ReplyDelete
  51. ida..kalau ambik tempahan..tentu dah mula dari sekarang kan

    ReplyDelete
  52. kak erna..apa kabar..
    tiap tahun saya mmg buat kuih raya sendiri...beli,tak puas ati sbb dia org dah buat lama..kalau buat sendiri,10 hari/seminggu nak raya baru buat

    ReplyDelete
  53. kamsiah..alhamdulillah akak sihat..akak dah lama juga tak buat kuih raya..rasanya tahun ni nak mula balik..
    kamsiah..kenapa akak tak boleh buka kotak komen diblog kamsiah ye..dah cuba beberapa kali..cuma boleh baca je..

    ReplyDelete