Followers

Saturday, August 14, 2010

JUADAH BERBUKA HARI INI




Assalamualaikum...

Dah namanya bulan ramadhan kan..jadinya kita cerita makan aje lah kan..bukan la bermakna..bulan puasa tu bulan makan..cuma..juadah berbuka dan bersahur tu..wajib juga disediakan.bukannya banyak pun..cuma ada tambahan dari biasa..tambahan kuih manis2 buat berbuka...
menu hari ini..
cempedak goreng ..kali ni..tak beli..kakak ipar bagi..kakak ipar pesan..cempedak dah masak..datang rumah ambil..katanya..dah akak ni..memang suka sangat makan cempedak..tak tunggu lagi dah..terus pergi rumah dia ambil cempedak..memang kakak ipar ni..kalau nak bagi cempedak..mesti dia peramkan dulu..dah boleh goreng..baru dia suruh datang ambik..
permintaan hero bongsu nak makan kuih badak berendam..masa pergi ambil cempedak kat rumah kakak ipar tadi..siap ambil kelapa yang oleh buat inti sekali..baik kerumah..hero bongsu tolong kukur kan..mak nya tinggal masak inti aje..dah pun siap badak berendamnya..tinggal makan saje..waktu berbuka nanti..
hari ni sayur kacang botol..goreng..letak udang basah banyak banyak.sedap ni..kalau bukan bulan puasa.akak buat guna cili api..bulan puasa ni..takut perut meragam..akak guna cili merah je..
sambal kerang
daging goreng pun permintaan hero bongsu..semalam dia jalan kaki sekolah..teringat nak makan daging goreng..katanya..pagi tadi..maknya dah pergi pasar beli daging..dah siap pun..dia memang suka makan daging goreng ni..sebab letak kicap manis dan lada hitam jugak..


Alhamdulillah..dah selesai masak untuk hari ini..hari cuti..boleh la masak lebih sikit..

Insyaallah..esok kita jumpa lagi..cerita menu lain pulak..


38 comments:

  1. salam my dear Kak Erna:)

    Aduhaii..meriah menu utk berbuka hari ni ekk...:):)
    Selamat Berbuka sis..:)

    ReplyDelete
  2. salam kak
    meriah...........
    huhuhuuu.... ;p

    ReplyDelete
  3. salam tini..memenuhi permintaan tu tini..he he..cuti2 ni akak layan aje la..

    ReplyDelete
  4. sayangsayang ibu..salam..dan selamat berbuka puasa..memang meriah hari ni..

    ReplyDelete
  5. KakErna daging goreng sedapnya..tapi bila umor dah macam ni takut pulak nak makan daging, sampaikan dah lama saya tak masak daging.

    ReplyDelete
  6. Salam Kak,

    macam-macam ada ...
    cempedak tu kalau makan berhantu betul. satu nak dua pastu nak tiga pastu satu pinggan boleh habis dibuatnya..

    hehe..





    hari ni saya makan feree. Ada jamuan buka puasa rumah kawan ofis. Ni baru jer sampai rumah.
    Fikir masak utk sahur aje..

    ReplyDelete
  7. salam wan..akak masak jugak..bila2 mintak daging goreng tu..tak selalu jugak masak daging..tapi bulan puasa ni ikan tak jalan la kat umah akak,,susah jugak nak fikir untuk masak..ikan keli je dia orang makan...

    ReplyDelete
  8. salam reen..alhamdulillah..rezeki reen hari ni..tinggal fikir..sahur aje kan...kena masak ape yang anak2 suka makan...baru senang nak suruh makan sahur nanti..

    ReplyDelete
  9. osah rajin eh buek kuih akak ni. sey boli yo la. nak makan pun 3 mulot yo. kihkihkih

    ReplyDelete
  10. wah, bertuah sungguh anak-anak zaman sekarang. apa nak makan, mak mampu adakan.

    tak macam kita dulu, ya..

    ReplyDelete
  11. Banyak ehh menu... meriah mejo makan akak tu.... hehe..

    ReplyDelete
  12. Rajinnya... macam2 ada,meriah meja...beruntung anak.

    ReplyDelete
  13. jah..nak buek camano..dulu maso duo mulut pun akak kono yo buek jah..dah tu..akak boghi jiran keliling tu..

    Sekarang ni..jiran kiri kanan tak poso..he he..akak buek sikit yo..anak boranak yo makan..

    ReplyDelete
  14. IM..anak2 sekarang..kan...masa kita dulu..makan aje apa yang dimasak..tak pandai mintak2 pun..

    ReplyDelete
  15. azz..ado yang untuk sahur tu..akak masak sekali..sahur nanti paneh kan yo...

    ReplyDelete
  16. salam zai...seminggu tu dua kali je..sabtu dan ahad..je mak dia boleh masak2..bagi meriah meja tu..

    ReplyDelete
  17. cempedak tu dah sampai ke rumah kakpah baunya....

    ReplyDelete
  18. amboi...meriah sakan menu..td tk sempat nk jenguk..

    ida pun ala2 meriah gak tp tk semeriah erna..penat td g beli barang almond london..

    ReplyDelete
  19. salam kak erna,
    penuh semeja, ikut permintaan anak-anak kan, kesian mereka berpuasa..

    ReplyDelete
  20. Aslmkm Erna.
    Di bulan Ramadhan ni masa ziarah dah agak terhad juger kan? Jadi bila2 ada kelapangan jenjalan jer ler. Cik Abang pun tak letak syarat! :)
    Hmmm ... banyaknyer Erna masak ... habis dimakan semua ke?

    ReplyDelete
  21. alahai cerita makan je ni hehe

    ReplyDelete
  22. kak pah..kali ni pueh hati..memang patut pun bau e sampai ke rumah kak pah..sedap..manis..he he.

    ReplyDelete
  23. ida..cuti cuti je dapat meriah macam ni..hari2 kerja..akan aje le apa yang ada kan..tak sempat nak meriahkan meja..

    ReplyDelete
  24. ibuintan..ye la kan..kesian anak2 puasa..hari2 bekerja pulak tak sempat nak masak lebih2

    ReplyDelete
  25. Wkslm kak G..betul kata kak G.waktu ziarah memang terhad dibulan puasa ni..
    Alhamdulillah kak G..walau pun masak banyak jenis..tapi sikit2 habis juga sampai sahur..

    ReplyDelete
  26. Zino..bulan poso kan..cerita makan..lebih sesuai dari cerita2 lain..he he..

    ReplyDelete
  27. hari ni kaklong ingat nak buek samba korang,dah siap kupek pun kulit eh...

    kak,daging goreng tu cam no buek eh?
    kaklong beso buek daging masak kicap yo...
    ajar sikit kakak....hehehe

    ReplyDelete
  28. kak long..o.k..nanti akak tulih kan..kek kak long yo..

    ReplyDelete
  29. ok kak,paham dah...timo kaseh yo...:)

    ReplyDelete
  30. salam kak erna...

    wah menu berbuka kak erna pun meriah jugak nie...amy pulak terliur...

    ReplyDelete
  31. salam,

    best hidangan tu tambah best bila kita masak sendiri kan..

    ReplyDelete
  32. wah wah wah.. kesana-sini suma njuk juadah.. mabeles..

    ReplyDelete
  33. kak long..o.k dah paham..boleh muo masak..he he ..

    ReplyDelete
  34. cik amy..sekali sekala meriah..waktu cuti je pun..kalau tidak..ala kadar aje...he he..

    ReplyDelete
  35. PM..tu la..yang best nya sebab masak sendiri tu..

    ReplyDelete
  36. salam maiyah..dah bulan puasa kan..apa lagi kita nak cerita..tunjuk aje gambar juadah berbuka..he he..

    ReplyDelete
  37. kak..
    sedapnya kacang botol goreng tu...
    sambal dagint u juga sgt mengancam...

    ReplyDelete
  38. salam yong..kacang botol goreng memang kegemarn seisi keluarga..

    ReplyDelete