Wednesday, August 25, 2010

SERIAU..

Assalamualaikum..

Ada tak sesape yang..akan rasa takut..untuk lalu atas jambatan..yang dibawahnya..sungai..atau pun.. laut...

Atau pun..lalu jambatan ke..titi ke..yang dibawahnya ada air..

akak teringat kenangan masa dulu..akak paling takut lalu jambatan atau titi ni..masa kecil ikut arwah mak pi hutan,.atau ladang getah..yang ada titi..mesti..arwah mak marah..tapi nak buat macam mana kan..akak memang tahap "gaban" (ayat budak2 muda sekarang)penakut dan seriau nya nak lalu titi ni..kalau pandang kebawah..lansong tak boleh nak melintasinya..

Masa dulu tu..kalau ambik kayu api..arwah mak akan hantar kayu dulu keseberang..kemudian pusing balik..ambik akak pulak..tu yang arwah selalu marah..melambatkan kerja dia..

Masa baru2 kerja di Tanjung karang..bukan main banyak titi dari batang kelapa atau batang mangga ni..pernah sekali..kerana terlalu takut..akak tinggal sorang.bos pusing tengok akak tak ikut..dia datang tanya..sudahnya..lagi sekali akak buat muka tak malu..pegang baju bos..nak melintas juga..

Satu hari tu..akak ke kuala Selangor..kampong jeram..nak melawat kawasan sayur juga..ada pulak lalu..titi..nak bagi tau takut..malu la pulak..jadi..akak suruh kawan melintas dulu.akak kemudian..bila dia orang dah jauh sikit..akak pun merangkak..nak lalu..sekali... kantoi..kawan tu pusing.bila dia bercakap akak tak jawab..dia nampak akak sedang merangkak nak melalui titi tu..apa lagi..dengan seronoknya dia ketawakan akak.....balik opis dia boleh cerita..katanya..ingat..biawak ke apa.rupanya akak katanya..

Akak teringat balik tu..sebab tadi..kena ambik air laut..untuk buat bancuhan baja organik..
Punya la lebar macam ni pun..sebab tak ada penghadang nya..akak boleh takut..sejuk2 kaki tangan..nasib la..pemandu ni..memang baik punya..dia la..yang tolong pergi ketengah tu..dan turun tangga..ambik kan air laut..dah la..ari ni .pagi2 lagi lombak dah kuat..
Jauh juga nak sampai ketangga tu..
Nampak kan..sayup mata memandang..


Dah siap..dia tolong ambikkan air laut..teruskan perjalanan nak kerembau..hantarkan air laut tu..sekali..nampak orang menjala udang..sayangnya..dah tanya..kapal dari laut belum sampai dan orang menjala udang pun belum naik..melepas nak makan ikan segar ari ni..tak boleh tunggu..sebab pengusaha di rembau dah tunggu..nanti tak jadi kerja pulak kan..insyaallah ada rezeki..lain masa akak lalu lagi disitu..lambat sikit..mana tau..orang yang pergi kelaut dah sampai..

Sempat juga akak ambil gambar orang sedang menjala dilaut tu.
ada 4 orang yang sedang menjala..dalam airnya.akak pun tak tau..camana boleh dapat kan..nak tanya..jauh ketengah tu..tanya kat orang lain..katanya..lambat lagi..dia orang tu nak naik..


58 comments:

  1. Saya titi tak takut tapi takut pada ketinggian.. Kalau duduk kat tempat tinggi, tak boleh pandang ke bawah, kecut perut rasanya

    ReplyDelete
  2. Tirana..akak dua2.titi..ke tinggi..ke..masa pi langkawai..akak tak naik cable car tu..anak2 pun akak tak bagi..akak takut..tinggi..tak kan nak naik..akak tak ikut..sian budak2..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah mokcik takde pulak takut pada titi atau ketinggian. Cable car di Langkawi, alhamdulillah dapat ditakluki..sangat cantik pemandangannya.

    tapi mokcik ada phobia lain huhuhu

    Memang Allah dah bagi kita bahagian masing2 kan kak...ada orang takut titi, tinggi, gelap, etc..

    ReplyDelete
  4. kalo dah seriau mmg susah nak cover punya...org lain mmg xkan paham punya.

    ReplyDelete
  5. hahaha..kesian kak erna..darah rendah ke?

    ReplyDelete
  6. Hah..dah tau kelemahan kakErna..saya paling takut naik bot, k/terbang..c/car eye on m'sia pun takut....tapi dah terpaksa redah je lah...

    ReplyDelete
  7. hahaha... rupanya kak erna ni takut titi ya...
    Aku kadang-kadang juga suka seperti itu!!
    tapi dulu selagi kecil, sekarang sih udah ga lagi...
    Aku suka foto2nya Kak erna, cantik2!!
    Thanks ya sudah berbagi!
    salam,
    nensa

    ReplyDelete
  8. samolah kito kak,...
    eeee...seriau ehhh...
    ngilu kaki...hek hek hek

    ReplyDelete
  9. salam my dear sis..:)

    duk fikir nii..tinie lak seriau pe yaaa..yang pasti bukan titi kut..:):)

    ReplyDelete
  10. Azwa..akak setuju..ada yang tberani dengan yang ini..takut pulak dengan yang itu..he he//
    akak ni dah tua2 macam ni pun tak mau hilang penakutnya..

    ReplyDelete
  11. Qaseh..betul tu..sape yang mengalaminya sahaja yang tau bagaimana rasanya..

    ReplyDelete
  12. hamizah..bukan darah rendah..tapi..penakut terlampau..he he..dah ada anak baru akak tau..bila anak pun ada yang penakut..

    ReplyDelete
  13. wan..takut2 pun..wan naik juga..akak bila dah takut..lansung tak nak naik dah..mau berenti nafas akak kalau naik jugak agaknya..he he..

    ReplyDelete
  14. salam nensa..akak sampai sekarang..rasa takut tu tak mau hilang..malukan..
    nensa..foto pemandangan dilaut..memang indah dan saujana mata memandang..

    ReplyDelete
  15. kak long..ado geng akak..he he..seronok akak..
    dah pueh dah akak ni kono kato an ponakut..nak buek camano..bukan akak mau..

    ReplyDelete
  16. salam tini..bagus kalau berani..akak bukan setakat titi.malu ..dah tua..masih lagi penakut..

    ReplyDelete
  17. Salam Kak Erna,

    hahaha.. spontan akak citer..

    saya pun gayat jugak tapi kalau naik bangunan tinggi.. ketar2 lutut.

    Pernah naik jambatan gantung di Tmn Negara masa bujang2 dulu..

    Jadi geng akak lah sebab saya pun merangkak jugak.. tu yg gelak baca citer akak tu...

    ReplyDelete
  18. Itu nama dia phobia kak ;) mmg ada org phobia mcm2 ;)

    ReplyDelete
  19. Reen..sama jugak ye..dulu akak nak citer..malu juga..dah tua pun masih takut..rupanya..ramai jugak macam akak..nak malu apa kan..dah bukan kita buat2..datang sendiri ketakutan tu..he he..lucu kan..

    ReplyDelete
  20. iina..betul tu..memang ada..dan tak boleh nak elak..dengan sendirinya dia hadir..

    ReplyDelete
  21. dah sihat?kelakarlah akak ni...nak bisik ni..kita serupa..takut nak lalu titi ke jambatan gantung ke...sbb masa umur 4thn kita jatuh perigi.dlm 7 kaki.ingat dah nak mati.idup lagi...smpi sekrg takut perigi....

    ReplyDelete
  22. anieeeee...he he..bisik ye..tak mo orang lain tahu..
    nak buat camana anie..dah nasib kita..

    ReplyDelete
  23. salam kak erna,
    nak tulis kat sini panjang lebar..ni no hp asma nnti kita borak yer..0136565863...akak kol kita yer...

    ReplyDelete
  24. kak,kek pengagam(ko kg agam?) ado titi..ingat kocik2 maghin,omak suka pakaikan se anting2 bilo rayo,waktu se nak ke rumah atuk,bilo lalu titi tu,ese kono pogang anting2 takot anting2 tu jatuh..hehe kelakar lak raso ee bilo ingat balik.

    ReplyDelete
  25. Saya paling takut pada titi gantung,manalah tahu tetiba putus talinya.

    ReplyDelete
  26. salam
    ohoho saya teringat last year,pergi berkelah kat Sedim,naik titi gantung.....top tree sedim walk..kita berjalan diatas pucuk kelapa...tobat dah saya tak mau pergi lagi..anak2 dah lama smp ke hujung,saya dok terkial2..gayat,takut...

    ReplyDelete
  27. zar ni seriau dengan air laut bila kat kawasan dalam.. rasa seram sejuk nak lemas lah nak tenggelam lah...

    setiap orang ada fobianya tersendiri kak erna

    ReplyDelete
  28. kat mana jeti tu ? bestnya kalau air pasang, boleh mancing.

    lain orang lain yang dia takut .. saya ni takut naik kapal terbang.

    ReplyDelete
  29. salam,

    teringat masa kecik kat kg dulu terpaksa melintas jambatan kayu bawahnya ada sungai lepas tu kayunya pula tak tersusun rapat takut sungguh tapi hari ni dah jadi jambatan besi hehe..

    ReplyDelete
  30. Salam Kak Erna,

    Ibu takut gak dgn titi ni, tp alhamdulillah zaman le ni dah x ada lagi titi di kg. ini. Kalu dulu masa kecik2 ingat lagi tiap kali lalu titi kena nangis dulu baru ada org tolong...hehehe

    ReplyDelete
  31. asma..tima kasih..nanti akak call.asma ye..

    ReplyDelete
  32. hehehehhee...penakut ye kakErna nih...ingatkan brutal...

    saya klu batang kelapa jadi titi tu takotlah...tapi jambatan cam itu ok lagi..hihihihi..

    ReplyDelete
  33. kak
    kalau nak tahu anak sulung sya, paling takut meniti atas jambatan pernah di merangkak atas jambatan sebab sangat takut
    seriuskan?
    tp sekarang alhamdulillah ah ok dah.

    ReplyDelete
  34. salam kak erna....

    apa khabar hari ni..
    moga baik saja yee..

    selamat berpuasa..
    menu apa petang ni?
    hehe..
    mesti best kan..

    ReplyDelete
  35. Oh kesian kak Erna... macam mak Yati la, tapi mak takut tinggi, ada sekali kami bawak dia pi SkyBridge KLCC, terus nak duduk, sebab takut. Mungkin next time, kak Erna bagitau la kawan yang teman, supaya boleh ikut jalan lain ka. Kalau orang baik, dia tak gelak.

    ReplyDelete
  36. mmg takut, mesti sy x pdg kiri kanan

    ReplyDelete
  37. he he..bukan anymz.yan takut jatuh yo..tapi takut anting2 yang jatuh..
    akak tak hilang takut e..sampai sokarang la nim..

    ReplyDelete
  38. zaitun..tu yang saya tak berani2 lagi tu..sama macam zai..suka fikir benda2 yang belum jadi..macam2 yang difikirkan dan ditakutkan..

    ReplyDelete
  39. kamsiah..masing2 ada phobia dia kan..akak lansung tak berani naik..tunggu kat bawah je la..
    pernah dulu pi gua kelam..baru sampai pintu gua..akak dah seram..terus pusing balik..dok sensorang tunggu..

    ReplyDelete
  40. zar..betul kan..setiap orang ada fobia nya sendiri..
    akak laut memang tak pernah mandi..selalu dok tepi pantai je..tengok laut..

    ReplyDelete
  41. al-lavendari..kat pasir panjang PD tu..
    ada juga takut nya ye..ingatkan tak ade..tapi2 naik kapal terbang tu..takut2 pun kena naik jugak kan..kalau tidak..tak dapat pi haji..kapal laut dah tak ade..

    ReplyDelete
  42. PM..nasib dah jadi jambatan besi kan.kalau jambatan besar dan ada penghadang kiri kanan nya..akak tak la takut..

    ReplyDelete
  43. ibu sayang.he he..menangis dulu ye....akak pulak..masa merentas desa..sekolah2 dulu..sampai titi..terus berhenti..nasib ada cik gu datang..cik gu la pimpin..sampai dapat melintasi titi tu..

    ReplyDelete
  44. SMM..he he..kalau yatie..kenal kawan2 akak..sebut nama akak.mesti ada hujungnya.."yang penakut tu ye"...mesti ada yang cakap macam tu..

    ReplyDelete
  45. sayangsayangibu..alhamdulillah..kalauanak sya dah o.k sekarang..sebab kalau tidak..jadi macam akak.dah tua pun..masih tak berani2 lagi..

    ReplyDelete
  46. cik amy..menu akak hari ni..senang aje..beli nasi arab..
    alhamdulillah..akak sehat..terima kasih...

    ReplyDelete
  47. salam yatie..kesian mak yatie kan..kalau akak..ditarik macammana pun akak tak pergi..akak sanggup tinggal sorang..

    ReplyDelete
  48. mak su..memang kalau boleh nak pejam mata..

    ReplyDelete
  49. kakpah takuttt..
    kakpah ni fobia macam2. lately fobia naik kapalterbang. ish..

    ReplyDelete
  50. kak pah..baru saya tau..ramai yang fobia ni kan..tak de la saya sorang..
    Kak pah..camana kak pah nak pi mekah lagi nanti..kapal laut dah tak de kak pah..

    ReplyDelete
  51. hehehehehe...
    enok2...tp nk wat cm new kn..
    bkan enok mintak pun jadi cm 2...
    dpd enok lintas benda 2 baek tok sah p...
    pai sane muke dah pucat..
    tapi best apew lau lintas titi 2...
    leh duk lpak kat c 2...

    ReplyDelete
  52. sayupnyerr.. tp cantik gambar

    ReplyDelete
  53. angah..kalau angah suka..nanti boleh ikut enok k..buat teman..dan pegang..masa enok nak pi situ..he he..
    sebelum kerja ni..boleh la angah lepak2 dah keje nanti tak boleh dah..

    ReplyDelete
  54. en me..memang syup..tu yang takut tu..lagi masa tu ombak kuat..

    ReplyDelete
  55. photo no 3 dari atas tu menarik sungguh lah, kelohatan seolah cermin diletak di atas air. Kepakaran photographernya terserlah.

    ReplyDelete
  56. pepsaya..terima kasih..tak pakar pun..guna talipo aje..saje suka2..

    ReplyDelete
  57. kihkihkih......
    biawakkkkkkkkk
    :)

    ReplyDelete
  58. Dr..singa..dak..aah...tak dak biawak..

    ReplyDelete